ni vet väl om
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    ni vet väl om

    att regeringen lagt ett förslag om att sänka SGI för alla från årsskiftet?!
    Jag funderar på att at ut 7 dagar/vecka och spara pengarna själv istället

    Här kan ni läsa mer:

    http://www.regeringen.se/sb/d/7722/a/71014

    andra punkten.

    Tänkte att det kunda vara bra att veta att det är på gång iaf...
  2. 1
    ni vet väl om att regeringen lagt ett förslag om att sänka SGI för alla från årsskiftet?!
    Jag funderar på att at ut 7 dagar/vecka och spara pengarna själv istället

    Här kan ni läsa mer:

    http://www.regeringen.se/sb/d/7722/a/71014

    andra punkten.

    Tänkte att det kunda vara bra att veta att det är på gång iaf...
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Fast det är ju inkomsttaket som ska sänkas..

    ...står det ju. Så mig drabbar det inte då jag inte riktigt når upp till taket ialla fall.
    Mamma till Emil-00, Robin-02 och Lovisa-06
  4. 2
    Fast det är ju inkomsttaket som ska sänkas.. ...står det ju. Så mig drabbar det inte då jag inte riktigt når upp till taket ialla fall.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    hänger inte med

    vad gäller då?
    ♥Par i prinsessor♥
  6. 3
    hänger inte med vad gäller då?
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    Men det skulle bara gälla sjukpeng och tillfällig föräldrapenning (VAB), inte "vanliga föräldrapenningen".
  8. 4
    Men det skulle bara gälla sjukpeng och tillfällig föräldrapenning (VAB), inte "vanliga föräldrapenningen".
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Näe.
    Andra punkten:

    Regeringen anser att beräkningen av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) bör ändras. En sjukpenninggrundande inkomst som grundar sig på historiska inkomster i stället för, som i dag, den förväntade inkomsten är mera rättvisande. I avvaktan på ett sådant förslag föreslås att den sjukpenninggrundande inkomsten ska multipliceras med faktorn 0,989 vid beräkning av dagersättning. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2007.

    Så man kan inte leva på gamla meriter längre, de ska väl räkna på de senaste 12 mån jobb så man är väl inte skyddad på samma sätt om man kanske varit arbetslös eller så kanske man inte kan ta med sig SGI från tidigare barn?
    Nåväl, stora förändringar verkar det vara på gång iallafall. Just nu verkar det bara vara det där multiplikationstalet som förändrar. Skulle du fått 200 kr per dag så får du istället 197,80:- (200*0,989)
  10. 5
    Näe.
    Andra punkten:

    Regeringen anser att beräkningen av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) bör ändras. En sjukpenninggrundande inkomst som grundar sig på historiska inkomster i stället för, som i dag, den förväntade inkomsten är mera rättvisande. I avvaktan på ett sådant förslag föreslås att den sjukpenninggrundande inkomsten ska multipliceras med faktorn 0,989 vid beräkning av dagersättning. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2007.

    Så man kan inte leva på gamla meriter längre, de ska väl räkna på de senaste 12 mån jobb så man är väl inte skyddad på samma sätt om man kanske varit arbetslös eller så kanske man inte kan ta med sig SGI från tidigare barn?
    Nåväl, stora förändringar verkar det vara på gång iallafall. Just nu verkar det bara vara det där multiplikationstalet som förändrar. Skulle du fått 200 kr per dag så får du istället 197,80:- (200*0,989)
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Hoppas!!! att det är så som du säger.
    Av de där pressmeddelandet att döma, kunde man inte se vad av SGI:n som blir påverkat.
  12. 6
    Hoppas!!! att det är så som du säger.
    Av de där pressmeddelandet att döma, kunde man inte se vad av SGI:n som blir påverkat.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7
    Ja då får vi väl hoppas att det är som ni säger
    jag hittar ingen mer info om det här men talade med försäkringskassan idag och det gäller även föräldrapenning men huruvida förslaget går igenom eller inte det visste de inte.
  14. 7
    Ja då får vi väl hoppas att det är som ni säger
    jag hittar ingen mer info om det här men talade med försäkringskassan idag och det gäller även föräldrapenning men huruvida förslaget går igenom eller inte det visste de inte.
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Jo, jag har hört talas om detta...

    ...Men multiplicerar man med 0.987 så blir det ju ingen jätteskillnad iallafall. I mitt fall, som inte har så hög ersättning, skulle det bara röra sig om någon hundralapp i månaden.

    Dessutom så ska "21 månaders regeln" finnas kvar. vad jag vet. Alltså, man får behålla sin SGI om man får barnen tätt och inte har jobbat imellan.
    //Elin, mamma till Vilme 051121 och Eira 080601
  16. 8
    Jo, jag har hört talas om detta... ...Men multiplicerar man med 0.987 så blir det ju ingen jätteskillnad iallafall. I mitt fall, som inte har så hög ersättning, skulle det bara röra sig om någon hundralapp i månaden.

    Dessutom så ska "21 månaders regeln" finnas kvar. vad jag vet. Alltså, man får behålla sin SGI om man får barnen tätt och inte har jobbat imellan.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Det är ganks precis som det var för ett år sedan då. Inte många visste att man inte fick 80 % av lönen.
  18. 9
    Det är ganks precis som det var för ett år sedan då. Inte många visste att man inte fick 80 % av lönen.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Jo, jobba emellan får du göra.

    Jag hann att jobba 2 månader mellan barnen och jag fick behålla samma SGI som jag hade vid första barnet trots attt jag gått ner till 75%. Ja det är bra att 21 månaders regeln blir kvaar :-)
    Mamma till Emil-00, Robin-02 och Lovisa-06
  20. 10
    Jo, jobba emellan får du göra. Jag hann att jobba 2 månader mellan barnen och jag fick behålla samma SGI som jag hade vid första barnet trots attt jag gått ner till 75%. Ja det är bra att 21 månaders regeln blir kvaar :-)
  21. Medlem sedan
    Apr 2005
    #11
    Ja, att man FÅR jobba imellan vet jag... jag menade mest om man inte hinner jobba, pluggar eller är arbetslös... vad fel det kan bli ibalnd...

    Mycket bra regel tycker jag...
  22. 11
    Ja, att man FÅR jobba imellan vet jag... jag menade mest om man inte hinner jobba, pluggar eller är arbetslös... vad fel det kan bli ibalnd...

    Mycket bra regel tycker jag...
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar