Serbisk jul?
Föräldraskap
  1. lizza
    #1

    Serbisk jul?

    Någon som vet hur man firar serbisk jul? Hade velat fira det med barnen och mannen men ingen vet hur det går till... (mannen är serb) Så vi vill skapa våran egna tradition men jag vet inte någonting om deras jul..
  2. 1
    Serbisk jul? Någon som vet hur man firar serbisk jul? Hade velat fira det med barnen och mannen men ingen vet hur det går till... (mannen är serb) Så vi vill skapa våran egna tradition men jag vet inte någonting om deras jul..
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Men vet inte din man hur man firar?
  4. 2
    Men vet inte din man hur man firar?
  5. lizza
    #3
    nej, tyvärr. Hans föräldar "fick" pga kommunismen inte på den tiden de bodde i bosnien och därför har traditionen fallit i glömska.
  6. 3
    nej, tyvärr. Hans föräldar "fick" pga kommunismen inte på den tiden de bodde i bosnien och därför har traditionen fallit i glömska.
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Jadu....

    ... det är väl lite olika från familj till familj. Min mans familj har alltid firat jul men ändå hade de inte så handfasta traditioner.
    Jag berättar lite av det jag vet; På juldagens morgon (helst ganska tidigt) ska någon besöka er, och den personen är så kallat den som "öppnar" firandet. Då börjar man äta . Man hälsar varandra genom att säga "Hristos se rodi" och den andra svarar "Vastinu se rodi" (ursäkta stavfelen!). Jag tror att man kvällen innan ska ha varit i kyrkan och få ("blessing") vad heter det på svenska??
    Sen ska man helst ha ett speciellt bröd vid julbordet, rött vin, skinka förståss, sarma. Men allt annat är upp till var och en. De som är mer religösa har säkert mer kyrkliga traditioner än vi. Jo, sen ska man helst ha ett riktigt vaxljus mitt på bordet där man äter, som man har stoppat i en skål med vete eller nåt sånt. Jag har glömt bort en massa hur man gör. Vi gör det oftast ganska enkelt . Vi lagar helt enkelt den mat som vi tycker om. Men sarma är nåt som vi bara MÅSTE ha!! Hehhe...
    De ger ju egentligen inte julklappar vid jul, men vi har köpt till våra barn. Bara för att det ska vara mer jämlikt med den svenska, och att det ska vara roligare och mera minnesvärd för barnen.
    Hoppas att du fick lite svar iaf!!
  8. 4
    Jadu.... ... det är väl lite olika från familj till familj. Min mans familj har alltid firat jul men ändå hade de inte så handfasta traditioner.
    Jag berättar lite av det jag vet; På juldagens morgon (helst ganska tidigt) ska någon besöka er, och den personen är så kallat den som "öppnar" firandet. Då börjar man äta . Man hälsar varandra genom att säga "Hristos se rodi" och den andra svarar "Vastinu se rodi" (ursäkta stavfelen!). Jag tror att man kvällen innan ska ha varit i kyrkan och få ("blessing") vad heter det på svenska??
    Sen ska man helst ha ett speciellt bröd vid julbordet, rött vin, skinka förståss, sarma. Men allt annat är upp till var och en. De som är mer religösa har säkert mer kyrkliga traditioner än vi. Jo, sen ska man helst ha ett riktigt vaxljus mitt på bordet där man äter, som man har stoppat i en skål med vete eller nåt sånt. Jag har glömt bort en massa hur man gör. Vi gör det oftast ganska enkelt . Vi lagar helt enkelt den mat som vi tycker om. Men sarma är nåt som vi bara MÅSTE ha!! Hehhe...
    De ger ju egentligen inte julklappar vid jul, men vi har köpt till våra barn. Bara för att det ska vara mer jämlikt med den svenska, och att det ska vara roligare och mera minnesvärd för barnen.
    Hoppas att du fick lite svar iaf!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Snälla du, vad har du för recept på sarma??
    Jag är så sugen på sarma men min svärmor vet nu helt plötsligt inte vad jag menar för några.
    dolmar i tomatsås elller hu rman gjorde??
  10. 5
    Snälla du, vad har du för recept på sarma??
    Jag är så sugen på sarma men min svärmor vet nu helt plötsligt inte vad jag menar för några.
    dolmar i tomatsås elller hu rman gjorde??
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Vi köper bara surkål och kryddblandningen Fant för kåldolmar (finns på utländska affärer och t ex City Gross i Kungens Kurva). Receptet står t om på baksidan. Man blandar bara i köttfärs och ris, klart! Jo så kokar man de förståss, gärna med rökt gris- eller lammben i...
  12. 6
    Vi köper bara surkål och kryddblandningen Fant för kåldolmar (finns på utländska affärer och t ex City Gross i Kungens Kurva). Receptet står t om på baksidan. Man blandar bara i köttfärs och ris, klart! Jo så kokar man de förståss, gärna med rökt gris- eller lammben i...
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar