Recepttips!
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Recepttips!

    Måste bara dela med mig av ett recept som jag fått inne på 4 barn+ snacket. Efter en diskussion om bakning så kom detta upp. Jag har bakat bullar på det här sättet två ggr nu och det har blivit jättebra och är kanonsmidigt. Visst bullarna blir kantiga men ungarna verkar inte direkt bry sig.

    Gör bulldeg på 5dl mjölk (recept enligt mjölpaketet) samt sätt i 1 msk bakpulver och 1 ägg i degen. Jäs sedan degen som vanligt.

    Lägg ett bakplåtspapper i en vanlig stor långpanna man har i ugnen. Sedan i med degen så att den täcker hela plåten. Smält lite margarin och pensla över så att hela blir täckt.

    Strö sedan strösocker och kanel över, samt pärlsocker. In i ugnen 225-250 grader i mitten av ugnen tills det är klart. Så skär du bullarna i rutor. Tycker du de blir för höga så dela degen och gör två omgångar och tryck ut degen mer.

    Upphovsmakaren till receptet gjorde ett test med 4 msk kakao i degen men det blev mest färg på degen och ingen särskild kakaosmak. Nästa gång skulle hon prova med 1 dl kakao. Hon ville ha ett lite bättre alternativ till kärleskmums. Hon har inte rapporterat hur det blev än.


    Själv exprimenterade jag lite nu då jag gjorde min andra omgång, använde farinsocker istället för strö och pärlsocker och hade kardemumma i degen. Jag brukar också minska sockret till ett par msk för att få en mer mellanmålsvänlig bulle. Jag skippade också bakplåtspapper och smorde istället långpannan. Funkade utmärkt. Nästa gång tänkte jag utesluta bakpulvret för både bakpulver och jäst är lite kaka på kaka känns det som, får se om det blir någon skillnad. Gott blev det iaf den här gången med. *mumsar*
    ♥ Mamma till fem busiga barn ♥

    Min pyssliga blogg: http://stickig.blogspot.com
  2. 1
    Recepttips! Måste bara dela med mig av ett recept som jag fått inne på 4 barn+ snacket. Efter en diskussion om bakning så kom detta upp. Jag har bakat bullar på det här sättet två ggr nu och det har blivit jättebra och är kanonsmidigt. Visst bullarna blir kantiga men ungarna verkar inte direkt bry sig.

    Gör bulldeg på 5dl mjölk (recept enligt mjölpaketet) samt sätt i 1 msk bakpulver och 1 ägg i degen. Jäs sedan degen som vanligt.

    Lägg ett bakplåtspapper i en vanlig stor långpanna man har i ugnen. Sedan i med degen så att den täcker hela plåten. Smält lite margarin och pensla över så att hela blir täckt.

    Strö sedan strösocker och kanel över, samt pärlsocker. In i ugnen 225-250 grader i mitten av ugnen tills det är klart. Så skär du bullarna i rutor. Tycker du de blir för höga så dela degen och gör två omgångar och tryck ut degen mer.

    Upphovsmakaren till receptet gjorde ett test med 4 msk kakao i degen men det blev mest färg på degen och ingen särskild kakaosmak. Nästa gång skulle hon prova med 1 dl kakao. Hon ville ha ett lite bättre alternativ till kärleskmums. Hon har inte rapporterat hur det blev än.


    Själv exprimenterade jag lite nu då jag gjorde min andra omgång, använde farinsocker istället för strö och pärlsocker och hade kardemumma i degen. Jag brukar också minska sockret till ett par msk för att få en mer mellanmålsvänlig bulle. Jag skippade också bakplåtspapper och smorde istället långpannan. Funkade utmärkt. Nästa gång tänkte jag utesluta bakpulvret för både bakpulver och jäst är lite kaka på kaka känns det som, får se om det blir någon skillnad. Gott blev det iaf den här gången med. *mumsar*
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    kul detta ska jag testa i helgen fast jag har ju börjat hålla igen på sånt där..... har ju inte tappat mina 5 kilo än efter A&F....
  4. 2
    kul detta ska jag testa i helgen fast jag har ju börjat hålla igen på sånt där..... har ju inte tappat mina 5 kilo än efter A&F....
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Tänker också testa!

    Men funderar på att byta ut vetemjölet mot hälften fullkornsdinkel och hälften siktat dinkel (så blir de ännu mer nyttiga...eller mindre onyttiga *s*). Och sedan måste jag utesluta ägget, eftersom fyraåringen är äggallergisk. Jag tror att det ska funka ändå, men då kanske man precis som du tänkt ska utesluta bakpulvret också. Enkelt är vackert!
  6. 3
    Tänker också testa! Men funderar på att byta ut vetemjölet mot hälften fullkornsdinkel och hälften siktat dinkel (så blir de ännu mer nyttiga...eller mindre onyttiga *s*). Och sedan måste jag utesluta ägget, eftersom fyraåringen är äggallergisk. Jag tror att det ska funka ändå, men då kanske man precis som du tänkt ska utesluta bakpulvret också. Enkelt är vackert!
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag gjorde utan ägg första gången (glömde) och det blev bättre än med så jag kommer att skippa ägg hädanefter. Nästa plåt gör jag utan bakpulver för att se om det verkligen behövs. Man får testa lite, men idén att köra i långpanna är suverän.
  8. 4
    Jag gjorde utan ägg första gången (glömde) och det blev bättre än med så jag kommer att skippa ägg hädanefter. Nästa plåt gör jag utan bakpulver för att se om det verkligen behövs. Man får testa lite, men idén att köra i långpanna är suverän.

Liknande trådar

  1. Recepttips!
    By pösmunken in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 22:55
  2. Recepttips?
    By Jennyjo in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:32
  3. Ge mig recepttips, please!
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 19:03
  4. Recepttips ot
    By zukits in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 20:54
  5. Recepttips
    By ensammamamman in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 07:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar