Mobilen...
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Mobilen...

    Jaha, så var det dags!!

    Nu har jag varnat min ohängde 14-åring att om han ber mej hålla käften en gång till så ryker mobilen en vecka.
    Jag talade lugnt och tydligt och hade till och med 3 vittnen och jag försäkrade mej om att han förstod.

    Så nu återstår att se om det funkar...

    Giv mig styrka, denna dag har varit praktfullt usel...

  2. 1
    Mobilen... Jaha, så var det dags!!

    Nu har jag varnat min ohängde 14-åring att om han ber mej hålla käften en gång till så ryker mobilen en vecka.
    Jag talade lugnt och tydligt och hade till och med 3 vittnen och jag försäkrade mej om att han förstod.

    Så nu återstår att se om det funkar...

    Giv mig styrka, denna dag har varit praktfullt usel...

  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Vad gör du med nästa steg?

    Vad händer om han har dålig attityd när du redan har mobilen, ökar du på med en vecka till?

    Jag brukar dubblera. Först 1 vecka och efter det blir det 2 direkt och nästa är 1 månad av "straffet".
  4. 2
    Vad gör du med nästa steg? Vad händer om han har dålig attityd när du redan har mobilen, ökar du på med en vecka till?

    Jag brukar dubblera. Först 1 vecka och efter det blir det 2 direkt och nästa är 1 månad av "straffet".
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Det har faktiskt inte hänt, ännu... Så jag tar tacksamt emot råd, tips och förslag.

    Har har varit urjävlig idag, förkyld och hängig som han är.

    Hans lillebror, min 12-åring, sa nu i kväll till mej att "varje dag med honom är som ett straff" och jag förstår vad han menar.

    Den äldre har perioder när han HELA tiden är på den yngre, han småslår på honom ibland men är oerhört provocerande.

    "Jag gör inget", säger han, men ändå visar han med hela sitt kroppsspråk att han provocerar.
    Han härmas, han retas och ja, allt.

    Och jag vet inte hur jag ska få stopp på honom, så alla råd mottas TACKSAMT!!

    Vi var på stan idag för att köpa julklappar och allt var fel. Ändå var det han som sagt att vi skulle in och handla.

    Han skulle köpa nåt fint smycke till en tjej, men ville inte prata med expediten själv, så det fick jag göra. Och jag var ju väl medveten om att jag inte fick klampa in och sabba det här, för han är ju dö-kär.
    Jag skötte väl smycke-köpet snyggt, men i övrigt så pratade jag för högt i telefonen, vi, hans lillebror och jag, tittade helt klart på FEL saker och värst var när han helt sågade mitt förslag till butik för att sedan, en kvart efter, föreslå att vi skulle gå dit...

    Ungen stod hellre och ritade på leksaksaffären än tittade på grejor att köpa till småkusinerna. Och så hade han mage att gnälla sedan att det inte fanns något. Och allt jag föreslog var helt fel.

    Och sedan, några timmar senare när vi tre + mormor var och tittade på en hockeymatch så, bortsett från att han var URJÄVLIG med sin bror så bad han mej att hålla käften när jag sa ifrån (för 100:e gången idag).

    Jag vet varken ut eller in, när det blir så här.
    Fast det är klart, det här var värsta hittills.

    På hemväg från Hockeyn så sade jag åt honom att det nu var upp till honom - vill han att veckan innan jul ska var full av konflikter och allmänt urjävlig, ja då ska han få det, för jag tänker inte låta honom uppföra sej så här utan kommer att säga ifrån vareviga gång.

    Fy fasiken vad jag känner mej usel!!

  6. 3
    Det har faktiskt inte hänt, ännu... Så jag tar tacksamt emot råd, tips och förslag.

    Har har varit urjävlig idag, förkyld och hängig som han är.

    Hans lillebror, min 12-åring, sa nu i kväll till mej att "varje dag med honom är som ett straff" och jag förstår vad han menar.

    Den äldre har perioder när han HELA tiden är på den yngre, han småslår på honom ibland men är oerhört provocerande.

    "Jag gör inget", säger han, men ändå visar han med hela sitt kroppsspråk att han provocerar.
    Han härmas, han retas och ja, allt.

    Och jag vet inte hur jag ska få stopp på honom, så alla råd mottas TACKSAMT!!

    Vi var på stan idag för att köpa julklappar och allt var fel. Ändå var det han som sagt att vi skulle in och handla.

    Han skulle köpa nåt fint smycke till en tjej, men ville inte prata med expediten själv, så det fick jag göra. Och jag var ju väl medveten om att jag inte fick klampa in och sabba det här, för han är ju dö-kär.
    Jag skötte väl smycke-köpet snyggt, men i övrigt så pratade jag för högt i telefonen, vi, hans lillebror och jag, tittade helt klart på FEL saker och värst var när han helt sågade mitt förslag till butik för att sedan, en kvart efter, föreslå att vi skulle gå dit...

    Ungen stod hellre och ritade på leksaksaffären än tittade på grejor att köpa till småkusinerna. Och så hade han mage att gnälla sedan att det inte fanns något. Och allt jag föreslog var helt fel.

    Och sedan, några timmar senare när vi tre + mormor var och tittade på en hockeymatch så, bortsett från att han var URJÄVLIG med sin bror så bad han mej att hålla käften när jag sa ifrån (för 100:e gången idag).

    Jag vet varken ut eller in, när det blir så här.
    Fast det är klart, det här var värsta hittills.

    På hemväg från Hockeyn så sade jag åt honom att det nu var upp till honom - vill han att veckan innan jul ska var full av konflikter och allmänt urjävlig, ja då ska han få det, för jag tänker inte låta honom uppföra sej så här utan kommer att säga ifrån vareviga gång.

    Fy fasiken vad jag känner mej usel!!

  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Jo du

    Här petas och retas det också mellan mina tjejer, och det är bara dryga året mellan dem dessutom. De har alltid annars varit jättebästisar och försvarat varandra, men det verkar som att de är inne i någon separationsfas. Du vet "den man är osams med är det lättare att separera ifrån". Lite så är det på något vis.
  8. 4
    Jo du Här petas och retas det också mellan mina tjejer, och det är bara dryga året mellan dem dessutom. De har alltid annars varit jättebästisar och försvarat varandra, men det verkar som att de är inne i någon separationsfas. Du vet "den man är osams med är det lättare att separera ifrån". Lite så är det på något vis.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Fy så jobbigt, just nu vill man känna lite extra mys inför julen. Mina närmar sig 16 och 14 och den store är en sann glädje numera, den lilla har varit svår (fast på andra sätt än din son) hela året men jag ser ljus i slutet på tunneln. Trots att den store har landat bra i sig själv har han kvar detta retande. Det är superjobbigt för lillasyster, som ju inte är på det bästa humör redan från början. Jag vet inte hur jag ska få stopp på det...

    När det gäller din sons uppförande tycker jag att du verkar ha kopplat ett stabilt grepp om läget och jag hoppas det ger resultat. Bra tips av Lena_O att dubbla straffet om förseelsen upprepas!
  10. 5
    Fy så jobbigt, just nu vill man känna lite extra mys inför julen. Mina närmar sig 16 och 14 och den store är en sann glädje numera, den lilla har varit svår (fast på andra sätt än din son) hela året men jag ser ljus i slutet på tunneln. Trots att den store har landat bra i sig själv har han kvar detta retande. Det är superjobbigt för lillasyster, som ju inte är på det bästa humör redan från början. Jag vet inte hur jag ska få stopp på det...

    När det gäller din sons uppförande tycker jag att du verkar ha kopplat ett stabilt grepp om läget och jag hoppas det ger resultat. Bra tips av Lena_O att dubbla straffet om förseelsen upprepas!

Liknande trådar

  1. mobilen?
    By Mactilda in forum _00 Alla barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:07
  2. mobilen
    By 2godingar in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 12:56
  3. Mobilen 2
    By Ancis in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 23:05
  4. vad är det för fel på mobilen?
    By luddtussen in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 22:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar