Lakritsfudge
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Lakritsfudge

    någon som har recept på det eller vet var jag kan leta?
  2. 1
    Lakritsfudge någon som har recept på det eller vet var jag kan leta?
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Ingen

    som vet,har nämligen lakritstång och det hade varit så kul med ett fuge recept får väl bli kola då.
    Vi ska ha julgodiskväll nämligen ihop med några kompisar o alltid kul om man kan komma på nya saker att göra
  4. 2
    Ingen som vet,har nämligen lakritstång och det hade varit så kul med ett fuge recept får väl bli kola då.
    Vi ska ha julgodiskväll nämligen ihop med några kompisar o alltid kul om man kan komma på nya saker att göra
  5. Annnelie
    #3
    Tror du inte att man kan göra receptet enligt vanlig fudge och byta ut chokladen mot lakrits bara...

    Fudge:
    3 dl grädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap 50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad (eller lakrits då)
    Smörpapper

    Blanda grädde, socker, sirap i en tjockbotytnad kastrull. Låt koka tills det är 120 grader. Rör i smör o honung, koka yterligare 2 minuter.
    Hacka chokladen. Ta av kastrullen från värmen och rör i chokladen.
    Rör om tills det smält
    Klä en långpanna med smörpapper. Häll ut smeten och låt den svalna.
    Skär i bitar när det svalnat.
  6. 3
    Tror du inte att man kan göra receptet enligt vanlig fudge och byta ut chokladen mot lakrits bara...

    Fudge:
    3 dl grädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap 50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad (eller lakrits då)
    Smörpapper

    Blanda grädde, socker, sirap i en tjockbotytnad kastrull. Låt koka tills det är 120 grader. Rör i smör o honung, koka yterligare 2 minuter.
    Hacka chokladen. Ta av kastrullen från värmen och rör i chokladen.
    Rör om tills det smält
    Klä en långpanna med smörpapper. Häll ut smeten och låt den svalna.
    Skär i bitar när det svalnat.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Har funderat

    på det men hur blir det med konsistensen, blir den rätt tro?
    Choklad vidrar väl till att det inte blir typ knäck/kolaknosistens eller? Rätta mig om jag har fel, jag har funderat i smma banor som du, får väl testa helt enkelt.....
    Kan kanske leta upp ett annat fudge recept där det endast är kakao i som smaksättare, då borde man ju kunna skifta till lakrits....?
  8. 4
    Har funderat på det men hur blir det med konsistensen, blir den rätt tro?
    Choklad vidrar väl till att det inte blir typ knäck/kolaknosistens eller? Rätta mig om jag har fel, jag har funderat i smma banor som du, får väl testa helt enkelt.....
    Kan kanske leta upp ett annat fudge recept där det endast är kakao i som smaksättare, då borde man ju kunna skifta till lakrits....?
  9. Annnelie
    #5
    Hittade ett annat recept på fudge utan choklad med bara vanilj som smaksättare, den borde nog funka med lakrits.. Här är receptet:

    FUDGE

    5 dl standardmjölk
    8 dl socker
    1,5 dl kakao
    0,5 tsk salt
    50 g smör
    1 msk vanillin
    ev. hackade nötter eller mandel

    Smöra eller olja en form som är 20x30 cm.
    Blanda mjölk, socker, salt och kakao. Koka upp under omrörning.
    Låt koka kraftigt i 20-30 minuter. Gör kulprov.
    Ta grytan från värmen. Rör ner smör och vanillin.
    Vispa kraftigt tills smeten svalnar och tjocknar.
    Om du vill kan du nu röra ner hackade nötter eller mandel.
    Häll den i formen. Låt stelna och skär i bitar.
  10. 5
    Hittade ett annat recept på fudge utan choklad med bara vanilj som smaksättare, den borde nog funka med lakrits.. Här är receptet:

    FUDGE

    5 dl standardmjölk
    8 dl socker
    1,5 dl kakao
    0,5 tsk salt
    50 g smör
    1 msk vanillin
    ev. hackade nötter eller mandel

    Smöra eller olja en form som är 20x30 cm.
    Blanda mjölk, socker, salt och kakao. Koka upp under omrörning.
    Låt koka kraftigt i 20-30 minuter. Gör kulprov.
    Ta grytan från värmen. Rör ner smör och vanillin.
    Vispa kraftigt tills smeten svalnar och tjocknar.
    Om du vill kan du nu röra ner hackade nötter eller mandel.
    Häll den i formen. Låt stelna och skär i bitar.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    På "vår" hemsida, dvs under Snackinfo där det står Julbak, finns ett recept på Lakritskola. Kan det vara något? Jag klipper in det.

    LAKRITSKOLA

    5 dl grädde
    500 g strösocker
    5 msk sirap
    2 msk flytande glukos
    30 g smör
    1 st. lakritsstång (krossas i mortel) OBS! De flesta apotek har slutat sälja lakritsstång,
    men Stockholm eter- och essensfabrik säljer. http://www.essencefabriken.se

    Alla ingredienser kokas ihop på ganska het värme. Rör inte för ofta. Gör kolaprovet: Häll några droppar i en skål vatten. Forma till en kula. Känns den seg och vattnet förblir nästan klart, är kolan färdig. (en termometer skall visa 120 grader) Det tar ca 30-40 minuter.
    Bred ut den färdiga smeten i långpanna på smörat papper. Skäres eller klipps i bitar. Snurras in i papper. Man kan även fylla den i knäckformar.
  12. 6
    På "vår" hemsida, dvs under Snackinfo där det står Julbak, finns ett recept på Lakritskola. Kan det vara något? Jag klipper in det.

    LAKRITSKOLA

    5 dl grädde
    500 g strösocker
    5 msk sirap
    2 msk flytande glukos
    30 g smör
    1 st. lakritsstång (krossas i mortel) OBS! De flesta apotek har slutat sälja lakritsstång,
    men Stockholm eter- och essensfabrik säljer. http://www.essencefabriken.se

    Alla ingredienser kokas ihop på ganska het värme. Rör inte för ofta. Gör kolaprovet: Häll några droppar i en skål vatten. Forma till en kula. Känns den seg och vattnet förblir nästan klart, är kolan färdig. (en termometer skall visa 120 grader) Det tar ca 30-40 minuter.
    Bred ut den färdiga smeten i långpanna på smörat papper. Skäres eller klipps i bitar. Snurras in i papper. Man kan även fylla den i knäckformar.

Liknande trådar

  1. Recept på lakritsfudge kommer här!
    By Hammare37 in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 23:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar