Hur rengöra rostfritt??
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Hur rengöra rostfritt??

    Hej!
    Har precis flyttat in i ett hus med köksvitvaror i rostfritt. Snyggt, men ack så opraktiskt.. Städade idag, och, ja, hur sjutton gör man rent kyl/frys/micro/ugn utan att det blir tokflammigt? För att inte tala om stänkskyddet i rostfritt ovanför hällen?? Nån som har nån jättebra idé? Mirakelmedel? Trasa? Vått eller torrt? Hjälp!!
    Tessie
  2. 1
    Hur rengöra rostfritt?? Hej!
    Har precis flyttat in i ett hus med köksvitvaror i rostfritt. Snyggt, men ack så opraktiskt.. Städade idag, och, ja, hur sjutton gör man rent kyl/frys/micro/ugn utan att det blir tokflammigt? För att inte tala om stänkskyddet i rostfritt ovanför hällen?? Nån som har nån jättebra idé? Mirakelmedel? Trasa? Vått eller torrt? Hjälp!!
  3. Pethra m Emma + v.38
    #2
    Jag kör med T-röd, blir inte flammigt alls och håller fingeravtrycken borta bra länge. Funkar superduperbra på våra vitvaror men på grannens blir det jättemärkligt, prova på dina så får du se hur det funkar på just dina!
  4. 2
    Jag kör med T-röd, blir inte flammigt alls och håller fingeravtrycken borta bra länge. Funkar superduperbra på våra vitvaror men på grannens blir det jättemärkligt, prova på dina så får du se hur det funkar på just dina!
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3

    Låter konstigt men

    barnolja! Gnid in och putsa av med en tygtrasa. Fingeravtrycken fastnar inte längre, man motar fett med fett så att säga. Och fin lyster blir det också.

    Vi ångrade oss bittert över att vi valt rostfritt (med två småttingar med härligt kladdiga fingrar) innan vi kom på det här.
  6. 3
    Låter konstigt men barnolja! Gnid in och putsa av med en tygtrasa. Fingeravtrycken fastnar inte längre, man motar fett med fett så att säga. Och fin lyster blir det också.

    Vi ångrade oss bittert över att vi valt rostfritt (med två småttingar med härligt kladdiga fingrar) innan vi kom på det här.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Jag har köpt ett specialmedel på Electrolux Home som var svindyrt, men ganska drygt... och det fungerar helt ÓK. Det polerar och ger en fin yta och skyddar lite mot fingeravtryck (i några dagar iallafall).
  8. 4
    Jag har köpt ett specialmedel på Electrolux Home som var svindyrt, men ganska drygt... och det fungerar helt ÓK. Det polerar och ger en fin yta och skyddar lite mot fingeravtryck (i några dagar iallafall).
  9. Medlem sedan
    Sep 1998
    #5
    enligt "städgurun" i Äntligen Hemma så ska man bara ta vanlig diskmedel o tävtta med o sen putsa upp med torr trasa. Jag har själv köpt en spray på ÖB som gör att det tar 2 veckor innan det syns nya fingeravtryck m.m. på våra rostfria vitvaror, kanon. 39 kr också bara. Sen är den nog tyvärr inte särskilt miljövänlig antar jag. Då är rådet om diskmedel bättre.
  10. 5
    enligt "städgurun" i Äntligen Hemma så ska man bara ta vanlig diskmedel o tävtta med o sen putsa upp med torr trasa. Jag har själv köpt en spray på ÖB som gör att det tar 2 veckor innan det syns nya fingeravtryck m.m. på våra rostfria vitvaror, kanon. 39 kr också bara. Sen är den nog tyvärr inte särskilt miljövänlig antar jag. Då är rådet om diskmedel bättre.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag har provat och det fungerar absolut att städa bort fläckar med... det gäller bara att inte ta för mycket diskmedel för då blir det flammigt av det istället.

    Den stora skillnaden tycker jag är att det inte blir en yta som håller sig ren i några dagar, utan min diskmedelstvättade frysdörr var fläckig av barnfingrar redan några timmare senare.
  12. 6
    Jag har provat och det fungerar absolut att städa bort fläckar med... det gäller bara att inte ta för mycket diskmedel för då blir det flammigt av det istället.

    Den stora skillnaden tycker jag är att det inte blir en yta som håller sig ren i några dagar, utan min diskmedelstvättade frysdörr var fläckig av barnfingrar redan några timmare senare.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Fönsterputs!
    Funkar kanon! Bara spraya på och torka av med en torr trasa.
  14. 7
    Fönsterputs!
    Funkar kanon! Bara spraya på och torka av med en torr trasa.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Tack för alla tipsen!

    Och vinnaren blev - babyolja! Både fönsterputs och t-röd blev flammigt, och diskmedlet (yes) blev jättejätteflammigt. Men babyoljan blev ju super!
    Tessie
  16. 8
    Tack för alla tipsen! Och vinnaren blev - babyolja! Både fönsterputs och t-röd blev flammigt, och diskmedlet (yes) blev jättejätteflammigt. Men babyoljan blev ju super!
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9

    matolja!

    En liten klick matolja eller Steelren (spray) fungerar perfekt! man ska inte ha yes o annat avfettande då det lättare blir fingeravrtyck på en avfettad yta.
  18. 9
    matolja! En liten klick matolja eller Steelren (spray) fungerar perfekt! man ska inte ha yes o annat avfettande då det lättare blir fingeravrtyck på en avfettad yta.
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10
    Visst är det toppen?! (-:
  20. 10
    Visst är det toppen?! (-:
  21. Kajsa.
    #11

    kolsyrat vatten

    när jag gick i skolan jobbade jag extra på McDonalds och där fanns det en arbetsuppgift som var att putsa allt rostfritt i kassalinjen. Det gjorde vi med kolsyrat vatten och det gick hur lätt som helst.
  22. 11
    kolsyrat vatten när jag gick i skolan jobbade jag extra på McDonalds och där fanns det en arbetsuppgift som var att putsa allt rostfritt i kassalinjen. Det gjorde vi med kolsyrat vatten och det gick hur lätt som helst.

Liknande trådar

  1. Putsa rostfritt?
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 13:49
  2. Vad torkas rostfritt med?
    By ejjvi in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 10:43
  3. rengöra rostfritt
    By Mamma Maria in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 13:04
  4. Rostfritt?
    By Azza in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 20:58
  5. Apropå "rostfritt eller inte rostfritt"
    By @nn@ in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar