Några timmar på akuten :(
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Några timmar på akuten :(

    Alva var lite hes igår, inatt ökade hesheten i styrka & det lät riktigt illa. Rosslade, ven & pep i bröstet på henne varje in- och utandning. Det blev inte så jättemycket sömn för vår del inatt kan jag säga *gäsp*

    I morse när vi vaknade (OK, förmiddags, 10:30) tyckte jag att det lät såpass illa fortfarande (ingen bättring, snarare tvärtom) så jag ringde sjukvårdsupplysningen. De tyckte jag skulle åka in till primärvårdsjouren i Varberg med henne så de fick lyssna på lungorna.

    Väl där fick vi vänta kanske en kvart innan vi blev invisade i ett rum. Läkaren kom i princip direkt. Hon lyssnade på lungorna, tittade i halsen & sa att det låter som krupp.
    De tog tempen, stick i fingret för sänkan (som jag tror låg på 10. Säger mig ingenting, nån som vet?), och så fick hon inhalera medicin. Hon fick även cortison utblandat i vatten som hon fick dricka. Sen fick vi gå ut till väntrummet och avvakta en timme så att medicinen skulle hinna verka.
    Hon lät fortfarande lite hes, men det kunde sitta i ett par dagar enl. läkaren. Lungorna lät dock bra.

    Vi fick åka hem eftersom vi bara bor 15-20 minuter från sjukhuset, annars är det tydligen vanligt att de lägger in så små barn för att inhalera flera gånger.
    Håller uppsikt nu. Tycker hon låter rossligare nu igen, men kanske man blir extra orolig & sådär nu..
    Hon var färdiginhalerad vid 12.30 innan, så det är ju några timmar sedan.

    Kändes lite otäckt när läkaren pratade om att man kanske får remittera ner till Halmstad, att vi kan bli inlagda, att ambulanspersonalen kan inhalera om hon får kruppanfall & får panik. Ambulans?? Den tanken hade jag inte ens tänkt innan.

    Nu känner jag att jag måste googla, läsa på lite mer om vad falsk krupp innebär. Jag (Per var hemma med de två stora) fick med mig lite info från sjukhuset men mer kunskap skadar ju aldrig.

    Symtomen förvärras om barnet blir oroligt, ledset, känner rädsla.
    Alva stoppade handen i min varma lasagne innan jag hann hejda henne förut, och blev förstås jätteledsen. Sen kippade hon efter andan mellan tårarna, det var jätteotäckt. Hon fick liksom ingen luft riktigt!!

    Usch, min stackars lilla gosskrutta *ledsen*

    Hoppas ni andra får en bra nyårsafton!
    Här får det bli som det blir, Alva är prio 1!

    Gott Nytt År!

    Kramar
  2. 1
    Några timmar på akuten :( Alva var lite hes igår, inatt ökade hesheten i styrka & det lät riktigt illa. Rosslade, ven & pep i bröstet på henne varje in- och utandning. Det blev inte så jättemycket sömn för vår del inatt kan jag säga *gäsp*

    I morse när vi vaknade (OK, förmiddags, 10:30) tyckte jag att det lät såpass illa fortfarande (ingen bättring, snarare tvärtom) så jag ringde sjukvårdsupplysningen. De tyckte jag skulle åka in till primärvårdsjouren i Varberg med henne så de fick lyssna på lungorna.

    Väl där fick vi vänta kanske en kvart innan vi blev invisade i ett rum. Läkaren kom i princip direkt. Hon lyssnade på lungorna, tittade i halsen & sa att det låter som krupp.
    De tog tempen, stick i fingret för sänkan (som jag tror låg på 10. Säger mig ingenting, nån som vet?), och så fick hon inhalera medicin. Hon fick även cortison utblandat i vatten som hon fick dricka. Sen fick vi gå ut till väntrummet och avvakta en timme så att medicinen skulle hinna verka.
    Hon lät fortfarande lite hes, men det kunde sitta i ett par dagar enl. läkaren. Lungorna lät dock bra.

    Vi fick åka hem eftersom vi bara bor 15-20 minuter från sjukhuset, annars är det tydligen vanligt att de lägger in så små barn för att inhalera flera gånger.
    Håller uppsikt nu. Tycker hon låter rossligare nu igen, men kanske man blir extra orolig & sådär nu..
    Hon var färdiginhalerad vid 12.30 innan, så det är ju några timmar sedan.

    Kändes lite otäckt när läkaren pratade om att man kanske får remittera ner till Halmstad, att vi kan bli inlagda, att ambulanspersonalen kan inhalera om hon får kruppanfall & får panik. Ambulans?? Den tanken hade jag inte ens tänkt innan.

    Nu känner jag att jag måste googla, läsa på lite mer om vad falsk krupp innebär. Jag (Per var hemma med de två stora) fick med mig lite info från sjukhuset men mer kunskap skadar ju aldrig.

    Symtomen förvärras om barnet blir oroligt, ledset, känner rädsla.
    Alva stoppade handen i min varma lasagne innan jag hann hejda henne förut, och blev förstås jätteledsen. Sen kippade hon efter andan mellan tårarna, det var jätteotäckt. Hon fick liksom ingen luft riktigt!!

    Usch, min stackars lilla gosskrutta *ledsen*

    Hoppas ni andra får en bra nyårsafton!
    Här får det bli som det blir, Alva är prio 1!

    Gott Nytt År!

    Kramar
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Näää...

    fy vad läskigt! Och stackars stackars lilla Alva! Jag tycker verkligen inte att små bebbar ska behöva vara med om såna jobbigheter. Håller tummarna för att det är snabbt övergående och att det inte blir aktuellt med någon ambulansfärd *rys*

    Skickar ett gäng frisk-baciller till Alva och en peppkram till hennes oroliga mamma! Hoppas ni får en lugn kväll.
  4. 2
    Näää... fy vad läskigt! Och stackars stackars lilla Alva! Jag tycker verkligen inte att små bebbar ska behöva vara med om såna jobbigheter. Håller tummarna för att det är snabbt övergående och att det inte blir aktuellt med någon ambulansfärd *rys*

    Skickar ett gäng frisk-baciller till Alva och en peppkram till hennes oroliga mamma! Hoppas ni får en lugn kväll.
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Klart hon är prio 1

    Jag hade ingen aning om att krupp kunde vara så läskigt. Jag förstår att det känns jobbigt. Stackars Alva!
    En sänka på 10 är dock inget att orda om. Det är ok. Men det är kanske en klen tröst.
    Hoppas hon kryar på sig snabbt och att ni ändå får bästa möjliga nyårsafton!
    Under ombyggnad:
    www.trasdocka.se

    Estelle (060209) bloggar:
    drewsen-estelle.blogspot.com
  6. 3
    Klart hon är prio 1 Jag hade ingen aning om att krupp kunde vara så läskigt. Jag förstår att det känns jobbigt. Stackars Alva!
    En sänka på 10 är dock inget att orda om. Det är ok. Men det är kanske en klen tröst.
    Hoppas hon kryar på sig snabbt och att ni ändå får bästa möjliga nyårsafton!
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Tack för er omtanke!

    Hon sover gott i mitt knä nu & låter inte rosslig. Såå skönt så ni anar inte!!

    Kramar!
  8. 4
    Tack för er omtanke! Hon sover gott i mitt knä nu & låter inte rosslig. Såå skönt så ni anar inte!!

    Kramar!
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Hoppas lillstumpan är på bättringsvägen nu och det inte blir fler såna tillfällen. När andningen är påverkad blir man extra rädd tycker jag, det har vi råkat ut för med Jonna pga allergi några gånger
  10. 5
    Hoppas lillstumpan är på bättringsvägen nu och det inte blir fler såna tillfällen. När andningen är påverkad blir man extra rädd tycker jag, det har vi råkat ut för med Jonna pga allergi några gånger
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6
    snuttan, så otäckt.
    Just andningen är ju så läskigt om de händer nåt med den, krupp,astma..
    Fick ni ngn inhalator med er hem? det är ju en extra trygghet.
    Hoppas hon slipper flera anfall.
    kram
  12. 6
    snuttan, så otäckt.
    Just andningen är ju så läskigt om de händer nåt med den, krupp,astma..
    Fick ni ngn inhalator med er hem? det är ju en extra trygghet.
    Hoppas hon slipper flera anfall.
    kram
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    nemän fy, vilket avslut på året!
    Hoppas Alvagull mår bra nu o slipper mer sånt där otäckt!
    Kram
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  14. 7
    nemän fy, vilket avslut på året!
    Hoppas Alvagull mår bra nu o slipper mer sånt där otäckt!
    Kram

Liknande trådar

  1. 4 timmar på akuten.
    By Gloria m 3 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 20:14
  2. 4 timmar på akuten :(
    By Gloria m 3 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 00:09
  3. 2 timmar på akuten..
    By Linda m. Danne&Zebbe in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 14:49
  4. nio timmar på akuten
    By Jennie_m_3 in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 19:04
  5. 5 timmar på akuten
    By Sanna med Paula + bf 31/12 ( v.30+3) in forum _03 Vårbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 08:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar