Cykelhjälm
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Cykelhjälm

    Min 13-åring hatar att använda cykelhjälm då ingen (sanningen att högst ett par i klassen) använder sådan. "Tvingar" ni era tonåringar ha cykelhjälm? Det är ju trots allt lag på detta! Men samtidigt har jag full förståelse för att det känns pinsamt, jag trivs inte heller i hjälm fast jag vet att jag borde föregå med gott exempel. Hade varit intressant att veta hur andra har det. Där jag bor verkar ju inte andra föräldrar bry sig om att ungar cyklar utan hjälm.
  2. 1
    Cykelhjälm Min 13-åring hatar att använda cykelhjälm då ingen (sanningen att högst ett par i klassen) använder sådan. "Tvingar" ni era tonåringar ha cykelhjälm? Det är ju trots allt lag på detta! Men samtidigt har jag full förståelse för att det känns pinsamt, jag trivs inte heller i hjälm fast jag vet att jag borde föregå med gott exempel. Hade varit intressant att veta hur andra har det. Där jag bor verkar ju inte andra föräldrar bry sig om att ungar cyklar utan hjälm.
  3. Marmelad
    #2
    Japp självklart tvingar jag ungen att ha på sig cykelhjälm. Hon har fått välja, antingen cyklar man med cykelhjälm eller så cyklar man inte alls. Har faktiskt aldrig varit några problem, hon har haft hjälm alltid och säger själv att det känns konstigt utan.
  4. 2
    Japp självklart tvingar jag ungen att ha på sig cykelhjälm. Hon har fått välja, antingen cyklar man med cykelhjälm eller så cyklar man inte alls. Har faktiskt aldrig varit några problem, hon har haft hjälm alltid och säger själv att det känns konstigt utan.
  5. mams
    #3

    Nej

    Nej, jag tvingar inga tonåringar till hjälm. Här har inte heller många större barn hjälm. Och ännu färre vuxna.
  6. 3
    Nej Nej, jag tvingar inga tonåringar till hjälm. Här har inte heller många större barn hjälm. Och ännu färre vuxna.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Nej, jag klarade inte

    av att tvinga dottern. Hon och jag höll ut i två månader, då gick hon och använde aldrig cykeln, men sedan var det ohållbart och hon fick cykla utan hjälm.
    I vår stad har kanske 1 av 100 tonåringar hjälm.....Det är en rejäl uppskattning, för jag har inte räknat
  8. 4
    Nej, jag klarade inte av att tvinga dottern. Hon och jag höll ut i två månader, då gick hon och använde aldrig cykeln, men sedan var det ohållbart och hon fick cykla utan hjälm.
    I vår stad har kanske 1 av 100 tonåringar hjälm.....Det är en rejäl uppskattning, för jag har inte räknat
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Ja, vi tvingar även 15-åringen att ha hjälm. Men vi har alltid hjälm själva, och här i centrala Stockholm där vi bor använder 60% av de vuxna hjälm, så här är det snart töntigt att cykla utan.
  10. 5
    Ja, vi tvingar även 15-åringen att ha hjälm. Men vi har alltid hjälm själva, och här i centrala Stockholm där vi bor använder 60% av de vuxna hjälm, så här är det snart töntigt att cykla utan.
  11. Anonym idag
    #6
    Absolut. Försöker lära dem att respektera lagar och regler redan från början
  12. 6
    Absolut. Försöker lära dem att respektera lagar och regler redan från början
  13. Medlem sedan
    Sep 2006
    #7
    Antar att du då heller inte tvingar tonåringarna till att ha bilbälte om dom inte vill det?

    Att andra barn inte har hjäln är ingen ursäkt.

    Det finns en anledning till att det blivit lag på att ha hjälm under 15, vem är du att sätta dig över lagen?
  14. 7
    Antar att du då heller inte tvingar tonåringarna till att ha bilbälte om dom inte vill det?

    Att andra barn inte har hjäln är ingen ursäkt.

    Det finns en anledning till att det blivit lag på att ha hjälm under 15, vem är du att sätta dig över lagen?
  15. mams
    #8
    varför hjälm vid 14 men inte vid 16?. Varför hjälm på barn men inte på vuxna. Det går inte att jämföra med bilbälten för det måste ju alla ha oavsett ålder.
    Dessutom blir det böter om man inte har bilbälte, men det blir det inte för barn utan hjälm. Så visst är det skillnad även i samhällets syn på olika lagar.
  16. 8
    varför hjälm vid 14 men inte vid 16?. Varför hjälm på barn men inte på vuxna. Det går inte att jämföra med bilbälten för det måste ju alla ha oavsett ålder.
    Dessutom blir det böter om man inte har bilbälte, men det blir det inte för barn utan hjälm. Så visst är det skillnad även i samhällets syn på olika lagar.
  17. Marmelad
    #9
    För att lagen säger så. Även om lagen är idiotisk (tycker jag) så är det ENLIGT LAG så att barn under 15 ska ha cykelhjälm. Du låter inte bara ditt barn utsättas för fara, du lär henne/honom att det är OK att bryta mot lagen också. Det tycker jag är ganska oansvarigt.

    Fast för min del gäller hjälmtvånget alla i familjen oavsett ålder.
  18. 9
    För att lagen säger så. Även om lagen är idiotisk (tycker jag) så är det ENLIGT LAG så att barn under 15 ska ha cykelhjälm. Du låter inte bara ditt barn utsättas för fara, du lär henne/honom att det är OK att bryta mot lagen också. Det tycker jag är ganska oansvarigt.

    Fast för min del gäller hjälmtvånget alla i familjen oavsett ålder.
  19. Karin2
    #10
    Ingen bryr sig om idiotiska lagar. Det är lagstiftarnas ansvar att se till att man kan uppfatta en lag som vettig och rimlig. Det är inte konstigt alls att så många struntar i hjälmen som lagen ser ut.
  20. 10
    Ingen bryr sig om idiotiska lagar. Det är lagstiftarnas ansvar att se till att man kan uppfatta en lag som vettig och rimlig. Det är inte konstigt alls att så många struntar i hjälmen som lagen ser ut.

Liknande trådar

  1. Cykelhjälm
    By madicken73 in forum _95 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 21:57
  2. Cykelhjälm?
    By Tinak in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:41
  3. Cykelhjälm
    By zucchini in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 14:19
  4. cykelhjälm
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 21:47
  5. Cykelhjälm?
    By -liten- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar