Förskolan!
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Förskolan!

    _idag ringde de från en av förskolorna som jag låtit placera Jackie i... vad märkligt det kändes! jag var tvungen att "dubbel checka" med kvinna på telefon för att göra klart för henne att det inte blir aktuellt att få en plats förrän nästa år. Ush! vart tar tiden vägen!! Fick iaf ett datum för visning på förskolan för att pejla/kolla hur deras verksamhet är etc. Jaa, så är det oundvikligt men ack så viktigt!

    Hur är det med era kids? har ni varit på visningar?


    Kram från Jackies höns mamma
    ♥Par i prinsessor♥
  2. 1
    Förskolan! _idag ringde de från en av förskolorna som jag låtit placera Jackie i... vad märkligt det kändes! jag var tvungen att "dubbel checka" med kvinna på telefon för att göra klart för henne att det inte blir aktuellt att få en plats förrän nästa år. Ush! vart tar tiden vägen!! Fick iaf ett datum för visning på förskolan för att pejla/kolla hur deras verksamhet är etc. Jaa, så är det oundvikligt men ack så viktigt!

    Hur är det med era kids? har ni varit på visningar?


    Kram från Jackies höns mamma
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Ja, men han får gå på samma som storebror. Så vincent kommer ju tom vara nästan inskolad nästa höst när det är dags för honom att börja
    Blev klar med storebrors inskolning igår så..
    Har iaf hittat ett superduperbra dagis åt dem! såååå nöjd!
  4. 2
    Ja, men han får gå på samma som storebror. Så vincent kommer ju tom vara nästan inskolad nästa höst när det är dags för honom att börja
    Blev klar med storebrors inskolning igår så..
    Har iaf hittat ett superduperbra dagis åt dem! såååå nöjd!
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Jaha :)

    ja du har fördelen att ha ett äldre "dagis barn" så de kan ha varandra. Skönt att du känner att du hitat rätt *toppen* jag har valt tre fyra stycken som jag ska kolla lite på. Kram
    ♥Par i prinsessor♥
  6. 3
    Jaha :) ja du har fördelen att ha ett äldre "dagis barn" så de kan ha varandra. Skönt att du känner att du hitat rätt *toppen* jag har valt tre fyra stycken som jag ska kolla lite på. Kram
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    önskar

    att vi hade allt klart men vi vet inte ens vart vi ska bo
    Hoppas att vi får två platser(de små får ta dem, Isadora har bara ett år till skolan så...) på ett super dagis i maj och att vi då har någonstans att bo...

    Det öär bra att gå på flera visningar och stå i många köer, man kan alltid tacka nej men stpr man inte i kö är det värre
    Mina stora gick på ett superdagis som jag inte hade som första alternativ.
  8. 4
    önskar att vi hade allt klart men vi vet inte ens vart vi ska bo
    Hoppas att vi får två platser(de små får ta dem, Isadora har bara ett år till skolan så...) på ett super dagis i maj och att vi då har någonstans att bo...

    Det öär bra att gå på flera visningar och stå i många köer, man kan alltid tacka nej men stpr man inte i kö är det värre
    Mina stora gick på ett superdagis som jag inte hade som första alternativ.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Mina knoddar ska börja samma dagis som storebrorsan (fast inte samma avdelning förstås). Det är världens bästa dagis. Personalen på småbarnsavdelningen är så gosiga att jag grät när Torsten skulle sluta :-( Fast han har det ju ännu bättre på autismavdelningen som han är på nu.
  10. 5
    Mina knoddar ska börja samma dagis som storebrorsan (fast inte samma avdelning förstås). Det är världens bästa dagis. Personalen på småbarnsavdelningen är så gosiga att jag grät när Torsten skulle sluta :-( Fast han har det ju ännu bättre på autismavdelningen som han är på nu.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag gick själv runt till fyra dagis för att kolla läget lite - och fastande för ett riktigt ordentligt! Det var dock inte det jag först ställt mig i kö till så jag fick ändra. Det jag ställde mig i kö till fick jag inte alls någon go' känsla av - tur att jag besökte det! Och ute är de nästan allihop "mer än vanligt" ...

    Hon ska börja dagis i februari - hoppas jag. Jag måste tillbaka heltid på jobbet snart!! (vi har eget).

    Kram hej // Zasa
  12. 6
    Jag gick själv runt till fyra dagis för att kolla läget lite - och fastande för ett riktigt ordentligt! Det var dock inte det jag först ställt mig i kö till så jag fick ändra. Det jag ställde mig i kö till fick jag inte alls någon go' känsla av - tur att jag besökte det! Och ute är de nästan allihop "mer än vanligt" ...

    Hon ska börja dagis i februari - hoppas jag. Jag måste tillbaka heltid på jobbet snart!! (vi har eget).

    Kram hej // Zasa
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Fixat och klart

    förhoppningsvis ivf. Vi har prel fått plats från 1/6 2007 då vi så smått börjar skola in August för att sen dra igång ordentligt från augusti!
  14. 7
    Fixat och klart förhoppningsvis ivf. Vi har prel fått plats från 1/6 2007 då vi så smått börjar skola in August för att sen dra igång ordentligt från augusti!
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Ung samma här!

    Jag har placerat henne på ett dagis nära vår nuvarande bostad, de andra alternativen ligger i en radie om knappa km i närheten där vi tänkt flytta inom en snar framtid. En av förskolorna är ett nybygge och jag gillade det med tanke på nytänkande frächa lokaler samt att den ligger i närheten av komunala färdmedel och en stor skola och rik natur. Den förskolan som hörde av sig idag ligger strax bakom våran nuvarande bostad: Är i en förhandling med sambon om att flytta snart. jag är den som driver på medan han bromsar :-P Får se vad som blir. Spännande trots all vemod man känner inför att lämna sitt barn i andra vuxnas tillsyn och omvårdnad. *sliter mig i håret*
    ♥Par i prinsessor♥
  16. 8
    Ung samma här! Jag har placerat henne på ett dagis nära vår nuvarande bostad, de andra alternativen ligger i en radie om knappa km i närheten där vi tänkt flytta inom en snar framtid. En av förskolorna är ett nybygge och jag gillade det med tanke på nytänkande frächa lokaler samt att den ligger i närheten av komunala färdmedel och en stor skola och rik natur. Den förskolan som hörde av sig idag ligger strax bakom våran nuvarande bostad: Är i en förhandling med sambon om att flytta snart. jag är den som driver på medan han bromsar :-P Får se vad som blir. Spännande trots all vemod man känner inför att lämna sitt barn i andra vuxnas tillsyn och omvårdnad. *sliter mig i håret*
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Härligt!

    vad skönt för dig att veta att dina barn kommer få det bra En sådan känsla vill jag också ha när jag lämnar min skatt där varje dag. Dom har ju gjort ett bra jobb med T och det betyder mkt för hans utveckling och framtid! Kram
    ♥Par i prinsessor♥
  18. 9
    Härligt! vad skönt för dig att veta att dina barn kommer få det bra En sådan känsla vill jag också ha när jag lämnar min skatt där varje dag. Dom har ju gjort ett bra jobb med T och det betyder mkt för hans utveckling och framtid! Kram
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10
    Nix! Här i Göteborg är det så dumt att man inte får ställa sig i kö förrän tidigast 4 månader innan man vill ha en plats samtidigt som nästan ingen får en plats inom 4 månader... Vi vill egentligen ha plats på storasysters förskola nästa höst, men vi kommer nog att ställa oss i kö vid årskiftet ungefär för att hamna före de yngre barnen och förhoppningsvis få en plats. Får vi platsen tidigare får hon väl gå två halvdagar eller nåt. *s*

    Vi är inte supernöjda med förskolan, men storasyster trivs jättebra och personalen är trevlig så vi får nöja oss så. Det är ju inte jag som ska trivas.
  20. 10
    Nix! Här i Göteborg är det så dumt att man inte får ställa sig i kö förrän tidigast 4 månader innan man vill ha en plats samtidigt som nästan ingen får en plats inom 4 månader... Vi vill egentligen ha plats på storasysters förskola nästa höst, men vi kommer nog att ställa oss i kö vid årskiftet ungefär för att hamna före de yngre barnen och förhoppningsvis få en plats. Får vi platsen tidigare får hon väl gå två halvdagar eller nåt. *s*

    Vi är inte supernöjda med förskolan, men storasyster trivs jättebra och personalen är trevlig så vi får nöja oss så. Det är ju inte jag som ska trivas.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Eftersom jag inte har något jobb så drar jag lite på det hela. Jag kommer ändå att vara hemma till nästa sommar. Resten får vi lösa då. Eftersom vi bor i ett område med barnbrist så tror vi inte att det blir något stärre problem att få in dem alla tre på det närmsta dagiset. Kanske om allt går att lösa rent praktiskt får min stora kille börja på förskoleverksamhet till våren. *håll tummarna för mig*

    Annars försöker jag stoppa huvudet i sanden och ignorera det faktum att min lilla lilla pluttebebis både kryper och står upp numer. Vart tar tiden vägen???
  22. 11
    Eftersom jag inte har något jobb så drar jag lite på det hela. Jag kommer ändå att vara hemma till nästa sommar. Resten får vi lösa då. Eftersom vi bor i ett område med barnbrist så tror vi inte att det blir något stärre problem att få in dem alla tre på det närmsta dagiset. Kanske om allt går att lösa rent praktiskt får min stora kille börja på förskoleverksamhet till våren. *håll tummarna för mig*

    Annars försöker jag stoppa huvudet i sanden och ignorera det faktum att min lilla lilla pluttebebis både kryper och står upp numer. Vart tar tiden vägen???
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Inga visningar

    Och det kommer inte bli några heller. Jag är fullkomligt nöjd med Jonnas dagis så att även Tilde ska gå där känns självklart. Är dock i valet och kvalet huruvida barnen ska gå i samma grupp eller inte. Jonna är rätt dominant och jag är rädd att hon kommer köra lite väl mkt med lillasyster ifall de är tillsammans precis hela tiden. Tilde kan nog behöva lite tid att bara va Tilde tänker jag. Samtidigt är det ju en enorm trygghet att ha syrran till hands. Ack ja... svårt detta!

    Tur att det ännu är långt kvar till dagis. Vill att Tilde som tidigast ska börja på dagis i aug-07. Helst ännu senare om det går att lösa. Innan Tilde har någorlunda bra former att kommunicera med omgivningen samt rör sej obehindrat ute/inne vill jag ogärna sätta henne på dagis. Tittar ofta på de små nyblivna ett-åringarna i Jonnas grupp och tänker "Näe, så vill jag inte ha det" De kan ju bara säga några enstaka ord! Hur ska de kunna förmedla sej?

    Ack ja. Det är ju iofs en helt annan diskussion. Och detta är bara mina personliga åsikter såklart!
  24. 12
    Inga visningar Och det kommer inte bli några heller. Jag är fullkomligt nöjd med Jonnas dagis så att även Tilde ska gå där känns självklart. Är dock i valet och kvalet huruvida barnen ska gå i samma grupp eller inte. Jonna är rätt dominant och jag är rädd att hon kommer köra lite väl mkt med lillasyster ifall de är tillsammans precis hela tiden. Tilde kan nog behöva lite tid att bara va Tilde tänker jag. Samtidigt är det ju en enorm trygghet att ha syrran till hands. Ack ja... svårt detta!

    Tur att det ännu är långt kvar till dagis. Vill att Tilde som tidigast ska börja på dagis i aug-07. Helst ännu senare om det går att lösa. Innan Tilde har någorlunda bra former att kommunicera med omgivningen samt rör sej obehindrat ute/inne vill jag ogärna sätta henne på dagis. Tittar ofta på de små nyblivna ett-åringarna i Jonnas grupp och tänker "Näe, så vill jag inte ha det" De kan ju bara säga några enstaka ord! Hur ska de kunna förmedla sej?

    Ack ja. Det är ju iofs en helt annan diskussion. Och detta är bara mina personliga åsikter såklart!
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Tum hållning!

    Klart jag håller tummarna Ja vi hade tänkt skola in jackie Augusti nästa år... Skönt att få ha dom hemma så länge som möjligt. Helt otroligt vad de som liven lär sig på bara ngr månader egentligen krypa klättra och ställa sig etc! svårt att se idag att hon snart ska kunna klara sig utan MIG! *s* Hon som är som ett plåster!

    kram
    ♥Par i prinsessor♥
  26. 13
    Tum hållning! Klart jag håller tummarna Ja vi hade tänkt skola in jackie Augusti nästa år... Skönt att få ha dom hemma så länge som möjligt. Helt otroligt vad de som liven lär sig på bara ngr månader egentligen krypa klättra och ställa sig etc! svårt att se idag att hon snart ska kunna klara sig utan MIG! *s* Hon som är som ett plåster!

    kram
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    Hej :)

    jag tänker precis likadant. Jag har ju tänkt mig det från första början att minst 1 1/2år. jag vill att hon är hyffsat sadig på benen så hon kan klara av den tuffa miljön som det faktiskt är på förskolan. Man får oftast dela uppmärksamheten med minst tio andra sötnosar. Jag jobbar t.o.m extra varannan helg för att snåla på dagarna. Jag är glad att jag har möjligheten, dömer därför inte dom som inte har det valet. Alla har såklart sina tankar och uppfattning om hur de vill ha det för sina barn
    ♥Par i prinsessor♥
  28. 14
    Hej :) jag tänker precis likadant. Jag har ju tänkt mig det från första början att minst 1 1/2år. jag vill att hon är hyffsat sadig på benen så hon kan klara av den tuffa miljön som det faktiskt är på förskolan. Man får oftast dela uppmärksamheten med minst tio andra sötnosar. Jag jobbar t.o.m extra varannan helg för att snåla på dagarna. Jag är glad att jag har möjligheten, dömer därför inte dom som inte har det valet. Alla har såklart sina tankar och uppfattning om hur de vill ha det för sina barn
  29. _Diana_
    #15

    Ur & skur vill vi ha!

    Vi har ställt oss i kö hos två privatdrivna Ur&Skur dagis. Har besökt det ena vilket var urmysigt. Ett personalkooperativ inhyst i en helt vanlig villa 3 kvarter från där vi bor
    Det andra dagiset som jag ska försöka besöka innan jul ligger inhyst i traditionella dagislokaler i botten på ett höghus, men även det ligger på gångavstånd från oss - ca 10 minuter. Hoppas att det känns bra för det är där jag tror vi kommer att komma in. Ska ställa oss i kön till kommunens dagis också för att vara på den säkra sidan och håller hela tiden ögonen öppna efter andra privata dagis.
  30. 15
    Ur & skur vill vi ha! Vi har ställt oss i kö hos två privatdrivna Ur&Skur dagis. Har besökt det ena vilket var urmysigt. Ett personalkooperativ inhyst i en helt vanlig villa 3 kvarter från där vi bor
    Det andra dagiset som jag ska försöka besöka innan jul ligger inhyst i traditionella dagislokaler i botten på ett höghus, men även det ligger på gångavstånd från oss - ca 10 minuter. Hoppas att det känns bra för det är där jag tror vi kommer att komma in. Ska ställa oss i kön till kommunens dagis också för att vara på den säkra sidan och håller hela tiden ögonen öppna efter andra privata dagis.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Privat/komunal

    I våran komun har jag inte hört så bra om de komunla förskolrna. Därför uteslöt jag dom helt. Gick bara på privata med inställningen att det ska finnas plats för henne i ngn av dom iaf. OM INTE så får jag väl lösa det på annat sätt. Det är så oilka från komun till komun har jag märkt. Vi har så mkt barn i våran komun så de kmunala blir väl kanske inte så oganiserade som de privata???
    ♥Par i prinsessor♥
  32. 16
    Privat/komunal I våran komun har jag inte hört så bra om de komunla förskolrna. Därför uteslöt jag dom helt. Gick bara på privata med inställningen att det ska finnas plats för henne i ngn av dom iaf. OM INTE så får jag väl lösa det på annat sätt. Det är så oilka från komun till komun har jag märkt. Vi har så mkt barn i våran komun så de kmunala blir väl kanske inte så oganiserade som de privata???
  33. _Diana_
    #17

    Samma här!

    Jag har inte heller hört några positiva lovord om de kommunala dagisen. Dessutom är Huddinge kommun helt överbefolkat av små barn att det är jättesvårt att få plats när man vill

    Jag vill helst ha privat. Har fått för mig att personalen är mer engagerad då, när de själva gjort ett val med sin anställning...
  34. 17
    Samma här! Jag har inte heller hört några positiva lovord om de kommunala dagisen. Dessutom är Huddinge kommun helt överbefolkat av små barn att det är jättesvårt att få plats när man vill

    Jag vill helst ha privat. Har fått för mig att personalen är mer engagerad då, när de själva gjort ett val med sin anställning...
  35. Medlem sedan
    Aug 2001
    #18

    Ska också ge mig på det där

    Det enda vi kommit fram till hittills är att om vi bor kvar i det området som vi bor i nu så kommer vi garanterat inte att välja någon av de kommunala förskolorna för de är jättetråkiga. Inga roliga gårdar alls och näe.. jag vill inte ha Edvin där helt enkelt. Så alternativet är ett föräldrakooperativ med kristen inriktning eller dagmamma.

    Fast just nu är ju min förhoppning att vi ska ha flyttat härifrån innan det är dags för Edvin att börja på dagis, så det kan tänkas att det blir en kommunal förskola (fast i en annan del av kommunen) till slut.

    Duktigt av dig att redan ha varit på studiebesök och grejjer!
    Veronica, mamma till världens goaste Edvin!
  36. 18
    Ska också ge mig på det där Det enda vi kommit fram till hittills är att om vi bor kvar i det området som vi bor i nu så kommer vi garanterat inte att välja någon av de kommunala förskolorna för de är jättetråkiga. Inga roliga gårdar alls och näe.. jag vill inte ha Edvin där helt enkelt. Så alternativet är ett föräldrakooperativ med kristen inriktning eller dagmamma.

    Fast just nu är ju min förhoppning att vi ska ha flyttat härifrån innan det är dags för Edvin att börja på dagis, så det kan tänkas att det blir en kommunal förskola (fast i en annan del av kommunen) till slut.

    Duktigt av dig att redan ha varit på studiebesök och grejjer!
  37. Medlem sedan
    Jan 1999
    #19

    Får nog ingen plats

    Bor i Nacka och här är det svårt att få plats på de populära förskolorna.
    Man väljer ju plats på nätet o både kommunala och privata förskolor + dagmammor finns med. Man ställer sig i kö till 5 anordnare tidigast när barnet är 3 månader.

    Tyvärr så står Alva fortfarande på plats 122/101 på de förskolor vi har i topp, så det känns uteslutet. Kommunen har en garanti på plats men hänvisar oss till en förskola i Älta som har vakanser, man kan alltså få åka 10 km åt fel håll för att få en plats.

    Har en väninna som ringde o "bråkade" med kommunen här om dagen. Hon fick höra av den snälla (!!?) tanten hon pratade med att; varför ställde du dig i kö hos de allra populäraste förskolorna, borde du ju ha förstått att din dotter inte skulle få en plats där efter 1,5 år. Du skulle ha valt förskolor med mindre kö (= inte lika bra).

    Är det så det ska vara? Man skolar in sitt barn i Älta, åker 10 km åt FEL håll två gånger varje dag, får kanske om man har tur plats på en förskola man hade som 4:e alt och får skola om barnet igen efter ett halvår?

    Jag blir så arg!

    Så i vårt fall får vi försöka lösa det på annat sätt. Har vi tur kanske vi kan få hjälp av ngr som vi känner som redan har sina barn på ett bra f-kooperativ härute, mamman där är väldigt aktiv och skulle kanske kunna pusha för en plats. Annars får vi hitta en barnflicka....
  38. 19
    Får nog ingen plats Bor i Nacka och här är det svårt att få plats på de populära förskolorna.
    Man väljer ju plats på nätet o både kommunala och privata förskolor + dagmammor finns med. Man ställer sig i kö till 5 anordnare tidigast när barnet är 3 månader.

    Tyvärr så står Alva fortfarande på plats 122/101 på de förskolor vi har i topp, så det känns uteslutet. Kommunen har en garanti på plats men hänvisar oss till en förskola i Älta som har vakanser, man kan alltså få åka 10 km åt fel håll för att få en plats.

    Har en väninna som ringde o "bråkade" med kommunen här om dagen. Hon fick höra av den snälla (!!?) tanten hon pratade med att; varför ställde du dig i kö hos de allra populäraste förskolorna, borde du ju ha förstått att din dotter inte skulle få en plats där efter 1,5 år. Du skulle ha valt förskolor med mindre kö (= inte lika bra).

    Är det så det ska vara? Man skolar in sitt barn i Älta, åker 10 km åt FEL håll två gånger varje dag, får kanske om man har tur plats på en förskola man hade som 4:e alt och får skola om barnet igen efter ett halvår?

    Jag blir så arg!

    Så i vårt fall får vi försöka lösa det på annat sätt. Har vi tur kanske vi kan få hjälp av ngr som vi känner som redan har sina barn på ett bra f-kooperativ härute, mamman där är väldigt aktiv och skulle kanske kunna pusha för en plats. Annars får vi hitta en barnflicka....
  39. Medlem sedan
    Jun 2005
    #20

    oj!

    ja det där lät ju helt OTROLIGT! jag skulle bli rasande! Om det är så att ni var tvugna att åka 10km åt fel håll då kan ju du åtminstone kräva att få extra skatte avdrag för bensin kostnaden för de onödiga sträckor ni tvingas åka varje dag!!! Ha r inga goda råd tyvärr. dagmammor kan iof vara en lösning. Förstår din frustration. vad för lista går dom efter om det är på det där sättet?? Kanske får muta förskole chefen "skämtåsido". Dåliga förutsättningar är det iaf och det är så mäkligt att en sådan komun inte inser det stora problemet i det hela och satsar mer på förskolor. kanske ngn känner sig manad att starta en privat förskola där? Skulle ju definitivt löna sig. Lycka till!

    ps.Att det är sådana skillnader från komun till komun?! ds.
    ♥Par i prinsessor♥
  40. 20
    oj! ja det där lät ju helt OTROLIGT! jag skulle bli rasande! Om det är så att ni var tvugna att åka 10km åt fel håll då kan ju du åtminstone kräva att få extra skatte avdrag för bensin kostnaden för de onödiga sträckor ni tvingas åka varje dag!!! Ha r inga goda råd tyvärr. dagmammor kan iof vara en lösning. Förstår din frustration. vad för lista går dom efter om det är på det där sättet?? Kanske får muta förskole chefen "skämtåsido". Dåliga förutsättningar är det iaf och det är så mäkligt att en sådan komun inte inser det stora problemet i det hela och satsar mer på förskolor. kanske ngn känner sig manad att starta en privat förskola där? Skulle ju definitivt löna sig. Lycka till!

    ps.Att det är sådana skillnader från komun till komun?! ds.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tv på förskolan?
    By hga777 in forum Småbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 19:26
  2. Vad har förskolan för mål
    By lenaxx in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 11:21
  3. Jul på förskolan
    By annakrist in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 21:08
  4. IUP i förskolan?
    By Mina8 in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 13:44
  5. På förskolan....
    By ricki in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 09:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar