Frågor om progesteron och graviditet
Försöker bli med barn
  1. anonymt namn
    #1

    Frågor om progesteron och graviditet

    Hej! Jag och min sambo har fösökt att bli med barn ett tag nu. Har testat med ägglossningsstickor och jag har alltid fått stegring på dag 11-13 ca. Har 28 dagars cykel. Jag tycker alltid att jag känner av äl ganska mycket får finnar, mår illa, molvärk imagen osv. Dock tycker jag mig inte se några ordentliga äl flytningar men det kan ju variera. jag har ändå inte blivit gravid så jag funderar hur man vet om man har för låg progesteronhalt? finns det några tecken på att man kan ha det? Läste här inne om det. Kan tilläggas att vi har två pojkar på 2 och 4 år så jag har ju blivit gravid förut ialla fall. En sak till: vad menas med att man inte har tillräkligt stark äl? Jag trodde att så länge man har äl på stickan så är allt ok? Lite svamligt kanske men jag skulle bli glad om någon svara! Tack A
  2. 1
    Frågor om progesteron och graviditet Hej! Jag och min sambo har fösökt att bli med barn ett tag nu. Har testat med ägglossningsstickor och jag har alltid fått stegring på dag 11-13 ca. Har 28 dagars cykel. Jag tycker alltid att jag känner av äl ganska mycket får finnar, mår illa, molvärk imagen osv. Dock tycker jag mig inte se några ordentliga äl flytningar men det kan ju variera. jag har ändå inte blivit gravid så jag funderar hur man vet om man har för låg progesteronhalt? finns det några tecken på att man kan ha det? Läste här inne om det. Kan tilläggas att vi har två pojkar på 2 och 4 år så jag har ju blivit gravid förut ialla fall. En sak till: vad menas med att man inte har tillräkligt stark äl? Jag trodde att så länge man har äl på stickan så är allt ok? Lite svamligt kanske men jag skulle bli glad om någon svara! Tack A
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Hej...
    Låg progesteron halt kan nog visa sig på olika sett, men framförallt så kan Lutualfasen vara KORT (du verkar ju ha en normal)
    Min läkare säger att även att man har stegring behöver man inte ha bra /ngn äl.

    Jag har en flicka på 3½ som blev till på första.

    Ring din gyn och be få ta prover.

    Har ni försökt länge?

    Lycka til
  4. 2
    Hej...
    Låg progesteron halt kan nog visa sig på olika sett, men framförallt så kan Lutualfasen vara KORT (du verkar ju ha en normal)
    Min läkare säger att även att man har stegring behöver man inte ha bra /ngn äl.

    Jag har en flicka på 3½ som blev till på första.

    Ring din gyn och be få ta prover.

    Har ni försökt länge?

    Lycka til
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Hej eftersom du har ganska så lång lutealfas (ca 14 dagar enligt siffrorna du angav ovan) skulle jag inte tro att du har låg progesteron halt! Varför tror du det? Man kan få utslag på äl-stickor även om man inte får någon äl. De mäter bara det hormon i kroppen som försöker ägglossa. Om du är helt regelbunden är detta säkert inte heller någon fara dock. Vissa månader då och då får vi kvinnor ingen ägglossning men det är helt normalt. Att du inte ser några äl-flytningar betyder inte att du inte har några . Du skriver inte hur länge ni försökt, det kan ju vara så att er fertilitet pga ålder och dylikt naturligt har försämrats under åren som gått men livet strävar efter att bli till och det är helt naturligt att det tar över ett år för ett par att bli gravida. Även om ägget blir befruktat så är det ganska stor risk att det inte blir någon fortsatt graviditet :-(. Fortsätt bara å försöka för eller senare funkar det garanterat om det gått tidigare Om du känner dig orolig tycker jag du ska kontakta din gyn för en liten koll/samtal. Observera att detta är mina högst ovetenskapligt grundade funderingar :-) Lycka till!
  6. 3
    Hej eftersom du har ganska så lång lutealfas (ca 14 dagar enligt siffrorna du angav ovan) skulle jag inte tro att du har låg progesteron halt! Varför tror du det? Man kan få utslag på äl-stickor även om man inte får någon äl. De mäter bara det hormon i kroppen som försöker ägglossa. Om du är helt regelbunden är detta säkert inte heller någon fara dock. Vissa månader då och då får vi kvinnor ingen ägglossning men det är helt normalt. Att du inte ser några äl-flytningar betyder inte att du inte har några . Du skriver inte hur länge ni försökt, det kan ju vara så att er fertilitet pga ålder och dylikt naturligt har försämrats under åren som gått men livet strävar efter att bli till och det är helt naturligt att det tar över ett år för ett par att bli gravida. Även om ägget blir befruktat så är det ganska stor risk att det inte blir någon fortsatt graviditet :-(. Fortsätt bara å försöka för eller senare funkar det garanterat om det gått tidigare Om du känner dig orolig tycker jag du ska kontakta din gyn för en liten koll/samtal. Observera att detta är mina högst ovetenskapligt grundade funderingar :-) Lycka till!
  7. lenam3barn/kanske4a
    #4

    Utebliven ÄL och ÄL-test

    Fast jag har faktiskt mailat Unipath (tillverkat clearblue) och frågat.Enligt dem är det så att de gånger man inte har äl men får mens i alla fall, ska äl-testen inte heller ge utslag.

    Sen är det ju så att även om man prickar in äl så är det inte 100% att man blir gravid, chansen är väl väldigt liten ändå.

    Kramar!!!
  8. 4
    Utebliven ÄL och ÄL-test Fast jag har faktiskt mailat Unipath (tillverkat clearblue) och frågat.Enligt dem är det så att de gånger man inte har äl men får mens i alla fall, ska äl-testen inte heller ge utslag.

    Sen är det ju så att även om man prickar in äl så är det inte 100% att man blir gravid, chansen är väl väldigt liten ändå.

    Kramar!!!
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Ok, det är inte den info jag fått
    men det låter helt klart mer tilltalande!
    Ja, det var det jag menade med att även ett befruktat ägg inte behöver leda till en fortsatt graviditet!!
  10. 5
    Ok, det är inte den info jag fått
    men det låter helt klart mer tilltalande!
    Ja, det var det jag menade med att även ett befruktat ägg inte behöver leda till en fortsatt graviditet!!
  11. Medlem sedan
    Apr 2017
    #6

Liknande trådar

  1. Progesteron....
    By Kvinna79 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 09:23
  2. Fsh och progesteron
    By lena m 3 barn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 21:10
  3. Progesteron?
    By Yahoo in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 22:04
  4. Frågor om HCG och progesteron??
    By J in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 08:34
  5. Frågor om Progesteron!
    By ~Frida~ in forum Missfall
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 15:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar