Akta Graco cosmic xtp?
_0602 Februaribarn
  1. _Diana_
    #1

    Akta Graco cosmic xtp?

    någon som har erfarenhet av den? Var inne på babyland idag - hade tänkt köpa en Brio eller Britax som var på kampanj men så fick jag syn på Aktan och blev kär
    Den verkar vara super med extra nackskydd, djupare sits och ställbart ryggläge, och framförallt snygg! Gillade den blå färgen Color Block Cool men även Autumn Leaves i brunt/grafitgrå. Dyr men eftersom vi tänkter låta syskonen använda den också så blir det billig i längden...

    Vad har ni andra för bilbarnstolar?
  2. 1
    Akta Graco cosmic xtp? någon som har erfarenhet av den? Var inne på babyland idag - hade tänkt köpa en Brio eller Britax som var på kampanj men så fick jag syn på Aktan och blev kär
    Den verkar vara super med extra nackskydd, djupare sits och ställbart ryggläge, och framförallt snygg! Gillade den blå färgen Color Block Cool men även Autumn Leaves i brunt/grafitgrå. Dyr men eftersom vi tänkter låta syskonen använda den också så blir det billig i längden...

    Vad har ni andra för bilbarnstolar?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Vi ska också kika på den!
    Vore kul och höra om den är bra!

  4. 2
    Vi ska också kika på den!
    Vore kul och höra om den är bra!

  5. _Diana_
    #3

    Alltså, det bästa med den

    var ju det där extra nackskyddet så Didrik kunde luta huvudet emot det. Han somnar ju alltid i bilen och utan extra kuddar runt om så hamnar han liksom med hakan mot bröstet och det ser inte speciellt bekvämt ut. Jag har nog bestämt mig för att köpa den. I färgen Autumn Leaves. Kika här: http://www.akta.se.oas.funcform.se/c...50eec1dbe9.jpg
  6. 3
    Alltså, det bästa med den var ju det där extra nackskyddet så Didrik kunde luta huvudet emot det. Han somnar ju alltid i bilen och utan extra kuddar runt om så hamnar han liksom med hakan mot bröstet och det ser inte speciellt bekvämt ut. Jag har nog bestämt mig för att köpa den. I färgen Autumn Leaves. Kika här: http://www.akta.se.oas.funcform.se/c...50eec1dbe9.jpg
  7. Medlem sedan
    Jun 2000
    #4
    Japp har en sån till Agnes. Det är en helt suverän stol. Gillar den skarpt.
  8. 4
    Japp har en sån till Agnes. Det är en helt suverän stol. Gillar den skarpt.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Vi har en äldre Cosmic och den var toppen när Saga var mindre, nu är den lite trång fört henne med tjocka kläder. Vi var iaf helnöjda och Tyra kommer få ta över den nu...
    Veronica med Saga-03 och Tyra -06
    www.irenex3.blogspot.com
  10. 5
    Vi har en äldre Cosmic och den var toppen när Saga var mindre, nu är den lite trång fört henne med tjocka kläder. Vi var iaf helnöjda och Tyra kommer få ta över den nu...
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Adam ska få flytta över till Isaks Akta Graco Duoflex Comfort nu till helgen. Det blev trångt i hans Autobaby när overallen åkte på i morse. Isak har fått en ny Britax Two Way Plus.
  12. 6
    Adam ska få flytta över till Isaks Akta Graco Duoflex Comfort nu till helgen. Det blev trångt i hans Autobaby när overallen åkte på i morse. Isak har fått en ny Britax Two Way Plus.
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7
    Den blev diskvalificerad i test har jag sett.
    "Fästet släppte o stolen slungades ur sätet" går det att läsa.

    Vi var oxå på babyland idag för att köpa bilbarnstol idag=)

    De hade ju kraftigt nedsatta priser=)
  14. 7
    Den blev diskvalificerad i test har jag sett.
    "Fästet släppte o stolen slungades ur sätet" går det att läsa.

    Vi var oxå på babyland idag för att köpa bilbarnstol idag=)

    De hade ju kraftigt nedsatta priser=)
  15. Medlem sedan
    Apr 2006
    #8
    jag menar acta graco cosmic xtp alltså, inte britax!
  16. 8
    jag menar acta graco cosmic xtp alltså, inte britax!
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Men den var visst felmonterad under testet har jag för mig...
    Veronica med Saga-03 och Tyra -06
    www.irenex3.blogspot.com
  18. 9
    Men den var visst felmonterad under testet har jag för mig...
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    det e tydligen såhär :

    Marknadschefen på Acta menar att den var felmonterad och laboratoriechefen vid krocksäkerhetsgruppen menar att den inte var felmonterad.
    Hon på Acta säger :
    Stolarna e testade på ett sätt som inte används i verkligheten
    Han säger:
    Det finns olika sätt att montera stolen på.
    Den kan enligt manualen placeras antingen uppe på sätet el med "klacken" nedanför sittdynans framkant.Enligt min bedömning så förordas inte någon av monteringssätten, så utifrån det valdes ett av två monteringssätt slumpmässigt ut o testades på det sättet.
    Hon på acta säger vidare:

    -För att klara ett överlasttest med samma förutsättningar som vif test, ska man montera stolen med klacken nedanför säteskanten på bilen och använda banddragning med clips.
    Gör man det så klarar även acta cosmic xtp den typ av overlasttrest som vif gjorde.

    så det e väl kanske det, viktiga, hur man monterar som e det viktiga, förstod jag det som?
    eller vad säger ni?
  20. 10
    det e tydligen såhär :

    Marknadschefen på Acta menar att den var felmonterad och laboratoriechefen vid krocksäkerhetsgruppen menar att den inte var felmonterad.
    Hon på Acta säger :
    Stolarna e testade på ett sätt som inte används i verkligheten
    Han säger:
    Det finns olika sätt att montera stolen på.
    Den kan enligt manualen placeras antingen uppe på sätet el med "klacken" nedanför sittdynans framkant.Enligt min bedömning så förordas inte någon av monteringssätten, så utifrån det valdes ett av två monteringssätt slumpmässigt ut o testades på det sättet.
    Hon på acta säger vidare:

    -För att klara ett överlasttest med samma förutsättningar som vif test, ska man montera stolen med klacken nedanför säteskanten på bilen och använda banddragning med clips.
    Gör man det så klarar även acta cosmic xtp den typ av overlasttrest som vif gjorde.

    så det e väl kanske det, viktiga, hur man monterar som e det viktiga, förstod jag det som?
    eller vad säger ni?
  21. _Diana_
    #11

    Vem gjorde testet?

    För såvitt jag vet så måste alla bilbarnstolar som säljs i Sverige var godkända av trafiksäkerhetsverket och det är Aktas stolar.
  22. 11
    Vem gjorde testet? För såvitt jag vet så måste alla bilbarnstolar som säljs i Sverige var godkända av trafiksäkerhetsverket och det är Aktas stolar.
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12
    Javisst e det så!

    Det var Statens väg-och transportforskningsinstitut i Linköping i samarbete med Testfakta och Vif i juni 06.

    Tror att man kan läsa vif tester på deras hemsida ifall du vill läsa lite mer.Då kan man läsa mkt mer ingående.
  24. 12
    Javisst e det så!

    Det var Statens väg-och transportforskningsinstitut i Linköping i samarbete med Testfakta och Vif i juni 06.

    Tror att man kan läsa vif tester på deras hemsida ifall du vill läsa lite mer.Då kan man läsa mkt mer ingående.
  25. Sofia m 2 o Adam
    #13
    Jag har köpt en sådan till Adam! Den är kanon! Nu "hänger" han inte längre med huvudet när han somnar och den är rymlig Vi har en likadan fast några år äldre till storasyster Alva och den har varit hur bra som helst! Tyvärr finns det inget nackstöd på den men man kan inte få allt jag köpte min till Adam i förra veckan och då hade de en kvar i årets färg märkt 2006-06-26 som reades ut för 2195 kr så jag fyndade den, hihi. Nu kommer ju 2007 års färger...
  26. 13
    Jag har köpt en sådan till Adam! Den är kanon! Nu "hänger" han inte längre med huvudet när han somnar och den är rymlig Vi har en likadan fast några år äldre till storasyster Alva och den har varit hur bra som helst! Tyvärr finns det inget nackstöd på den men man kan inte få allt jag köpte min till Adam i förra veckan och då hade de en kvar i årets färg märkt 2006-06-26 som reades ut för 2195 kr så jag fyndade den, hihi. Nu kommer ju 2007 års färger...

Liknande trådar

  1. Akta Graco Cosmic Comfort S
    By Petrea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 21:48
  2. akta graco cosmic
    By tottis in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 20:54
  3. Acta graco cosmic XTP
    By Mica in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 17:24
  4. Britax freway el Akta cosmic?
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 16:32
  5. Akta/Graco Cosmic + stödben??
    By Malin med T&V in forum _0307 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 18:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar