Matte för förskoleklass..
Barn som yrke
  1. Ulrika
    #1

    Matte för förskoleklass..

    Någon som har tips på bra böcker hur man kan arbeta med matte i en förskoleklass?
  2. 1
    Matte för förskoleklass.. Någon som har tips på bra böcker hur man kan arbeta med matte i en förskoleklass?
  3. Mamma J
    #2

    Andra tips...

    Mina barns sex-års var kanonduktiga!
    Prata med personalen på andra 6-års.
    De har säkert massor av tips...
    Bland annat så \"lekte\" de tiokamrater på följande sätt:
    De tog en tom BIG PACK glassbytta med lock...
    Mitt i drog de en linje med spritpenna från kant till kant och sedan la de i tio knappar och stängde locket och skakade och sedan fick barnen gissa hur många knappar som hamnat på ena sidan linjen och hur många som var på andra sidan när de tog av locket.
    Från början kunde de säga att det fanns åtta på ena sidan och åtta på andra sidan, men efter ett tag så förstod de hur det låg ihop och fast att de inte kunde räkna plus riktigt-så lärde sig de flesta att om man gissade 6...då måste den adra gissningen vara 4.Att de två som hörde ihop...
    De hade flera sådana enkla vardagsträningar...men nu hinner jag inte fler ikväll...
  4. 2
    Andra tips... Mina barns sex-års var kanonduktiga!
    Prata med personalen på andra 6-års.
    De har säkert massor av tips...
    Bland annat så \"lekte\" de tiokamrater på följande sätt:
    De tog en tom BIG PACK glassbytta med lock...
    Mitt i drog de en linje med spritpenna från kant till kant och sedan la de i tio knappar och stängde locket och skakade och sedan fick barnen gissa hur många knappar som hamnat på ena sidan linjen och hur många som var på andra sidan när de tog av locket.
    Från början kunde de säga att det fanns åtta på ena sidan och åtta på andra sidan, men efter ett tag så förstod de hur det låg ihop och fast att de inte kunde räkna plus riktigt-så lärde sig de flesta att om man gissade 6...då måste den adra gissningen vara 4.Att de två som hörde ihop...
    De hade flera sådana enkla vardagsträningar...men nu hinner jag inte fler ikväll...
  5. mamma till 4 kottar
    #3

    Måste det vara böcker?

    På sica.se kan du ladda ner en mycket trevlig liten handledning till Cusenairstavar som passar utmärkt i förskolan. Lärorikt och ger mattetänk i lekform.

    Anthony Furnes har också trevliga idéböcker för matematik med yngre barn.
  6. 3
    Måste det vara böcker? På sica.se kan du ladda ner en mycket trevlig liten handledning till Cusenairstavar som passar utmärkt i förskolan. Lärorikt och ger mattetänk i lekform.

    Anthony Furnes har också trevliga idéböcker för matematik med yngre barn.
  7. Ulrika
    #4

    Tack för tipset..

    Det ska jag använda.. Har du tid får du gärna skriva ner flera enkla vardagsträningar..:)
  8. 4
    Tack för tipset.. Det ska jag använda.. Har du tid får du gärna skriva ner flera enkla vardagsträningar..:)
  9. Ulrika
    #5

    Tack!

    Kanon bra sida.. jag ska ladda hem lite handledningar på jobbet.. Ska kolla upp böckerna också..
  10. 5
    Tack! Kanon bra sida.. jag ska ladda hem lite handledningar på jobbet.. Ska kolla upp böckerna också..
  11. Britta&Olivia
    #6

    Vi har...

    - lekt affär (betalat med räknat kronor, betalat med tior, haft rea-halva priset...)
    - spelat olika spel som t.ex. kortspelet \"Ellens 123\".
    - Mätt olika saker med hjälp av händer, fötter och annat.
    - Baka

    Svårt att räkna upp allt, men vi har haft en 0-1 klass som jobbat mycket tillsammans. Varje vecka har barnen haft matteverkstad och det jag skriver ovan är några av sakerna barnen fick göra där.
  12. 6
    Vi har... - lekt affär (betalat med räknat kronor, betalat med tior, haft rea-halva priset...)
    - spelat olika spel som t.ex. kortspelet \"Ellens 123\".
    - Mätt olika saker med hjälp av händer, fötter och annat.
    - Baka

    Svårt att räkna upp allt, men vi har haft en 0-1 klass som jobbat mycket tillsammans. Varje vecka har barnen haft matteverkstad och det jag skriver ovan är några av sakerna barnen fick göra där.
  13. pebbles
    #7

    Hej

    Mattelekar av Peggy Kaye (tror jag hon heter) ger ne del inspriration. Men jag jobbade med 6-års under våren och då gav jag barnen små \"uppdrag\". Innan de kom in på morgonrn eller efter rasten så hade jag lagt fram något på golvet ( vi smlas på golvet i sittande i en ring) Det var olika saker, te x så hade jag lagt ut snöten på golvet, barnen fick varsit snöre av mig när de kom in och så var uppdraget att leta rätt på ett snöre som var dubbelt så långt, eller hälften så långt. Det är ju mycket begrepp som de behöver få förståelse för. En annan gång använde jag stavarna på samma sätt, de får välja ur min låda och leta reda på dubbelt/hälften. fast här lärde de sig snart på färgen vilken det skulle vara...

    Hälften/dubbelt funkar ju även med antal. Alltså att använda kanske vackra pärlor som vi gjorde.
    En annan sak är att jag gjort en remsa med mönster och de får en bild och skall se vilken remsa som hör ihop med just deras bild, alltså hur ser nästa symbol ut i mönstret, är det den \"jag\" har?

    stavarna jobbade vi med ganska mycket, tex fick de plocka en-pluttar för sitt namn, alltså antalet bokstäver som de har i sitt namn och sedan jämförde vi med kompisen brevid om vem som hade flest/minst här använde vi en leksakskrokodil och barnen fick placera krokodilen med gapet där det var flest... dett blir ju sedan i matematiken större än/mindre än. krokodilen vill alltid äta där det finns flest.

    en-pluttarna fick barnen sedan jämföra med de färgade om vilken som matchade deras antal i en längre stav. Och själva mixtra med att lägga sitt namns längd med olika stavar.
    börjar man fundera på hur man kan leka fram olika saker så kommer man snart på massor!

    Legodäck använde vi också, la en hög med däck och frågade hur många bilar det kunde bli av däcken. Eller tvärt om 4 bilar, hur många däk har de tillsammans. Barn är otroliga att kunna saker.

    KAn säga ännu fler saker vi gjorde, men du ska ju orka läsa oxå :-)
  14. 7
    Hej Mattelekar av Peggy Kaye (tror jag hon heter) ger ne del inspriration. Men jag jobbade med 6-års under våren och då gav jag barnen små \"uppdrag\". Innan de kom in på morgonrn eller efter rasten så hade jag lagt fram något på golvet ( vi smlas på golvet i sittande i en ring) Det var olika saker, te x så hade jag lagt ut snöten på golvet, barnen fick varsit snöre av mig när de kom in och så var uppdraget att leta rätt på ett snöre som var dubbelt så långt, eller hälften så långt. Det är ju mycket begrepp som de behöver få förståelse för. En annan gång använde jag stavarna på samma sätt, de får välja ur min låda och leta reda på dubbelt/hälften. fast här lärde de sig snart på färgen vilken det skulle vara...

    Hälften/dubbelt funkar ju även med antal. Alltså att använda kanske vackra pärlor som vi gjorde.
    En annan sak är att jag gjort en remsa med mönster och de får en bild och skall se vilken remsa som hör ihop med just deras bild, alltså hur ser nästa symbol ut i mönstret, är det den \"jag\" har?

    stavarna jobbade vi med ganska mycket, tex fick de plocka en-pluttar för sitt namn, alltså antalet bokstäver som de har i sitt namn och sedan jämförde vi med kompisen brevid om vem som hade flest/minst här använde vi en leksakskrokodil och barnen fick placera krokodilen med gapet där det var flest... dett blir ju sedan i matematiken större än/mindre än. krokodilen vill alltid äta där det finns flest.

    en-pluttarna fick barnen sedan jämföra med de färgade om vilken som matchade deras antal i en längre stav. Och själva mixtra med att lägga sitt namns längd med olika stavar.
    börjar man fundera på hur man kan leka fram olika saker så kommer man snart på massor!

    Legodäck använde vi också, la en hög med däck och frågade hur många bilar det kunde bli av däcken. Eller tvärt om 4 bilar, hur många däk har de tillsammans. Barn är otroliga att kunna saker.

    KAn säga ännu fler saker vi gjorde, men du ska ju orka läsa oxå :-)
  15. Mamma J
    #8

    Här kommer ett till...

    De vände på tio plastmuggar och skrev siffrorna 0 till 9 med spritpenna i botten och ställde alla upp och ner på en lång rad (tallinjen-fast det fattade ju inte barnen) och så gömde de en knapp under en mugg och så fick de gissa. Under 5...Nä ett större tal (högre tall-jag vet inte riktigt hur de sa) och då kanske de gissade på 2, men snart lärde de sig där också att större tal var dem på den ena sidan om en siffra och lägre tal på andra sidan och då lärde de sig till slut att 8 var större än 7 och 6 var mindre än sju...och så hittade de knappen och var glada och förstod inte att de tränade tallinjen och siffrors storleksvärde hela tiden...de pekade eller sa ju bara en siffra...
  16. 8
    Här kommer ett till... De vände på tio plastmuggar och skrev siffrorna 0 till 9 med spritpenna i botten och ställde alla upp och ner på en lång rad (tallinjen-fast det fattade ju inte barnen) och så gömde de en knapp under en mugg och så fick de gissa. Under 5...Nä ett större tal (högre tall-jag vet inte riktigt hur de sa) och då kanske de gissade på 2, men snart lärde de sig där också att större tal var dem på den ena sidan om en siffra och lägre tal på andra sidan och då lärde de sig till slut att 8 var större än 7 och 6 var mindre än sju...och så hittade de knappen och var glada och förstod inte att de tränade tallinjen och siffrors storleksvärde hela tiden...de pekade eller sa ju bara en siffra...

Liknande trådar

  1. Förskoleklass
    By Jobbar på skola in forum Barn som yrke
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 23:37
  2. förskoleklass
    By mamma m farhågor in forum Barn som yrke
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:32
  3. Förskoleklass?
    By -Tessie- in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 10:17
  4. Förskoleklass??
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 18:57
  5. Matte i förskoleklass
    By Hoppsan in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 12:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar