Tandsten hos katt?
Hem & fritid
  1. Susen
    #1

    Tandsten hos katt?

    Har fått veta att min katt måste till veterinären och ta bort tandsten, och jag har bokat tid men fick inte direkt svar på mina frågor i telefon, då jag bara talade med en receptionist. Katten sövs ner antar jag? Vet någon hur lång tid det tar? Och brukar man få stanna med katten under ingreppet?
  2. 1
    Tandsten hos katt? Har fått veta att min katt måste till veterinären och ta bort tandsten, och jag har bokat tid men fick inte direkt svar på mina frågor i telefon, då jag bara talade med en receptionist. Katten sövs ner antar jag? Vet någon hur lång tid det tar? Och brukar man få stanna med katten under ingreppet?
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Såhärgår det till

    Katten får lugnande och sover gott under tiden.
    Själva \"ingreppet\" tar inte så lång tid, men eftersom det görs på operationsavdelningen så kan det ibland vara svårt att veta exakt när man kan göra det.
    Det kan komma in akutfall som man måste ta före.

    Därför får du inte vara med under tiden. Hos oss lämnar man katten på morgonen och sen ringer vi när det är klart och katten är vaken nog att gå hem.
  4. 2
    Såhärgår det till Katten får lugnande och sover gott under tiden.
    Själva \"ingreppet\" tar inte så lång tid, men eftersom det görs på operationsavdelningen så kan det ibland vara svårt att veta exakt när man kan göra det.
    Det kan komma in akutfall som man måste ta före.

    Därför får du inte vara med under tiden. Hos oss lämnar man katten på morgonen och sen ringer vi när det är klart och katten är vaken nog att gå hem.
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3

    Olika..

    vi tog bort tandsten på Hamlet, och då fick vi vara med. Vi kom in direkt, på den tid vi hade beställt. Hamlet fick en lugnande spruta - en sån där lättsövning, när de ligger och sover med öppna ögon - och veterinären tog bort tandsten med ultraljudsutrustning. Vi var med hela tiden.

    Så det varierar väl mellan olika kliniker, gissar jag. Det här skedde i ett av de vanliga undersökningsrummen, inte ett operationsrum.
  6. 3
    Olika.. vi tog bort tandsten på Hamlet, och då fick vi vara med. Vi kom in direkt, på den tid vi hade beställt. Hamlet fick en lugnande spruta - en sån där lättsövning, när de ligger och sover med öppna ögon - och veterinären tog bort tandsten med ultraljudsutrustning. Vi var med hela tiden.

    Så det varierar väl mellan olika kliniker, gissar jag. Det här skedde i ett av de vanliga undersökningsrummen, inte ett operationsrum.
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    Man jobbar olika

    på djursjukhus och mindre kliniker.
    Finns ju distriksveterinärer som kastrerar på en tidning på köksbordet också...
  8. 4
    Man jobbar olika på djursjukhus och mindre kliniker.
    Finns ju distriksveterinärer som kastrerar på en tidning på köksbordet också...
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5

    Japp!

    Så är det helt klart. Ville bara visa en annan bild av det - det finns ju många olika veterinärer. (Det här var förresten just en distriktsveterinär vid vår sommarstuga.)
  10. 5
    Japp! Så är det helt klart. Ville bara visa en annan bild av det - det finns ju många olika veterinärer. (Det här var förresten just en distriktsveterinär vid vår sommarstuga.)
  11. Susen
    #6

    Tack för svaren! Jag är

    lite hönsmamma antar jag, så jag blir lite orolig när jag ska lämna honom. När han hade problem med urinblåsan för något år sedan så fick jag stanna kvar i rummet, men det är kanske annorlunda när det är tandsten.

    Ingreppet låter ju inte så komplicerat i alla fall, det var skönt att höra.
  12. 6
    Tack för svaren! Jag är lite hönsmamma antar jag, så jag blir lite orolig när jag ska lämna honom. När han hade problem med urinblåsan för något år sedan så fick jag stanna kvar i rummet, men det är kanske annorlunda när det är tandsten.

    Ingreppet låter ju inte så komplicerat i alla fall, det var skönt att höra.

Liknande trådar

  1. Tandsten
    By blå fågeln in forum Hem & fritid
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-03-21, 12:07
  2. Ny katt!
    By Uttern in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 17:34
  3. Tandsten??
    By Carola m Frida. in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 19:15
  4. ny katt o katt som ska ha unga
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 15:02
  5. ta bort tandsten själv?
    By vera in forum En bra idé
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 13:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar