Hur många kalorier
Vikt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Hur många kalorier

    Hör ni, nu funderar jag hur man egentligen vet hur många kalorier man bör äta för att hålla vikten eller gå ner. Det finns ju uträkningar i alla viktminskningsprogram, men kan man lita på dem? Och om inte, hur gör man för att få fram rätt? Eller måste man prova sig fram? Och hur gör man det då?
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  2. 1
    Hur många kalorier Hör ni, nu funderar jag hur man egentligen vet hur många kalorier man bör äta för att hålla vikten eller gå ner. Det finns ju uträkningar i alla viktminskningsprogram, men kan man lita på dem? Och om inte, hur gör man för att få fram rätt? Eller måste man prova sig fram? Och hur gör man det då?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Man kan räkna enligt formeln 22 kcal/kg kroppsvikt om man vill gå ner och 30 kcal/kg kroppsvikt om man vill stå still. Formeln har jag sett i ett inlägg här, men vet ej var den kommer ifrån från början
  4. 2
    Man kan räkna enligt formeln 22 kcal/kg kroppsvikt om man vill gå ner och 30 kcal/kg kroppsvikt om man vill stå still. Formeln har jag sett i ett inlägg här, men vet ej var den kommer ifrån från början
  5. Moonbeam
    #3
    30 kcal/kg är vad en normalviktig och frisk människa behöver i kaloriintag för att öht fungera och leva normalaktivt. Det utgår vi ifrån på sjukhuset när vi beräknar kaloribehov för våra sjuklingar.
    Vill man då gå ner i vikt (det fanns en megakrånglig uträkning för de med obesitas, då de ju inte har samma energibehov, nåt med 25% eller så, minns inte nu). Så 22 kcal/kg låter ju någorlunda okej, kanske 22-25 kan vara bra? I så fall, om vi säger 22, skulle jag behöva 1738 kcal per dag.

    Man brukar generellt säga att en kropp behöver 1500 för att enbart fungera; hjärta, lungor, kretslopp, vitala funktioner som njurar, lever, tarmfunktion etc. Så då är ju 1738 lite lite. Räknade på 25 kcal/kg och fick då 1975, vilket jag tycker låter bättre, speciellt då jag tränar också

    Så, nu fick ni veta vad "vetenskapen" säger om normalviktiga och friska, så får ni jobba utifrån det
  6. 3
    30 kcal/kg är vad en normalviktig och frisk människa behöver i kaloriintag för att öht fungera och leva normalaktivt. Det utgår vi ifrån på sjukhuset när vi beräknar kaloribehov för våra sjuklingar.
    Vill man då gå ner i vikt (det fanns en megakrånglig uträkning för de med obesitas, då de ju inte har samma energibehov, nåt med 25% eller så, minns inte nu). Så 22 kcal/kg låter ju någorlunda okej, kanske 22-25 kan vara bra? I så fall, om vi säger 22, skulle jag behöva 1738 kcal per dag.

    Man brukar generellt säga att en kropp behöver 1500 för att enbart fungera; hjärta, lungor, kretslopp, vitala funktioner som njurar, lever, tarmfunktion etc. Så då är ju 1738 lite lite. Räknade på 25 kcal/kg och fick då 1975, vilket jag tycker låter bättre, speciellt då jag tränar också

    Så, nu fick ni veta vad "vetenskapen" säger om normalviktiga och friska, så får ni jobba utifrån det
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Då äter jag för lite alltså?

    När jag går in på overvikt.netdoktor.passagen.se , så räknar den att jag behöver runt 12-1300 kcal per dag när jag inte träna nåt nämnvärt. Jag väger 70kg, så med 22kcal per kg blir det 1540kcal per dag. Plus motions-kalorier, antar jag? Och med 25 per kg bler det till och med 1750.

    Jag går ner c:a 3-400g per vecka just nu. Men skulle jag gå ner mer om jag åt mer!?! Jag förstår ingenting! Kan någon hjälpa mig?
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  8. 4
    Då äter jag för lite alltså? När jag går in på overvikt.netdoktor.passagen.se , så räknar den att jag behöver runt 12-1300 kcal per dag när jag inte träna nåt nämnvärt. Jag väger 70kg, så med 22kcal per kg blir det 1540kcal per dag. Plus motions-kalorier, antar jag? Och med 25 per kg bler det till och med 1750.

    Jag går ner c:a 3-400g per vecka just nu. Men skulle jag gå ner mer om jag åt mer!?! Jag förstår ingenting! Kan någon hjälpa mig?
  9. Moonbeam
    #5
    3-4 hekto per vecka är en bra minskning, om den fortlöper stadigt och jämnt. Det är ju ingen idé att hetsa fram en viktminskning, då riskerar du att gå upp allt igen.
    Du väger 70 kg till vilken längd? Vad vill du gå ner till? 1300 kcal är på tok för lite egentligen. Det brukar ju vara så att när man börjar äta mer (av BRA mat, fast det behövs väl inte sägas *s*) så släpper också kroppen ifrån sig överskottet.
  10. 5
    3-4 hekto per vecka är en bra minskning, om den fortlöper stadigt och jämnt. Det är ju ingen idé att hetsa fram en viktminskning, då riskerar du att gå upp allt igen.
    Du väger 70 kg till vilken längd? Vad vill du gå ner till? 1300 kcal är på tok för lite egentligen. Det brukar ju vara så att när man börjar äta mer (av BRA mat, fast det behövs väl inte sägas *s*) så släpper också kroppen ifrån sig överskottet.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Tack för svaret! Jag är 1,74. Vill gå ner till 63kg. Jag vet av erfarenhet att det är en må-bra och stanna-kvar vikt.

    Antagligen äter jag nog mer än dem 1300 kcal ändå. Det är så svårt att veta exakt. Blir kanske 15-1600 på en dag, jag vet inte. Får väl väga och skriva exakt nån dag då jag inte äter lunch ute.
  12. 6
    Tack för svaret! Jag är 1,74. Vill gå ner till 63kg. Jag vet av erfarenhet att det är en må-bra och stanna-kvar vikt.

    Antagligen äter jag nog mer än dem 1300 kcal ändå. Det är så svårt att veta exakt. Blir kanske 15-1600 på en dag, jag vet inte. Får väl väga och skriva exakt nån dag då jag inte äter lunch ute.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Kanon att få höra fakta från en som är nyutbildad och har färska kunskaper med sig om detta. Tack så mycket för infon.
    Men om jag räknar på 22 kcal/kg kroppsvikt så brukar jag landa på 1400. Är det inte bra då? Jag lägger såklart på mer de dagar jag tränar + att jag har min ätardag då jag ej bryr mig alls, men vad tror du?
  14. 7
    Kanon att få höra fakta från en som är nyutbildad och har färska kunskaper med sig om detta. Tack så mycket för infon.
    Men om jag räknar på 22 kcal/kg kroppsvikt så brukar jag landa på 1400. Är det inte bra då? Jag lägger såklart på mer de dagar jag tränar + att jag har min ätardag då jag ej bryr mig alls, men vad tror du?
  15. Moonbeam
    #8
    Jag är 1.75, så vi är nästan lika långa! Jag har som mål 70 kg, för mig är det en bra målvikt för min ålder och för att jag faktiskt fött barn Jag har alltid tidigare vägt mellan 65-68 kg, men det är nog en svår vikt att hålla för mig. Därför har jag satt 70 kg och går jag ner under så är det bara en bonus.

    Lycka till!
  16. 8
    Jag är 1.75, så vi är nästan lika långa! Jag har som mål 70 kg, för mig är det en bra målvikt för min ålder och för att jag faktiskt fött barn Jag har alltid tidigare vägt mellan 65-68 kg, men det är nog en svår vikt att hålla för mig. Därför har jag satt 70 kg och går jag ner under så är det bara en bonus.

    Lycka till!
  17. Moonbeam
    #9
    Jag personligen tycker det är svältgräns när man äter så lite. Men det beror ju också på varifrån man får dessa kalorier. Är det från chips eller avokado, liksom
    Jag är ständigt medveten om dessa siffror eftersom jag jobbar på ett ställe som har nutrition som en av huvudpunkterna på dagordningen
  18. 9
    Jag personligen tycker det är svältgräns när man äter så lite. Men det beror ju också på varifrån man får dessa kalorier. Är det från chips eller avokado, liksom
    Jag är ständigt medveten om dessa siffror eftersom jag jobbar på ett ställe som har nutrition som en av huvudpunkterna på dagordningen
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10

    Ja, vi får se

    det kanske inte går att hålla 63 eller ens gå ner till det, efter att ha fött 2 barn. Målet är väl främst att bli av med gravid-magen och mera nöjd med kroppen, och mycket av det är ju träning. Sen får jag se vad vikten blir.
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  20. 10
    Ja, vi får se det kanske inte går att hålla 63 eller ens gå ner till det, efter att ha fött 2 barn. Målet är väl främst att bli av med gravid-magen och mera nöjd med kroppen, och mycket av det är ju träning. Sen får jag se vad vikten blir.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jag försöker ju äta varierat för de kalorier jag har per dag. Är nog i och för sig lite dålig på att få i mig nyttiga fetter Får bättra mig å den biten.
    Vad jobbar du på för avdelning? Du har ju sagt det nån gång men jag minns inte.
  22. 11
    Jag försöker ju äta varierat för de kalorier jag har per dag. Är nog i och för sig lite dålig på att få i mig nyttiga fetter Får bättra mig å den biten.
    Vad jobbar du på för avdelning? Du har ju sagt det nån gång men jag minns inte.

Liknande trådar

  1. Hur många kalorier
    By abrapalabra in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 07:51
  2. hur många kalorier
    By anonymt namn in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 12:41
  3. Hur många kalorier?
    By Missy S in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:57
  4. Hur många kalorier
    By Gunill@ in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 14:39
  5. Hur många kalorier?
    By pabobo in forum Vikt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 12:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar