Ettåringen och sovandet?
_05 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Ettåringen och sovandet?

    Hej alla, jag är ny här och hoppas att jag är välkommen bland er!
    Jag har en pojke f 050609 och en till född 000403. Jag undrar lite över hur era ettåringar sover på natten? Och hur de somnar? Och hur länge de sover? Det finns massor att läsa om hur spädbarn sover och inte sover - men ettåringar?
    Min pojke sover en gång per dag, 1-1,5 timme.
    Han läggs efter en kvällsrutin (välling-tandborstning-bok i soffan) i sin spjälsäng som står i vårt rum, ca kl 19.30.
    Nattningen går till så att han ligger i sin säng medan den nattande föräldern sitter i en fåtölj bredvid, kanske sjunger vi en visa. En jobbig ovana är att han måste pilla med fingrarna på en av våra händer tills han somnar. Men han brukar somna efter 5-15 minuter.
    Just nu sover han lätt och oroligt mellan kl 21 och 00 och vi måste gå in så gott som varje kväll, minst en gång men ibland upp till fem gånger, under de timmarna. Ibland räcker det med att stoppa in napp, ibland måste man "natta om" med fingerpillande och allt...
    Han har alltid kommit till vår säng på natten. Detta uppvaknande har den senaste månaden förskjutits bakåt i tiden så att han nu vaknar och flyttas över så tidigt som halv tolv ungefär. Antagligen har det med att göra att han sover så lätt fram till 00 och alltså vaknar av att vi går och lägger oss?
    Sedan sover han till klockan 06-06.30 och vaknar oftast inte mer. Somliga nätter är han förstås oroligare och vaknar till lite eller ligger och stökar någon period.
    Vi funderar just nu mycket på
    - eget rum?
    - syskonrum?
    - syskonbädd?
  2. 1
    Ettåringen och sovandet? Hej alla, jag är ny här och hoppas att jag är välkommen bland er!
    Jag har en pojke f 050609 och en till född 000403. Jag undrar lite över hur era ettåringar sover på natten? Och hur de somnar? Och hur länge de sover? Det finns massor att läsa om hur spädbarn sover och inte sover - men ettåringar?
    Min pojke sover en gång per dag, 1-1,5 timme.
    Han läggs efter en kvällsrutin (välling-tandborstning-bok i soffan) i sin spjälsäng som står i vårt rum, ca kl 19.30.
    Nattningen går till så att han ligger i sin säng medan den nattande föräldern sitter i en fåtölj bredvid, kanske sjunger vi en visa. En jobbig ovana är att han måste pilla med fingrarna på en av våra händer tills han somnar. Men han brukar somna efter 5-15 minuter.
    Just nu sover han lätt och oroligt mellan kl 21 och 00 och vi måste gå in så gott som varje kväll, minst en gång men ibland upp till fem gånger, under de timmarna. Ibland räcker det med att stoppa in napp, ibland måste man "natta om" med fingerpillande och allt...
    Han har alltid kommit till vår säng på natten. Detta uppvaknande har den senaste månaden förskjutits bakåt i tiden så att han nu vaknar och flyttas över så tidigt som halv tolv ungefär. Antagligen har det med att göra att han sover så lätt fram till 00 och alltså vaknar av att vi går och lägger oss?
    Sedan sover han till klockan 06-06.30 och vaknar oftast inte mer. Somliga nätter är han förstås oroligare och vaknar till lite eller ligger och stökar någon period.
    Vi funderar just nu mycket på
    - eget rum?
    - syskonrum?
    - syskonbädd?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Sömnen varierar med individen men jag kan ju beskriva hur min ettåring sover.

    Vaknar vid 7 eller så väcker jag henne strax efter för vi andra ska iväg på diverse äventyr
    Brukar sova 1.5 timma ca (tiden varierar något) på förmiddagen/middagstid vid 11, 12 ibland tidigare med.
    Händer att det blir en liten tupplur på eftermiddagen speciellt om hon somnade tidigare än 11 på förmiddagen men oftast sover hon bara en gång.
    nattning hon somnar i mitt knä eller på sin kudde på golvet runt 21-22
    oftast får hon gröt runt 20 sen ammas hon vi har det mörkt osv föratt komma till ro.
    hon bärs över till spjälsängen som ligger precis intill min säng och har en öppen ända så hon kan komma till mig närsom på natten utan att jag behöver gå upp.

    vi sover 4 st i sovrummet mamma, pappa och storasyster samt ettåringen.

    Ofta sover hon bra på nätterna brukar vakna en gång för att få lite bröst och närhet. eftersom hon ändå ligger så nära är detta inget som stör hon somnar oftast om mitt emellan oss vuxna men ibland klättrar hon tillbaks till sin säng.

    sömnen fungerar väldigt bra just nu nattningarna kan vara orliga då hon ibland har svårt att komma till ro och inte vet om hon vill somna ensam eller i knät.



    välkommen in på sidan

    och tyvärr är nog det väldigt lite aktivitet här
  4. 2
    Sömnen varierar med individen men jag kan ju beskriva hur min ettåring sover.

    Vaknar vid 7 eller så väcker jag henne strax efter för vi andra ska iväg på diverse äventyr
    Brukar sova 1.5 timma ca (tiden varierar något) på förmiddagen/middagstid vid 11, 12 ibland tidigare med.
    Händer att det blir en liten tupplur på eftermiddagen speciellt om hon somnade tidigare än 11 på förmiddagen men oftast sover hon bara en gång.
    nattning hon somnar i mitt knä eller på sin kudde på golvet runt 21-22
    oftast får hon gröt runt 20 sen ammas hon vi har det mörkt osv föratt komma till ro.
    hon bärs över till spjälsängen som ligger precis intill min säng och har en öppen ända så hon kan komma till mig närsom på natten utan att jag behöver gå upp.

    vi sover 4 st i sovrummet mamma, pappa och storasyster samt ettåringen.

    Ofta sover hon bra på nätterna brukar vakna en gång för att få lite bröst och närhet. eftersom hon ändå ligger så nära är detta inget som stör hon somnar oftast om mitt emellan oss vuxna men ibland klättrar hon tillbaks till sin säng.

    sömnen fungerar väldigt bra just nu nattningarna kan vara orliga då hon ibland har svårt att komma till ro och inte vet om hon vill somna ensam eller i knät.



    välkommen in på sidan

    och tyvärr är nog det väldigt lite aktivitet här
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Felix sover

    kanonbra och har alltid gjort det. Vi flyttade in honom i eget rum när han var 4,5 månad för han sov inte bra när han låg i vårt rum. Sen den dagen har han sovot hela nätter o själv. Jag tackar o bugar. Vi har ju en storasyster här hemma som är precis tvärtom. Har aldrig velat sova själv. Men min ettåring sover som en prins. Det händer kanske max en gång i månaden att han gnyr till efter att han somnat. Annars sover han som en stock.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  6. 3
    Felix sover kanonbra och har alltid gjort det. Vi flyttade in honom i eget rum när han var 4,5 månad för han sov inte bra när han låg i vårt rum. Sen den dagen har han sovot hela nätter o själv. Jag tackar o bugar. Vi har ju en storasyster här hemma som är precis tvärtom. Har aldrig velat sova själv. Men min ettåring sover som en prins. Det händer kanske max en gång i månaden att han gnyr till efter att han somnat. Annars sover han som en stock.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Glömde ju säga välkommen hit. Här inne är det inte så stor verksamhet men vi snackar desto mer i resp. ankomstgrupp. Om du vill ha fler svar fortare så ger jag dig rådet att besöka ankomst juni-05 (då din son var född i juni).
  8. 4
    Glömde ju säga välkommen hit. Här inne är det inte så stor verksamhet men vi snackar desto mer i resp. ankomstgrupp. Om du vill ha fler svar fortare så ger jag dig rådet att besöka ankomst juni-05 (då din son var född i juni).
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Hemma hos oss

    Vi har två barn, Thea som snart är 14 mån och Isac drygt 3 år, Isac sover i eget rum och har gjort det sedan 1-årsåldern. Thea sover i samma rum som oss.

    Thea sover en gång på dagen, vid 12-tiden och ca 2 tim. På kvällen somnar hon ca 19-19.30. När hon var mindre klarade hon av att helt somna på egen hand. Nu sedan några veckor tillbaka har hon mer behov av att någon av föräldrarna är där. Det räcker med att någon av oss är i samma rum, vi behöver inte klappa henne eller ngt annat. Hon somnar snabbt, oftast 5-15 min. En annan skillnad är att hon är mer lättväckt i början av natten och behöver antagligen ett eget rum (vi vill renovera först, därför sover hon fortfarande hos oss).

    När jag tänker tillbaka hade hon en period för ca 2 veckor sedan då hon vaknade varje natt, mitt i natten. Vissa nätter ville hon leka, andra nätter ville hon bara komma över till oss.

    Antar att det är utvecklingen som spökar eller ngn tand.

    Välkommen hit , tyvärr låg aktivitet
  10. 5
    Hemma hos oss Vi har två barn, Thea som snart är 14 mån och Isac drygt 3 år, Isac sover i eget rum och har gjort det sedan 1-årsåldern. Thea sover i samma rum som oss.

    Thea sover en gång på dagen, vid 12-tiden och ca 2 tim. På kvällen somnar hon ca 19-19.30. När hon var mindre klarade hon av att helt somna på egen hand. Nu sedan några veckor tillbaka har hon mer behov av att någon av föräldrarna är där. Det räcker med att någon av oss är i samma rum, vi behöver inte klappa henne eller ngt annat. Hon somnar snabbt, oftast 5-15 min. En annan skillnad är att hon är mer lättväckt i början av natten och behöver antagligen ett eget rum (vi vill renovera först, därför sover hon fortfarande hos oss).

    När jag tänker tillbaka hade hon en period för ca 2 veckor sedan då hon vaknade varje natt, mitt i natten. Vissa nätter ville hon leka, andra nätter ville hon bara komma över till oss.

    Antar att det är utvecklingen som spökar eller ngn tand.

    Välkommen hit , tyvärr låg aktivitet

Liknande trådar

  1. Sista ettåringen firad!
    By Sunflower in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 15:25
  2. Har ni läst om ettåringen som utlöste
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 06:46
  3. hmm sovandet
    By jannice_ in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:06
  4. OT läkarbesök avklarat på ettåringen
    By x-tjejen in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 10:31
  5. Ettåringen går!!!
    By -Helena m AoM- in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 10:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar