Utvecklingsstörning
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Utvecklingsstörning

    Ni som har fått diagnosen utvecklingsstörning på era barn, hur gammalt var barnet när ni fick diagnosen? Jag får höra att sonen är för liten för att man skall kunna ställa diagnosen, jag tycker att det låter konstigt. Han är 3,5 år.
  2. 1
    Utvecklingsstörning Ni som har fått diagnosen utvecklingsstörning på era barn, hur gammalt var barnet när ni fick diagnosen? Jag får höra att sonen är för liten för att man skall kunna ställa diagnosen, jag tycker att det låter konstigt. Han är 3,5 år.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Aldrig har jag hört talas om något sånt. Då menar dom att barn som föds med en utvecklingsstörning inta kan få diagnos redan på KK ?
    Diagnos U-S fick vi vid 6 mån, Angelmans vid 3-4 års ålder och diagnos gravt utvecklingstörd ungefär i samma veva !
  4. 2
    Aldrig har jag hört talas om något sånt. Då menar dom att barn som föds med en utvecklingsstörning inta kan få diagnos redan på KK ?
    Diagnos U-S fick vi vid 6 mån, Angelmans vid 3-4 års ålder och diagnos gravt utvecklingstörd ungefär i samma veva !
  5. mamma till 4 kottar
    #3
    Det är nog svårt att veta hur mycket en människa kommer att kunna utvecklas vid så låg ålder. Speciellt om det handlar om en lindrig utvecklingsstörning. Känner flera som fått diagnoser när barnen var 10-12 år gamla.

    Sen kan man nog i många fall utgå ifrån att barn har en utvecklingsstörning om de har något syndrom som man ser vid födseln. Min son har t.ex. Downs syndrom, därför kan vi anta att han har en utvecklingsstörning. Men han är inte testad och har ingen diagnosticerat utvecklingsstörning. Det är dock mycket osannolikt att han inte skulle ha det ;-)
  6. 3
    Det är nog svårt att veta hur mycket en människa kommer att kunna utvecklas vid så låg ålder. Speciellt om det handlar om en lindrig utvecklingsstörning. Känner flera som fått diagnoser när barnen var 10-12 år gamla.

    Sen kan man nog i många fall utgå ifrån att barn har en utvecklingsstörning om de har något syndrom som man ser vid födseln. Min son har t.ex. Downs syndrom, därför kan vi anta att han har en utvecklingsstörning. Men han är inte testad och har ingen diagnosticerat utvecklingsstörning. Det är dock mycket osannolikt att han inte skulle ha det ;-)
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Problemet är att vi har svårt att få insatser enligt LSS, och vi är verkligen i skriande behov av avlastning, då vi saknar släkt och vänner här som kan hjälpa oss. Vi har fått besked om att sonen har ett mikrodeletionssyndrom. Liksom vid Downs syndrom ingår typiskt sett en utvecklingsstörning, och han är definitivt inte som andra barn. Kunde man fått fastslaget att han har en utvecklingsstörning skulle vi ha rätt till avlösarservice. Nu får vi i stället kämpa med handläggaren och få henne att förstå hur stora svårigheter sonen har i vardagen och hur mycket hjälp han behöver. Och få höra att det minsann inte är några treåringar som pratar eller klär på och av sig själva... :-(
  8. 4
    Problemet är att vi har svårt att få insatser enligt LSS, och vi är verkligen i skriande behov av avlastning, då vi saknar släkt och vänner här som kan hjälpa oss. Vi har fått besked om att sonen har ett mikrodeletionssyndrom. Liksom vid Downs syndrom ingår typiskt sett en utvecklingsstörning, och han är definitivt inte som andra barn. Kunde man fått fastslaget att han har en utvecklingsstörning skulle vi ha rätt till avlösarservice. Nu får vi i stället kämpa med handläggaren och få henne att förstå hur stora svårigheter sonen har i vardagen och hur mycket hjälp han behöver. Och få höra att det minsann inte är några treåringar som pratar eller klär på och av sig själva... :-(
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Hej

    Vi försöker också att få LSS för våran son, snart 3 år. I hans diagnos kan vissa ha utveklingsstörning, men enl läkare så har han svårare variant av diagnosen men är förliten för att få besked om han är utveklingsstörd.
  10. 5
    Hej Vi försöker också att få LSS för våran son, snart 3 år. I hans diagnos kan vissa ha utveklingsstörning, men enl läkare så har han svårare variant av diagnosen men är förliten för att få besked om han är utveklingsstörd.
  11. mamma till 4 kottar
    #6
    Jag förstår abslout problemet. Försök att stå på er så att ni får den hjälp ni behöver!!!
  12. 6
    Jag förstår abslout problemet. Försök att stå på er så att ni får den hjälp ni behöver!!!
  13. Medlem sedan
    Jan 1998
    #7

    Min dotter var 5 år

    när hon fick diagnosen lindrigt förståndshandikapp. Hon utreddes redan vid 3,5 års ålder, men precis som du säger så ville de inte sätta någon diagnos då. De slog fast att hon var utvecklingsförsenad och skulle utredas igen. Tvillingsystern fick diagnos autism vid 3,5 års ålder och vi fick genast vb för båda, men LSS-insatser fick vi bara för syrran till att börja med.

    (På grund av detta funkade det inte med avlösare efs avlösaren bara var för ett barn och inte för båda. Ingen idé att ha avlösare för ett barn när jag då måste stanna hemma och ta hand om andra funktionshindrade barnet *s*. Den förståndshandikappade flickan ansågs inte ha behov av avlösare när vi väl fick LSS för henne också, vilken humbug...)
  14. 7
    Min dotter var 5 år när hon fick diagnosen lindrigt förståndshandikapp. Hon utreddes redan vid 3,5 års ålder, men precis som du säger så ville de inte sätta någon diagnos då. De slog fast att hon var utvecklingsförsenad och skulle utredas igen. Tvillingsystern fick diagnos autism vid 3,5 års ålder och vi fick genast vb för båda, men LSS-insatser fick vi bara för syrran till att börja med.

    (På grund av detta funkade det inte med avlösare efs avlösaren bara var för ett barn och inte för båda. Ingen idé att ha avlösare för ett barn när jag då måste stanna hemma och ta hand om andra funktionshindrade barnet *s*. Den förståndshandikappade flickan ansågs inte ha behov av avlösare när vi väl fick LSS för henne också, vilken humbug...)
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Humbug var ordet. överklagade du beslutet, eller var orken slut vid det laget?
  16. 8
    Humbug var ordet. överklagade du beslutet, eller var orken slut vid det laget?
  17. Medlem sedan
    Jan 1998
    #9

    Jodå, överklagade

    men länsrätten gav kommunen rätt. Jag orkade inte överklaga till nästa instans, gjorde en deal (dålig sådan) med kommunen och bytte den avlösning vi hade (dvs för ett barn) mot ett extra dygn på korttids istället. Per månad...
  18. 9
    Jodå, överklagade men länsrätten gav kommunen rätt. Jag orkade inte överklaga till nästa instans, gjorde en deal (dålig sådan) med kommunen och bytte den avlösning vi hade (dvs för ett barn) mot ett extra dygn på korttids istället. Per månad...
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Stöön, det är baske mig inte lätt!
  20. 10
    Stöön, det är baske mig inte lätt!
  21. Medlem sedan
    Feb 2006
    #11
    Min grabb var 11 år och DET tycker jag däremot är konstigt!
  22. 11
    Min grabb var 11 år och DET tycker jag däremot är konstigt!

Liknande trådar

  1. utvecklingsstörning
    By snobbis in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 21:35
  2. Utvecklingsstörning och pubertet
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 12:01
  3. RMB och lättare utvecklingsstörning?
    By helene_ in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 22:38
  4. Utvecklingsstörning??
    By dizzycat in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 08:25
  5. Utvecklingsstörning
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar