Hur mycket pratar era barn?
_0407 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Hur mycket pratar era barn?

    Mini kan många ord och kortare meningar men jag tycker inte att hon försöker tillräckligt. Precis som hon inte orkar försöka ordentligt. Och hon kan inte förklara någonting för oss, tex om hon har ramlat eller om hon har sett någonting.
    Hon använder sig oftast utav 1-3 ord när hon vill någonting, typ; "Ja ha maten", "mammo" (betyder att hon vill åka till farmor), "mökken" (betyder att hon vill ha mjölk) osv.
    När min äldsta dotter var 2½ år så pratade hon helt perfekt och hon kunde långa meningar och hon kunde förklara saker och man kunde ha ett ordentligt samtal med henne. Så är inte alls fallet med Mini.
    Visserligen är det olika från barn till barn men jag är ändå nyfiken på hur mycket era barn pratar och förstår nu.
    Dagarna som kommer och går - det är de som är livet.

    http://lillayllet.blogspot.com/
  2. 1
    Hur mycket pratar era barn? Mini kan många ord och kortare meningar men jag tycker inte att hon försöker tillräckligt. Precis som hon inte orkar försöka ordentligt. Och hon kan inte förklara någonting för oss, tex om hon har ramlat eller om hon har sett någonting.
    Hon använder sig oftast utav 1-3 ord när hon vill någonting, typ; "Ja ha maten", "mammo" (betyder att hon vill åka till farmor), "mökken" (betyder att hon vill ha mjölk) osv.
    När min äldsta dotter var 2½ år så pratade hon helt perfekt och hon kunde långa meningar och hon kunde förklara saker och man kunde ha ett ordentligt samtal med henne. Så är inte alls fallet med Mini.
    Visserligen är det olika från barn till barn men jag är ändå nyfiken på hur mycket era barn pratar och förstår nu.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Jämt & hela tiden *suck*

    Han pratar bra, man förstår _oftast_ vad han säger.
    Nackdelen med herrn är ju att han jämt knallar omkring med nappen i munnen, spelar ingen roll att vi tar den, han verkar ha någon gömma som han går & hämtar en ny i. Iom nappen pratar han inte helt rent.
    Hans meningar blir bara mer & mer avancerade.

    Fast Hanna pratade "felfritt" vid 2½ år, så det är som du säger: man kan inte jämföra barn. De lär sig olika saker olika fort. Theo är ju en jäkel på att klättra o.likn.
  4. 2
    Jämt & hela tiden *suck* Han pratar bra, man förstår _oftast_ vad han säger.
    Nackdelen med herrn är ju att han jämt knallar omkring med nappen i munnen, spelar ingen roll att vi tar den, han verkar ha någon gömma som han går & hämtar en ny i. Iom nappen pratar han inte helt rent.
    Hans meningar blir bara mer & mer avancerade.

    Fast Hanna pratade "felfritt" vid 2½ år, så det är som du säger: man kan inte jämföra barn. De lär sig olika saker olika fort. Theo är ju en jäkel på att klättra o.likn.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Här pratas det för fulla mugga.Föstår i stort sett allt Hampus säger,så länge man vet vad han pratar om.

    Härom dagen sjöng han Lusse Lelle för mig och sa att han skulle vara tomte på Lucia....men jag fattade ingent alls till en början.När har sedan ta till dagis och barnen fattade jag vad han menade....
  6. 3
    Här pratas det för fulla mugga.Föstår i stort sett allt Hampus säger,så länge man vet vad han pratar om.

    Härom dagen sjöng han Lusse Lelle för mig och sa att han skulle vara tomte på Lucia....men jag fattade ingent alls till en början.När har sedan ta till dagis och barnen fattade jag vad han menade....
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Massor

    Nyss sa han: Jag är lite rädd för mormors tomte som kan gå till exempel. Han pratar långa meningar och väldigt tydligt. Trodde att alla barn var ungefär lika i pratet vid denna ålder men då vi var till en kompis i söndags insåg jag att så inte är fallet. Hennes dotter använde 2-3ord och det var väldigt otydligt. Jag hade inte förstått att det var tomte hon sa om de inte just då stod och tittade på en. Förra veckan kom Elias hem från dagis och sjöng nåt helt obegripligt, men när jag såg vad han gjorde med händerna förstod jag att det var Twinkle, twinkle little star han sjöng...

    Det är så individuellt hur mycket man pratar tror jag, och just nu slarvar Elias mycket med sitt uttal. Ord som han utan problem uttalade för ett halvår sedan tar han genvägar på nu så att det blir mer bebisspråk.

    Sen tycker jag att det är lite jobbigt att han pratar så mycket, för man förväntar sig att han ska förstå mer än han gör och lägger sig ibland på en alldeles för hög nivå själv.
    Norrländskan m. Elias -04 & Alice -06
  8. 4
    Massor Nyss sa han: Jag är lite rädd för mormors tomte som kan gå till exempel. Han pratar långa meningar och väldigt tydligt. Trodde att alla barn var ungefär lika i pratet vid denna ålder men då vi var till en kompis i söndags insåg jag att så inte är fallet. Hennes dotter använde 2-3ord och det var väldigt otydligt. Jag hade inte förstått att det var tomte hon sa om de inte just då stod och tittade på en. Förra veckan kom Elias hem från dagis och sjöng nåt helt obegripligt, men när jag såg vad han gjorde med händerna förstod jag att det var Twinkle, twinkle little star han sjöng...

    Det är så individuellt hur mycket man pratar tror jag, och just nu slarvar Elias mycket med sitt uttal. Ord som han utan problem uttalade för ett halvår sedan tar han genvägar på nu så att det blir mer bebisspråk.

    Sen tycker jag att det är lite jobbigt att han pratar så mycket, för man förväntar sig att han ska förstå mer än han gör och lägger sig ibland på en alldeles för hög nivå själv.
  9. Pia med Tindra
    #5
    Ständigt babbel! Tindra har länge nu pratat tydligt och långa meningar så att även helt främmande folk tex ute i affären förstår henne på en gång. Men bokstaven S har hon svårt för fortfarande, den är på rymmen.
  10. 5
    Ständigt babbel! Tindra har länge nu pratat tydligt och långa meningar så att även helt främmande folk tex ute i affären förstår henne på en gång. Men bokstaven S har hon svårt för fortfarande, den är på rymmen.
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    Massa babbel!

    men oftast inte ordentligt. Bara en massa tvåstaviga ord och inga längre meningar. Ibland kommer det både stora ord och långa meningar, så hon kan nog, men vill/orkar inte riktigt. Oftast förstår vi henne ändå, så det är inget jag bekymrar mig om...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  12. 6
    Massa babbel! men oftast inte ordentligt. Bara en massa tvåstaviga ord och inga längre meningar. Ibland kommer det både stora ord och långa meningar, så hon kan nog, men vill/orkar inte riktigt. Oftast förstår vi henne ändå, så det är inget jag bekymrar mig om...
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Precis som med Mini!

    Och vi förstår ju också henne bra så det är väl ingenting att bekymra sig om - precis som du säger.
    Dagarna som kommer och går - det är de som är livet.

    http://lillayllet.blogspot.com/
  14. 7
    Precis som med Mini! Och vi förstår ju också henne bra så det är väl ingenting att bekymra sig om - precis som du säger.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Jonatan pratar 2 ordsmeningar
    det kommer mer och mer ord, tror att "min bil" är det som vi hör oftast
    Elsa var 3 år när hon överhuvudtaget pratade alls, innan körde hon teckenspråk och Matilda pratade väldigt tidigt så det är så olika mellan mina barn
  16. 8
    Jonatan pratar 2 ordsmeningar
    det kommer mer och mer ord, tror att "min bil" är det som vi hör oftast
    Elsa var 3 år när hon överhuvudtaget pratade alls, innan körde hon teckenspråk och Matilda pratade väldigt tidigt så det är så olika mellan mina barn
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9
    Thea pratar, men det är ingen som fattar ett ord av vad hon säger... hon säger bara ett fåtal ord som man förstår! Mamma, pappa, bou (buss, bok) tååå (tåg) mou (mjölk) vava (vatten) Tatt (katt) hon pekar och grymtar till alla hon inte kan säga ordet. Matilda var oxå tidig men jag tror det kommer! Hon kombinerar de ord hon kan till 3-4 ordsmeningar
  18. 9
    Thea pratar, men det är ingen som fattar ett ord av vad hon säger... hon säger bara ett fåtal ord som man förstår! Mamma, pappa, bou (buss, bok) tååå (tåg) mou (mjölk) vava (vatten) Tatt (katt) hon pekar och grymtar till alla hon inte kan säga ordet. Matilda var oxå tidig men jag tror det kommer! Hon kombinerar de ord hon kan till 3-4 ordsmeningar
  19. Medlem sedan
    Sep 2004
    #10

    precis barn är olika

    låter som din äldsta tjej var tidig med talet Engla pratar några ords meningar, har räknat upp till 5-6 ordsmeningar. Hon börjar nästan altid med: ja ha.... och så säger hon vad hon vill ha. Men oftast så är det väl 2-3 ordsmeningar som gäller. Hon talar absolut inte rent, men det kommer ju. Och vissa namn har hon svårt för. Både "Diana", "Sofia" och "lucia" Låter som "Ikea" *S*
    men hon pladdarar hela tiden men ofta så är det lite sårt att förstå vad hon menar som man säger så...
  20. 10
    precis barn är olika låter som din äldsta tjej var tidig med talet Engla pratar några ords meningar, har räknat upp till 5-6 ordsmeningar. Hon börjar nästan altid med: ja ha.... och så säger hon vad hon vill ha. Men oftast så är det väl 2-3 ordsmeningar som gäller. Hon talar absolut inte rent, men det kommer ju. Och vissa namn har hon svårt för. Både "Diana", "Sofia" och "lucia" Låter som "Ikea" *S*
    men hon pladdarar hela tiden men ofta så är det lite sårt att förstå vad hon menar som man säger så...
  21. Medlem sedan
    Oct 2004
    #11

    :)

    Nä, jag bekymrar mig inte i alla fall... Har ju inte så mycket att jämföra med heller, så för mig är ju detta normalt. Skulle hon inte prata ordentligare om ett år...då bekymrar jag mig nog...

    Så länge hon kan göra sig förstådd med oss så är det ju huvudsaken!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  22. 11
    :) Nä, jag bekymrar mig inte i alla fall... Har ju inte så mycket att jämföra med heller, så för mig är ju detta normalt. Skulle hon inte prata ordentligare om ett år...då bekymrar jag mig nog...

    Så länge hon kan göra sig förstådd med oss så är det ju huvudsaken!
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12

    hur mycket....

    som helst!

    Snackar gör han mest hela tiden. Förstår mycket & gör sig bra förstådd. Han blir frustrerad på de andra barnen på dagis som inte alltid förstår honom.

    en liten lista:

    http://www.branting.org/webbsidor/oscar/utvpratar.htm
    annica med oscar 0407 & lucas 0612
    www.branting.org
  24. 12
    hur mycket.... som helst!

    Snackar gör han mest hela tiden. Förstår mycket & gör sig bra förstådd. Han blir frustrerad på de andra barnen på dagis som inte alltid förstår honom.

    en liten lista:

    http://www.branting.org/webbsidor/oscar/utvpratar.htm
  25. Medlem sedan
    Mar 2004
    #13
    Tror att det är vanligt att tvån, trean etc. talar felfritt senare eftersom de/t äldre syskone/t/n sköter kommunikationen åt det/de mindre barnet/n. Så står det ialla falli böcker jag läst. Har sett samma mönster i familjer omkring oss..
    Leon pratar jätte bra nu sedan ett tag tillbaka. Han berättar långa haranger t.ex. "jag gillar inte monster filmen, den gör mig lite rädd, monstrena är otäcka, vi tittar på Lejonet istället" som han sa utan att pausa nu en stund innan han somnade. Han sjunger även t.ex. nationalsången (vi är på intet sätt ultra nationalister utan det kommer ifrån hockeyn) och verkar ha lätt för att lära ord. De är så olika, våra små.. Talet går som en dans men blöja klarar han sig inte utan
  26. 13
    Tror att det är vanligt att tvån, trean etc. talar felfritt senare eftersom de/t äldre syskone/t/n sköter kommunikationen åt det/de mindre barnet/n. Så står det ialla falli böcker jag läst. Har sett samma mönster i familjer omkring oss..
    Leon pratar jätte bra nu sedan ett tag tillbaka. Han berättar långa haranger t.ex. "jag gillar inte monster filmen, den gör mig lite rädd, monstrena är otäcka, vi tittar på Lejonet istället" som han sa utan att pausa nu en stund innan han somnade. Han sjunger även t.ex. nationalsången (vi är på intet sätt ultra nationalister utan det kommer ifrån hockeyn) och verkar ha lätt för att lära ord. De är så olika, våra små.. Talet går som en dans men blöja klarar han sig inte utan
  27. Medlem sedan
    Sep 2004
    #14
    Klara pratar mer och mer. Innan hon började på dagis hade hon egna ord för saker och behövde ju inte säga så många ord för att bli förstådd. Men nu kommer det långa haranger ibland.
  28. 14
    Klara pratar mer och mer. Innan hon började på dagis hade hon egna ord för saker och behövde ju inte säga så många ord för att bli förstådd. Men nu kommer det långa haranger ibland.
  29. sol¤
    #15

    Massor

    här är det lååånga meningar och han har stort ordförråd. Pratar inte lika rent som sin bror gjorde vid samma ålder. Men alla förstår det han säger och han pratar bra.
  30. 15
    Massor här är det lååånga meningar och han har stort ordförråd. Pratar inte lika rent som sin bror gjorde vid samma ålder. Men alla förstår det han säger och han pratar bra.
  31. Medlem sedan
    Feb 2002
    #16

    Älskar att prata.

    Det går inte att stoppa honom *s*

    Skämt åsido, han pratar nästintill perfekt. Långa, riktiga meningar och riktiga ord för det mesta. Några som blir lite fel och egenpåhittade.. Kan också alla bokstäver, men kan inte riktigt ljuda ihop ord än. Fast det borde inte dröja länge. Har kunnat bokstäverna ett bra tag nu. Kan i alla fall lite av alfabetet också Kan också hela böcker utantill som han "läser" för oss på kvällarna, istället för att vi läser för honom. Favoriterna är "Vem spökar Alfons Åberg?" och "Vem räddar Alfons Åberg?"
  32. 16
    Älskar att prata. Det går inte att stoppa honom *s*

    Skämt åsido, han pratar nästintill perfekt. Långa, riktiga meningar och riktiga ord för det mesta. Några som blir lite fel och egenpåhittade.. Kan också alla bokstäver, men kan inte riktigt ljuda ihop ord än. Fast det borde inte dröja länge. Har kunnat bokstäverna ett bra tag nu. Kan i alla fall lite av alfabetet också Kan också hela böcker utantill som han "läser" för oss på kvällarna, istället för att vi läser för honom. Favoriterna är "Vem spökar Alfons Åberg?" och "Vem räddar Alfons Åberg?"

Liknande trådar

  1. Hur mycket pratar era barn?
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 21:38
  2. hur mycket pratar era barn nu?
    By Mama Chaka in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 11:59
  3. Pratar era barn mycket?
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 09:05
  4. hur mycket pratar era barn??
    By zandra85 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 20:56
  5. Hur mycket pratar era barn?
    By ::Kiddan:: in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar