Vad kan vi göra?
_02 Höstbarn
  1. Ge mig ideér!
    #1

    Vad kan vi göra?

    En kille på 4 år, född sep-02. Var på 4-års kollen nu och han kan inte färgerna, kunde inte heller måla en gubbe. Jag vet med mig själv att jag behandlar honom som "för" liten, men försöker att skärpa mig nu. Personalen på dagis sa till i våras också, jag har hjälpt/hjälper honom med det mesta, matar & klär på osv. Nu sa även de på BVC till om att han inte ska åka vagn och att han skulle få komma tillbaka sen, och om han inte kunde mer då så fick man vidta andra åtgärder då....

    Vad kan jag göra? De sa att jag inte skulle tråka ut honom om färger m.m heller för då kunde han bli less...
  2. 1
    Vad kan vi göra? En kille på 4 år, född sep-02. Var på 4-års kollen nu och han kan inte färgerna, kunde inte heller måla en gubbe. Jag vet med mig själv att jag behandlar honom som "för" liten, men försöker att skärpa mig nu. Personalen på dagis sa till i våras också, jag har hjälpt/hjälper honom med det mesta, matar & klär på osv. Nu sa även de på BVC till om att han inte ska åka vagn och att han skulle få komma tillbaka sen, och om han inte kunde mer då så fick man vidta andra åtgärder då....

    Vad kan jag göra? De sa att jag inte skulle tråka ut honom om färger m.m heller för då kunde han bli less...
  3. Åsa m nov 02
    #2
    Tja börja behandla honom som en 4åring men med snabb repition av det som liksom skulle skett mellan 2-4:a

    När min äldsta var 2år blev vi tillsagda av dagis att ni måste sluta hjälpa honom för annars kommer ni stå där med ett barn som snart ska börja 6års som inte kan knäppa byxorna. Jag är glad idag för att de sa åt oss även om jag tyckte de var knäppa då.

    Hur som börja med enka saker och sätt upp mål för honom.

    Prata färger i allt som går och prata mycket. När ni åker bil eller promenerar så prata, prata, prata.
    - Titta XX ser du den stora _gula_ traktorn med 4:a hjul.
    - Titta XX ser du det _röda_ huset med 1, 2, 3, 4...5 fönster (peka och räkna högt).
    - Har du sett så många _blåa_ blommor de räknar vi.
    - Titta skylten, den _lila_ första bokstaven är ju din bokstav, X. X som i XX.

    Måla tillsammans med honom och be om kritorna. Kan du skicka den oranga kritan tack. osv.

    Vad det gäller kläder så börja ex med att han ska ta av sig själv. Så hjälper ni lite med att ta på. Utom ex skor och byxor som han ska fixa själv. Till vintern overall, mössa och stövlar. Ni hjälper bara med vantar.

    Läs minst en lång 4 års saga varje kväll.

    Å så sist men viktigast. Se till att det finns tid för honom att det finns tid för att han ska klä sig själv och gå själv.
  4. 2
    Tja börja behandla honom som en 4åring men med snabb repition av det som liksom skulle skett mellan 2-4:a

    När min äldsta var 2år blev vi tillsagda av dagis att ni måste sluta hjälpa honom för annars kommer ni stå där med ett barn som snart ska börja 6års som inte kan knäppa byxorna. Jag är glad idag för att de sa åt oss även om jag tyckte de var knäppa då.

    Hur som börja med enka saker och sätt upp mål för honom.

    Prata färger i allt som går och prata mycket. När ni åker bil eller promenerar så prata, prata, prata.
    - Titta XX ser du den stora _gula_ traktorn med 4:a hjul.
    - Titta XX ser du det _röda_ huset med 1, 2, 3, 4...5 fönster (peka och räkna högt).
    - Har du sett så många _blåa_ blommor de räknar vi.
    - Titta skylten, den _lila_ första bokstaven är ju din bokstav, X. X som i XX.

    Måla tillsammans med honom och be om kritorna. Kan du skicka den oranga kritan tack. osv.

    Vad det gäller kläder så börja ex med att han ska ta av sig själv. Så hjälper ni lite med att ta på. Utom ex skor och byxor som han ska fixa själv. Till vintern overall, mössa och stövlar. Ni hjälper bara med vantar.

    Läs minst en lång 4 års saga varje kväll.

    Å så sist men viktigast. Se till att det finns tid för honom att det finns tid för att han ska klä sig själv och gå själv.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Oj!barnen lär sig olika snabbt, men tränar dom inte på färger och sånt på förskolan? Det låter konstigt, Arbetar på förskola själv och vi har barn mellan 1-3år. Vi tränar på färger och räknar med barnen varje dag. Anser att barnen lär sig så småningom och det beror på vad dom är intresserade av, har aldrig stressat mina barn med något, men idag är dom så himla duktiga på allt möjligt. skippa vagnen, ha inte ens med den för då ger du honom inte alternativet. Sen kan du berätt sagor med färger,då blir det mer intressant, Äta själv gör han nog i förskolan så det grejjar han hemma också. du ska se att det blir bättre nästa gång
  6. 3
    Oj!barnen lär sig olika snabbt, men tränar dom inte på färger och sånt på förskolan? Det låter konstigt, Arbetar på förskola själv och vi har barn mellan 1-3år. Vi tränar på färger och räknar med barnen varje dag. Anser att barnen lär sig så småningom och det beror på vad dom är intresserade av, har aldrig stressat mina barn med något, men idag är dom så himla duktiga på allt möjligt. skippa vagnen, ha inte ens med den för då ger du honom inte alternativet. Sen kan du berätt sagor med färger,då blir det mer intressant, Äta själv gör han nog i förskolan så det grejjar han hemma också. du ska se att det blir bättre nästa gång

Liknande trådar

  1. göra nu eller göra sen ??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:53
  2. Kan han göra så?
    By Anonym mamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:12
  3. Att göra eller inte göra
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 11:30
  4. 8-åringar - göra o icke göra -
    By Inem2 in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 22:19
  5. vad får man göra å inte göra?
    By madicken in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar