Kriminell=utan pappa?
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Kriminell=utan pappa?

    Apropå inlägget nedan om brist på manliga förebilder så erinrar jag mig att jag hört någon (Leif GW Persson???) säga att majoriteten av alla män som sitter i landets fängelser är uppvuxna utan en pappa närvarande (eller är det utan någon fadersfigur?). Är det någon här som hört detta - och som vet varifrån denna uppgift kommer?
  2. 1
    Kriminell=utan pappa? Apropå inlägget nedan om brist på manliga förebilder så erinrar jag mig att jag hört någon (Leif GW Persson???) säga att majoriteten av alla män som sitter i landets fängelser är uppvuxna utan en pappa närvarande (eller är det utan någon fadersfigur?). Är det någon här som hört detta - och som vet varifrån denna uppgift kommer?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Känner igen uttrycket

    Men om det har någon substans eller är en ren vandringssägen vet jag inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Känner igen uttrycket Men om det har någon substans eller är en ren vandringssägen vet jag inte.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3
    Det har jag ocksa hort. Minns inte vem det ar som sagt det men jag personligen tror faktiskt det kan ligga nagot i det. Inte sa att jag tror att man automatiskt blir kriminell bara for att man ar uppvuxen utan en far, men trassliga familjeforhallanden overlag och brist pa vettiga vuxna i omgivningen under uppvaxttiden tror jag manga kriminella har gemensamt.
  6. 3
    Det har jag ocksa hort. Minns inte vem det ar som sagt det men jag personligen tror faktiskt det kan ligga nagot i det. Inte sa att jag tror att man automatiskt blir kriminell bara for att man ar uppvuxen utan en far, men trassliga familjeforhallanden overlag och brist pa vettiga vuxna i omgivningen under uppvaxttiden tror jag manga kriminella har gemensamt.
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Oj, sorry! Sag just att detta ar Fraga Pappor! Trodde att jag var kvar pa PoltikSnack! Sorry sorry!
  8. 4
    Oj, sorry! Sag just att detta ar Fraga Pappor! Trodde att jag var kvar pa PoltikSnack! Sorry sorry!
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Det var Ann Britt Grünewald som skarev det, när hon var chef för Österåkeranstalten. Nästan ingen av internerna hade växt upp med sin biologiska pappa.
  10. 5
    Det var Ann Britt Grünewald som skarev det, när hon var chef för Österåkeranstalten. Nästan ingen av internerna hade växt upp med sin biologiska pappa.
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Tack!

    Försökte hitta nåt mer substantiellt SKRIVET förutom referenser till föreläsning(ar) av Grünewald, men hittade inget tyvärr...Vore schysst att hitta nåt substantiellt att härja runt med på Gemensam/Ensam vårdnad...
  12. 6
    Tack! Försökte hitta nåt mer substantiellt SKRIVET förutom referenser till föreläsning(ar) av Grünewald, men hittade inget tyvärr...Vore schysst att hitta nåt substantiellt att härja runt med på Gemensam/Ensam vårdnad...
  13. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    *garv*
    Det hade varit humor!
    Kruxet är väl att med dom det behöver härjas mest med därinne visar tidigare erfarenheter att det tyvärr inte ens räcker med att komma med substansiella fakta från högst adekvata och trovärdiga källor.
    Dom är redan FUBR!
  14. 7
    *garv*
    Det hade varit humor!
    Kruxet är väl att med dom det behöver härjas mest med därinne visar tidigare erfarenheter att det tyvärr inte ens räcker med att komma med substansiella fakta från högst adekvata och trovärdiga källor.
    Dom är redan FUBR!
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Jafyfan...

    ...jag skulle vilja ansluta mig till nåt kön som inte är detsamma som de har. Jag blir lixom så skamsen när jag kommer på att jag är kvinna, när jag läser somliga inlägg...
  16. 8
    Jafyfan... ...jag skulle vilja ansluta mig till nåt kön som inte är detsamma som de har. Jag blir lixom så skamsen när jag kommer på att jag är kvinna, när jag läser somliga inlägg...
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Båda könen har gott om representanter som man helst inte skulle vilja likna på något plan.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  18. 9
    Båda könen har gott om representanter som man helst inte skulle vilja likna på något plan.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    En utmärkt sida att länka till för att underbygga mina åsikter. Det har jag gjort på ett annat community, och elizas62s kommentar "jafyfan" är väl bland de lindrigare jag hört. Avancerad tortyr av barn, dirket olämpliga som föräldrar, varför tar inte socialen barnen från dessa mammor är väl sådana kommentarer som brukar fällas. Eller en av mina favoriter "Det är kvinnor som dessa som gör att jag aldrig kommer att skaffa barn, hur gärna jag än önskar bli pappa". Sagt av drygt 30-årig man på ett av Sveriges största communities...
  20. 10
    En utmärkt sida att länka till för att underbygga mina åsikter. Det har jag gjort på ett annat community, och elizas62s kommentar "jafyfan" är väl bland de lindrigare jag hört. Avancerad tortyr av barn, dirket olämpliga som föräldrar, varför tar inte socialen barnen från dessa mammor är väl sådana kommentarer som brukar fällas. Eller en av mina favoriter "Det är kvinnor som dessa som gör att jag aldrig kommer att skaffa barn, hur gärna jag än önskar bli pappa". Sagt av drygt 30-årig man på ett av Sveriges största communities...
  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11
    Exakt!
    Så det smartaste är ju att inte dela in folk i grupper överhuvudtaget utan helt enkelt låta folk vara både "bra" och "dåliga" INDIVIDER oavsett vilka genitalier de råkar ha!
  22. 11
    Exakt!
    Så det smartaste är ju att inte dela in folk i grupper överhuvudtaget utan helt enkelt låta folk vara både "bra" och "dåliga" INDIVIDER oavsett vilka genitalier de råkar ha!
  23. *SM*
    #12
    Hade du någon länk med, eller missade jag den?

    Vad är det för (bra?) community som finns förutom detta?
  24. 12
    Hade du någon länk med, eller missade jag den?

    Vad är det för (bra?) community som finns förutom detta?
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13
    Forumet jag länkade till finns på Allt för föräldrar.
    Forumet jag länkade från var Passagen Debatt, en gång i tiden. Bra och bra vet jag inte....
  26. 13
    Forumet jag länkade till finns på Allt för föräldrar.
    Forumet jag länkade från var Passagen Debatt, en gång i tiden. Bra och bra vet jag inte....
  27. *SM*
    #14
    Då klarnade det lite ;-)
    Satt och funderade på om jag var helt väck, men då var det bara lite otur när jag tänkte *S*
  28. 14
    Då klarnade det lite ;-)
    Satt och funderade på om jag var helt väck, men då var det bara lite otur när jag tänkte *S*
  29. Heihachi (Usch Bush)
    #15
    Inte här: http://www.edge.org/q2003/q03_lykken.html

    Men f*n så mycket mer intressant... :-)

    Jag undrar hur pass belagt det där med ingen_pappa = kriminell är i hårda kalla fakta; att det är en "allmän sanning" är ju rätt belagt. Betvivlar inte riktningen - vill bara se parametriserade studier. Finns de?
  30. 15
    Inte här: http://www.edge.org/q2003/q03_lykken.html

    Men f*n så mycket mer intressant... :-)

    Jag undrar hur pass belagt det där med ingen_pappa = kriminell är i hårda kalla fakta; att det är en "allmän sanning" är ju rätt belagt. Betvivlar inte riktningen - vill bara se parametriserade studier. Finns de?
  31. Medlem sedan
    Jan 1998
    #16

    Tack!

    ...för länken; känns mer substantiellt än hänvisningar till en föreläsning.

    Det kan förstås vara så att det inte är den frånvarande pappan som är "problemet" - utan den närvarande mamman...D.v.s. en mamma som 1) hade taskigt omdöme nog att skaffa barn med ett pucko som drog på stört 2) var omdömeslös nog skaffa barn med en man utan att informera honom om att han skulle bli/blivit pappa (förutom att karln' dessutom var en jubelidiot som inte skyddade sig...) 3) är omdömeslös nog att frånta pappan all kontakt med barnen eftersom hon tycker hon har Ensamrätt på dem (=hon tror hon gjort dem alldeles själv och borde väl först och främst sättas på skolbänken och lära sig hur små barn blir till=hon är rejält korkad).

    Och den omdömeslösa (och ev. rejält korkade) mamman uppfostrar sina barn till omdömeslösa (och ev. rejält korkade) små ligister och kriminella...

    Härligt att skriva sånt här på Fråga pappor. Ungefär som att åtnjuta Diplomatisk Immunitet. Tips: Ta gärna en titt in på Gemensam/Ensam vårdnad (gäller alla pappor!) - där är det livat just nu (som så ofta...)
  32. 16
    Tack! ...för länken; känns mer substantiellt än hänvisningar till en föreläsning.

    Det kan förstås vara så att det inte är den frånvarande pappan som är "problemet" - utan den närvarande mamman...D.v.s. en mamma som 1) hade taskigt omdöme nog att skaffa barn med ett pucko som drog på stört 2) var omdömeslös nog skaffa barn med en man utan att informera honom om att han skulle bli/blivit pappa (förutom att karln' dessutom var en jubelidiot som inte skyddade sig...) 3) är omdömeslös nog att frånta pappan all kontakt med barnen eftersom hon tycker hon har Ensamrätt på dem (=hon tror hon gjort dem alldeles själv och borde väl först och främst sättas på skolbänken och lära sig hur små barn blir till=hon är rejält korkad).

    Och den omdömeslösa (och ev. rejält korkade) mamman uppfostrar sina barn till omdömeslösa (och ev. rejält korkade) små ligister och kriminella...

    Härligt att skriva sånt här på Fråga pappor. Ungefär som att åtnjuta Diplomatisk Immunitet. Tips: Ta gärna en titt in på Gemensam/Ensam vårdnad (gäller alla pappor!) - där är det livat just nu (som så ofta...)
  33. Heihachi (Arsonist)
    #17
    Brandfackla laddad! Skjut!
  34. 17
    Brandfackla laddad! Skjut!
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18
    En mamma är inte en pappa, och en styvpappa är bara en mupp.
    Jag har tyvärr sett i två fall hur ensamstående mödrar misslycakts å det grövsta med att få fason på tonårssöner, och en dotter.
    I de flesta fallen hotade barnen med att "jag flyttar till pappa om jag inte får x, y och z". Då har de fått x, y och z med socker på. De har inte haft någon som helst respekt för mamman, och sönerna har fortsatt att behandla kvinnor som skit. Javisst, det funkar ju! Man kunde hota morsan till vad som helst, inkl. vara ute och supa och knarka (en är avancerad amfetaminist, 30+ idag). Bara Mamman fick känna sig som Den Viktigaste Personen i Barnens Liv och Viktigare Än Pappan. Barnen garvade åt mammorna, snodde hennes pengar, slog henne, bad henne dra åt helvete. Och mammorna klagade "var är deras pappa"...som hon gjort allt för att få bort ur barnen liv.

    Synd om barnen, rätt åt mammorna. Man önskar ju att en del på E/G vårdnad får uppleve det, jag är övertygad om att vissa är så här, jag känner igen mammatypen på långt håll.
    (Nej, en styvpappa är en mupp i barnen ögon. "Du bestämmer inte över mig, det är min pappa som gör")
  36. 18
    En mamma är inte en pappa, och en styvpappa är bara en mupp.
    Jag har tyvärr sett i två fall hur ensamstående mödrar misslycakts å det grövsta med att få fason på tonårssöner, och en dotter.
    I de flesta fallen hotade barnen med att "jag flyttar till pappa om jag inte får x, y och z". Då har de fått x, y och z med socker på. De har inte haft någon som helst respekt för mamman, och sönerna har fortsatt att behandla kvinnor som skit. Javisst, det funkar ju! Man kunde hota morsan till vad som helst, inkl. vara ute och supa och knarka (en är avancerad amfetaminist, 30+ idag). Bara Mamman fick känna sig som Den Viktigaste Personen i Barnens Liv och Viktigare Än Pappan. Barnen garvade åt mammorna, snodde hennes pengar, slog henne, bad henne dra åt helvete. Och mammorna klagade "var är deras pappa"...som hon gjort allt för att få bort ur barnen liv.

    Synd om barnen, rätt åt mammorna. Man önskar ju att en del på E/G vårdnad får uppleve det, jag är övertygad om att vissa är så här, jag känner igen mammatypen på långt håll.
    (Nej, en styvpappa är en mupp i barnen ögon. "Du bestämmer inte över mig, det är min pappa som gör")

Liknande trådar

  1. Utan pappa
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 11:27
  2. umgänge med kriminell pappa
    By sofia72 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 20:13
  3. Utan pappa
    By anonym idag in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 11:07
  4. Utan pappa
    By UKU-naut in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:22
  5. Utan mamma & pappa
    By Sandra m S&N in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 20:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar