badning
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    badning

    Jag o min man har ett problem som snart går oss över öronen. Vår dotter hatar vatten...Hon är 7 mån och bara darrar när vattnet sätts på i badkaret och hon ex. ligger på skötbordet och det även om det är någon annan som ska duscha eller liknande.. Vi har provat med varmare och kallare vatten än det som kallas för "kinderbad" på termometern. Ska iof testa att bada med henne...hon kanske känner sig otrygg.Är rädd för mycket här i livet den stackars tjejen. Är det någon som har samma eller liknande problem och som kanske kommit till någon lösning på problemet.

    Tack för alla svar.
  2. 1
    badning Jag o min man har ett problem som snart går oss över öronen. Vår dotter hatar vatten...Hon är 7 mån och bara darrar när vattnet sätts på i badkaret och hon ex. ligger på skötbordet och det även om det är någon annan som ska duscha eller liknande.. Vi har provat med varmare och kallare vatten än det som kallas för "kinderbad" på termometern. Ska iof testa att bada med henne...hon kanske känner sig otrygg.Är rädd för mycket här i livet den stackars tjejen. Är det någon som har samma eller liknande problem och som kanske kommit till någon lösning på problemet.

    Tack för alla svar.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Att duscha med henne på armen, går inte det heller? Nu är ju vår tjej det närmaste man kan komma ett vattendjur så vi har inga sådana problem ... men jag lider med er om det inte fungerar!!

    Några grejer som vi gör:
    - låter mycket när hon får duschen över huvudet (varnar att det kommer vatten)
    - tar duschen över huvudet på henne (vänja henne)
    - leksaker i badbaljan (termometern, en svamp, en anka, duschtvålen)
    - duschar med henne på armen, låter inte vattnet rinna över huvudet utan bara på ryggen
    - hon är facinerad över vattendropparna/-strålarna från duschen så hon får "ta på dem" (vilket gör att hon får vatten på huvudet, rycker undan, men är lika fokuserad på dropparna i varje fall)
    - vatten till midjan i baljan (sittandes)
    - slutat lägga henne ner för att tvätta henne, hon sitter upp eller står i famnen
    - duschar med henne på badrumsgolvet (bägge sitter) och leker lite.

    Vi har mer ljummet än varmt eller kallt vatten (ofta runt 35-40grader)

    Snabbt ur handduken och helst utan kläder efteråt - då är hon nöjd

    Lycka till // Zasa
  4. 2
    Att duscha med henne på armen, går inte det heller? Nu är ju vår tjej det närmaste man kan komma ett vattendjur så vi har inga sådana problem ... men jag lider med er om det inte fungerar!!

    Några grejer som vi gör:
    - låter mycket när hon får duschen över huvudet (varnar att det kommer vatten)
    - tar duschen över huvudet på henne (vänja henne)
    - leksaker i badbaljan (termometern, en svamp, en anka, duschtvålen)
    - duschar med henne på armen, låter inte vattnet rinna över huvudet utan bara på ryggen
    - hon är facinerad över vattendropparna/-strålarna från duschen så hon får "ta på dem" (vilket gör att hon får vatten på huvudet, rycker undan, men är lika fokuserad på dropparna i varje fall)
    - vatten till midjan i baljan (sittandes)
    - slutat lägga henne ner för att tvätta henne, hon sitter upp eller står i famnen
    - duschar med henne på badrumsgolvet (bägge sitter) och leker lite.

    Vi har mer ljummet än varmt eller kallt vatten (ofta runt 35-40grader)

    Snabbt ur handduken och helst utan kläder efteråt - då är hon nöjd

    Lycka till // Zasa
  5. Medlem sedan
    Aug 2001
    #3
    Edvin hatade att bada när han var yngre. Det var ingen njutning alls utan vi fick bara tvätta av honom snabbt och sen upp igen. Jag tyckte det var jättetråkigt och vi skippade babysim just därför. Men så testade vi att han fick bada tillsammans med sin pappa några gånger och sen dess har det inte varit några problem.

    Så jag skulle nog prova att låta henne bada med någon. Kanske ta med några leksaker som klarar vatten så att det blir till en lek? Lycka till!
  6. 3
    Edvin hatade att bada när han var yngre. Det var ingen njutning alls utan vi fick bara tvätta av honom snabbt och sen upp igen. Jag tyckte det var jättetråkigt och vi skippade babysim just därför. Men så testade vi att han fick bada tillsammans med sin pappa några gånger och sen dess har det inte varit några problem.

    Så jag skulle nog prova att låta henne bada med någon. Kanske ta med några leksaker som klarar vatten så att det blir till en lek? Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Min stora son har alltid hatat vatten. När det gällt just badkar/dusch och så. Utomhus har har gärna badat i sjöar och hav. Men gör som så att ni väntar med att bada ett tag. Blaska av henne med vatten bara- de blir ju inte "skitiga".... Och sen ställer ni en skål med vatten på badrumsgolvet som hon får plaska/leka i med händerna- hon sitter brevid. Sen kanske ni kan öka sakta med att kanske sätta henne i typ 1 cm vatten och öka sakta.
    Min store kille (nu 2år) vägrar badkaret som sagt- men tycker ibland att babybaljan är oki. Så den fylls då med typ 2 dm vatten så han får leka däri medans jag på ett "snyggt" sätt tvättar av honom fast han inte riktigt tänker på det....
    Hoppas ni lyckas att vänja henne lite med vattnet iaf- men kom ihåg att göra det långsamt och stressa inte....
  8. 4
    Min stora son har alltid hatat vatten. När det gällt just badkar/dusch och så. Utomhus har har gärna badat i sjöar och hav. Men gör som så att ni väntar med att bada ett tag. Blaska av henne med vatten bara- de blir ju inte "skitiga".... Och sen ställer ni en skål med vatten på badrumsgolvet som hon får plaska/leka i med händerna- hon sitter brevid. Sen kanske ni kan öka sakta med att kanske sätta henne i typ 1 cm vatten och öka sakta.
    Min store kille (nu 2år) vägrar badkaret som sagt- men tycker ibland att babybaljan är oki. Så den fylls då med typ 2 dm vatten så han får leka däri medans jag på ett "snyggt" sätt tvättar av honom fast han inte riktigt tänker på det....
    Hoppas ni lyckas att vänja henne lite med vattnet iaf- men kom ihåg att göra det långsamt och stressa inte....
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    En del barn behöver lite ställtid. Så är min dotter Sonja. Jag ställer henne i baljan så bara benen blir våta och så lägger jag några roliga badleksaker i vattnet. Då får hon vänja sig vid känslan och sätta sig när hon är redo.
  10. 5
    En del barn behöver lite ställtid. Så är min dotter Sonja. Jag ställer henne i baljan så bara benen blir våta och så lägger jag några roliga badleksaker i vattnet. Då får hon vänja sig vid känslan och sätta sig när hon är redo.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Tim var lite skeptisk

    I början tyckte han inte det gjorde så mycket, sen när han blev lite äldre och mer medveten blev det helt plötsligt jobbigt. Men så började jag bada med honom i badkaret istället, med lagom vatten för honom att sitta i. Och då lossnade det direkt. Nu älskar han badkaret och jagar sina leksaker hit och dit!

    Så mitt tips är också att prova att bada i badkaret tillsammans!
    Kampen mot vikten fortsätter:
    79,3 kg -> 76,3 kg -> 67 kg
    http://www.metrobloggen.se/beslutsam
  12. 6
    Tim var lite skeptisk I början tyckte han inte det gjorde så mycket, sen när han blev lite äldre och mer medveten blev det helt plötsligt jobbigt. Men så började jag bada med honom i badkaret istället, med lagom vatten för honom att sitta i. Och då lossnade det direkt. Nu älskar han badkaret och jagar sina leksaker hit och dit!

    Så mitt tips är också att prova att bada i badkaret tillsammans!
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Tack för alla svar. Vi har börjat att bada med henne i badkaret. Det verkar som att det går bättre än i baljan. Hon plaskade iaf liiite men ibland så kom hon på sig med var hon egentligen satt och då började hon skrika som en toker men ja iabland så var det både skrik o skratt samtidigt... Tack än en gång för alla tips och erfarenheter. Vi ska ta dem till beaktande och testa om det funkar på lillan...
  14. 7
    Tack för alla svar. Vi har börjat att bada med henne i badkaret. Det verkar som att det går bättre än i baljan. Hon plaskade iaf liiite men ibland så kom hon på sig med var hon egentligen satt och då började hon skrika som en toker men ja iabland så var det både skrik o skratt samtidigt... Tack än en gång för alla tips och erfarenheter. Vi ska ta dem till beaktande och testa om det funkar på lillan...

Liknande trådar

  1. Badning
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 22:01
  2. Badning!
    By Emma o Novalie in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 09:46
  3. Badning
    By SarahB in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 17:36
  4. Badning
    By Bappy in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 22:15
  5. Badning
    By Mia m Jesper o lille in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar