något matigt till kräftor. Vad?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    något matigt till kräftor. Vad?

    Vi ska ha kräftskiva, med barnfamiljer.
    Jag tänkte att jag skulle bjuda på något matigare tillsammans med kräftorna (för att: 1)jag svälter ihjäl på bara kräftor 2)barnen (och vuxna?) kanske inte gillar kräftor 3)föräldrarna ska slippa skala såå mycket). Nu är bara fråga VAD ska jag bjuda på? Kan ni hjälpa mig med idéer?

    Det jag kommit på hittills är paj, men jag är inte helt tänd på idéen. Dels för att det känns bökigt att laga, dels för att det kanske barnen inte heller gillar. (Eller ÄR det så att paj är enda vettiga alternativet? Tips på vilken sorts paj i så fall?)

    PS. Ni får ge tips på lämpliga kräft-efterrätter också om ni vill.
  2. 1
    något matigt till kräftor. Vad? Vi ska ha kräftskiva, med barnfamiljer.
    Jag tänkte att jag skulle bjuda på något matigare tillsammans med kräftorna (för att: 1)jag svälter ihjäl på bara kräftor 2)barnen (och vuxna?) kanske inte gillar kräftor 3)föräldrarna ska slippa skala såå mycket). Nu är bara fråga VAD ska jag bjuda på? Kan ni hjälpa mig med idéer?

    Det jag kommit på hittills är paj, men jag är inte helt tänd på idéen. Dels för att det känns bökigt att laga, dels för att det kanske barnen inte heller gillar. (Eller ÄR det så att paj är enda vettiga alternativet? Tips på vilken sorts paj i så fall?)

    PS. Ni får ge tips på lämpliga kräft-efterrätter också om ni vill.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Min pajfavorit

    till kräftor är en paj med västerbottenost. Antingen en med bara ost och äggstanning, eller så en där du fräser upp matiga bitar av rödlök, squash och röd paprika t ex (du ska få grönsakerna att släppa lite vätska annars blir pajen rinnig). Lägg allt i ett pajskal tillsammans med rejält med färska kryddor, gärna oregano. Slå över en äggstanning med västerbottenost.

    Baguette som du gräddar färdig i ugnen och olika ostar är också gott till. Grönsaker i plockstorlek, morötter, paprika, gurka, körsbärstomater t ex.
  4. 2
    Min pajfavorit till kräftor är en paj med västerbottenost. Antingen en med bara ost och äggstanning, eller så en där du fräser upp matiga bitar av rödlök, squash och röd paprika t ex (du ska få grönsakerna att släppa lite vätska annars blir pajen rinnig). Lägg allt i ett pajskal tillsammans med rejält med färska kryddor, gärna oregano. Slå över en äggstanning med västerbottenost.

    Baguette som du gräddar färdig i ugnen och olika ostar är också gott till. Grönsaker i plockstorlek, morötter, paprika, gurka, körsbärstomater t ex.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    fler tips? (ej paj)

    Ia:s paj lät i.o.f.s. god, men finns det fler tips? något som inte är paj?
  6. 3
    fler tips? (ej paj) Ia:s paj lät i.o.f.s. god, men finns det fler tips? något som inte är paj?
  7. mandelblomman
    #4

    Ok en till paj

    *kantarellpaj är grymt gott till kräftor, men om du inte vill servera paj så gör en ugnsomelett med kantarellstuvning till.
    *Eller ett gott bröd med oliver, soltorkadetomater o rosmarin.
    *Eller ett brytbröd med parmesan.
    *Lite mer pyssel men gott är annars krasse o cheddartoast med senpascreme.
    *Små snittar av tunnbröd (hårt) med ädelost o hjortron
    *sallad; bulgursallad eller grön sallad med parmesan o rostade pintjenötter.

    En gång fick jag en underbar champinjonsoppa med körvel innan kräftorna, kantarelsoppa kan också passa med lite sherry i.

    Hojta till om du vill ha recept
  8. 4
    Ok en till paj *kantarellpaj är grymt gott till kräftor, men om du inte vill servera paj så gör en ugnsomelett med kantarellstuvning till.
    *Eller ett gott bröd med oliver, soltorkadetomater o rosmarin.
    *Eller ett brytbröd med parmesan.
    *Lite mer pyssel men gott är annars krasse o cheddartoast med senpascreme.
    *Små snittar av tunnbröd (hårt) med ädelost o hjortron
    *sallad; bulgursallad eller grön sallad med parmesan o rostade pintjenötter.

    En gång fick jag en underbar champinjonsoppa med körvel innan kräftorna, kantarelsoppa kan också passa med lite sherry i.

    Hojta till om du vill ha recept
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Då hade jag haft

    janson, köttbullar, prinskorv som komplement till kräftorna.

    Som du säger så har ju ganska få barn tålamod att vänta på att få skalade kräftor, då är det lättare att hugga en köttbulle!

    Servera en massa gott bröd till också. Om du orkar baka kan du göra en kräfta. Se här:
    http://makeashorterlink.com/?A2951519D
  10. 5
    Då hade jag haft janson, köttbullar, prinskorv som komplement till kräftorna.

    Som du säger så har ju ganska få barn tålamod att vänta på att få skalade kräftor, då är det lättare att hugga en köttbulle!

    Servera en massa gott bröd till också. Om du orkar baka kan du göra en kräfta. Se här:
    http://makeashorterlink.com/?A2951519D

Liknande trådar

  1. Matigt plock till ikväll?
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 17:53
  2. Kräftor till förrätt men sen då? Help!
    By Lisa1 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 09:59
  3. kräftor till middag??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 16:59
  4. Romsås till kräftor?
    By oskarlisa in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 09:51
  5. Vad har man till kräftor?
    By Anonym in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 08:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar