Vårdbidrag - ADHD
Bokstavsbarn
  1. MS_C
    #1

    Vårdbidrag - ADHD

    Hej,

    Har skickat in ansökan om vårdbidrag för min snart 8 årige son som har ADHD.
    Har hört väldigt mycket olika om hur mycket man får i vårdbidrag OM man får något.
    Men sen läste jag at om man har diagnos så ska man få vårdbidrag!?
    Så nu är min fråga:

    Har ni fått vårdbirag för era/ert barn som har diagnos?
    Vad har ni blivit beviljade i vårdbidrag för era/ert barn? 1/4, 1/2, 3/4 eller helt?
    Fick ni merkostnader?

    Tack för svar
  2. 1
    Vårdbidrag - ADHD Hej,

    Har skickat in ansökan om vårdbidrag för min snart 8 årige son som har ADHD.
    Har hört väldigt mycket olika om hur mycket man får i vårdbidrag OM man får något.
    Men sen läste jag at om man har diagnos så ska man få vårdbidrag!?
    Så nu är min fråga:

    Har ni fått vårdbirag för era/ert barn som har diagnos?
    Vad har ni blivit beviljade i vårdbidrag för era/ert barn? 1/4, 1/2, 3/4 eller helt?
    Fick ni merkostnader?

    Tack för svar
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Det beror ju på hur mycket mertid ni lägger ner. Generellt sätt säger man att 10 timmars mertid i veckan ger 1/4 20 timmar=2/4
    30 timmar=3/4 och 40 timmar= 1helt vb.

    Dock beror detta väldigt mycket på väljviljan hos handläggaren.

    Jag har 3/4 vb för två barn varav det ena har adhd och autistiskt syndrom och det andra grava sömnstörningar, födoämnesallergier och astma. Vi lägger ner bra mycket mer tid än 40 h i veckan i mertid, men har ändå bara blivit bevljade 3/4.
    18% merkostnader.
  4. 2
    Det beror ju på hur mycket mertid ni lägger ner. Generellt sätt säger man att 10 timmars mertid i veckan ger 1/4 20 timmar=2/4
    30 timmar=3/4 och 40 timmar= 1helt vb.

    Dock beror detta väldigt mycket på väljviljan hos handläggaren.

    Jag har 3/4 vb för två barn varav det ena har adhd och autistiskt syndrom och det andra grava sömnstörningar, födoämnesallergier och astma. Vi lägger ner bra mycket mer tid än 40 h i veckan i mertid, men har ändå bara blivit bevljade 3/4.
    18% merkostnader.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    ibland hjälper diagnos, ibland inte.
    Som wondergirl skriver, mycket beror på handläggaren.

    Vi hade 1/4 vb fram tills sonen var 9, då vi fick höjt till ½. Då hade han "bara" diagnos autistiska drag.

    Nu när förnyelseansökan skulle in med diagnoser svår ADHD, måttlig mental utvecklingsstörning, tvångssyndrom, så blev beslutet ... ½ VB.

    Så här spelade det ingen roll med diagnoser. TROTS att vi har mer jobb idag än vi hade då, fick vi inte höjt.

    Nu fick sonen diagnosen autism, och jag har lämnat in om förhöjning, då handläggarn sagt till mig att den diagnosen automatiskt ger rätt till helt VB.
    Helt plötsligt har då diagnosen betydelse.

    Kan ju inte påstå att dom är konsekventa.... men man kan ju knappast beskylla dom för o va överintelligenta heller ...
  6. 3
    ibland hjälper diagnos, ibland inte.
    Som wondergirl skriver, mycket beror på handläggaren.

    Vi hade 1/4 vb fram tills sonen var 9, då vi fick höjt till ½. Då hade han "bara" diagnos autistiska drag.

    Nu när förnyelseansökan skulle in med diagnoser svår ADHD, måttlig mental utvecklingsstörning, tvångssyndrom, så blev beslutet ... ½ VB.

    Så här spelade det ingen roll med diagnoser. TROTS att vi har mer jobb idag än vi hade då, fick vi inte höjt.

    Nu fick sonen diagnosen autism, och jag har lämnat in om förhöjning, då handläggarn sagt till mig att den diagnosen automatiskt ger rätt till helt VB.
    Helt plötsligt har då diagnosen betydelse.

    Kan ju inte påstå att dom är konsekventa.... men man kan ju knappast beskylla dom för o va överintelligenta heller ...
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Och jag har samma nivå på 1 barn som har ADHD + tourettes syndrom + trotssyndrom. Så det kan slå väldigt olika,,,mycket beror på vilke handläggarwe du får för jag har en bekant som har helt vb för "bara" en ADHD-diagnos på 1 barn. Så det är väldigt olika.
  8. 4
    Och jag har samma nivå på 1 barn som har ADHD + tourettes syndrom + trotssyndrom. Så det kan slå väldigt olika,,,mycket beror på vilke handläggarwe du får för jag har en bekant som har helt vb för "bara" en ADHD-diagnos på 1 barn. Så det är väldigt olika.
  9. nettan
    #5
    Hej, jag har vb för min dotter med adhd/tourette... hon har vb enkomt för adhd då TS tillkom först i våras och kommer att finnas med på nästa ansökan.
    Jag har 1/4 för henne och då är det merkostader också... vet inte riktigt hur de räknar som dock....
  10. 5
    Hej, jag har vb för min dotter med adhd/tourette... hon har vb enkomt för adhd då TS tillkom först i våras och kommer att finnas med på nästa ansökan.
    Jag har 1/4 för henne och då är det merkostader också... vet inte riktigt hur de räknar som dock....
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    in med ansökan nuuu...
    du kan skicka in tillägg till vårdbidraget när som, du måste inte vänta tills det är dags för förnyelse.

    Skulle dom bedöma att det ger rätt till högre så kan du få det mycke tidigare....
    så foort in med nyansökan
  12. 6
    in med ansökan nuuu...
    du kan skicka in tillägg till vårdbidraget när som, du måste inte vänta tills det är dags för förnyelse.

    Skulle dom bedöma att det ger rätt till högre så kan du få det mycke tidigare....
    så foort in med nyansökan
  13. nettan
    #7
    nä... men läkaren vill ändå inte skriva nåt nytt läkarintyg förrän det är dags att omsöka å jag håller fortfarande på och tragglar med sonens VB-ansökan.... är bara såååååå jäkla slutkörd så det blir typ tre rader sen orkar jag inte fokusera mer... skulle seriöst behöva nån nu som kunde hjälpa mig att skriva för jag har hållt på sen i juli nu och verkar inte bli klar den här sidan av året.
  14. 7
    nä... men läkaren vill ändå inte skriva nåt nytt läkarintyg förrän det är dags att omsöka å jag håller fortfarande på och tragglar med sonens VB-ansökan.... är bara såååååå jäkla slutkörd så det blir typ tre rader sen orkar jag inte fokusera mer... skulle seriöst behöva nån nu som kunde hjälpa mig att skriva för jag har hållt på sen i juli nu och verkar inte bli klar den här sidan av året.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8
    men vad är det för läkare???
    Självklart ska man ha möjlighet att kunna tilläggssöka närsom. Saker o ting kan ju förändras drastiskt från den ena dagen till den andra, det beror ju mycket på vilken ålder barnet befinner sig i.

    Men du har väl skickat in blanketten i alla fall.
    Du behöver ju bara skriva jättekort, diagnos, ca antal mertimmar...
    Sen kan du hemma i lugn o ro när du har ork fylla på med resten. Du får ju ändå från den dan du skickat in pappret...

    Jag är bra på att skriva annars
  16. 8
    men vad är det för läkare???
    Självklart ska man ha möjlighet att kunna tilläggssöka närsom. Saker o ting kan ju förändras drastiskt från den ena dagen till den andra, det beror ju mycket på vilken ålder barnet befinner sig i.

    Men du har väl skickat in blanketten i alla fall.
    Du behöver ju bara skriva jättekort, diagnos, ca antal mertimmar...
    Sen kan du hemma i lugn o ro när du har ork fylla på med resten. Du får ju ändå från den dan du skickat in pappret...

    Jag är bra på att skriva annars
  17. nettan
    #9
    Nej, jag håller som sagt på med pojkens ansökan just nu.... har inte tid och energi att arbeta med bådas samtidigt... tösens vb går ut här i vår så det är ändå snart dags för nyansökan på henne.....
    Lugn och ro? Hehehe.........
  18. 9
    Nej, jag håller som sagt på med pojkens ansökan just nu.... har inte tid och energi att arbeta med bådas samtidigt... tösens vb går ut här i vår så det är ändå snart dags för nyansökan på henne.....
    Lugn och ro? Hehehe.........

Liknande trådar

  1. Vårdbidrag för ADHD?
    By anonymt namn in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 09:58
  2. Har alla vårdbidrag för adhd ?
    By 6-barnsmamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 09:55
  3. Vårdbidrag för ADHD?
    By 6-barnsmamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 13:46
  4. Vårdbidrag för adhd ??
    By 6-barnsmamma-tjatig nu! in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 08:24
  5. ADHD= Vårdbidrag???
    By Pojkens mamma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 10:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar