i vi föräldrar
Bebissnack
  1. jochå
    #1
  2. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Mycket av hennes svar stämmer jag in i, framförallt att börja rätt med bebisen från början så slipper man både SHN och annat!
  3. 2
    Mycket av hennes svar stämmer jag in i, framförallt att börja rätt med bebisen från början så slipper man både SHN och annat!
  4. Sara m. 4 barn
    #3
    Då är bara frågan hur man "börjar rätt" med barnet?! För det där finns det ju många olika tankar om. Du har fått många bra tankar och svar i din sömn-enkät att ha med dig när du får din egen baby.
  5. 3
    Då är bara frågan hur man "börjar rätt" med barnet?! För det där finns det ju många olika tankar om. Du har fått många bra tankar och svar i din sömn-enkät att ha med dig när du får din egen baby.
  6. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Från AW:s svar

    "Jag har aldrig SHN-kurat mina egna barn. Det har aldrig behövts, eftersom jag från början tillämpat någonting som jag kallar Standardmodellen och som är en lika enkel som välfungerande riktlinje för spädbarnsvård: det lilla nyfödda barnet får ett överflöd av mat och tillräckligt med vakentid under dagen. Det magiska, alldeles spontana resultatet av detta är goda nätter. Mitt nyaste lilla barnbarn sov vid 2 veckor och 2 dagars ålder 6 timmars sammanhängande natt och fortsatte med det, för att sedan av sig själv gradvis utöka. "


    Nånting sådant här kan vara "rätt" sätt att börja. Och om alla ungar är så olika och unika varför funkar SHN på tiotusentals ungar?
  7. 4
    Från AW:s svar

    "Jag har aldrig SHN-kurat mina egna barn. Det har aldrig behövts, eftersom jag från början tillämpat någonting som jag kallar Standardmodellen och som är en lika enkel som välfungerande riktlinje för spädbarnsvård: det lilla nyfödda barnet får ett överflöd av mat och tillräckligt med vakentid under dagen. Det magiska, alldeles spontana resultatet av detta är goda nätter. Mitt nyaste lilla barnbarn sov vid 2 veckor och 2 dagars ålder 6 timmars sammanhängande natt och fortsatte med det, för att sedan av sig själv gradvis utöka. "


    Nånting sådant här kan vara "rätt" sätt att börja. Och om alla ungar är så olika och unika varför funkar SHN på tiotusentals ungar?
  8. Anony
    #5
    Inte AW påläst men hur fungerar det i kombination med fri amning?
    Hur ammade hon sina barn osv?
  9. 5
    Inte AW påläst men hur fungerar det i kombination med fri amning?
    Hur ammade hon sina barn osv?
  10. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    ja har egentligen ingen aning men har för mig att ja har hört nånstans att hon inte ammat nåt barn typ.. Att det strulat med alla. Men ja kan ha fel.
  11. 6
    ja har egentligen ingen aning men har för mig att ja har hört nånstans att hon inte ammat nåt barn typ.. Att det strulat med alla. Men ja kan ha fel.
  12. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    SHN funkar på tiotusentals ungar ja men samsovning funkar oxå för många många barn liksom många andra "kurer" o "metoder"

    O tro mig när ja säger (hör o häpna) att det finns faktiskt barn som SHN inte funkar på..
  13. 7
    SHN funkar på tiotusentals ungar ja men samsovning funkar oxå för många många barn liksom många andra "kurer" o "metoder"

    O tro mig när ja säger (hör o häpna) att det finns faktiskt barn som SHN inte funkar på..
  14. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    vad har det med saken att göra?
    AW har aldrig förespråkat fri amning i den bemärkelsen,
    hon förespråkar att barn ska bli mätta så att de sover o inte
    vaknar o måste äta när det är sovtid.
    Det är inte viktigt varifrån maten kommer utan att barnet blir
    ordentligt mätt. ->överflöd av mat ->bättre sömn.
    Vad spelar det för roll hur länge hon ammade? Det här är ett sömnforum.

    Jag har inte använt mig av standardmodellen, men min
    yngste la sig till med ett sovmönster som var som taget
    direkt från standardmodellen iaf (O var 2mån gammal när jag läste om modellen o
    insåg att han sov "enligt boken"). Jag ammade
    inte enligt modellen alls, men det gick alldeles utmärkt för
    honom att sova enligt modellen ändå.
    Han sov 11h natt från 3mån ålder (nu äter han 1g/natt igen men
    som sagt, har aldrig standardmodellat o aldrig kurat fullt ut heller).
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  15. 8
    vad har det med saken att göra?
    AW har aldrig förespråkat fri amning i den bemärkelsen,
    hon förespråkar att barn ska bli mätta så att de sover o inte
    vaknar o måste äta när det är sovtid.
    Det är inte viktigt varifrån maten kommer utan att barnet blir
    ordentligt mätt. ->överflöd av mat ->bättre sömn.
    Vad spelar det för roll hur länge hon ammade? Det här är ett sömnforum.

    Jag har inte använt mig av standardmodellen, men min
    yngste la sig till med ett sovmönster som var som taget
    direkt från standardmodellen iaf (O var 2mån gammal när jag läste om modellen o
    insåg att han sov "enligt boken"). Jag ammade
    inte enligt modellen alls, men det gick alldeles utmärkt för
    honom att sova enligt modellen ändå.
    Han sov 11h natt från 3mån ålder (nu äter han 1g/natt igen men
    som sagt, har aldrig standardmodellat o aldrig kurat fullt ut heller).
  16. Anony
    #9
    Oj ursäkta jag hade tänkt mig fri amning nämligen och samtidigt vill man ju göra rätt.
    undrade bara hur det gick i kombination med standarmodellen.
    en fråga bara alltså.
    går det att kombinera?
    jag är som sagt inte påläst.

    dumt att fråga borde väl läsa på själv men det var så enkelt och lockande att kasta ut frågan snabbt här istället.
  17. 9
    Oj ursäkta jag hade tänkt mig fri amning nämligen och samtidigt vill man ju göra rätt.
    undrade bara hur det gick i kombination med standarmodellen.
    en fråga bara alltså.
    går det att kombinera?
    jag är som sagt inte påläst.

    dumt att fråga borde väl läsa på själv men det var så enkelt och lockande att kasta ut frågan snabbt här istället.
  18. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10
    ingen fara, reagerade nog lite starkt. Ber om ursäkt för det.

    Fri amning så som det förespråkas av tex AP-föräldrar (om man får
    kategorisera) går inte att kombinera med standardmodellen om
    man följer den till punkt o pricka.
    Att jag kunde göra det beror på att jag inte använde ngn standardmodell
    utan min son gjorde det av sig själv.

    Du kan läsa om standardmodellen här:
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887


    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785

    så kan du läsa på själv o fundera på hur du vill göra. Det är ju inte säkert
    att standardmodellen känns rätt för dig, men du kan iaf läsa om den
    självklart ska man fråga om man undrar, men osakligheter om AW dyker
    upp titt som tätt,så tom jag som inte ens läst Barnaboken börjar tröttna. Inte meningen att ta ut det på dig.
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  19. 10
    ingen fara, reagerade nog lite starkt. Ber om ursäkt för det.

    Fri amning så som det förespråkas av tex AP-föräldrar (om man får
    kategorisera) går inte att kombinera med standardmodellen om
    man följer den till punkt o pricka.
    Att jag kunde göra det beror på att jag inte använde ngn standardmodell
    utan min son gjorde det av sig själv.

    Du kan läsa om standardmodellen här:
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887


    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785

    så kan du läsa på själv o fundera på hur du vill göra. Det är ju inte säkert
    att standardmodellen känns rätt för dig, men du kan iaf läsa om den
    självklart ska man fråga om man undrar, men osakligheter om AW dyker
    upp titt som tätt,så tom jag som inte ens läst Barnaboken börjar tröttna. Inte meningen att ta ut det på dig.
  20. melba
    #11

    tiotusentals ungar??

    Hur vet du att SHN funkar på tiotusentals ungar? Anna Wahlgren skriver själv att hon har hållit på och kurat barn i 20 år och när det var som mest hade hon 6 barn per månad fast på senare år betydligt färre. Även om jag räknar generöst och räknar 12 månader x 6 barn i 20 år så blir det inte mer än 1440 barn som jag får det till. Rätt långt ifrån tiotusentals alltså. Och dessutom så får man väl utgå från att hon inte har kurat 6 barn i månaden _varenda_månad under dom 20 åren så egentligen är det säkert klart färre än 1440 barn.
    Dessutom är det helt ovetenskapligt utan något vetenskapligt säkerställt urval eller utvärdering. H
  21. 11
    tiotusentals ungar?? Hur vet du att SHN funkar på tiotusentals ungar? Anna Wahlgren skriver själv att hon har hållit på och kurat barn i 20 år och när det var som mest hade hon 6 barn per månad fast på senare år betydligt färre. Även om jag räknar generöst och räknar 12 månader x 6 barn i 20 år så blir det inte mer än 1440 barn som jag får det till. Rätt långt ifrån tiotusentals alltså. Och dessutom så får man väl utgå från att hon inte har kurat 6 barn i månaden _varenda_månad under dom 20 åren så egentligen är det säkert klart färre än 1440 barn.
    Dessutom är det helt ovetenskapligt utan något vetenskapligt säkerställt urval eller utvärdering. H
  22. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    Öh, jaa... Det är klart att de får mat nät de vill ha och underhåll när de vill ha. Precis som AW själv säger är det inget nytt. Och många barn sover också bra. Problemen kommer om barnen får kolik, eller om man fortsätter tro på Anna när barnen blivit 2 månader. Då har hon 2 fel: 1) Alla barn kan sova 8 timmar sammanhängande, och längre tid varje månad. 2) Barnen behöver inte ammas på nätterna. Allt annat har hon helt rätt i.

    MEN Hennes största problem är att hon hoppar på och idiotförklarar dem som tycker att det inte är "svåra sömnproblem" om ett tremånadersbarn vaknar upp, tar bröstet och somnar om, utan att mamman knappt vaknar, någon gång per natt.
  23. 12
    Öh, jaa... Det är klart att de får mat nät de vill ha och underhåll när de vill ha. Precis som AW själv säger är det inget nytt. Och många barn sover också bra. Problemen kommer om barnen får kolik, eller om man fortsätter tro på Anna när barnen blivit 2 månader. Då har hon 2 fel: 1) Alla barn kan sova 8 timmar sammanhängande, och längre tid varje månad. 2) Barnen behöver inte ammas på nätterna. Allt annat har hon helt rätt i.

    MEN Hennes största problem är att hon hoppar på och idiotförklarar dem som tycker att det inte är "svåra sömnproblem" om ett tremånadersbarn vaknar upp, tar bröstet och somnar om, utan att mamman knappt vaknar, någon gång per natt.
  24. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    Och hur börjar man fel, menar du? Det hon skrev är väl sånt alla föräldrar gör? Matar och gullar med barnet?
  25. 13
    Och hur börjar man fel, menar du? Det hon skrev är väl sånt alla föräldrar gör? Matar och gullar med barnet?
  26. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Nej det där är lite fel. Fri amning förespråkas även av BVC persoal, läkare osv.
    Inte Ap föräldrar i sig...
  27. 14
    Nej det där är lite fel. Fri amning förespråkas även av BVC persoal, läkare osv.
    Inte Ap föräldrar i sig...
  28. Anony
    #15
    Jag trodde fri amning var det som typ man skulle sträva efter först och främst.
    Man har en del att lära tydligen
  29. 15
    Jag trodde fri amning var det som typ man skulle sträva efter först och främst.
    Man har en del att lära tydligen
  30. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Det beror ju på vad du vill.
    FÖr mig väger fri amning högst, helt klart!
    Jag tror på att det är nyttigt för barn (enl den forskning som påvisats)
    Jag tror att det är det mest artvänliga sättet att leva.

    Jag har oxå sett på nära håll vad ersättning kan ställa till med.

    Men det handlar helt om vad du gör för val!

    Kram emma
  31. 16
    Det beror ju på vad du vill.
    FÖr mig väger fri amning högst, helt klart!
    Jag tror på att det är nyttigt för barn (enl den forskning som påvisats)
    Jag tror att det är det mest artvänliga sättet att leva.

    Jag har oxå sett på nära håll vad ersättning kan ställa till med.

    Men det handlar helt om vad du gör för val!

    Kram emma
  32. ÅochJ
    #17
    Inte fick jag de råden av vare sig läkare, BBpersonal eller bvc.

    De rådde mig att strukturera upp. Men den tanken hade jag redan då jag ammade första barnet, han styrde själv upp med en 3-4 tim mellanrum från påbörjad amning. Visste inte ens om AW då. Andra gången nu så visste jag att standardmodellen fanns, så det var ett enkelt val för mig.

    Lustigt att för vissa är det bra enligt vårdpersonal att man strukturerar. För det kan väl inte ha med antal barn att göra? För även om man får tvillignar så ska ju enligt ex. amingshjälpen man amma fritt å så ändå.
  33. 17
    Inte fick jag de råden av vare sig läkare, BBpersonal eller bvc.

    De rådde mig att strukturera upp. Men den tanken hade jag redan då jag ammade första barnet, han styrde själv upp med en 3-4 tim mellanrum från påbörjad amning. Visste inte ens om AW då. Andra gången nu så visste jag att standardmodellen fanns, så det var ett enkelt val för mig.

    Lustigt att för vissa är det bra enligt vårdpersonal att man strukturerar. För det kan väl inte ha med antal barn att göra? För även om man får tvillignar så ska ju enligt ex. amingshjälpen man amma fritt å så ändå.
  34. ÅochJ
    #18
    Nej, då måste vi förkasta direkt. Hon har sagt att hon hjälpt tiotusentals barn. Inte sagt att hon personligen kurat. En helt annan sak. Folk har ju själva kurat med hjälp av hennes böcker, och framförallt via korrespondans och hennes forum. Och på sätt och vis så kan man ju säga att det är högst personligt. Hon höll ju till på netdoktorn också tidigare. Alla på hennes forum får ju personlig hjälp av henne, tänk vilket jobb, och helt ideellt också.
  35. 18
    Nej, då måste vi förkasta direkt. Hon har sagt att hon hjälpt tiotusentals barn. Inte sagt att hon personligen kurat. En helt annan sak. Folk har ju själva kurat med hjälp av hennes böcker, och framförallt via korrespondans och hennes forum. Och på sätt och vis så kan man ju säga att det är högst personligt. Hon höll ju till på netdoktorn också tidigare. Alla på hennes forum får ju personlig hjälp av henne, tänk vilket jobb, och helt ideellt också.
  36. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19
    Det finns naturligtvis alltid undantag!
    Så är det bara med livet.
    BVC personal verkar dessutom fåå gå väldigt mkt på eget tyckande
    Inte helt lyckat i alla lägen.
    Ivilket fall är det långt i från bara AP föräldrar som anser att fri amning är det ärtta, eller hur!

    Har personligen inte träffat på någon läkare eller sköterska någonstnas som inte har rekommenderat just fri amning för optimal viktuppgång.
  37. 19
    Det finns naturligtvis alltid undantag!
    Så är det bara med livet.
    BVC personal verkar dessutom fåå gå väldigt mkt på eget tyckande
    Inte helt lyckat i alla lägen.
    Ivilket fall är det långt i från bara AP föräldrar som anser att fri amning är det ärtta, eller hur!

    Har personligen inte träffat på någon läkare eller sköterska någonstnas som inte har rekommenderat just fri amning för optimal viktuppgång.
  38. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20
    Härligt att höra att det finns BB-personal, läkare och bvc som VÅGAR förespråka strukturer och rutiner kring nyfödda.
  39. 20
    Härligt att höra att det finns BB-personal, läkare och bvc som VÅGAR förespråka strukturer och rutiner kring nyfödda.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. På tal om föräldrar som ger...
    By - Lillan - in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 21:22
  2. Vi föräldrar
    By Mamma Heidi in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 10:17
  3. varför föräldrar mot föräldrar
    By Dolores in forum Småbarn
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:20
  4. Hur bra är bra föräldrar?
    By Picea in forum Föräldraskap
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:52
  5. Vi föräldrar
    By Hoppsan m L-05 o J-03 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar