Vad har ni för spis?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Vad har ni för spis?

    Har varit och tittat på spis idag. Vi ska ha en "vanlig normalstor vit spis" eftersom andra "vitvaror" är vita! Har tittat på :
    1.Electrolux men en stor ugn med häll och så är den liksom lite "rundad" i framkant (finns en med två ugnar också som det varit mycket reklam för på sistone).Denna har varmluft. och
    2. Elektrolux med två ugnar, en liten och en stor men knapparna på sidan.

    Vilken ska man satsa på? Vad har ni för erfarenheter?
    Jag har länge sagt att jag har velat ha två ugnar, men med varmluft så kan man ju ändå ha flera saker i ugnen så det blir väl nästan samma sak. Alt 2 känns ju praktiskt då, men börjar den inte se lite "gammel-modig" ut?

    Vi har en ljusgult kök med ekdetaljer a la 1999!
  2. 1
    Vad har ni för spis? Har varit och tittat på spis idag. Vi ska ha en "vanlig normalstor vit spis" eftersom andra "vitvaror" är vita! Har tittat på :
    1.Electrolux men en stor ugn med häll och så är den liksom lite "rundad" i framkant (finns en med två ugnar också som det varit mycket reklam för på sistone).Denna har varmluft. och
    2. Elektrolux med två ugnar, en liten och en stor men knapparna på sidan.

    Vilken ska man satsa på? Vad har ni för erfarenheter?
    Jag har länge sagt att jag har velat ha två ugnar, men med varmluft så kan man ju ändå ha flera saker i ugnen så det blir väl nästan samma sak. Alt 2 känns ju praktiskt då, men börjar den inte se lite "gammel-modig" ut?

    Vi har en ljusgult kök med ekdetaljer a la 1999!
  3. Medlem sedan
    Jun 1999
    #2

    same same

    2:an har ju också varmluftsugn (iaf har min mor det, och hon har en som du beskriver som nr 2).

    Även om man kan ha många plåtar och formar i en varmluftsugn så är det inte alltid som temperaturen är densamma. Tänk stek och pommes/bakad potatis. Det går ju inte.

    Två ugnar, sedan är frågan om om det ska se modernt ut (alt 1) eller praktiskt (2).

    Jag har en induktionshäll och inbyggd varmluftsugn från AEG.
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  4. 2
    same same 2:an har ju också varmluftsugn (iaf har min mor det, och hon har en som du beskriver som nr 2).

    Även om man kan ha många plåtar och formar i en varmluftsugn så är det inte alltid som temperaturen är densamma. Tänk stek och pommes/bakad potatis. Det går ju inte.

    Två ugnar, sedan är frågan om om det ska se modernt ut (alt 1) eller praktiskt (2).

    Jag har en induktionshäll och inbyggd varmluftsugn från AEG.
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3
    Det är sant! Det är synd bara att alt 1 med två ugnar är så dyr, 12500kr. Och jag tror nästan inte att det är värt det för två ugnar?!? Är ni mor nöjd men sin "alt2"? Har hört en del säga att den mindre ugnen är så liten så man använder den nästan aldrig... Kan man baka, göra en stek el vad som hellst i den tro?
  6. 3
    Det är sant! Det är synd bara att alt 1 med två ugnar är så dyr, 12500kr. Och jag tror nästan inte att det är värt det för två ugnar?!? Är ni mor nöjd men sin "alt2"? Har hört en del säga att den mindre ugnen är så liten så man använder den nästan aldrig... Kan man baka, göra en stek el vad som hellst i den tro?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Denna fast med induktion ska vi ha. Vi är stor familj och gör ofta i 2 saker i ugnen till samma måltid = något får vänta och hållas varmt på spisen.

    http://www.hemprodukter.husqvarna.se...d=455&catid=13
    -^- Dagen jag skapades hade den goda guden fått dubbel portion humor -^-

    -65kg och lite till ....
  8. 4
    Denna fast med induktion ska vi ha. Vi är stor familj och gör ofta i 2 saker i ugnen till samma måltid = något får vänta och hållas varmt på spisen.

    http://www.hemprodukter.husqvarna.se...d=455&catid=13
  9. Medlem sedan
    Mar 2001
    #5
    Jag har nr 2 - en Electrolux med två ugnar och jag är jättenöjd. Den lilla ugnen använder jag jättemycket, den tar bar 4 min att värma upp och är precis lagom till gratänger, pajer etc. Den stora använder jag när jag bakar eller om vi får gäster. Jag tror inte jag skulle klara mig utan den lilla ugnen nu. Den passar mig perfekt!
  10. 5
    Jag har nr 2 - en Electrolux med två ugnar och jag är jättenöjd. Den lilla ugnen använder jag jättemycket, den tar bar 4 min att värma upp och är precis lagom till gratänger, pajer etc. Den stora använder jag när jag bakar eller om vi får gäster. Jag tror inte jag skulle klara mig utan den lilla ugnen nu. Den passar mig perfekt!
  11. Medlem sedan
    Jun 1999
    #6

    Hon är jättenöjd

    Och hon använder mest den lilla ugnen, men så är det bara hon och pappa nuförtiden där hemma.

    Visst går det att göra stek o dyl i den lilla. Ett + är att det går jättesnabbt att värma upp ugnen.
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  12. 6
    Hon är jättenöjd Och hon använder mest den lilla ugnen, men så är det bara hon och pappa nuförtiden där hemma.

    Visst går det att göra stek o dyl i den lilla. Ett + är att det går jättesnabbt att värma upp ugnen.
  13. eli70
    #7
    Vi har sedan i förrgår alt 1 fast Husqvarna med dubbelugn, de är väldigt snarlika, skiljer lite på handtagen till ugnen. Jag är supernöjd. Jag har bakat, gjort söndagsstek, paj osv...
    Enda nackdelen med den är att spisskyddet är knepigt att få till och att det blir lite fett och kladdigt vid displayen och vreden.
    Vi tittade på alt två och den finns bara i champagne färg och vilken merfärg det nu var... (kommer inte ihåg) Jag vill ha rostfritt så den gick bort.
  14. 7
    Vi har sedan i förrgår alt 1 fast Husqvarna med dubbelugn, de är väldigt snarlika, skiljer lite på handtagen till ugnen. Jag är supernöjd. Jag har bakat, gjort söndagsstek, paj osv...
    Enda nackdelen med den är att spisskyddet är knepigt att få till och att det blir lite fett och kladdigt vid displayen och vreden.
    Vi tittade på alt två och den finns bara i champagne färg och vilken merfärg det nu var... (kommer inte ihåg) Jag vill ha rostfritt så den gick bort.

Liknande trådar

  1. Ny spis
    By Anne m 2 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 07:46
  2. Ny spis
    By YoCheri in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 18:21
  3. Spis-fas
    By Ann1 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 18:33
  4. Ny spis
    By Lopp in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 14:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar