Kan champagne bli dålig?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Kan champagne bli dålig?

    Jag har lagt beslag på en flaska Gula Änkan-champagne som stått i mitt föräldrahem i åratal till ingen nytta. Pappa fick den när han fyllde 60 år, dvs för 5 år sedan. Den har alltså stått (upprätt) i 5 år i deras matsal. Det rummet är mestadels ganska varmt på somrarna och kallt på vintrarna. Pappa sa i julas att jag gärna fick ta flaskan om jag ville, men han han varnade för att den kanske blivit dålig med åren. Vad tror ni? Är den drickbar?

    (Lägger även in denna fråga på Storhegssnack).
  2. 1
    Kan champagne bli dålig? Jag har lagt beslag på en flaska Gula Änkan-champagne som stått i mitt föräldrahem i åratal till ingen nytta. Pappa fick den när han fyllde 60 år, dvs för 5 år sedan. Den har alltså stått (upprätt) i 5 år i deras matsal. Det rummet är mestadels ganska varmt på somrarna och kallt på vintrarna. Pappa sa i julas att jag gärna fick ta flaskan om jag ville, men han han varnade för att den kanske blivit dålig med åren. Vad tror ni? Är den drickbar?

    (Lägger även in denna fråga på Storhegssnack).
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Enligt min man så bör man inte lagra mer än 2-3 år. Kan smaka illa. Men visst, smaka och se, men ha nått i reserv.... för säkerhetsskull....
  4. 2
    Enligt min man så bör man inte lagra mer än 2-3 år. Kan smaka illa. Men visst, smaka och se, men ha nått i reserv.... för säkerhetsskull....
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Champagne, utom årgångschampagne, e en färskvara och bör inte sparas längre än ett år. Att ha den upprätt e helt korrekt, dock bör den förvaras svalt och mörkt. Tyvärr tror jag inte att din flaska kan ha överlevt, men mirakel kan ju hända (alla viner e individer) och det enda sättet att veta e ju att prova den! Men planera inte kvällen kring den flaskan.
  6. 3
    Champagne, utom årgångschampagne, e en färskvara och bör inte sparas längre än ett år. Att ha den upprätt e helt korrekt, dock bör den förvaras svalt och mörkt. Tyvärr tror jag inte att din flaska kan ha överlevt, men mirakel kan ju hända (alla viner e individer) och det enda sättet att veta e ju att prova den! Men planera inte kvällen kring den flaskan.

Liknande trådar

  1. Champagne....
    By DollyLolly in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 19:33
  2. Champagne!!
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 11:09
  3. Champagne...
    By Ikwood in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:52
  4. Dålig champagne?
    By Karamella in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 16:44
  5. Champagne
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 13:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar