3 barn - hur stort bor ni?
Många barn
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    3 barn - hur stort bor ni?

    Hej!

    Jag och min man har två pojkar, 7 och 4,5 år och börjar nu känna oss sugna på en tredje. Jag har precis fyllt 35 år och känner att jag gärna skulle vilja ha en till, en halvsladdis. EFtersom jag är en väldigt rationell och praktisk människa tänker jag mycket i praktiska termer. Nu till min fråga - hur stort bor ni? Hur ska man tänka kring det? Vi har ett litet hus på ca 120 kvadrat där killarna har egna rum men i dagsläget skulle det inte finnas något rum åt en sladdis. Då skulle vi behöva bygga ut eller flytta. Tar tacksamt emot lite funderingar och synpunkter kring det här.
  2. 1
    3 barn - hur stort bor ni? Hej!

    Jag och min man har två pojkar, 7 och 4,5 år och börjar nu känna oss sugna på en tredje. Jag har precis fyllt 35 år och känner att jag gärna skulle vilja ha en till, en halvsladdis. EFtersom jag är en väldigt rationell och praktisk människa tänker jag mycket i praktiska termer. Nu till min fråga - hur stort bor ni? Hur ska man tänka kring det? Vi har ett litet hus på ca 120 kvadrat där killarna har egna rum men i dagsläget skulle det inte finnas något rum åt en sladdis. Då skulle vi behöva bygga ut eller flytta. Tar tacksamt emot lite funderingar och synpunkter kring det här.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    7 rum och kök.

    På ungefär 170m, och det är alldeles lagom. 3 sovrum uppe och ett litet tv rum. (+ badrum och, kk, hall) SKa bli barnens våning när de blivit lite större.
    Kök (ganska stort), datarum (kontor), ett ganska stort sovrum (numera lekrum, men snart vårat sovrum), och vardagsrum (hall, badrum och tvättstuga)

    Har ni någon klädkammare eller hall, eller båda delar som man kan göra ett extra rum till?! Det behöver ju eg. inte vara ett stort krypin.. Har en kompis med 4 barn, som bor på ungefär 130m, och barnen har var sina rum. Inte stora, men iaf en dörr att stänga! ;-)

    Lycka till!
    /Pillan
  4. 2
    7 rum och kök. På ungefär 170m, och det är alldeles lagom. 3 sovrum uppe och ett litet tv rum. (+ badrum och, kk, hall) SKa bli barnens våning när de blivit lite större.
    Kök (ganska stort), datarum (kontor), ett ganska stort sovrum (numera lekrum, men snart vårat sovrum), och vardagsrum (hall, badrum och tvättstuga)

    Har ni någon klädkammare eller hall, eller båda delar som man kan göra ett extra rum till?! Det behöver ju eg. inte vara ett stort krypin.. Har en kompis med 4 barn, som bor på ungefär 130m, och barnen har var sina rum. Inte stora, men iaf en dörr att stänga! ;-)

    Lycka till!
    /Pillan
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3

    Det är väl...

    lite hur man känner och vilka "krav" man har.


    Jag har alltid förrut vart av uppfattingen att barnen ska ha egna rum, men tycker inte alls så längre - iaf inte små barn! Min dotter har först nu börjat intressera sig för sitt och är där ganska ofta, de andra två är typ alltid där vi är så de är igentligen inte så beroende av eget rum.....
    Tanken är att Milton snart 5 och Elliot 1,5 ska dela, men de blir ju inte förrens vi märker att E behöver ett rum, han sover ju hos oss ett tag till.
    Glömde, vi har en 4;a på 106 kvm
  6. 3
    Det är väl... lite hur man känner och vilka "krav" man har.


    Jag har alltid förrut vart av uppfattingen att barnen ska ha egna rum, men tycker inte alls så längre - iaf inte små barn! Min dotter har först nu börjat intressera sig för sitt och är där ganska ofta, de andra två är typ alltid där vi är så de är igentligen inte så beroende av eget rum.....
    Tanken är att Milton snart 5 och Elliot 1,5 ska dela, men de blir ju inte förrens vi märker att E behöver ett rum, han sover ju hos oss ett tag till.
    Glömde, vi har en 4;a på 106 kvm
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Grejen är ju att när det blir lite längre avstånd mellan barnen, är det svårare att få dem att dela rum. Har svårt att tro att någon av dina killar skulle vilja dela rum med en bebis, och inte heller vill de väl dela rum med varandra nu när de vant sig vid egna rum?
    Så min åsikt är att som din familj ser ut, har man nog behov av 4 sovrum! Så ja, bygga ut om ni trivs där ni bor, eller flytta till större.
    Vi fick vår trea när syskonen var 7,5 resp 5 år, och visst, det första halvåret hade vi lillan i vårt sovrum, men därefter ville vi lägga henne i eget rum. Vi bor i hus med ca 125 kvm boyta, och även det känns minsta laget, för nu har vi ju inget arbets/gästrum längre, man blir nog aldrig nöjd, vill alltid ha mer plats!
  8. 4
    Grejen är ju att när det blir lite längre avstånd mellan barnen, är det svårare att få dem att dela rum. Har svårt att tro att någon av dina killar skulle vilja dela rum med en bebis, och inte heller vill de väl dela rum med varandra nu när de vant sig vid egna rum?
    Så min åsikt är att som din familj ser ut, har man nog behov av 4 sovrum! Så ja, bygga ut om ni trivs där ni bor, eller flytta till större.
    Vi fick vår trea när syskonen var 7,5 resp 5 år, och visst, det första halvåret hade vi lillan i vårt sovrum, men därefter ville vi lägga henne i eget rum. Vi bor i hus med ca 125 kvm boyta, och även det känns minsta laget, för nu har vi ju inget arbets/gästrum längre, man blir nog aldrig nöjd, vill alltid ha mer plats!
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Vi bor i...

    en liten villa om 98 kvm. 4 rok, s lillkillen har inget eget rum, och jag har inget kontor
    Letar större, men har tyvärr inte råd...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  10. 5
    Vi bor i... en liten villa om 98 kvm. 4 rok, s lillkillen har inget eget rum, och jag har inget kontor
    Letar större, men har tyvärr inte råd...
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Vi bor i en fyra i Stockholms innerstad och två av barnen får dela rum ett bra tag till. De är 13, 10 och 8 år gamla. Tidigare har de två yngsta delat rum men nu har vi bytt så att de två äldsta får göra det. Självklart vore det skönt att bo större men det är inget vi prioriterar på det viset just nu. Att barnen delar rum har jag inga åsikter om egentligen, inte de heller som det verkar, det är mer det att alla SAKER tar plats.
  12. 6
    Vi bor i en fyra i Stockholms innerstad och två av barnen får dela rum ett bra tag till. De är 13, 10 och 8 år gamla. Tidigare har de två yngsta delat rum men nu har vi bytt så att de två äldsta får göra det. Självklart vore det skönt att bo större men det är inget vi prioriterar på det viset just nu. Att barnen delar rum har jag inga åsikter om egentligen, inte de heller som det verkar, det är mer det att alla SAKER tar plats.
  13. Medlem sedan
    Jun 1998
    #7
    Man ska aldrig säga aldrig:-) Min äldste son som fyllde 13 i somras har haft eget rum sedan han var 6-7 år och han tycker det är helt OK att dela med brorsan nu!

    Det är så svårt att råda andra men givetvis ska man inte fastna i funderingar kring ett rum för lite eller bilens storlek om man verkligen vill ha ett barn till! Sådana "problem" löser sig alltid.
  14. 7
    Man ska aldrig säga aldrig:-) Min äldste son som fyllde 13 i somras har haft eget rum sedan han var 6-7 år och han tycker det är helt OK att dela med brorsan nu!

    Det är så svårt att råda andra men givetvis ska man inte fastna i funderingar kring ett rum för lite eller bilens storlek om man verkligen vill ha ett barn till! Sådana "problem" löser sig alltid.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Vi bor i en villa på 160m2.

    ..vi planerade bygget innan vi viste om Lovisa, vi skulle bara igentligen ha 2 barn :-). Hade jag vetat att vi skulle få en bebis till så hade jag faktiskt byggt större. Vi kommer att ha rum för alla men inget extra rum som vi har idag för gäster/kontor. Vi ha dock 2 allrum/vardagsrum så det allrummet på övervåningen får sen bli kombinerat vardagsrum och kontor sen. Sen tycker inte jag att kvm ytan spelar så stor roll igentligen utan hur stället man bor på är planerat. Vi har ett jättestort kök och stor hall. En stor hall är gudomligt med tre små. Särskilt nu på vintern då alla ska baxa in samtidigt i vinterkläder och så. Men jag tror nog att när barnen blir större kommer vi nog bygga ett nytt hus som e större(om ekonimin tillåter det)).

    Kan ni bygga ut huset är ju det suveränt. Bor man i ett område so barnen trivs med är ju det en bra lösning. Vi hade ju inte en tanke på att vi skulle vilja ha större, och bygga ut vårt hus blir svår medtanke på hur rummen ligger utmed tomten. Där vi kan bygga ut får vi inte, då hamnar vi för nära grannens hus :-(. Lycka till med nr 3, det är jätte härligt med tre barn.
    Mamma till Emil-00, Robin-02 och Lovisa-06
  16. 8
    Vi bor i en villa på 160m2. ..vi planerade bygget innan vi viste om Lovisa, vi skulle bara igentligen ha 2 barn :-). Hade jag vetat att vi skulle få en bebis till så hade jag faktiskt byggt större. Vi kommer att ha rum för alla men inget extra rum som vi har idag för gäster/kontor. Vi ha dock 2 allrum/vardagsrum så det allrummet på övervåningen får sen bli kombinerat vardagsrum och kontor sen. Sen tycker inte jag att kvm ytan spelar så stor roll igentligen utan hur stället man bor på är planerat. Vi har ett jättestort kök och stor hall. En stor hall är gudomligt med tre små. Särskilt nu på vintern då alla ska baxa in samtidigt i vinterkläder och så. Men jag tror nog att när barnen blir större kommer vi nog bygga ett nytt hus som e större(om ekonimin tillåter det)).

    Kan ni bygga ut huset är ju det suveränt. Bor man i ett område so barnen trivs med är ju det en bra lösning. Vi hade ju inte en tanke på att vi skulle vilja ha större, och bygga ut vårt hus blir svår medtanke på hur rummen ligger utmed tomten. Där vi kan bygga ut får vi inte, då hamnar vi för nära grannens hus :-(. Lycka till med nr 3, det är jätte härligt med tre barn.
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    i-landslyx! ;)

    Det är nog lite utav en "i-landslyx" att allt ska vara så stort när det gäller hus/rum/bil osv nu för tiden? bara ni känner om det är tillräckligt stort för just er familj och barn. Ytmässigt tycker jag att 120 kvm är så pass stort att man "överlever"

    Själv bor vi i dagsläget i en 3-4:a på 95 kvm men om några månader ska vi flytta till en 5:a på 110 kvm (se inlägg nedan). Där tror jag att vi kommer kunna bo så länge som vi vill med våra tre tjejer

    Som vi har tänkt oss nu så kommer vi fortsätta leta efter ett sommarställe som vi har vid sidan om denna lgh...

    Bara man trivs så löser sig allt annat tror jag

    Kram!
  18. 9
    i-landslyx! ;) Det är nog lite utav en "i-landslyx" att allt ska vara så stort när det gäller hus/rum/bil osv nu för tiden? bara ni känner om det är tillräckligt stort för just er familj och barn. Ytmässigt tycker jag att 120 kvm är så pass stort att man "överlever"

    Själv bor vi i dagsläget i en 3-4:a på 95 kvm men om några månader ska vi flytta till en 5:a på 110 kvm (se inlägg nedan). Där tror jag att vi kommer kunna bo så länge som vi vill med våra tre tjejer

    Som vi har tänkt oss nu så kommer vi fortsätta leta efter ett sommarställe som vi har vid sidan om denna lgh...

    Bara man trivs så löser sig allt annat tror jag

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Vi bor i villa

    på 96 + 64 kvm. 5 rum och kök, 1 toa med dusch på mellanvåningen, badrum med badkar uppe om ett oar veckor (renoverar). Hallar och sånt såklart.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  20. 10
    Vi bor i villa på 96 + 64 kvm. 5 rum och kök, 1 toa med dusch på mellanvåningen, badrum med badkar uppe om ett oar veckor (renoverar). Hallar och sånt såklart.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    120 kvadrat, ett radhus med fyra sovrum. Våra äldsta som är snart 4 resp snart 2,5 elar rum och kommer att fortsätta med det ett bra tag. Lillkillen flyttar in i eget rum efter nyår, men kommer i framtiden få dela det med vårt planerade fjärde barn som vi hoppas kommer under 2008. Vi har ett stort, rejält lekrum och så ett eget sovrum. Det kommer att bli lite trångt med fyra barn men ingen har väl dött av att dela rum under småbarnsåren i vart fall? Kanske kan vi flytta til ett större hus om några år,vore förstås skönt att kunna erbjuda barnen egna rum när de kommer i puberteten och har större behov av att få vara i fred.
  22. 11
    120 kvadrat, ett radhus med fyra sovrum. Våra äldsta som är snart 4 resp snart 2,5 elar rum och kommer att fortsätta med det ett bra tag. Lillkillen flyttar in i eget rum efter nyår, men kommer i framtiden få dela det med vårt planerade fjärde barn som vi hoppas kommer under 2008. Vi har ett stort, rejält lekrum och så ett eget sovrum. Det kommer att bli lite trångt med fyra barn men ingen har väl dött av att dela rum under småbarnsåren i vart fall? Kanske kan vi flytta til ett större hus om några år,vore förstås skönt att kunna erbjuda barnen egna rum när de kommer i puberteten och har större behov av att få vara i fred.
  23. Medlem sedan
    May 1999
    #12

    100 kvm...

    fördelat på 4 rum och kök.

    7-åringen har eget rum, och 6-åringen och 2-åringen delar rum. Fungerar jättebra!
  24. 12
    100 kvm... fördelat på 4 rum och kök.

    7-åringen har eget rum, och 6-åringen och 2-åringen delar rum. Fungerar jättebra!
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13
    Jag sa nog aldrig aldrig heller : ), men bara hur jag funderade kring saken. Måste barn dela rum så måste de ju, det blir nog ingen katastrof av det, men i ditt fall så verkar det som om två av tre alltid fått dela, och då kanske det inte känns superkonstigt om det blir annan delning efter ett tag. I familjer där alla barn alltid haft sina egna rum tror jag det kan bli konstigare... Att flytta ihop två äldre syskon för att göra plats till en bebis tycker i alla fall jag inte är så lyckat. Och som sagt att behöva dela rum med en 1-åring när man är 5-6 är inte heller så skoj. Tycker jag!
    Och visst, praktiska problem löser sig alltid, men hon som frågade ville ju ha åsikter, och sa att hon la stor vikt vid det praktiska, så för hennes del låter det smartast att fixa ett rum till helt enkelt. : D
  26. 13
    Jag sa nog aldrig aldrig heller : ), men bara hur jag funderade kring saken. Måste barn dela rum så måste de ju, det blir nog ingen katastrof av det, men i ditt fall så verkar det som om två av tre alltid fått dela, och då kanske det inte känns superkonstigt om det blir annan delning efter ett tag. I familjer där alla barn alltid haft sina egna rum tror jag det kan bli konstigare... Att flytta ihop två äldre syskon för att göra plats till en bebis tycker i alla fall jag inte är så lyckat. Och som sagt att behöva dela rum med en 1-åring när man är 5-6 är inte heller så skoj. Tycker jag!
    Och visst, praktiska problem löser sig alltid, men hon som frågade ville ju ha åsikter, och sa att hon la stor vikt vid det praktiska, så för hennes del låter det smartast att fixa ett rum till helt enkelt. : D
  27. Medlem sedan
    May 1999
    #14

    Vår nyblivna 2-åring...

    delar rum med sin 6½-årige storebror. Det fungerar verkligen jättebra, ingen klagar. Tvärtom - Storebror som är 7 år saknar ibland en rumskamrat. ;O)
  28. 14
    Vår nyblivna 2-åring... delar rum med sin 6½-årige storebror. Det fungerar verkligen jättebra, ingen klagar. Tvärtom - Storebror som är 7 år saknar ibland en rumskamrat. ;O)
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15

    Lgh på 4 rum, 98kvm

    Emma sover i vårat sovrum och vi har tänkt att det ska få fungera i nåt år till. Sin lekplats har hon i vardagsrummet. Men tanken är för oss att vi ska flytta när hon behöver/vill ha ett eget rum, just för att vi tycker att det är viktigt att barnen har ett varsitt rum. (Om inte tjejerna vill dela rum förstås för då får de självklart göra det oxå!)
    // Mamma till tre underbara tjejer, M-94, F-98, E-050330
  30. 15
    Lgh på 4 rum, 98kvm Emma sover i vårat sovrum och vi har tänkt att det ska få fungera i nåt år till. Sin lekplats har hon i vardagsrummet. Men tanken är för oss att vi ska flytta när hon behöver/vill ha ett eget rum, just för att vi tycker att det är viktigt att barnen har ett varsitt rum. (Om inte tjejerna vill dela rum förstås för då får de självklart göra det oxå!)
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16
    Ni har nog tur! Eller är mina barn extra svåra?! Min 1,5-åring läggs kl 20, och storebrorsan på 6,5 vill ligga och läsa, somnar kring 21.30. Känns omöjligt och främmande att ändra på var och ens vanor. För oss!
  32. 16
    Ni har nog tur! Eller är mina barn extra svåra?! Min 1,5-åring läggs kl 20, och storebrorsan på 6,5 vill ligga och läsa, somnar kring 21.30. Känns omöjligt och främmande att ändra på var och ens vanor. För oss!
  33. Medlem sedan
    Feb 2004
    #17
    Vi har *trollat* med rum..dvs vi gjorde ett rum i en del av vårt storarum för att killarna skulle få ett eget rum. Nu har vi kommit till dilemmat att lilltjejen ska få ett rum oxå.Vi får *trolla* denna gången oxå genom att ta vår stora klädkammare till rum åt henne.Finns de hjärterum finns de skjärterum....=-)
  34. 17
    Vi har *trollat* med rum..dvs vi gjorde ett rum i en del av vårt storarum för att killarna skulle få ett eget rum. Nu har vi kommit till dilemmat att lilltjejen ska få ett rum oxå.Vi får *trolla* denna gången oxå genom att ta vår stora klädkammare till rum åt henne.Finns de hjärterum finns de skjärterum....=-)
  35. Medlem sedan
    May 2001
    #18

    Minsta lgh på snacket?

    Vi bor i en trea på 78 kvadrat och det är TRÅNGT! Vi letar större men har ännu inte kommit till skott med att köpa något. Om vi hade 120 kvadrat att rumstera runt på så skulle jag vara mer än nöjd.
    Comeback! Nu lite drygare och lite bättre. ;-)
  36. 18
    Minsta lgh på snacket? Vi bor i en trea på 78 kvadrat och det är TRÅNGT! Vi letar större men har ännu inte kommit till skott med att köpa något. Om vi hade 120 kvadrat att rumstera runt på så skulle jag vara mer än nöjd.
  37. Medlem sedan
    Mar 1998
    #19
    126 + 27 (snedtak på ovanvåningen). Visst hade det varit härligt med ett större hus, men det fungerar alldeles utmärkt! När trean kom hade vi inget rum till honom, men vi delade av allrummet uppe. Han har ett litet, tyvärr långsmalt, rum som han är jättenöjd med. Det är lite svårmöblerat så vi har sagt att de kanske får turas om att ha det "sämre" rummet när de blir större.
    Vi gjorde valet innan vi delade av hans rum om vi skulle bo kvar eller inte och när vi väl bestämt oss så kan jag inte se några problem. Och visst kan barn dela rum! Jag och min bror, 2½ år yngre, delade rum tills jag var 12.
  38. 19
    126 + 27 (snedtak på ovanvåningen). Visst hade det varit härligt med ett större hus, men det fungerar alldeles utmärkt! När trean kom hade vi inget rum till honom, men vi delade av allrummet uppe. Han har ett litet, tyvärr långsmalt, rum som han är jättenöjd med. Det är lite svårmöblerat så vi har sagt att de kanske får turas om att ha det "sämre" rummet när de blir större.
    Vi gjorde valet innan vi delade av hans rum om vi skulle bo kvar eller inte och när vi väl bestämt oss så kan jag inte se några problem. Och visst kan barn dela rum! Jag och min bror, 2½ år yngre, delade rum tills jag var 12.
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20
    Vi bodde med tre ungar i en trea på 73 kvadrat i nästan fyra år. Det gick bra, det var inte främst antalet rum som var problemet utan bristen på förvaringsutrymmen. Och en extra toalett!

    De två äldsta barnen delade det mindre sovrummet och dottern sov med oss i det stora sovrummet. Leksaker fanns överallt, det är rätt mysigt att hela lägenheten är bebodd av alla tycker jag, även om det nu mest rör sig om manga, serietidningar, böcker och ritblock!
  40. 20
    Vi bodde med tre ungar i en trea på 73 kvadrat i nästan fyra år. Det gick bra, det var inte främst antalet rum som var problemet utan bristen på förvaringsutrymmen. Och en extra toalett!

    De två äldsta barnen delade det mindre sovrummet och dottern sov med oss i det stora sovrummet. Leksaker fanns överallt, det är rätt mysigt att hela lägenheten är bebodd av alla tycker jag, även om det nu mest rör sig om manga, serietidningar, böcker och ritblock!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Stort barn---> litet barn
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 15:41
  2. stort barn?
    By Anonym in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 10:44
  3. Stort barn?
    By Mella in forum Förlossning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 13:53
  4. stort barn?
    By Venetia in forum Förlossning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 11:45
  5. Stort steg från 3 barn till 4 barn??
    By TJ in forum Många barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 21:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar