Framfall vid graviditet?
Mammasnack
  1. Bara undrar
    #1

    Framfall vid graviditet?

    Hur funkar det? Är det farligt? Vad kan man göra, förutom att knipa?
  2. 1
    Framfall vid graviditet? Hur funkar det? Är det farligt? Vad kan man göra, förutom att knipa?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Framfall?


    Du ska nog söka upp en läkare så fort du kan. Knipa lär ju knappast räcka till vid ett framfall. *s*
  4. 2
    Framfall?
    Du ska nog söka upp en läkare så fort du kan. Knipa lär ju knappast räcka till vid ett framfall. *s*
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Kan man få framfall..

    ..vid en graviditet?
    Är det inte EFTER graviditet i så fall?
    Ja, ja. Det är i alla fall när livmoder och andra organ "ramlar ut" genom slidöppningen. Man kan få framfall om man lyfter mycket tunga saker och har en otränad bäckenbotten.
    I svåra fall får man sätta in någon slags ring som håller uppe livmodern...

    Det är vad jag vet om framfall.
    Så glöm inte göra knipövningar för att stärka bäckenbottenmusklerna...
  6. 3
    Kan man få framfall.. ..vid en graviditet?
    Är det inte EFTER graviditet i så fall?
    Ja, ja. Det är i alla fall när livmoder och andra organ "ramlar ut" genom slidöppningen. Man kan få framfall om man lyfter mycket tunga saker och har en otränad bäckenbotten.
    I svåra fall får man sätta in någon slags ring som håller uppe livmodern...

    Det är vad jag vet om framfall.
    Så glöm inte göra knipövningar för att stärka bäckenbottenmusklerna...
  7. Bara undrar
    #4

    Det gäller inte mig.

    Utan en kompis. Har inte sett det själv, som du förstår *S*, utan bara fått det förklarat för mig. Hon säger att livmodertappen är vid slidmynningen, men vill inte att husläkaren ska undersöka, vilket mvc-sköterskan säger ligger på hans bord, inte hennes.
  8. 4
    Det gäller inte mig. Utan en kompis. Har inte sett det själv, som du förstår *S*, utan bara fått det förklarat för mig. Hon säger att livmodertappen är vid slidmynningen, men vill inte att husläkaren ska undersöka, vilket mvc-sköterskan säger ligger på hans bord, inte hennes.
  9. Bara undrar
    #5

    Har heller inte hört det.

    Att man kan få det vid graviditet alltså, men eftersom alla här vet så mycket så tänkte jag bara slänga ut frågan. Det gäller en kompis som är i fjärde månaden. Det kanske snarare är en prolaps, men tappen är vid mynningen liksom.
  10. 5
    Har heller inte hört det. Att man kan få det vid graviditet alltså, men eftersom alla här vet så mycket så tänkte jag bara slänga ut frågan. Det gäller en kompis som är i fjärde månaden. Det kanske snarare är en prolaps, men tappen är vid mynningen liksom.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Är hon inte orolig?

    Tycker hon att det är viktigare att inte undersöka sig och kanske riskera barnet? Alltså jag vet inte om det är så smart att låta bli att undersöka en sån sak. Men hon ska ju knappast gå till husläkaren utan gynekolog som är expert på den biten. Husläkare är som regel allmäninriktade som specialitet, så varför funderar hon på husläkaren???

    Alternativt att hon ringer till förlossningen och frågar om riskerna för barnet och henne själv.

    Jag hade själv sökt läkare, om inte annat så för barnet skull. I vissa lägen får man se bort sina egna behov och känslor, och ett sånt läge är ju vid graviditet och att man är rädd om sitt barn.

    Och en BM borde kunna hjälpa henne med läkartid, verkar ju underligt att hon nonchalerar det så???
  12. 6
    Är hon inte orolig? Tycker hon att det är viktigare att inte undersöka sig och kanske riskera barnet? Alltså jag vet inte om det är så smart att låta bli att undersöka en sån sak. Men hon ska ju knappast gå till husläkaren utan gynekolog som är expert på den biten. Husläkare är som regel allmäninriktade som specialitet, så varför funderar hon på husläkaren???

    Alternativt att hon ringer till förlossningen och frågar om riskerna för barnet och henne själv.

    Jag hade själv sökt läkare, om inte annat så för barnet skull. I vissa lägen får man se bort sina egna behov och känslor, och ett sånt läge är ju vid graviditet och att man är rädd om sitt barn.

    Och en BM borde kunna hjälpa henne med läkartid, verkar ju underligt att hon nonchalerar det så???
  13. Bara undrar
    #7

    Tycker detsamma.

    Bm verkar nonchalera det och varken hon eller jag vet något om det, har aldrig hört om någon som drabbats av framfall under graviditeten. Vet du om det finns en större risk för cervixinsufficiens vid ett framfall eller prolaps?
  14. 7
    Tycker detsamma. Bm verkar nonchalera det och varken hon eller jag vet något om det, har aldrig hört om någon som drabbats av framfall under graviditeten. Vet du om det finns en större risk för cervixinsufficiens vid ett framfall eller prolaps?
  15. en mamma
    #8
    Tror man kan ha framfall av främre slidväggen.Tittade mig i spegeln sedan jag op.bort en cysta intill slidmynningen.Höll på att få en chock! Det såg "köttigt" ut i slidmynningen ,som om det fanns något där.Men ingen hade sagt något under operationen.Jag ringde gyn som sa att om det varot något fel hade de sagt något då.Hon sa att det är jättevanligt m framfall av främsre slidväggen o att nästan de flesta som fött några barn får så,Men det vet man inte för det känns inte ,besvärar inte.Det är inte detsamma som ett framfall av livmodern.
  16. 8
    Tror man kan ha framfall av främre slidväggen.Tittade mig i spegeln sedan jag op.bort en cysta intill slidmynningen.Höll på att få en chock! Det såg "köttigt" ut i slidmynningen ,som om det fanns något där.Men ingen hade sagt något under operationen.Jag ringde gyn som sa att om det varot något fel hade de sagt något då.Hon sa att det är jättevanligt m framfall av främsre slidväggen o att nästan de flesta som fött några barn får så,Men det vet man inte för det känns inte ,besvärar inte.Det är inte detsamma som ett framfall av livmodern.
  17. Bara undrar
    #9

    Ja, men...

    det är inte samma sak. Jag fick själv en lindrig form av kollapsad främre slidvägg (*S* vad brutalt det låter!) efter min senaste förlossning, men det är mycket bättre nu. Det här verkar vara ett framfall på riktigt och hon är gravid. Undrar om riskerna eller om det är vanligt under graviditeten.
  18. 9
    Ja, men... det är inte samma sak. Jag fick själv en lindrig form av kollapsad främre slidvägg (*S* vad brutalt det låter!) efter min senaste förlossning, men det är mycket bättre nu. Det här verkar vara ett framfall på riktigt och hon är gravid. Undrar om riskerna eller om det är vanligt under graviditeten.
  19. He.l.
    #10
    Men hon måste gå till gynekologen!! hon kan ju inte låta det vara så, tjata på henne att ringa Gyn!
  20. 10
    Men hon måste gå till gynekologen!! hon kan ju inte låta det vara så, tjata på henne att ringa Gyn!
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Jag vet...

    ...att mödravårdcentralen inte tar i några "problem" när man är gravid. Då får man ringa Kvinnokliniken på närmsta sjukhus.
    När jag hade vissa problem under min första graviditet så ringde jag och frågade om det var normalt att t ex ha jätte ont i magen. Då svarade hon...Har du problem med graviditeten så får du ringa KK. Vi gör bara rutinkontroller på MVC.

    Kanske samma sak här. Så din kompis ska nog ta och ringa närmsta Kvinnoklinik. Husläkaren kanske inte är så specialicerad på det gynekologiska området.
  22. 11
    Jag vet... ...att mödravårdcentralen inte tar i några "problem" när man är gravid. Då får man ringa Kvinnokliniken på närmsta sjukhus.
    När jag hade vissa problem under min första graviditet så ringde jag och frågade om det var normalt att t ex ha jätte ont i magen. Då svarade hon...Har du problem med graviditeten så får du ringa KK. Vi gör bara rutinkontroller på MVC.

    Kanske samma sak här. Så din kompis ska nog ta och ringa närmsta Kvinnoklinik. Husläkaren kanske inte är så specialicerad på det gynekologiska området.
  23. a.p.g.a.ä.
    #12

    Inte ett problem under grav

    Efter min första förlossning låg livmodern väldigt långt ner, typ en två cm upp i slidan bara (livmodertappen alltså). När jag blev gravid med andra så var jag givetvis orolig o pratade med BM om det, o hon sa att framfallet skulle "bli bättre" allteftersom livmodern växer o så småningom sätter sig som en kork i bäckenet, den kommer alltså högre upp. Den kan ju inte "trilla ner" när man är gravid o har en stor bebis i den, säger sig ju självt.
    Det är EFTER förlossningen som det verkligen gäller att jobba med knipet, men gärna redan nu under graviditeten så långt det känns bra. Framfall kan faktiskt bli bättre av knip, mitt blev det. O givetvis ska man vara noga med att knipa vid ansträningningar som lyft, nysningar o sånt.
  24. 12
    Inte ett problem under grav Efter min första förlossning låg livmodern väldigt långt ner, typ en två cm upp i slidan bara (livmodertappen alltså). När jag blev gravid med andra så var jag givetvis orolig o pratade med BM om det, o hon sa att framfallet skulle "bli bättre" allteftersom livmodern växer o så småningom sätter sig som en kork i bäckenet, den kommer alltså högre upp. Den kan ju inte "trilla ner" när man är gravid o har en stor bebis i den, säger sig ju självt.
    Det är EFTER förlossningen som det verkligen gäller att jobba med knipet, men gärna redan nu under graviditeten så långt det känns bra. Framfall kan faktiskt bli bättre av knip, mitt blev det. O givetvis ska man vara noga med att knipa vid ansträningningar som lyft, nysningar o sånt.
  25. a.p.g.a.ä.
    #13

    givetvis ska hon ju

    söka hjälp om hon är orolig, det gjorde jag, men nu är det ju inte farligt för barnet som jag skrivit nedan. ingen ökad missfallsrisk alltså.
  26. 13
    givetvis ska hon ju söka hjälp om hon är orolig, det gjorde jag, men nu är det ju inte farligt för barnet som jag skrivit nedan. ingen ökad missfallsrisk alltså.
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Vet vi det?

    Vi är ju ingen expertpanel här och vi vet inte hur hennes framfall ser ut. Tror nog rätt säkert att det inte går att jämföra ett framfall med ett annat. Trycket kan ju i värsta fall ge blödningar, och om öppningen sticker ut så är det ännu närmre tarmen = colibakterier = högre infektionsrisk.

    Nä, jag skulle inte riskera att bara strunta i att kolla upp det bättre.
  28. 14
    Vet vi det? Vi är ju ingen expertpanel här och vi vet inte hur hennes framfall ser ut. Tror nog rätt säkert att det inte går att jämföra ett framfall med ett annat. Trycket kan ju i värsta fall ge blödningar, och om öppningen sticker ut så är det ännu närmre tarmen = colibakterier = högre infektionsrisk.

    Nä, jag skulle inte riskera att bara strunta i att kolla upp det bättre.
  29. Medlem sedan
    Feb 2005
    #15

    Vad jag förstod av inläggen

    som jag läst, så låg livmodertappen ca en cm ovanför slidöppningen, alltså är livmodermunnen ytterligare en bit upp. Dessutom kommer livmodern att höjas allteftersom den växer, man kan ju inte bära omkring en bebis+livmoder nere i slidan i nio månader.
    självklart ska hon ringa o prata med nån om detta, det gjorde jag. men de gör troligen ingenting nu eftersom hon är gravid. de "medicinska" åtgärder man kan göra är att sätta in en ring som håller livmodern uppe på plats eller operera i svåra fall (om inte knip hjälper alltså). men eftersom hon är gravid o framfallet kommer gå tillbaka temporärt så är det ingen mening förrän barnet är fött, o inget de vill göra heller eftersom en operation kan riskera barnet. den uppgift jag fick var att det inte var nån fara för barnet, det ligger skyddat i livmodern, vad skulle trycka på? o det var det ingen fara, jag varken blödde eller hade ont på något sätt o fick en frisk son född på övertid. ingen tidigare förlossning heller pga framfall.

    ursäkta att jag skrev min erfarenhet av det här, men eftersom jag har varit i samma sits med samma grad av framfall (efter vad jag fattat iaf) så ville jag bara skriva ner mina erfarenheter o vad de sa till mig. jag behövde inte ens komma in på nån undersökning utan fick prata om det i telefon med BM som verkade kunnig inom området, hon menade på att det var bättre att vänta med undersökning o sånt efter graviditeten, allt för att värna om barnet.

    mitt råd, ring till kvinnokliniken o prata med de där, de kan säkert ge råd o stöd, o vill de undersöka så åk dit. men jag håller fortfarande fast vid att det med största sannolikhet inte är nån större risk för missfall än för andra.
  30. 15
    Vad jag förstod av inläggen som jag läst, så låg livmodertappen ca en cm ovanför slidöppningen, alltså är livmodermunnen ytterligare en bit upp. Dessutom kommer livmodern att höjas allteftersom den växer, man kan ju inte bära omkring en bebis+livmoder nere i slidan i nio månader.
    självklart ska hon ringa o prata med nån om detta, det gjorde jag. men de gör troligen ingenting nu eftersom hon är gravid. de "medicinska" åtgärder man kan göra är att sätta in en ring som håller livmodern uppe på plats eller operera i svåra fall (om inte knip hjälper alltså). men eftersom hon är gravid o framfallet kommer gå tillbaka temporärt så är det ingen mening förrän barnet är fött, o inget de vill göra heller eftersom en operation kan riskera barnet. den uppgift jag fick var att det inte var nån fara för barnet, det ligger skyddat i livmodern, vad skulle trycka på? o det var det ingen fara, jag varken blödde eller hade ont på något sätt o fick en frisk son född på övertid. ingen tidigare förlossning heller pga framfall.

    ursäkta att jag skrev min erfarenhet av det här, men eftersom jag har varit i samma sits med samma grad av framfall (efter vad jag fattat iaf) så ville jag bara skriva ner mina erfarenheter o vad de sa till mig. jag behövde inte ens komma in på nån undersökning utan fick prata om det i telefon med BM som verkade kunnig inom området, hon menade på att det var bättre att vänta med undersökning o sånt efter graviditeten, allt för att värna om barnet.

    mitt råd, ring till kvinnokliniken o prata med de där, de kan säkert ge råd o stöd, o vill de undersöka så åk dit. men jag håller fortfarande fast vid att det med största sannolikhet inte är nån större risk för missfall än för andra.
  31. Bara undrar
    #16

    Tack så mycket för svar! Imt

    ..
  32. 16
    Tack så mycket för svar! Imt ..

Liknande trådar

  1. Framfall och graviditet?
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 09:16
  2. Framfall??
    By gordii in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 08:53
  3. Framfall under graviditet???
    By Linda m. Oscar o BF 23/3 in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 09:43
  4. Framfall under graviditet???
    By Linda m. Oscar o BF 23/3 in forum Komplikationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 08:51
  5. Framfall?
    By Stina. in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 23:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar