Tidigare urinvägsinfektioner
Gravidsnack
  1. familjsen
    #1

    Tidigare urinvägsinfektioner

    läste om Marcus Birro och hans tjej som förlorade sin bebis i vecka 22 i förtidsbörd då hon drabbades av urinvägsinfektion (aftonbladet.se)

    Är det farligt att ha haft urinvägsinfektioner i livet tidigare nu innan man blev gravid? jag har haft två för några år sedan

    hur undviker man dem?
  2. 1
    Tidigare urinvägsinfektioner läste om Marcus Birro och hans tjej som förlorade sin bebis i vecka 22 i förtidsbörd då hon drabbades av urinvägsinfektion (aftonbladet.se)

    Är det farligt att ha haft urinvägsinfektioner i livet tidigare nu innan man blev gravid? jag har haft två för några år sedan

    hur undviker man dem?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    De du har haft tidigare påverkar

    inte nu.
    Men har du haft återupprepade UVIer och har väldigt lätt att få det så vill de gärna veta det på mvc för då görs det prov tätare.
    Undvika.. sitt inte kallt gå absolut inte med ex fuktiga badkläder och normal hygien.
    Har du haft 2 UVIer i hela ditt liv så är det nog inte som så att du har extremt lätt att få det.

    Men man kan alltid om oron tränger på kolla det med ett lätt urinprov.
    ta med ett urinprov när du går till MVC och säg att du vill kolla för UVI
    eller gå till vårdcentralen om du inte får tid till mvc.

    Jag har med haft UVI ett par gånger men är inte orolig speciellt för det.
    Kanske att man är något känsligare för infektioner som gravid och bör då speciellt tänka på att inte sitta kallt men jag vet inte jag gör inget speciellt för att tänka på det.
  4. 2
    De du har haft tidigare påverkar inte nu.
    Men har du haft återupprepade UVIer och har väldigt lätt att få det så vill de gärna veta det på mvc för då görs det prov tätare.
    Undvika.. sitt inte kallt gå absolut inte med ex fuktiga badkläder och normal hygien.
    Har du haft 2 UVIer i hela ditt liv så är det nog inte som så att du har extremt lätt att få det.

    Men man kan alltid om oron tränger på kolla det med ett lätt urinprov.
    ta med ett urinprov när du går till MVC och säg att du vill kolla för UVI
    eller gå till vårdcentralen om du inte får tid till mvc.

    Jag har med haft UVI ett par gånger men är inte orolig speciellt för det.
    Kanske att man är något känsligare för infektioner som gravid och bör då speciellt tänka på att inte sitta kallt men jag vet inte jag gör inget speciellt för att tänka på det.
  5. s
    #3

    det ända

    som verkligen hjälper är att dricka mycket vatten och se till att man tömmer blåsan ordentligt, som gravid är det lättaste att böija sig lite framåt för att veta att man tömmer blåsan helt.

    själv så har jag haft 2gr urinvif. under en av mina grav. och det slutade med att det startade förlossningen i v. 36.

    Dina tidigare urinvif. har ingen påverkan på din graviditet nu men har man lätt för att få det så är det bra att mvc följer upp det med extra kontroller.

    själv har fått lämna varje 6:e vecka urinprov.

    TA HAND OM DIG/ER


  6. 3
    det ända som verkligen hjälper är att dricka mycket vatten och se till att man tömmer blåsan ordentligt, som gravid är det lättaste att böija sig lite framåt för att veta att man tömmer blåsan helt.

    själv så har jag haft 2gr urinvif. under en av mina grav. och det slutade med att det startade förlossningen i v. 36.

    Dina tidigare urinvif. har ingen påverkan på din graviditet nu men har man lätt för att få det så är det bra att mvc följer upp det med extra kontroller.

    själv har fått lämna varje 6:e vecka urinprov.

    TA HAND OM DIG/ER


  7. Anna
    #4

    Jag hade mycket problem med UVI

    i flera år, sen fick jag tips av en bekant att dricka mineralvatten så fort jag kände det minsta lilla. Jag drack en flaska direkt, väntade en halvtimme till och drack en till tills symptomen var borta.
    Pepppar, peppar så har jag inte haft problem sen dess!
  8. 4
    Jag hade mycket problem med UVI i flera år, sen fick jag tips av en bekant att dricka mineralvatten så fort jag kände det minsta lilla. Jag drack en flaska direkt, väntade en halvtimme till och drack en till tills symptomen var borta.
    Pepppar, peppar så har jag inte haft problem sen dess!
  9. Dixel
    #5

    Har du bara

    haft två urinvägsinfektioner i hela ditt liv är du nog inte i högriskgruppen direkt. Det är väll de som har återkommande infektioner en eller flera gånger om året som bör vara extra försiktiga. Men självklart ska man fortfarande vara uppmärksam om man skulle få symptom som att det svider när man kissar tex.
  10. 5
    Har du bara haft två urinvägsinfektioner i hela ditt liv är du nog inte i högriskgruppen direkt. Det är väll de som har återkommande infektioner en eller flera gånger om året som bör vara extra försiktiga. Men självklart ska man fortfarande vara uppmärksam om man skulle få symptom som att det svider när man kissar tex.

Liknande trådar

  1. Upprepade urinvägsinfektioner?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2018-05-01, 09:27
  2. Urinvägsinfektioner...
    By anne in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:03
  3. urinvägsinfektioner?
    By tjickan in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:20
  4. Upprepade urinvägsinfektioner :(
    By Mamma till M in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 16:35
  5. Upprepade urinvägsinfektioner.:(
    By Mamma till M in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 15:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar