Min dotter har inga kompisar i skolan
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Min dotter har inga kompisar i skolan

    Hon har kompisar genom sina aktiviteter, men i skolan har hon ingen som hon litar på, ingen som väntar på henne, ingen som spontant vill vara med henne när de ska bilda grupper mm. Hon tycker att de andra tjejerna i klassen är töntiga och ytliga. Ska tillägga att hon själv är ganska omogen, fyller 11 i november.
    Nu har tom hennes lärare börjat reagera över att hon ofta blir "över" och det ska jag ta upp med läraren igen.
    Under tiden - är det någon annan vars barn har varit i samma situation och hur fick det sin lösning? Hon var bästis med en tjej i klassen förut, men den tjejen har sökt sig till andra och vill inte vara med min dotter längre vilket min flicka är väldigt ledsen över.
    Hur kan vi hjälpa henne?
  2. 1
    Min dotter har inga kompisar i skolan Hon har kompisar genom sina aktiviteter, men i skolan har hon ingen som hon litar på, ingen som väntar på henne, ingen som spontant vill vara med henne när de ska bilda grupper mm. Hon tycker att de andra tjejerna i klassen är töntiga och ytliga. Ska tillägga att hon själv är ganska omogen, fyller 11 i november.
    Nu har tom hennes lärare börjat reagera över att hon ofta blir "över" och det ska jag ta upp med läraren igen.
    Under tiden - är det någon annan vars barn har varit i samma situation och hur fick det sin lösning? Hon var bästis med en tjej i klassen förut, men den tjejen har sökt sig till andra och vill inte vara med min dotter längre vilket min flicka är väldigt ledsen över.
    Hur kan vi hjälpa henne?
  3. *H-n*
    #2
    Hej! Jag har inte egen erfarenhet av att hjälpa barn ur den här situationen, men jag tror ändå det finns en del du kan göra. För det första: Prata med din dotter och visa att du lyssnar och bryr dig om henne och hur hon har det. (Det gör du säkert redan Det tror jag är det absolut viktigaste. Kompisar kommer och går, men mamma består, om man säger så. Det kan mycket väl vara en fas, när alla flickorna i klassen (även din dotter) söker nya vänner, för att de blivit äldre och inte är småbarn längre. Jag tror det är helt normalt.

    Var glad att fröken bryr sig! Det är ju en stor tillgång. Din dotter har ju kompisar på fritden, så alldeles ensam är hon inte och hon hade en bästis förut. Jag tror nog det är en övergående fas. Men som sagt: Prata med henne så du vet hur hon upplever det. Peppa henne och visa att du tror det kommer att ordna sig.

    Lycka till!
  4. 2
    Hej! Jag har inte egen erfarenhet av att hjälpa barn ur den här situationen, men jag tror ändå det finns en del du kan göra. För det första: Prata med din dotter och visa att du lyssnar och bryr dig om henne och hur hon har det. (Det gör du säkert redan Det tror jag är det absolut viktigaste. Kompisar kommer och går, men mamma består, om man säger så. Det kan mycket väl vara en fas, när alla flickorna i klassen (även din dotter) söker nya vänner, för att de blivit äldre och inte är småbarn längre. Jag tror det är helt normalt.

    Var glad att fröken bryr sig! Det är ju en stor tillgång. Din dotter har ju kompisar på fritden, så alldeles ensam är hon inte och hon hade en bästis förut. Jag tror nog det är en övergående fas. Men som sagt: Prata med henne så du vet hur hon upplever det. Peppa henne och visa att du tror det kommer att ordna sig.

    Lycka till!
  5. MissDecibel
    #3

    Undvik "Bästis"

    Undvik det här med "Bästis relationer" Om din dotter är ute efter att hitta en "Bästis" kan det verka avskräckande och kvävande för andra.

    Att skapa en djup relation tar tid. Alla relationer är ytliga i början. Försök att få din dotter att inte se ner på "ytliga relationer" Försök att få din dotter att bli "en i gänget" istället för att "hitta en bästis".
  6. 3
    Undvik "Bästis" Undvik det här med "Bästis relationer" Om din dotter är ute efter att hitta en "Bästis" kan det verka avskräckande och kvävande för andra.

    Att skapa en djup relation tar tid. Alla relationer är ytliga i början. Försök att få din dotter att inte se ner på "ytliga relationer" Försök att få din dotter att bli "en i gänget" istället för att "hitta en bästis".

Liknande trådar

  1. sonen har inga kompisar
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 09:25
  2. inga kompisar
    By anonymt namn in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 07:05
  3. Han har inga kompisar!
    By mea72 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 23:10
  4. Han har inga kompisar (långt)
    By Orolig mamma in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 00:32
  5. inga kompisar
    By orolig mamma behöver stöd och råd in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 22:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar