Bifrostpedagogik
Barn som yrke
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Bifrostpedagogik

    är det någon av er som jobbar med det.

    Vår skolan har bifrostpedagogik och jag är lite dåligt insatt i vad det egentligen innebär. Fördelar och nackdelar?
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    Bifrostpedagogik är det någon av er som jobbar med det.

    Vår skolan har bifrostpedagogik och jag är lite dåligt insatt i vad det egentligen innebär. Fördelar och nackdelar?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Så vitt jag förstått så är tanken bakom Bifrost att arbeta tematiskt och ämnesintegrerat så långt det går.
    På Bifrostskolan I Danmark så startar man varje tema med en insprationsdag/upplevelsedag då lärarna (ibland tillsammans med föräldrarna) planerat en happening som avstamp och inspiration då hela skolan gör och upplever något tillsammans. Därefter ser man till att temat kommer igen inom alla ämnen vare sig de läses var för sig eller integrerat.
    Man har timmar på dagen då man har lärarstyrda lektioner, och så har man tematid då eleverna väljer mellan olika stationer. Kommer inte riktigt ihåg vad de hette, men det är ett laboratorie, en konstateljé och en skrivarverkstad. Där arbetar man vidare med temat, men mer utifrån elevens val.

    Har inte själv jobbat med detta, men tycker att det är intressant. Leta på google om Bifrost så kanske du kan få fram lite mer. Vet att det finns en serie om Bifrost som kan beställas från UR. Finns också några böcker på svenska om detta.
  4. 2
    Så vitt jag förstått så är tanken bakom Bifrost att arbeta tematiskt och ämnesintegrerat så långt det går.
    På Bifrostskolan I Danmark så startar man varje tema med en insprationsdag/upplevelsedag då lärarna (ibland tillsammans med föräldrarna) planerat en happening som avstamp och inspiration då hela skolan gör och upplever något tillsammans. Därefter ser man till att temat kommer igen inom alla ämnen vare sig de läses var för sig eller integrerat.
    Man har timmar på dagen då man har lärarstyrda lektioner, och så har man tematid då eleverna väljer mellan olika stationer. Kommer inte riktigt ihåg vad de hette, men det är ett laboratorie, en konstateljé och en skrivarverkstad. Där arbetar man vidare med temat, men mer utifrån elevens val.

    Har inte själv jobbat med detta, men tycker att det är intressant. Leta på google om Bifrost så kanske du kan få fram lite mer. Vet att det finns en serie om Bifrost som kan beställas från UR. Finns också några böcker på svenska om detta.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
  6. 3
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
  7. Medlem sedan
    May 2011
    #4
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  8. 4
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  9. Medlem sedan
    May 2011
    #5
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  10. 5
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  11. Medlem sedan
    May 2011
    #6
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  12. 6
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!Kan du skriva bokens titel,tack!
  13. Medlem sedan
    May 2011
    #7

    Bifrostpedegogik

    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!kan du skriva bokens titel,tack!
  14. 7
    Bifrostpedegogik
    Tack - jag hittade en bok på Bokus som jag nu beställt.

    Sonens skola jobbar enligt Bifrost och jag vill gärna veta vad de håller på med
    Hej!kan du skriva bokens titel,tack!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar