koka bort alkohol
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    koka bort alkohol

    Kom ihåg att jag ju skulle skriva till er om en undersökning min kollega gjorde när hon var på lab. Den är faktiskt publicerad i läkartidningen så lite får man nog lyssna på den, men de gjorde inte direkt upprepningar så ni får dock tolka detta själva.

    De testade att koka alkoholblandningar i 5 minuter utan lock. Efter det mätte de halten alkohol. I den blandning som från början var 5% gick hälften bort, i den som var 10 % gick lite mer än hälften bort, i den som var 14 %(vinglögg) gick lite mer än hälten bort, i den som var 20 % gick lite mer än hälften bort, och i den som var 40% gick hälften bort.

    Detta blev lite luddigt beskrivet, men jag kan inte scanna in bladet nu.
  2. 1
    koka bort alkohol Kom ihåg att jag ju skulle skriva till er om en undersökning min kollega gjorde när hon var på lab. Den är faktiskt publicerad i läkartidningen så lite får man nog lyssna på den, men de gjorde inte direkt upprepningar så ni får dock tolka detta själva.

    De testade att koka alkoholblandningar i 5 minuter utan lock. Efter det mätte de halten alkohol. I den blandning som från början var 5% gick hälften bort, i den som var 10 % gick lite mer än hälften bort, i den som var 14 %(vinglögg) gick lite mer än hälten bort, i den som var 20 % gick lite mer än hälften bort, och i den som var 40% gick hälften bort.

    Detta blev lite luddigt beskrivet, men jag kan inte scanna in bladet nu.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    OK det var ju intressant. Jag hade läst att all alkohol försvinner efter några minuters kokning, så det var lite nya bud.
    Lätt att komma ihåg: Efter 5 minuter försvinner ca hälften.
  4. 2
    OK det var ju intressant. Jag hade läst att all alkohol försvinner efter några minuters kokning, så det var lite nya bud.
    Lätt att komma ihåg: Efter 5 minuter försvinner ca hälften.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Frågan är om det då spelar någon roll om man kokar 5 minuter till? Försvinner nästa hälft då eller gör det varken till eller från?
  6. 3
    Frågan är om det då spelar någon roll om man kokar 5 minuter till? Försvinner nästa hälft då eller gör det varken till eller från?
  7. besökare
    #4
    jag som läst att det är under sjudningen som alkoholen försvinner. Under kokning avdunstar vätskan vilket gör att koncentrationen av alkoholen inte blir lägre.
  8. 4
    jag som läst att det är under sjudningen som alkoholen försvinner. Under kokning avdunstar vätskan vilket gör att koncentrationen av alkoholen inte blir lägre.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    Ja, som sagt, ni förstår att rapporten lämnade många frågor obesvarade, men de tog faktiskt upp att även vätskan försvann. Så jag säger varken bu eller bä.
  10. 5
    Ja, som sagt, ni förstår att rapporten lämnade många frågor obesvarade, men de tog faktiskt upp att även vätskan försvann. Så jag säger varken bu eller bä.

Liknande trådar

  1. Att ge bort alkohol är mestadels fel!
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 10:41
  2. Ge aldrig bort alkohol
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 16:40
  3. Ge bort alkohol?
    By groen in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 21:50
  4. Appropå alkohol så gjorde jag bort mig
    By marib in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 14:46
  5. Koka bort alkohol?
    By raqven in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 15:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar