bältros på barn!?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    bältros på barn!?

    Min son är 8 år, och han har fått några utslag. Jag tittade och tyckte det såg ut som bältros, men tänkte att det får väl inte barn... Han mår inte dåligt förutom utslagen, och utslagen stör honom inte särskilt mycket heller.
    Vi skickade honom till skolsköterskan, och jodå, det var bältros.

    Jag trodde bältros var något som gamla svaga människor fick, eller möjligvis barn om de var mycket försvagade av t.ex. infektioner. Men sonen har inte varit sjuk eller något sådant; bältrosen bara kom. Kan det vara så? Ska jag fundera på bakomliggande orsaker?

    Enligt skolsköterskan kunde han gå till skolan som vanligt, så då får han väl göra det. Men det känns litet obehagligt, för visst kan han väl smitta andra med vattkoppor? Ska jag räkna med att lillasyster får vattkoppor nu?
  2. 1
    bältros på barn!? Min son är 8 år, och han har fått några utslag. Jag tittade och tyckte det såg ut som bältros, men tänkte att det får väl inte barn... Han mår inte dåligt förutom utslagen, och utslagen stör honom inte särskilt mycket heller.
    Vi skickade honom till skolsköterskan, och jodå, det var bältros.

    Jag trodde bältros var något som gamla svaga människor fick, eller möjligvis barn om de var mycket försvagade av t.ex. infektioner. Men sonen har inte varit sjuk eller något sådant; bältrosen bara kom. Kan det vara så? Ska jag fundera på bakomliggande orsaker?

    Enligt skolsköterskan kunde han gå till skolan som vanligt, så då får han väl göra det. Men det känns litet obehagligt, för visst kan han väl smitta andra med vattkoppor? Ska jag räkna med att lillasyster får vattkoppor nu?
  3. Lena m Emil
    #2
    Jag har hört om en flicka som hade bältros som 7-åring (barn till en fd arbetskamrat). Hon var i övrigt helt frisk, och jag hörde om det när hon var några år äldre.

    Det finns alltid undantag till alla regler (det där med att bältros bara drabbar gamla menar jag)!
  4. 2
    Jag har hört om en flicka som hade bältros som 7-åring (barn till en fd arbetskamrat). Hon var i övrigt helt frisk, och jag hörde om det när hon var några år äldre.

    Det finns alltid undantag till alla regler (det där med att bältros bara drabbar gamla menar jag)!
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Min son hade det...

    ...för några år sen, han är idag 11år. Kom plötsligt! Vad jag förstod på Barnavårdcentralen dit vi råkade ha vägarna förbi och gick upp för att rådfråga trots han egentligen var för gammal för att komma dit att det är mindre vanligt hos barn. De blev helt uppspelta för ingen av de där hade med egna ögon sett det på ett barn. Bara några dagar innan utslagen kom hade vi varit uppe akut på sjukhuset för sonen hade oerhörda smärtor i ryggen. Läkaren kunde inte finna någon orsak då och trodde att hans förkylning satt sig i ryggen. Sen när utslagen kom så förstod jag att det var därför han haft så ont, har tydligen med nervbanor osv att göra, minns inte riktigt. 4år yngre lillebror fick sina vattenkoppor av storebrors bältros, det är väldigt smittsamt för de som inte haft vattenkoppor men bältros ger inte bältros.
  6. 3
    Min son hade det... ...för några år sen, han är idag 11år. Kom plötsligt! Vad jag förstod på Barnavårdcentralen dit vi råkade ha vägarna förbi och gick upp för att rådfråga trots han egentligen var för gammal för att komma dit att det är mindre vanligt hos barn. De blev helt uppspelta för ingen av de där hade med egna ögon sett det på ett barn. Bara några dagar innan utslagen kom hade vi varit uppe akut på sjukhuset för sonen hade oerhörda smärtor i ryggen. Läkaren kunde inte finna någon orsak då och trodde att hans förkylning satt sig i ryggen. Sen när utslagen kom så förstod jag att det var därför han haft så ont, har tydligen med nervbanor osv att göra, minns inte riktigt. 4år yngre lillebror fick sina vattenkoppor av storebrors bältros, det är väldigt smittsamt för de som inte haft vattenkoppor men bältros ger inte bältros.
  7. Medlem sedan
    Jul 1999
    #4
    Så här är det med bältros!!

    Man kan få bältros som barn om man har haft vattkoppor.
    Min nu 98-åriga mormor hade bältros som 8-åring och nu exakt 90 år senare fick hon det igen. Hon smittades av ngn anställds barn på vårdhemmet!!! Det barnet hade vattkoppor.

    Bältros i sig ger INTE vattkoppor till ngn annan. Om din son träffar ngn väldigt gammal eller ngn med dåligt immunförsvar kan han råda smitta denna person förutsatt att de haft vattkoppor.

    Han har väl gått medicinering. Om inte så bege er DIREKT till vc!!
    Bältros är väldigt smärtsamt och det börjar oftast precis så som du skriver med smärta i ryggen och ingen kan finna orsaken.
    Hoppas din son mår bättre snart! Men tänk på att han INTE kan smitta andra med vattkoppor.
  8. 4
    Så här är det med bältros!!

    Man kan få bältros som barn om man har haft vattkoppor.
    Min nu 98-åriga mormor hade bältros som 8-åring och nu exakt 90 år senare fick hon det igen. Hon smittades av ngn anställds barn på vårdhemmet!!! Det barnet hade vattkoppor.

    Bältros i sig ger INTE vattkoppor till ngn annan. Om din son träffar ngn väldigt gammal eller ngn med dåligt immunförsvar kan han råda smitta denna person förutsatt att de haft vattkoppor.

    Han har väl gått medicinering. Om inte så bege er DIREKT till vc!!
    Bältros är väldigt smärtsamt och det börjar oftast precis så som du skriver med smärta i ryggen och ingen kan finna orsaken.
    Hoppas din son mår bättre snart! Men tänk på att han INTE kan smitta andra med vattkoppor.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Men, men, jag har hört tvärtom -att bältros kan smitta så att någon får vattkoppor, men att vattkoppor inte kan smitta så att någon får bältros (däremot så att någon får vattkoppor, förstås).

    Min son har inte fått någon medicin -borde han det? Skolsköterskan verkade ju inte tycka att det behövdes. Och han har inte sådana problem med utslagen att han därför skulle behöva något.
  10. 5
    Men, men, jag har hört tvärtom -att bältros kan smitta så att någon får vattkoppor, men att vattkoppor inte kan smitta så att någon får bältros (däremot så att någon får vattkoppor, förstås).

    Min son har inte fått någon medicin -borde han det? Skolsköterskan verkade ju inte tycka att det behövdes. Och han har inte sådana problem med utslagen att han därför skulle behöva något.
  11. mandelblomma
    #6
    precis tvärtom!
    En person med bältros kan visst smitta någon så att denne får vattkoppor, men en person med vattkoppor kan inte smitta någon till bältros!
    Bältros har en endogen smittväg, dvs man "smittar" sig själv och har ingen smittväg utifrån.

    Här kan du läsa;
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...r-och-baltros/
  12. 6
    precis tvärtom!
    En person med bältros kan visst smitta någon så att denne får vattkoppor, men en person med vattkoppor kan inte smitta någon till bältros!
    Bältros har en endogen smittväg, dvs man "smittar" sig själv och har ingen smittväg utifrån.

    Här kan du läsa;
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...r-och-baltros/
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Va? Nej...

    ...det stämmer inte. Bältros smittar väl visst till vattenkoppor, min yngsta son är ett levande bevis på det. Vad jag har förstått så smittar bältros däremot inte till bältros. Bältros kan man få utan att ha träffat människor med vattenkoppor eller Bältros. Bältros kan ligga många år i nervbanorna och bryta ut när som helst och vad jag har förstått så är det människor med sämre immunförsvar, tex när man är känslig, äldre osv som det oftast bryter ut. Jag vet inte exakt hur det fungerar men det var ungefär så vi fick förklarat för oss när vår son fick det. Tror oxå om jag inte minns helt fel att man kan bli smittad av bältros från någon med vattenkoppor om man haft vattenkoppor och är känslig.
  14. 7
    Va? Nej... ...det stämmer inte. Bältros smittar väl visst till vattenkoppor, min yngsta son är ett levande bevis på det. Vad jag har förstått så smittar bältros däremot inte till bältros. Bältros kan man få utan att ha träffat människor med vattenkoppor eller Bältros. Bältros kan ligga många år i nervbanorna och bryta ut när som helst och vad jag har förstått så är det människor med sämre immunförsvar, tex när man är känslig, äldre osv som det oftast bryter ut. Jag vet inte exakt hur det fungerar men det var ungefär så vi fick förklarat för oss när vår son fick det. Tror oxå om jag inte minns helt fel att man kan bli smittad av bältros från någon med vattenkoppor om man haft vattenkoppor och är känslig.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8
    Vilken bra informatin, kortfattad och lätt! Skrivs genast ut för att visa "tanterna" på jobbet.
  16. 8
    Vilken bra informatin, kortfattad och lätt! Skrivs genast ut för att visa "tanterna" på jobbet.
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9
    Det är nog tionde gången detta har varit uppe för diskussion här - och visst är det som det står i din länk.
  18. 9
    Det är nog tionde gången detta har varit uppe för diskussion här - och visst är det som det står i din länk.
  19. mandelblomma
    #10
    ja detmåste vara den tionde gången jag skickar länken ...minst
  20. 10
    ja detmåste vara den tionde gången jag skickar länken ...minst
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    Tack!

    Ja, det var bra information.
    Det verkar alltså som att bältros är smittsamt (till vattkoppor, då) men inte lika smittsamt som vattkoppor är.
    Det känns fortfarande litet olustigt att skicka sonen till skola då. Men eftersom skolsköterskan tyckte det, och eftersom det är tråkigt att hålla hemma ett barn som inte känner sig det minsta sjuk, så får han väl gå till skolan. Någon synpunkt? Något att tänka på?
  22. 11
    Tack! Ja, det var bra information.
    Det verkar alltså som att bältros är smittsamt (till vattkoppor, då) men inte lika smittsamt som vattkoppor är.
    Det känns fortfarande litet olustigt att skicka sonen till skola då. Men eftersom skolsköterskan tyckte det, och eftersom det är tråkigt att hålla hemma ett barn som inte känner sig det minsta sjuk, så får han väl gå till skolan. Någon synpunkt? Något att tänka på?
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    Du följer det du...

    ..känner är bäst för er och inom reglerna för vad som är okej på er skola. På vår skola så får tex inte barn med vattenkoppor komma tillbaka förrän alla koppor torkat pga smittrisken så när min son fick bältros så var det samma sak som gällde, han fick inte komma tillbaka förrän utslagen började försvinna. Ja alltså inte försvinna helt då, han hade märken efetr bältrosen lång lång tid efter att han var okej igen. Så det är ju egentligen upp till dig och skolan och sägr skolsköterskan att det är okej så är det nog det, och mår han bra för övrigt så ser jag inget hinder. Om det smittar genom direkt kontakt som det står i texten (länken) som en annan gav så kanske han skulle ha nåt som täcker hela tiden.
  24. 12
    Du följer det du... ..känner är bäst för er och inom reglerna för vad som är okej på er skola. På vår skola så får tex inte barn med vattenkoppor komma tillbaka förrän alla koppor torkat pga smittrisken så när min son fick bältros så var det samma sak som gällde, han fick inte komma tillbaka förrän utslagen började försvinna. Ja alltså inte försvinna helt då, han hade märken efetr bältrosen lång lång tid efter att han var okej igen. Så det är ju egentligen upp till dig och skolan och sägr skolsköterskan att det är okej så är det nog det, och mår han bra för övrigt så ser jag inget hinder. Om det smittar genom direkt kontakt som det står i texten (länken) som en annan gav så kanske han skulle ha nåt som täcker hela tiden.
  25. Medlem sedan
    Apr 2017
    #13
    Behandla Bältros - http:/shytobuу.se
  26. 13
    Behandla Bältros - http:/shytobuу.se

Liknande trådar

  1. Det var bältros!
    By Maia in forum _0907 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 12:53
  2. Bältros...?
    By Maia in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 08:38
  3. Kan barn få bältros?
    By Carola-72 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 10:37
  4. Kan barn få bältros?
    By Carola-72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 15:46
  5. Bältros
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar