T-snitt! Utökad snittyta, nån som fått?
Förlossning
  1. Afraid
    #1

    T-snitt! Utökad snittyta, nån som fått?

    Vid mitt snitt för ca ett år sen, fick de göra ett s k T- snitt.

    Istället för att bara göra ett långt streck, som ett I, så var de tvungna att justera ut åt sidorna, så det liknar ett T istället. Detta för att de inte fick ut barnet hur de än slet. Han låg för långt ner, fastkilad i pelvis.

    Någon annan som gjort sådant? Erfarenhet av nästa förlossning?

    Läkarn sa att det nog inte var några problem att föda normalt iallafall trots detta för själva T:et var liksom inte så brett.
    Men han sa också att vid lite större T-snitt rekommenderas kejsarsnitt vid nästa födsel för att livmodern inte blir lika stark efteråt. Inte lika starkt ihopväxt vid ärret och kanske inte klarar värkarbetet.

    Är gravid igen och vet inte om jag ska begära snitt eller om jag vågar mig på en vanlig förlossning? Huga!
  2. 1
    T-snitt! Utökad snittyta, nån som fått? Vid mitt snitt för ca ett år sen, fick de göra ett s k T- snitt.

    Istället för att bara göra ett långt streck, som ett I, så var de tvungna att justera ut åt sidorna, så det liknar ett T istället. Detta för att de inte fick ut barnet hur de än slet. Han låg för långt ner, fastkilad i pelvis.

    Någon annan som gjort sådant? Erfarenhet av nästa förlossning?

    Läkarn sa att det nog inte var några problem att föda normalt iallafall trots detta för själva T:et var liksom inte så brett.
    Men han sa också att vid lite större T-snitt rekommenderas kejsarsnitt vid nästa födsel för att livmodern inte blir lika stark efteråt. Inte lika starkt ihopväxt vid ärret och kanske inte klarar värkarbetet.

    Är gravid igen och vet inte om jag ska begära snitt eller om jag vågar mig på en vanlig förlossning? Huga!
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Hej..jag har med ett T - snitt ...
  4. 2
    Hej..jag har med ett T - snitt ...
  5. Afraid
    #3
    Har du fött några fler barn efter det? Eller har du planer på att göra det?

    Vad har doktorn sagt till dig om ev risker? Hur långt är det där T:et på dig? Till mig sa de att själva benet på T:et (alltså det som är annorlunda från andra snitt) är "bara" ca 2 cm långt så ev så skulle det inte påverka så mycket men man blir ju lite orolig.

    Berätta gärna allt du fått veta!
    Är så himla orolig, men kanske vill föda vaginalt iallafall. Så man har provat på en gång iallafall. Vill inte riskera att livmodern går sönder däremot.
  6. 3
    Har du fött några fler barn efter det? Eller har du planer på att göra det?

    Vad har doktorn sagt till dig om ev risker? Hur långt är det där T:et på dig? Till mig sa de att själva benet på T:et (alltså det som är annorlunda från andra snitt) är "bara" ca 2 cm långt så ev så skulle det inte påverka så mycket men man blir ju lite orolig.

    Berätta gärna allt du fått veta!
    Är så himla orolig, men kanske vill föda vaginalt iallafall. Så man har provat på en gång iallafall. Vill inte riskera att livmodern går sönder däremot.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4

    Hur gick det?

    Citat Ursprungligen postat av Afraid Visa inlägg
    Har du fött några fler barn efter det? Eller har du planer på att göra det?

    Vad har doktorn sagt till dig om ev risker? Hur långt är det där T:et på dig? Till mig sa de att själva benet på T:et (alltså det som är annorlunda från andra snitt) är "bara" ca 2 cm långt så ev så skulle det inte påverka så mycket men man blir ju lite orolig.

    Berätta gärna allt du fått veta!
    Är så himla orolig, men kanske vill föda vaginalt iallafall. Så man har provat på en gång iallafall. Vill inte riskera att livmodern går sönder däremot.

    Hej!
    Hoppas inte den här tråden är helt för gammal och att jag kan få svar på något sätt..

    Jag blev oxå T-snittad, på 1,5cm, med första barnet. Varför förstår jag inte riktigt, men enligt kirurgen för att hon inte fick ut bebisen!?
    Fick du föda normalt med bebis nr 2? Hur gick det?

    De enda jag har fått höra är att ingen läkare rekommenderar en vaginal förlossning för mig. Jag är så ledsen för det😢
  8. 4
    Hur gick det?
    Citat Ursprungligen postat av Afraid Visa inlägg
    Har du fött några fler barn efter det? Eller har du planer på att göra det?

    Vad har doktorn sagt till dig om ev risker? Hur långt är det där T:et på dig? Till mig sa de att själva benet på T:et (alltså det som är annorlunda från andra snitt) är "bara" ca 2 cm långt så ev så skulle det inte påverka så mycket men man blir ju lite orolig.

    Berätta gärna allt du fått veta!
    Är så himla orolig, men kanske vill föda vaginalt iallafall. Så man har provat på en gång iallafall. Vill inte riskera att livmodern går sönder däremot.

    Hej!
    Hoppas inte den här tråden är helt för gammal och att jag kan få svar på något sätt..

    Jag blev oxå T-snittad, på 1,5cm, med första barnet. Varför förstår jag inte riktigt, men enligt kirurgen för att hon inte fick ut bebisen!?
    Fick du föda normalt med bebis nr 2? Hur gick det?

    De enda jag har fått höra är att ingen läkare rekommenderar en vaginal förlossning för mig. Jag är så ledsen för det😢

Liknande trådar

  1. Har fått snitt tid.
    By Tyras mamma in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 21:21
  2. Fått snitt.tid:)
    By pella in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 12:41
  3. Fått snitt-tid
    By emmalotta in forum _0607 Julibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 16:03
  4. Jag har fått tid för snitt!
    By theann in forum Förlossning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 10:39
  5. Ni som fått snitt
    By Klickann in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 09:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar