Vad kan era för kortspel?
_00 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Vad kan era för kortspel?

    Tänkte spela med vanliga kort (istället för de där samlarkorten klasskompisarna har haft), och undrar vilka kortspel som sexåringar vanligtvis kan?
    Än så länge har jag bara lärt sonen Stopp, som ju är enkelt.
  2. 1
    Vad kan era för kortspel? Tänkte spela med vanliga kort (istället för de där samlarkorten klasskompisarna har haft), och undrar vilka kortspel som sexåringar vanligtvis kan?
    Än så länge har jag bara lärt sonen Stopp, som ju är enkelt.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Får väl skämmas nu...
    Här har vi varit extremt dåliga på att spela spel. Skyller en del på alla dessa små syskon som river och sliter i allt man tar fram. Sedan har jag helt enkelt inte uppbådat tillräckligt stort engagemang för att orka ta konflikten med dåliga förlorare osv. Måste skärpa mig helt enkelt.

    Så svaret är väl att han inte kan något men jag tackar för påminnelsen och ska ta tag i vårt spelande.
  4. 2
    Får väl skämmas nu...
    Här har vi varit extremt dåliga på att spela spel. Skyller en del på alla dessa små syskon som river och sliter i allt man tar fram. Sedan har jag helt enkelt inte uppbådat tillräckligt stort engagemang för att orka ta konflikten med dåliga förlorare osv. Måste skärpa mig helt enkelt.

    Så svaret är väl att han inte kan något men jag tackar för påminnelsen och ska ta tag i vårt spelande.
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3
    Finns i sjön och Vändtia har F lärt sig i sommar av kompisar. Hon har blivit en riktig kortoxe som skaffat egen kortlek och noga bevakar den.

    Själv minns jag knappt några kortspel, så hon har fått lära mig...
  6. 3
    Finns i sjön och Vändtia har F lärt sig i sommar av kompisar. Hon har blivit en riktig kortoxe som skaffat egen kortlek och noga bevakar den.

    Själv minns jag knappt några kortspel, så hon har fått lära mig...
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Nej, nej, nej, skäms inte, hördu!
    Jag som bara ville ha lite tips, ju...
    Jag vet inte heller om man behöver öva bort det där med dåliga förlorare, eller om det bara är en mognadssak. För ett år sen började sonen storgråta varje gång han förlorade i nåt, nu säger han bara äsch, eller nåt sånt. Jätteskönt! (annars blir det ju så jobbigt att spela också)
  8. 4
    Nej, nej, nej, skäms inte, hördu!
    Jag som bara ville ha lite tips, ju...
    Jag vet inte heller om man behöver öva bort det där med dåliga förlorare, eller om det bara är en mognadssak. För ett år sen började sonen storgråta varje gång han förlorade i nåt, nu säger han bara äsch, eller nåt sånt. Jätteskönt! (annars blir det ju så jobbigt att spela också)
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5
    Finns i sjön, ja, det minns jag, tror jag. Men vändtia? Eller det är kanske samma som Vändåtta? Ja, det är inte så krångligt heller, det ska jag prova. Tack!
  10. 5
    Finns i sjön, ja, det minns jag, tror jag. Men vändtia? Eller det är kanske samma som Vändåtta? Ja, det är inte så krångligt heller, det ska jag prova. Tack!
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6
    Nej, Vändåtta och Vändtia är inte samma. Min mormor brukade spela Vändåtta, men där räknar man ju poäng och ska undvika åttan. I Vändtia är det istället tian som räddar en från att få för många kort. Men vi spelar Fanny-versionen, så jag är inte helt säker på att den skulle kännas igen av alla...
  12. 6
    Nej, Vändåtta och Vändtia är inte samma. Min mormor brukade spela Vändåtta, men där räknar man ju poäng och ska undvika åttan. I Vändtia är det istället tian som räddar en från att få för många kort. Men vi spelar Fanny-versionen, så jag är inte helt säker på att den skulle kännas igen av alla...
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Oj, jag fick googla, men din vändåtta stämmer inte med Wikipedias :-),
    Den låter mer som det kortspel som vi kallar Skitgubbe - och det borde ju passa sonen också, tack för den idén!!
  14. 7
    Oj, jag fick googla, men din vändåtta stämmer inte med Wikipedias :-),
    Den låter mer som det kortspel som vi kallar Skitgubbe - och det borde ju passa sonen också, tack för den idén!!
  15. Medlem sedan
    May 1999
    #8
    Inga alls, vi har bara spelat fia (utan knuff) och plockepinn. Annars gillar barnen att leka sharader (stavas det så?) Men Carolina har sån fantasi att det är omöjligt att gissa.
  16. 8
    Inga alls, vi har bara spelat fia (utan knuff) och plockepinn. Annars gillar barnen att leka sharader (stavas det så?) Men Carolina har sån fantasi att det är omöjligt att gissa.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Oj, charader har jag inte tänkt på. Fast vi är oftast bara två här, så då är det ju svårt.
    Men plockepinn ska jag köpa, det funkar ju utmärkt på två! Tack för tipsen, även om det inte var kortspel :-)
  18. 9
    Oj, charader har jag inte tänkt på. Fast vi är oftast bara två här, så då är det ju svårt.
    Men plockepinn ska jag köpa, det funkar ju utmärkt på två! Tack för tipsen, även om det inte var kortspel :-)
  19. Moonbeam
    #10
    Finns i sjön och det där spelet där man har halva leken var, räknar 1,2,3 osv för varje kort man lägger upp och när det blir samma ska man ta den andres hög eller hur det nu är. Det spelar hon med syrran.
  20. 10
    Finns i sjön och det där spelet där man har halva leken var, räknar 1,2,3 osv för varje kort man lägger upp och när det blir samma ska man ta den andres hög eller hur det nu är. Det spelar hon med syrran.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11
    Här spelas det vändtia och Uno. Uno är inte lätt alla gånger men det går när hon fått upp värmen
  22. 11
    Här spelas det vändtia och Uno. Uno är inte lätt alla gånger men det går när hon fått upp värmen

Liknande trådar

  1. kortspel för 10 åring
    By byt namn 12 in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-11-18, 06:19
  2. Kortspel!!!
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 11:55
  3. Kortspel , hjälp!
    By Mika in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 21:29
  4. Kortspel...
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:33
  5. Kortspel?
    By Miia m kidzen in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 07:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar