Prao
Ryggmärgsbråck
  1. vittosvart
    #1

    Prao

    Fick veta i kväll att praon blir nu i oktober. Hjälp...har ni bra förslag på yrken eller arbetsplatser som kan passa?
  2. 1
    Prao Fick veta i kväll att praon blir nu i oktober. Hjälp...har ni bra förslag på yrken eller arbetsplatser som kan passa?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Kontorsjobb

    Om man ska gå den enkla vägen så funkar väl vilket kontorsjobb som helst. När det riktiga yrkeslivet ska starta är det kanske lite krångligare. Jag själv jobbade ju i många år inom Telias kundtjänst och detta funkade ju hur bra som helst, det går ju lika bra att snacka i telefon även om man sitter i rullstol.
  4. 2
    Kontorsjobb Om man ska gå den enkla vägen så funkar väl vilket kontorsjobb som helst. När det riktiga yrkeslivet ska starta är det kanske lite krångligare. Jag själv jobbade ju i många år inom Telias kundtjänst och detta funkade ju hur bra som helst, det går ju lika bra att snacka i telefon även om man sitter i rullstol.
  5. vittosvart
    #3

    Tack för svar!

    Jo, kontorsjobb skulle fungera. Men dottern är inte särskilt realistisk ännu och assistenten i skolan tyckte att hon skulle passa på att göra något riktigt roligt under veckan. Skolass. hade visst föreslagit veterinär men det tror inte jag passar för blod och sprutor har hon sett nog av. Delfiner är favoritdjuret och man får inte prao:a på Kolmården vad jag vet...problemet blir nog mest att få arbetsuppgifter och inte bara sitta av tiden.
  6. 3
    Tack för svar! Jo, kontorsjobb skulle fungera. Men dottern är inte särskilt realistisk ännu och assistenten i skolan tyckte att hon skulle passa på att göra något riktigt roligt under veckan. Skolass. hade visst föreslagit veterinär men det tror inte jag passar för blod och sprutor har hon sett nog av. Delfiner är favoritdjuret och man får inte prao:a på Kolmården vad jag vet...problemet blir nog mest att få arbetsuppgifter och inte bara sitta av tiden.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Realistisk

    Realistisk betraktades inte jag heller som då jag för ungefär tio år sedan i samband med min yrkesrehabilitering talade om att jag vill börja sälja bilar. Inte tusan skulle det funka med ett sånt jobb för en rullstolsburen person enligt min rehabansvarige.
    Men han fick fel :)

    Fast å andra sidan var jag när jag fick mitt nya yrke nästan 42 år gammal och ingen tonåring. Men att drömma när man är så ung son din dotter måste man få göra.

    Lycka till!
  8. 4
    Realistisk Realistisk betraktades inte jag heller som då jag för ungefär tio år sedan i samband med min yrkesrehabilitering talade om att jag vill börja sälja bilar. Inte tusan skulle det funka med ett sånt jobb för en rullstolsburen person enligt min rehabansvarige.
    Men han fick fel :)

    Fast å andra sidan var jag när jag fick mitt nya yrke nästan 42 år gammal och ingen tonåring. Men att drömma när man är så ung son din dotter måste man få göra.

    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5

    svårt att veta

    vad din dotter skulle tycka om, för det är ju det man får försöka gå på, sen finns det ju vissa begränsningar förstås på grund av funktionshindret. Min son praade i sexan och högstadiet , det ena var på en lokal radiostation och det andra var på en tidning och han var nöjd med båda praktikplatserna. Då han var på en tidning var han ute med fotografen och undersökte tillgängligheten i staden och skrev sen om det. Han hade också sommarjobb två somrar kommer inte ihåg men det var något som man fixade till alla som ville och hade funktionshinder, då var han i en kyrkoförsamling och riktade in sig på det sociala arbetet bland olika människor i församlingen och sommaren därpå på Frösunda center rehabilitering för funktionshindrade och båda dessa sommarjobb tyckte han om.
  10. 5
    svårt att veta vad din dotter skulle tycka om, för det är ju det man får försöka gå på, sen finns det ju vissa begränsningar förstås på grund av funktionshindret. Min son praade i sexan och högstadiet , det ena var på en lokal radiostation och det andra var på en tidning och han var nöjd med båda praktikplatserna. Då han var på en tidning var han ute med fotografen och undersökte tillgängligheten i staden och skrev sen om det. Han hade också sommarjobb två somrar kommer inte ihåg men det var något som man fixade till alla som ville och hade funktionshinder, då var han i en kyrkoförsamling och riktade in sig på det sociala arbetet bland olika människor i församlingen och sommaren därpå på Frösunda center rehabilitering för funktionshindrade och båda dessa sommarjobb tyckte han om.
  11. vittosvart
    #6

    Jättesvårt

    ...även för mig som vet hur dottern fungerar. Jättebra tips om tidningsreportaget! Ska föreslå det för dottern. Men vet att det är trappor till den tidning som kommer ut som dagstidning här i småstad...så handikapptillgänglighet är ju något som är värdefullt att skriva om...börjar redan där *S*
  12. 6
    Jättesvårt ...även för mig som vet hur dottern fungerar. Jättebra tips om tidningsreportaget! Ska föreslå det för dottern. Men vet att det är trappor till den tidning som kommer ut som dagstidning här i småstad...så handikapptillgänglighet är ju något som är värdefullt att skriva om...börjar redan där *S*
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7

    Det är tufft

    att hitta något passande. Jag hade tur och fick vara på ett dagis en period och en annan på ett kontor. Dagiset var ju helt klart det roligaste.
    Min syokonsulent sa åt mig hela tiden att jag kan ju inte söka någon annan utbildning än kontorslinje på gymnasiet sen för det passar sig inte.
    Hoppas det är stor skillnad idag, att man har mer valmöjligheter för man behöver ju inte alls vara på ett kontor bara för att man har ryggmärgsbråck.
  14. 7
    Det är tufft att hitta något passande. Jag hade tur och fick vara på ett dagis en period och en annan på ett kontor. Dagiset var ju helt klart det roligaste.
    Min syokonsulent sa åt mig hela tiden att jag kan ju inte söka någon annan utbildning än kontorslinje på gymnasiet sen för det passar sig inte.
    Hoppas det är stor skillnad idag, att man har mer valmöjligheter för man behöver ju inte alls vara på ett kontor bara för att man har ryggmärgsbråck.
  15. vittosvart
    #8

    Dagis

    har jag föreslagit för dottern, där borde man kunna hjälpa till med passning vid lek, mat och utomhus och så sagoläsning.
    \"Man\" försöker allt vad man kan att övertyga oss att skriva in dottern i särskolan för sen är alternativen få...Riksgymnasium (Flytta långt hemifrån) eller det bästa alternativet enligt skolan Kontor-administration på särgymnasiet. De säger att hon inte passar in på individuella gymnasielinjen...där blir för tufft (bråkstakar). Så val :( nej, det finns inte många. Läste nyss statistik från scb om att arbetslösheten ökat mer sen 2004 för funktionshindrade än för övriga befolkningen.
  16. 8
    Dagis har jag föreslagit för dottern, där borde man kunna hjälpa till med passning vid lek, mat och utomhus och så sagoläsning.
    \"Man\" försöker allt vad man kan att övertyga oss att skriva in dottern i särskolan för sen är alternativen få...Riksgymnasium (Flytta långt hemifrån) eller det bästa alternativet enligt skolan Kontor-administration på särgymnasiet. De säger att hon inte passar in på individuella gymnasielinjen...där blir för tufft (bråkstakar). Så val :( nej, det finns inte många. Läste nyss statistik från scb om att arbetslösheten ökat mer sen 2004 för funktionshindrade än för övriga befolkningen.
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9
    Så tråkigt att höra att det inte verkar ha blivit ett dugg bättre än på min tid. Kan bara säga att du får försöka stå på dej så att din dotter får det som passar henne bäst och inte vad samhället tycker är bäst. Det är väl det som är det värsta tycker jag med att ha ett handikapp, att man hela tiden måste strida för sin rätt. Man vill ju vara som alla andra, ha samma möjligheter som alla andra. Så gott det går i alla fall.
  18. 9
    Så tråkigt att höra att det inte verkar ha blivit ett dugg bättre än på min tid. Kan bara säga att du får försöka stå på dej så att din dotter får det som passar henne bäst och inte vad samhället tycker är bäst. Det är väl det som är det värsta tycker jag med att ha ett handikapp, att man hela tiden måste strida för sin rätt. Man vill ju vara som alla andra, ha samma möjligheter som alla andra. Så gott det går i alla fall.

Liknande trådar

  1. PRAO
    By EvaKar in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 10:12
  2. Prao.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 14:40
  3. PRAO
    By fru_bill in forum _95 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 21:57
  4. PRAO
    By Nyponrosen in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 19:47
  5. PRAO
    By lavendelflickan in forum Tonåringar
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar