Varför är alla fina namn så populära...
_0701 Januaribarn
  1. Imre v 25
    #1

    Varför är alla fina namn så populära...

    Jag har börjat luta mer och mer åt Elliot på en son. Men så läser jag statisitiken för 2005 och blir förvånad. jag trodde till exempel att Didrik var mkt vanligare som tilltalsnamn. Det var 405 pojkar som fick namnet Elliot som tilltalsnamn 05 och bara 25 som fick namnet Didrik.

    2004 var det "bara" 280 st Elliot så det är ju ett starkt modenamn nu!

    Vet inte om jag bryr mig såå mycket om namnet känns helt rätt, men det är ingen fördel med ett allt för vanligt namn tycker jag. Bryr mig mer om det nu än med de andra barnen! Vet inte varför.....

    Vi gillar även Elias men det är ÄNNU vanligare!

    Didrik är det bara jag som gillar, inte mannen.
  2. 1
    Varför är alla fina namn så populära... Jag har börjat luta mer och mer åt Elliot på en son. Men så läser jag statisitiken för 2005 och blir förvånad. jag trodde till exempel att Didrik var mkt vanligare som tilltalsnamn. Det var 405 pojkar som fick namnet Elliot som tilltalsnamn 05 och bara 25 som fick namnet Didrik.

    2004 var det "bara" 280 st Elliot så det är ju ett starkt modenamn nu!

    Vet inte om jag bryr mig såå mycket om namnet känns helt rätt, men det är ingen fördel med ett allt för vanligt namn tycker jag. Bryr mig mer om det nu än med de andra barnen! Vet inte varför.....

    Vi gillar även Elias men det är ÄNNU vanligare!

    Didrik är det bara jag som gillar, inte mannen.
  3. Imre v 25
    #2
    Vilka syftningsfel jag gör *suck*

    Men jag menar så här, att om namnet känns som vårat namn, och vi gillar det namnet mycket. DÅ spelar det egentligen ingen roll om det är jättevanligt. Men det känns roligare om det är mer ovanligt, faktiskt!

    Elliot då som ökat sedan 04 till 05 LÄR ju ha ökat än mer under 06. Jag är mycket namnintresserad förresten
    Så jag följer gärna statistiken och spanar hur den utvecklas.
  4. 2
    Vilka syftningsfel jag gör *suck*

    Men jag menar så här, att om namnet känns som vårat namn, och vi gillar det namnet mycket. DÅ spelar det egentligen ingen roll om det är jättevanligt. Men det känns roligare om det är mer ovanligt, faktiskt!

    Elliot då som ökat sedan 04 till 05 LÄR ju ha ökat än mer under 06. Jag är mycket namnintresserad förresten
    Så jag följer gärna statistiken och spanar hur den utvecklas.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    Och jag undrar varför ingen mer än vi väljer de namn vi valt till våra barn. Jeanna totalt 86 stycken i hela sverige med det tilltalsnamnet. Sist någon fick det som tilltalsnamn var 2001 då vår dotter föddes...ja och hon var den enda de året.

    Botvid, totalt 28 stycken i hela sverige med det tilltalsnamnet...typ ett barn var 5:e år får Botvid som tilltalsnamn. Har inte sätt statistiken ännu men är 100 på att Botvid är den enda Botvid född 2005.

    Om det nu bara vore så att vi valt namnen för att vara orginella, ja då har vi ju verkligen lyckats. Men vi hade verkligen ingen aning någon av gångerna. Vad det blir för någon krabat denna gången har jag ingen aning om, men barnet i fråga torde ju få ett vanligare namn än sina storasyskon iaf
  6. 3
    Och jag undrar varför ingen mer än vi väljer de namn vi valt till våra barn. Jeanna totalt 86 stycken i hela sverige med det tilltalsnamnet. Sist någon fick det som tilltalsnamn var 2001 då vår dotter föddes...ja och hon var den enda de året.

    Botvid, totalt 28 stycken i hela sverige med det tilltalsnamnet...typ ett barn var 5:e år får Botvid som tilltalsnamn. Har inte sätt statistiken ännu men är 100 på att Botvid är den enda Botvid född 2005.

    Om det nu bara vore så att vi valt namnen för att vara orginella, ja då har vi ju verkligen lyckats. Men vi hade verkligen ingen aning någon av gångerna. Vad det blir för någon krabat denna gången har jag ingen aning om, men barnet i fråga torde ju få ett vanligare namn än sina storasyskon iaf
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4

    didrik är superfint!alltid gillat det!

    imt
  8. 4
    didrik är superfint!alltid gillat det! imt
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5

    hur uttalar ni Jeanna?

    Schanna eller?
    har en läkare på jobbet som stavar Jeanna och
    uttalar Schanna.jättefint!
  10. 5
    hur uttalar ni Jeanna? Schanna eller?
    har en läkare på jobbet som stavar Jeanna och
    uttalar Schanna.jättefint!
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6
    Ja, eller något sådant, som Jeanette, så det blir väll schanna, eller channa eller...ja med scheljud iaf
    Jo, vi är väldigt nöjda med namnet och skulle aldrig någonsin komma på att ändra oss. Det var förövrigt min mormors mormor som hetter Jeanna, det var därifrån vi fick namnet.
    Tack för att du också gillar namnet
  12. 6
    Ja, eller något sådant, som Jeanette, så det blir väll schanna, eller channa eller...ja med scheljud iaf
    Jo, vi är väldigt nöjda med namnet och skulle aldrig någonsin komma på att ändra oss. Det var förövrigt min mormors mormor som hetter Jeanna, det var därifrån vi fick namnet.
    Tack för att du också gillar namnet
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7
    Jag gillar också Didrik...hm kanske skall lägga det på min mycket tomma pojknamnslista Under två graviditeter ar listan bestått av Botvid och Botvid. Taskig fantasi, absolut
  14. 7
    Jag gillar också Didrik...hm kanske skall lägga det på min mycket tomma pojknamnslista Under två graviditeter ar listan bestått av Botvid och Botvid. Taskig fantasi, absolut
  15. Imre v 25
    #8
    Ja men de flesta är ju fega...liskom jag! Man sneglar så att namnen inte ska vara för poppis och inte heller för ovanliga. Tror det finns fler medelsvensson är något annat
    Jag tror jag minsann kan ta Elliot i alla fall, för det är fint. Eller Edgar kanske...ja det är ett för mig nytt namn jag smakat på de senaste dagarna.
    I bland har jag dålig koll, trodde tex att Didrik var mycket vanligare än det faktiskt är!
  16. 8
    Ja men de flesta är ju fega...liskom jag! Man sneglar så att namnen inte ska vara för poppis och inte heller för ovanliga. Tror det finns fler medelsvensson är något annat
    Jag tror jag minsann kan ta Elliot i alla fall, för det är fint. Eller Edgar kanske...ja det är ett för mig nytt namn jag smakat på de senaste dagarna.
    I bland har jag dålig koll, trodde tex att Didrik var mycket vanligare än det faktiskt är!
  17. Imre v 25
    #9
    Jag får väl föreslå Roderick då! Det är ju också så fint!

    Men min karl är inne på ett EL-namn och där...har han verkligen fått med mig. Så vi ska nog välja bland dom namnen tror jag. Elliot, Elias, Elvis eller Elvin..eller ngt annat.
    Tjej ja då är det Saga *s* vi kommer inte i från det vackra namnet...vi får se! Jag tror ju på en pojke så..
  18. 9
    Jag får väl föreslå Roderick då! Det är ju också så fint!

    Men min karl är inne på ett EL-namn och där...har han verkligen fått med mig. Så vi ska nog välja bland dom namnen tror jag. Elliot, Elias, Elvis eller Elvin..eller ngt annat.
    Tjej ja då är det Saga *s* vi kommer inte i från det vackra namnet...vi får se! Jag tror ju på en pojke så..
  19. Imre v 25
    #10
    Vad skoj om man kan ge inspiration till fler...och ja, Didirk är jättefint. min karl säger tvärnej tyvärr, han brukar vara svår att övertala...men man vet aldrig.
  20. 10
    Vad skoj om man kan ge inspiration till fler...och ja, Didirk är jättefint. min karl säger tvärnej tyvärr, han brukar vara svår att övertala...men man vet aldrig.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11

    Vanligt eller inte

    var hittar jag det?

    Vi har bestämt oss för Douglas eller Nicole, men har fått höra att Nicole är såååå vanligt.
    Så nu har vi börjat fundera lite på Bianca i stället eller kanske Ella,Maja,Angelina, Holly.

    Douglas har jag blivit helt frälst i men tänk om det blir en Kian då??
    Kanske en Hugo,Milton,Dante eller varför inte Zackarias???

    Blit tokig på alla namn, vi får helt enkelt se vad han/hon ser ut som.
    Något blir det ju alltid
    Barn tänker inte på den tid som gått eller den tid som kommer. De njuter ögonblicket, vilket få av oss gör
  22. 11
    Vanligt eller inte var hittar jag det?

    Vi har bestämt oss för Douglas eller Nicole, men har fått höra att Nicole är såååå vanligt.
    Så nu har vi börjat fundera lite på Bianca i stället eller kanske Ella,Maja,Angelina, Holly.

    Douglas har jag blivit helt frälst i men tänk om det blir en Kian då??
    Kanske en Hugo,Milton,Dante eller varför inte Zackarias???

    Blit tokig på alla namn, vi får helt enkelt se vad han/hon ser ut som.
    Något blir det ju alltid
  23. Imre v 25
    #12
    Här kan du klicka dig fam:

    http://www.scb.se/templates/Product____30895.asp

    På länkarna under raden "Alfabetisk översikt" där ser man hur ett namn ökat/stått stilla under 1998-2005
  24. 12
    Här kan du klicka dig fam:

    http://www.scb.se/templates/Product____30895.asp

    På länkarna under raden "Alfabetisk översikt" där ser man hur ett namn ökat/stått stilla under 1998-2005
  25. Medlem sedan
    Nov 2005
    #13

    signe,esther el svea här!har strukit pojknamn

    eftersom vi vet att det blir en stumpa
  26. 13
    signe,esther el svea här!har strukit pojknamn eftersom vi vet att det blir en stumpa
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14
    Namn ja, Visserligen så gillar vi namnet Tova skarp som vi gav vårt första barn. Men att det var så vanligt och poppis hade vi inte riktigt räknat med. Tror det låg på plats 55 eller nått sånt 2003. Det i kombinaton att andra liknande namn som Tove, Tuva osv också är poppis så blev det lite väl poppis faktiskt.
    Torkel däremot var en fullträff, det är ett namn som väldigt få barn får, och ännu färre får det som tilltalsnamn.

    Nu vill ja ha ett mer ovanligt namn, men maken tycker inte om de namnen utan vill ha mycket mer vanliga namn.
  28. 14
    Namn ja, Visserligen så gillar vi namnet Tova skarp som vi gav vårt första barn. Men att det var så vanligt och poppis hade vi inte riktigt räknat med. Tror det låg på plats 55 eller nått sånt 2003. Det i kombinaton att andra liknande namn som Tove, Tuva osv också är poppis så blev det lite väl poppis faktiskt.
    Torkel däremot var en fullträff, det är ett namn som väldigt få barn får, och ännu färre får det som tilltalsnamn.

    Nu vill ja ha ett mer ovanligt namn, men maken tycker inte om de namnen utan vill ha mycket mer vanliga namn.
  29. Medlem sedan
    Nov 2005
    #15

    roderick och elvis-ascoolt!

    imt
  30. 15
    roderick och elvis-ascoolt! imt
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16
    Jag kan inte för nååt i världen komma på bra namn den här gången. De andra grav har jag haft namn som jag sugit på flera månader för att ändra mig dagen innan förlossning eller samma dag. Men den här gången är det tvärstill
  32. 16
    Jag kan inte för nååt i världen komma på bra namn den här gången. De andra grav har jag haft namn som jag sugit på flera månader för att ändra mig dagen innan förlossning eller samma dag. Men den här gången är det tvärstill
  33. Imre v 25
    #17
    Signe finns på vår flicklista också! men kanske ändå inte som det starkaste alternatviet. Jag träffade en liten 3 årig Signe på semestern som var ljuslockig och så go.
    Så i bland får man inspiration på oväntade ställen.
    Vill gärna veta vem som bor i min mage men jag räknar inte med fler ultraljud nu så jag frå snällt vänta.Det skulle göra namnfunderandet lite lättare då!
  34. 17
    Signe finns på vår flicklista också! men kanske ändå inte som det starkaste alternatviet. Jag träffade en liten 3 årig Signe på semestern som var ljuslockig och så go.
    Så i bland får man inspiration på oväntade ställen.
    Vill gärna veta vem som bor i min mage men jag räknar inte med fler ultraljud nu så jag frå snällt vänta.Det skulle göra namnfunderandet lite lättare då!
  35. Imre v 25
    #18
    Vill ni ha ett namn på T? Och - vet ni vad det är för sort?
    Ett ovanligt flicknamn på T som jag tycker om är Timjan.
  36. 18
    Vill ni ha ett namn på T? Och - vet ni vad det är för sort?
    Ett ovanligt flicknamn på T som jag tycker om är Timjan.
  37. Imre v 25
    #19
    Men vi har ju tiden för oss. Du får ha ögonen öppna och kika lite i födelseannonser och kolla grattisannonserna för nyfödda och för 1-2 åringar
  38. 19
    Men vi har ju tiden för oss. Du får ha ögonen öppna och kika lite i födelseannonser och kolla grattisannonserna för nyfödda och för 1-2 åringar
  39. Imre v 25
    #20
    Och en sak till..kolla släkttavlorna! Jag har ett flicknamnsförslag som jag "snott" från mannens antavla då...ett namn som känns ganska fint - Lovisa. Även om det är ganska vanligt så känns det mer eget när man har det släkten på någon sida.
  40. 20
    Och en sak till..kolla släkttavlorna! Jag har ett flicknamnsförslag som jag "snott" från mannens antavla då...ett namn som känns ganska fint - Lovisa. Även om det är ganska vanligt så känns det mer eget när man har det släkten på någon sida.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Populära namn!
    By mammanym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 18:46
  2. Populära namn på 40-talet
    By korvmedbröd in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 22:32
  3. Mest populära namn i Danmark
    By Gabbi i Botswana in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 21:47
  4. Populära namn än så länge!
    By Tredje lillbabben 17/7 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 07:59
  5. populära namn genom tiderna?
    By gisw in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 13:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar