ang lagad mat
_0211 Novemberbarn
  1. fundersam
    #1

    ang lagad mat

    läste här nedan att någons dietist sagt att det är viktigt att äta två lagade mål mat om dagen. Varför? NÄringsriktigt sammmansatt är självklart viktigt, men att maten är varm kan ju inte rimligen spela någon roll.
  2. 1
    ang lagad mat läste här nedan att någons dietist sagt att det är viktigt att äta två lagade mål mat om dagen. Varför? NÄringsriktigt sammmansatt är självklart viktigt, men att maten är varm kan ju inte rimligen spela någon roll.
  3. Cecilia m. små troll
    #2

    Jag skrev om

    lagad mat här nedanför men jag har aldrig skrivit att den skulle vara varm. Det råd jag fick från vår dietist handlade mer om näringsinnehåll. Fil, yougurt, gröt eller smörgås är bra som frukost och mellanmål men det är viktigt att man under dagen ger barnen lagad mat också.

    Med lagad mat menar vår dietist t ex kyckling, kött,fisk eller köttfärs med pasta, potatis eller ris och grönsaker. Naturligtvis går kall kyckling lika bra som varm eller kall rostbiff lika bra som varmt kött. Det är själva näringsinnehållet och det där med snabba resp. långsamma kolhydrater det handlar om.
  4. 2
    Jag skrev om lagad mat här nedanför men jag har aldrig skrivit att den skulle vara varm. Det råd jag fick från vår dietist handlade mer om näringsinnehåll. Fil, yougurt, gröt eller smörgås är bra som frukost och mellanmål men det är viktigt att man under dagen ger barnen lagad mat också.

    Med lagad mat menar vår dietist t ex kyckling, kött,fisk eller köttfärs med pasta, potatis eller ris och grönsaker. Naturligtvis går kall kyckling lika bra som varm eller kall rostbiff lika bra som varmt kött. Det är själva näringsinnehållet och det där med snabba resp. långsamma kolhydrater det handlar om.
  5. fundersam
    #3

    Men

    näringsinnehållet har ju inget att göra med om maten är eller har varit varm?!

    Grönsaker tex, de sorter som går att äta både råa och kokta har ju högre näringshalt när de är råa än när man riskerat att koka bort en del näringsämnen. Och varför skulle ris vara mer nyttigt än tex gröt? Vanligt vitt ris eller pasta skulle jag definitivt sätta längre ner på nyttighetslistan än rejäl gröt eller müsli (eller tom bröd) med oraffinerade sädesslag i.

    En rågmacka med kalkon eller skinka på är väl inte mindre värd näringsmässigt än en lagad rätt med motsvarande ingredienser?

    Jag tror det är lite slapphet att (om?) man som dietist klumpar ihop \"lagad mat\" och ställer det mot \"mackor och fil\" eftersom varken den ena eller andra kategorin egenltigen säger ett dyft om näringsinnehåll eller fart på kolhydrater. Kan hon ha varit slarvig eller har du helt enkelt missförstått? En kall \"olagad\" måltid kan självkalrt göras lika nyttig eller nyttigare ur näringssynpunkt än en lagad rätt. Av de ingredienser du räknar upp är det inget som inte kan ersättas i en kall/olagad rätt.

    Jag har hittills aldrig hört ett godtagbart argument för just det här med \"lagad\" mat kontra kall/enkel mat, vadg äller långsamma kolhydrater och näringsinnehåll generellt.
  6. 3
    Men näringsinnehållet har ju inget att göra med om maten är eller har varit varm?!

    Grönsaker tex, de sorter som går att äta både råa och kokta har ju högre näringshalt när de är råa än när man riskerat att koka bort en del näringsämnen. Och varför skulle ris vara mer nyttigt än tex gröt? Vanligt vitt ris eller pasta skulle jag definitivt sätta längre ner på nyttighetslistan än rejäl gröt eller müsli (eller tom bröd) med oraffinerade sädesslag i.

    En rågmacka med kalkon eller skinka på är väl inte mindre värd näringsmässigt än en lagad rätt med motsvarande ingredienser?

    Jag tror det är lite slapphet att (om?) man som dietist klumpar ihop \"lagad mat\" och ställer det mot \"mackor och fil\" eftersom varken den ena eller andra kategorin egenltigen säger ett dyft om näringsinnehåll eller fart på kolhydrater. Kan hon ha varit slarvig eller har du helt enkelt missförstått? En kall \"olagad\" måltid kan självkalrt göras lika nyttig eller nyttigare ur näringssynpunkt än en lagad rätt. Av de ingredienser du räknar upp är det inget som inte kan ersättas i en kall/olagad rätt.

    Jag har hittills aldrig hört ett godtagbart argument för just det här med \"lagad\" mat kontra kall/enkel mat, vadg äller långsamma kolhydrater och näringsinnehåll generellt.
  7. Cecilia m. små troll
    #4

    Jag

    håller med dig precis och det gör nog vår dietist också! Antagligen har jag förklarat alldeles för dåligt vad jag menar nedanför eller så har jag förutsatt att alla vet vad jag menar med lagad mat. Det är svårt att förklara så här i skrift bara men jag försöker igen.

    Näringsmässigt så finns det ju massor av aspekter att tänka på vad gäller mat. Maten behöver naturligtvis inte vara varm för att vara näringsmässigt riktig.
    Alternativ som t ex
    Grovt osötat bröd med kalkon/skinka och grönsaker
    Osötad yougurt eller fil med färsk frukt
    Havregrynsgröt med färska bär och mjölk

    är bra ur näringssynpunkt. Jag tror dock att barn i allmänhet äter t ex sötad yougurt, ljust bröd och gröt med sylt på. Det här kan ju vara en förutfattad mening hos mig att det är dessa saker folk menar då de talar om smörgås, yougurt och liknande. Enligt vår dietist ska just saker som ljust bröd och liknande ges mer sällan till barn och det var det jag menade då jag skrev att man bör ge två lagade mål mat om dagen.

    Själv tycker jag personligen att det är svårt att ge varierad och nyttig kost om man väljer att äta kall/ icke tillagad mat flera mål om dagen men det går säkert om man vill.
  8. 4
    Jag håller med dig precis och det gör nog vår dietist också! Antagligen har jag förklarat alldeles för dåligt vad jag menar nedanför eller så har jag förutsatt att alla vet vad jag menar med lagad mat. Det är svårt att förklara så här i skrift bara men jag försöker igen.

    Näringsmässigt så finns det ju massor av aspekter att tänka på vad gäller mat. Maten behöver naturligtvis inte vara varm för att vara näringsmässigt riktig.
    Alternativ som t ex
    Grovt osötat bröd med kalkon/skinka och grönsaker
    Osötad yougurt eller fil med färsk frukt
    Havregrynsgröt med färska bär och mjölk

    är bra ur näringssynpunkt. Jag tror dock att barn i allmänhet äter t ex sötad yougurt, ljust bröd och gröt med sylt på. Det här kan ju vara en förutfattad mening hos mig att det är dessa saker folk menar då de talar om smörgås, yougurt och liknande. Enligt vår dietist ska just saker som ljust bröd och liknande ges mer sällan till barn och det var det jag menade då jag skrev att man bör ge två lagade mål mat om dagen.

    Själv tycker jag personligen att det är svårt att ge varierad och nyttig kost om man väljer att äta kall/ icke tillagad mat flera mål om dagen men det går säkert om man vill.
  9. Åsa m A&E
    #5

    Jag pratade oxå om precis samma

    sak som Cecilia lite längre ned och den förklaring jag fått av mina dietister som säger precis samma sak som Cecilias är att lagad mat inte behöver vara varm och en rågmacka med rejält med grönsaker och kalkon gott har samma näringsvärde men att statistik visar att barn inte ofta äter tillräckligt när den typen av mat erjuds i jämförelse med ex en gryta med ris och grönsaker.

    Men givetvis är en sallad, en väl avvägd macka etc oxå lagad mat.

    Det som inte räknas till lagad mat är mindra \"arbetat\" mat dvs mat som du inte behöver göra, skära, tänka igenom. Sådant du bara sätter fram och som inte är fullt sammansatt från alla delar av kostcirkeln. _Det_ är mellanmål.

    Som fil och flingor, Yogurt, macka med ost osv.

    Instämmer inte med Cecilia att osötad yogurt med mosade bär skulle ge samma näringsinnehåll som en sammansatt måltid.

    En bakgrund till att man rekommenderar två \"lagade\" mål mat om dagen är att vi i sverige (innan GI vågen iallafall) äter på tok för mycket mjöl och mjölkmat. Å fakta kvarstår att de som inte serverar 2 lagade mål mat ofta äter macka (av enklare typ), gröt eller fil. Dvs klassisk mjöl och mjölkmat. Just detta är nog det allra största insitamentet med att rekommendera två mål \"lagad\" mat.

    Rekommendationer bygger ju alltid på att förebygga och styra mot hälsosammare alternativ för befolkningen som helhet och baseras på de kanske mindre hälsosamma vanor men väl spridda som befolkningen har.

    Rekommendationen går hand i hand med den som säger att endast 2-3 mjöl mål bör ges till barn per dag. Det är då motsattsen.

    Det finns oxå en tradition
  10. 5
    Jag pratade oxå om precis samma sak som Cecilia lite längre ned och den förklaring jag fått av mina dietister som säger precis samma sak som Cecilias är att lagad mat inte behöver vara varm och en rågmacka med rejält med grönsaker och kalkon gott har samma näringsvärde men att statistik visar att barn inte ofta äter tillräckligt när den typen av mat erjuds i jämförelse med ex en gryta med ris och grönsaker.

    Men givetvis är en sallad, en väl avvägd macka etc oxå lagad mat.

    Det som inte räknas till lagad mat är mindra \"arbetat\" mat dvs mat som du inte behöver göra, skära, tänka igenom. Sådant du bara sätter fram och som inte är fullt sammansatt från alla delar av kostcirkeln. _Det_ är mellanmål.

    Som fil och flingor, Yogurt, macka med ost osv.

    Instämmer inte med Cecilia att osötad yogurt med mosade bär skulle ge samma näringsinnehåll som en sammansatt måltid.

    En bakgrund till att man rekommenderar två \"lagade\" mål mat om dagen är att vi i sverige (innan GI vågen iallafall) äter på tok för mycket mjöl och mjölkmat. Å fakta kvarstår att de som inte serverar 2 lagade mål mat ofta äter macka (av enklare typ), gröt eller fil. Dvs klassisk mjöl och mjölkmat. Just detta är nog det allra största insitamentet med att rekommendera två mål \"lagad\" mat.

    Rekommendationer bygger ju alltid på att förebygga och styra mot hälsosammare alternativ för befolkningen som helhet och baseras på de kanske mindre hälsosamma vanor men väl spridda som befolkningen har.

    Rekommendationen går hand i hand med den som säger att endast 2-3 mjöl mål bör ges till barn per dag. Det är då motsattsen.

    Det finns oxå en tradition
  11. Cecilia m. små troll
    #6

    Åsa!

    Håller med om allt du skriver! Du uttrycker dig så klart och tydligt när du beskriver och det är samma info som jag har fått också. Bara en parentes-jag menar inte att osötad yougurt med bär skulle vara fullgott i sig utan tillsammans med andra alternativ som t ex smörgås som jag beskrev den.
  12. 6
    Åsa! Håller med om allt du skriver! Du uttrycker dig så klart och tydligt när du beskriver och det är samma info som jag har fått också. Bara en parentes-jag menar inte att osötad yougurt med bär skulle vara fullgott i sig utan tillsammans med andra alternativ som t ex smörgås som jag beskrev den.
  13. fundersam
    #7

    Dåså

    då är vi överens!:)

    Det gäller ju att precisera lite vad olika begrepp betyder. Jag har diskuterat detta med andra både IRL och på nätet, där jag varit den som tyckt att sammansatt inte alls behöver betyda lagat/varmt. De jag varit oense med har av tradition (alltså inte nödvändigtvis särskilt stora kunskaper i näringslära) ätit två lagade (dvs varma) mål mat om dagen: lättare lunch och ett stort mål någon gång under kvällen eller sen em. Dessa familjer har då ätit mat som fiskpinnar och potatis med lite gurka, eller korv och pulvermos och tomat, och tyckt att det är ju jättebra mat jämfört med våra konstiga grötsorter (lagar dinkelgröt, skrädmjölsgröt, havremustgröt osv, alltså inte vanlig och ganska näringsfattig havregrynsgröt!). Får barnen gröt får de alltid någon grönsak eler frukt vid sidan om, och mer protein vid en annan måltid den dagen.

    Att man behvöer variera så väldigt är också en vanlig villfarelse. Man kan ge fil och müsli (då menar jag hemblandad osötad med torkad frukt, inte fördigköpt som ofta är baserad på mest raffinerad säd) eller macka med ost eller skinka eller kyckling eller rostbiff, och göra det varje dag till frukost utan att det blir några negativa konsekvenser. Jag tycker det är jättebra att öka folks kunskaper om näringsinnehåll i vardagsmat, men jag tycker det är minst lika viktigt att sänka prestationsångesten hos de föräldrar vars barn vägrar att variera sig. Äter barnet en rågmacka med ost eller skinka och en frukt till det, är det en utmärkt frukost, även om den ser exakt likadan ut i ett år! Samma sak med kvällsmat - om alla är trötta är det ju jätteskönt att slippa trugande, tjat, besvikelser vid matbordet - låt barnen äta det de vill men ha aldrig sötade flingor och liknande hemma, tycker jag är en bra regel. Ät godis/kakor etc endast i undantagsfall.

    Nu blev det en lång utläggning som egentligen mer var svar till Åsa tror jag:)
  14. 7
    Dåså då är vi överens!:)

    Det gäller ju att precisera lite vad olika begrepp betyder. Jag har diskuterat detta med andra både IRL och på nätet, där jag varit den som tyckt att sammansatt inte alls behöver betyda lagat/varmt. De jag varit oense med har av tradition (alltså inte nödvändigtvis särskilt stora kunskaper i näringslära) ätit två lagade (dvs varma) mål mat om dagen: lättare lunch och ett stort mål någon gång under kvällen eller sen em. Dessa familjer har då ätit mat som fiskpinnar och potatis med lite gurka, eller korv och pulvermos och tomat, och tyckt att det är ju jättebra mat jämfört med våra konstiga grötsorter (lagar dinkelgröt, skrädmjölsgröt, havremustgröt osv, alltså inte vanlig och ganska näringsfattig havregrynsgröt!). Får barnen gröt får de alltid någon grönsak eler frukt vid sidan om, och mer protein vid en annan måltid den dagen.

    Att man behvöer variera så väldigt är också en vanlig villfarelse. Man kan ge fil och müsli (då menar jag hemblandad osötad med torkad frukt, inte fördigköpt som ofta är baserad på mest raffinerad säd) eller macka med ost eller skinka eller kyckling eller rostbiff, och göra det varje dag till frukost utan att det blir några negativa konsekvenser. Jag tycker det är jättebra att öka folks kunskaper om näringsinnehåll i vardagsmat, men jag tycker det är minst lika viktigt att sänka prestationsångesten hos de föräldrar vars barn vägrar att variera sig. Äter barnet en rågmacka med ost eller skinka och en frukt till det, är det en utmärkt frukost, även om den ser exakt likadan ut i ett år! Samma sak med kvällsmat - om alla är trötta är det ju jätteskönt att slippa trugande, tjat, besvikelser vid matbordet - låt barnen äta det de vill men ha aldrig sötade flingor och liknande hemma, tycker jag är en bra regel. Ät godis/kakor etc endast i undantagsfall.

    Nu blev det en lång utläggning som egentligen mer var svar till Åsa tror jag:)
  15. fundersam
    #8

    Håller inte med

    om att definitionen på mellanmål är att det inte är en måltid med delar ur hela kostcirkeln! Att äta sammansatt och avvägt är givetvis jätteviktigt, men allt behvöer inte intas under samma halvtimme, utan kan spridas ut under dagen! Tex behöer inte kött/fisk/ägg finnas med i varje måltid, för att kallas lagad. Dock kan det ju vara fiffigt att äta c-vitamin tillsammans med järnrik mat (såsom gröt kan vara om mjölet inte är värmebehandlat i förväg)så att man inte går miste om just det mineralet.

    I övrigt håller jag med dig om mycket, och har också skrivit lite mer i svaret till Cecilia ovan.
  16. 8
    Håller inte med om att definitionen på mellanmål är att det inte är en måltid med delar ur hela kostcirkeln! Att äta sammansatt och avvägt är givetvis jätteviktigt, men allt behvöer inte intas under samma halvtimme, utan kan spridas ut under dagen! Tex behöer inte kött/fisk/ägg finnas med i varje måltid, för att kallas lagad. Dock kan det ju vara fiffigt att äta c-vitamin tillsammans med järnrik mat (såsom gröt kan vara om mjölet inte är värmebehandlat i förväg)så att man inte går miste om just det mineralet.

    I övrigt håller jag med dig om mycket, och har också skrivit lite mer i svaret till Cecilia ovan.
  17. SSK
    #9

    Men varför ska

    \"allt\" vara osötat?? När jag läste till sjuksköterska fick vi lära oss att osötat INTE är bra för barn och pensionärer! Och det tror jag på, det var bara 1 år sen jag gick ut min sskutb så det är inga gamla uppgifter.
  18. 9
    Men varför ska \"allt\" vara osötat?? När jag läste till sjuksköterska fick vi lära oss att osötat INTE är bra för barn och pensionärer! Och det tror jag på, det var bara 1 år sen jag gick ut min sskutb så det är inga gamla uppgifter.
  19. SSK
    #10

    Till Cecilia alltså -imt-

  20. 10
    Till Cecilia alltså -imt-
  21. Cecilia m. små troll
    #11

    Är det

    verkligen så att osötat inte är bra för barn och pensionärer? Jag har fått lära mig att osötade produkter som innehåller konstgjort sötningsmedel typ light produkter är olämpligt för barn. Detta eftersom de innehåller aspartam och liknande som inte är att rekommendera. Light produkter rekommenderas ju inte heller till barn eftersom barn behöver fett i vissa mängder för att växa och må bra.

    Helt osötad däremot utan vare sig socker eller sötningsmedel måste väl vara det bästa? För att socker i sig är både onödigt och onyttigt för kroppen är väl alla överens om? Kan det vara detta med light produkter ni fick lära er på utbildningen? För jag kan inte tänka mig att man rekommenderar socker till barn och pensionärer.
  22. 11
    Är det verkligen så att osötat inte är bra för barn och pensionärer? Jag har fått lära mig att osötade produkter som innehåller konstgjort sötningsmedel typ light produkter är olämpligt för barn. Detta eftersom de innehåller aspartam och liknande som inte är att rekommendera. Light produkter rekommenderas ju inte heller till barn eftersom barn behöver fett i vissa mängder för att växa och må bra.

    Helt osötad däremot utan vare sig socker eller sötningsmedel måste väl vara det bästa? För att socker i sig är både onödigt och onyttigt för kroppen är väl alla överens om? Kan det vara detta med light produkter ni fick lära er på utbildningen? För jag kan inte tänka mig att man rekommenderar socker till barn och pensionärer.
  23. SSK
    #12

    Jo

    så är det och det var precis det vi fick lära oss. Alltså att barn och äldre (över 65 år) behöver socker i viss mängd. Man ska undvika osötat OCH lightprodukter till de åldrarna. Osötat ok, det är väl kanske bra ibland, men inte alltid och varje dag! Kroppen behöver socker behöver varje dag precis som salt i en viss mängd.
  24. 12
    Jo så är det och det var precis det vi fick lära oss. Alltså att barn och äldre (över 65 år) behöver socker i viss mängd. Man ska undvika osötat OCH lightprodukter till de åldrarna. Osötat ok, det är väl kanske bra ibland, men inte alltid och varje dag! Kroppen behöver socker behöver varje dag precis som salt i en viss mängd.
  25. Cecilia m. små troll
    #13

    Ok,

    det var i så fall helt nytt för min del. Jag har alltid fått höra att man ska undvika socker i mesta möjliga mån. Mina barn får saft ( vanlig, ej light)någon enstaka gång varje vecka och så äter de lördagsgodis och utöver detta undviker vi socker hela familjen.
    Om man nu bör äta socker varje dag, hur stor mängd socker behöver kroppen varje dag? Kan du hänvisa till forskning eller litteratur som stöder detta att man bör få en viss mängd socker varje dag? Det känns väldigt främmande för mig eftersom all annan info jag fått är att man ska undvika rent, vitt socker så mycket det går.
  26. 13
    Ok, det var i så fall helt nytt för min del. Jag har alltid fått höra att man ska undvika socker i mesta möjliga mån. Mina barn får saft ( vanlig, ej light)någon enstaka gång varje vecka och så äter de lördagsgodis och utöver detta undviker vi socker hela familjen.
    Om man nu bör äta socker varje dag, hur stor mängd socker behöver kroppen varje dag? Kan du hänvisa till forskning eller litteratur som stöder detta att man bör få en viss mängd socker varje dag? Det känns väldigt främmande för mig eftersom all annan info jag fått är att man ska undvika rent, vitt socker så mycket det går.
  27. Åsa m A&E
    #14

    Japp istämmer

    menar inte att man ska variera sig mer än över dagen. Samma frukost om det är en bra frukost är helt OK. Det jag menade nedan är att tyvärr så är väldigt få så medvetna som du och många barn får idag

    Vanlig macka, oboy och sötade flingor till frukost varje dag. Fiskpinnar till lunch och om man då hoppar middag för det är för tungt och stressig att laga utan det blir mellan mål på fritids som allt som oftast är söt kräm och ibland tom chokladpudding. Så till middag blir det bara \"kvällsmat\" dvs det som erbjuds är macka och oboy igen, typ.

    Därför pushar många dietister på att man ska \"laga\" mat hemma på kvällen efter dagis/fritids. För att komma bort från den ensida kosten med mjöl och mjölk flera gånger om dagen och introducera kött, fisk och grönsaker vid minst 2 mål om dagen. Vilket många tyvärr alltså _inte_ äter.
  28. 14
    Japp istämmer menar inte att man ska variera sig mer än över dagen. Samma frukost om det är en bra frukost är helt OK. Det jag menade nedan är att tyvärr så är väldigt få så medvetna som du och många barn får idag

    Vanlig macka, oboy och sötade flingor till frukost varje dag. Fiskpinnar till lunch och om man då hoppar middag för det är för tungt och stressig att laga utan det blir mellan mål på fritids som allt som oftast är söt kräm och ibland tom chokladpudding. Så till middag blir det bara \"kvällsmat\" dvs det som erbjuds är macka och oboy igen, typ.

    Därför pushar många dietister på att man ska \"laga\" mat hemma på kvällen efter dagis/fritids. För att komma bort från den ensida kosten med mjöl och mjölk flera gånger om dagen och introducera kött, fisk och grönsaker vid minst 2 mål om dagen. Vilket många tyvärr alltså _inte_ äter.
  29. Åsa m A&E
    #15

    Det stämmer, barn och

    pensionärer behöver kanske iofs inte socker men de behöver lätt upptagliga kolhydrater , dvs det vi kallar snabba idag. För mycket fibrer gör att de får för tidig mättnadskännsla och inte kan ta upp så mycket energi de behöver tillräckligt fort.

    Du kan dra likhetstecken med de rek som GI-gurusarna ger med att äta något med lite snabbare kolhydrater efter träning för att återge energi asap. Då barn faktist springer och leker och klättrar hela dagarna tränar de konstant och behöver snabba kolhydrater. Dock behöver de fibrer och som sträcker ut en bra normal blodsockerhalt så de är \"mätta\" till nästa måltid.
  30. 15
    Det stämmer, barn och pensionärer behöver kanske iofs inte socker men de behöver lätt upptagliga kolhydrater , dvs det vi kallar snabba idag. För mycket fibrer gör att de får för tidig mättnadskännsla och inte kan ta upp så mycket energi de behöver tillräckligt fort.

    Du kan dra likhetstecken med de rek som GI-gurusarna ger med att äta något med lite snabbare kolhydrater efter träning för att återge energi asap. Då barn faktist springer och leker och klättrar hela dagarna tränar de konstant och behöver snabba kolhydrater. Dock behöver de fibrer och som sträcker ut en bra normal blodsockerhalt så de är \"mätta\" till nästa måltid.
  31. Åsa m A&E
    #16

    Instämmer

    se även mitt svar ovan. Försöker förklara igen att det som åsyftas med rekommendationen är att man inte får en bra sammasatt måltids-\"dag\" om man äter \"vanliga\" mjölk-mjöl rätter fler än 2-3 ggr om dagen och grönsaker-fisk och kött bara i gång om dagen.
  32. 16
    Instämmer se även mitt svar ovan. Försöker förklara igen att det som åsyftas med rekommendationen är att man inte får en bra sammasatt måltids-\"dag\" om man äter \"vanliga\" mjölk-mjöl rätter fler än 2-3 ggr om dagen och grönsaker-fisk och kött bara i gång om dagen.
  33. SSK
    #17

    Nej

    jag kan inte \"bevisa\" med svart på vitt om du nu vill det. Jag minns bara vad jag lärt mig. Om du vill tro det är upp till dig. Du får väl googla eller nåt.
  34. 17
    Nej jag kan inte \"bevisa\" med svart på vitt om du nu vill det. Jag minns bara vad jag lärt mig. Om du vill tro det är upp till dig. Du får väl googla eller nåt.
  35. Cecilia m. små troll
    #18

    Jag har

    letat lite grann på nätet men hittar inget som säger att kroppen behöver socker. Jag har några citat här från en webb sida och jag har klippt in länken från den sidan och ytterligare en nedanför. Båda dessa berör barn och socker och jag hittar inget stöd för att barns kroppar behöver en viss mängd socker varje dag. Fruktsocker pratas det om men inte raffinerat, vitt socker.

    Här är två citat från Hälsa med titeln \"sockermyter och forskarnas svar:
    \" Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör högst 10 procent av vår energi komma från socker. Det motsvarar 45 gram om dagen för en kvinna med stillasittande jobb. Är inte det för mycket?
    – Gränsen är satt av både näringsmässiga och praktiska skäl, konstaterar Ulla Johansson, nutritionist och HÄLSAs kostexpert. Den gör att vi kan äta lite sylt, glass och kakor ibland, som många människor vill göra. Generellt tycker jag att nivån är rimlig. Äter man en nyttig kost i övrigt finns det plats för lite sötsaker om man vill. Men äter man en näringsfattig kost med mycket skräpmat ryms det inte så mycket som 10 energiprocent socker, om vi vill få tillräckligt med näring och samtidigt inte gå upp i vikt.
    – Ibland feltolkas rekommendationen som att man bör äta socker. Så är det förstås inte. Det är en maxgräns, som man helst bör lägga sig under.\"

    \"5. Kroppen behöver inte socker?
    Det är riktigt – vi kan göra druvsocker, glukos, av andra kolhydrater. Vi får också i oss naturligt socker från frukt, rotfrukter, grönsaker och mjölk.\"

    http://www.kostkoll.se/motion1.php

    http://www.halsa.se/cldoc/9575.htm
  36. 18
    Jag har letat lite grann på nätet men hittar inget som säger att kroppen behöver socker. Jag har några citat här från en webb sida och jag har klippt in länken från den sidan och ytterligare en nedanför. Båda dessa berör barn och socker och jag hittar inget stöd för att barns kroppar behöver en viss mängd socker varje dag. Fruktsocker pratas det om men inte raffinerat, vitt socker.

    Här är två citat från Hälsa med titeln \"sockermyter och forskarnas svar:
    \" Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör högst 10 procent av vår energi komma från socker. Det motsvarar 45 gram om dagen för en kvinna med stillasittande jobb. Är inte det för mycket?
    – Gränsen är satt av både näringsmässiga och praktiska skäl, konstaterar Ulla Johansson, nutritionist och HÄLSAs kostexpert. Den gör att vi kan äta lite sylt, glass och kakor ibland, som många människor vill göra. Generellt tycker jag att nivån är rimlig. Äter man en nyttig kost i övrigt finns det plats för lite sötsaker om man vill. Men äter man en näringsfattig kost med mycket skräpmat ryms det inte så mycket som 10 energiprocent socker, om vi vill få tillräckligt med näring och samtidigt inte gå upp i vikt.
    – Ibland feltolkas rekommendationen som att man bör äta socker. Så är det förstås inte. Det är en maxgräns, som man helst bör lägga sig under.\"

    \"5. Kroppen behöver inte socker?
    Det är riktigt – vi kan göra druvsocker, glukos, av andra kolhydrater. Vi får också i oss naturligt socker från frukt, rotfrukter, grönsaker och mjölk.\"

    http://www.kostkoll.se/motion1.php

    http://www.halsa.se/cldoc/9575.htm
  37. besök
    #19

    en fråga

    vem har pratat om VITT socker?? har inte lagt mig i innan men som jag förstått det pratar ni om olika socker, bara inte vitt eller?
  38. 19
    en fråga vem har pratat om VITT socker?? har inte lagt mig i innan men som jag förstått det pratar ni om olika socker, bara inte vitt eller?
  39. Medlem sedan
    Oct 2000
    #20

    Jag uppfattar

    det som att vi har diskuterat tillsatt socker, vilket ju kan vara vitt socker eller ev. sötningsmedel. Jag skrev vitt socker för att poängtera att jag menar tillsatt socker och inte t ex fruktsocker som finns normalt i frukt eller liknande.
    Det vi diskuterade var ju sötade saker alltså saker med tillsatt socker i. Där jag hävdar att man bör försöka äta så mycket osötat som möjligt medan SSK har fått lära sig att man inte ska undvika sötade produkter till barn.
  40. 20
    Jag uppfattar det som att vi har diskuterat tillsatt socker, vilket ju kan vara vitt socker eller ev. sötningsmedel. Jag skrev vitt socker för att poängtera att jag menar tillsatt socker och inte t ex fruktsocker som finns normalt i frukt eller liknande.
    Det vi diskuterade var ju sötade saker alltså saker med tillsatt socker i. Där jag hävdar att man bör försöka äta så mycket osötat som möjligt medan SSK har fått lära sig att man inte ska undvika sötade produkter till barn.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lagad mat
    By Greengable in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 20:44
  2. lagad mat?
    By Viktoria m5underbara in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 08:36
  3. Nu är jag lagad!
    By mibelle in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 09:03
  4. Vad är lagad mat?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 11:43
  5. Lagad mat två ggr per dag...
    By K med Lova 7/7 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 09:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar