när har man flyttat hemifrån?
Tonåringar
  1. sanna m sex tjejer
    #1

    när har man flyttat hemifrån?

    våran äldsta flicka är inte hemma så ofta numera, kommer hem och "hälsar på" några timmar ett par gånger i veckan, sover över kanske en natt varannan vecka. resten av tiden bor hon hos pojkvännen. det känns som om hon flyttat hemifrån. men hon har fortfarande mycket av sina saker kvar hemma hos oss, hon har inte ändrat adress, hennes rum som hon delat med sin lillasyster står kvar som tidigare.

    det är ett problem för vi har huset fullt till bristningsgränsen. jag har en nioåring som nu delar rum och säng med mig och en treåring som skulle lite mer plats. jag funderar på att låta henne ta över äldsta flickans plats men är det schysst? vart ska då stora tjejen sova när hon vill sova över, på soffan eller ska man de få nätterna stuva om hela barnaskaran enligt gammalt mönster igen. det känns taskigt att säga åt stora tjejen att hon får flytta sina grejor hem till pojkvännen alt stuva undan dem i något förråd. vad händer om det tar slut med pojkvännen och våran tjej vill flytta hem. naturligtvis är hon alltid välkommen hos oss men hur gör man rent praktisk?
  2. 1
    när har man flyttat hemifrån? våran äldsta flicka är inte hemma så ofta numera, kommer hem och "hälsar på" några timmar ett par gånger i veckan, sover över kanske en natt varannan vecka. resten av tiden bor hon hos pojkvännen. det känns som om hon flyttat hemifrån. men hon har fortfarande mycket av sina saker kvar hemma hos oss, hon har inte ändrat adress, hennes rum som hon delat med sin lillasyster står kvar som tidigare.

    det är ett problem för vi har huset fullt till bristningsgränsen. jag har en nioåring som nu delar rum och säng med mig och en treåring som skulle lite mer plats. jag funderar på att låta henne ta över äldsta flickans plats men är det schysst? vart ska då stora tjejen sova när hon vill sova över, på soffan eller ska man de få nätterna stuva om hela barnaskaran enligt gammalt mönster igen. det känns taskigt att säga åt stora tjejen att hon får flytta sina grejor hem till pojkvännen alt stuva undan dem i något förråd. vad händer om det tar slut med pojkvännen och våran tjej vill flytta hem. naturligtvis är hon alltid välkommen hos oss men hur gör man rent praktisk?
  3. Gretah
    #2
    Hur gammal är dottern då som nästan flyttat hemifrån? Jag menar, är hon så gammal att det känns ok för dej att hon nästan aldrig är hemma?
    Hur som helst, eftersom situationen är som den är och ni är trångbodda, så skulle jag helt klart göra om så att det blir bra för övriga familjen. Gör en hörna i nåt rum med din dotters saker och när hon är hemma och sover tycker jag absolut hon kan sova på soffan eller en madrass odyl med sina syskon. Tar det slut med killen kan ni säkert hitta en bättre lösning, men jag tycker i allafall att ni ska göra det bra för er utifrån hur situationen är just nu.
  4. 2
    Hur gammal är dottern då som nästan flyttat hemifrån? Jag menar, är hon så gammal att det känns ok för dej att hon nästan aldrig är hemma?
    Hur som helst, eftersom situationen är som den är och ni är trångbodda, så skulle jag helt klart göra om så att det blir bra för övriga familjen. Gör en hörna i nåt rum med din dotters saker och när hon är hemma och sover tycker jag absolut hon kan sova på soffan eller en madrass odyl med sina syskon. Tar det slut med killen kan ni säkert hitta en bättre lösning, men jag tycker i allafall att ni ska göra det bra för er utifrån hur situationen är just nu.
  5. sanna m sex tjejer
    #3

    15 år

    15 år är stora tjejen, snart 16. det är ok för min del att hon bor med pojkvännen och så länge de är tillsammans är det egentligen inget problem. då kan hon ju gott sova på soffan de få nätter hon är hemma.

    göra en egen hörna åt henne i något annat rum var en bra idé men jag kan inte riktigt komma på var just nu.

    problemet blir ju om det tar slut med killen. vart ska hon ta vägen då? jag hjälper henne gärna med egen lägenhet (men då har jag för mig att de måste ha fyllt 16) om hon vill, men om hon inte vill. jag vill verkligen inte kräva att hon ska bo någon annanstans om hon inte vill själv. tvärtom skulle jag bli mer än glad om hon valde att bo hos oss några år till.

    börjar jag stuva om barnen hemma så tar det säkerligen mycket tid och kraft att få 9 åringen att flytta ut från min säng och känna sig trygg i 13 åringens rum ist. lyckas jag med det så blir hon kvar i det rummet även om den äldsta kommer hem igen. ska då alla de tre stora dela rum? hon kan ju inte gärna tvingas sova med mig eller maken och småttingarna. på soffan kan hon ju inte heller sova permanent, det känns inte bra. svårt.
  6. 3
    15 år 15 år är stora tjejen, snart 16. det är ok för min del att hon bor med pojkvännen och så länge de är tillsammans är det egentligen inget problem. då kan hon ju gott sova på soffan de få nätter hon är hemma.

    göra en egen hörna åt henne i något annat rum var en bra idé men jag kan inte riktigt komma på var just nu.

    problemet blir ju om det tar slut med killen. vart ska hon ta vägen då? jag hjälper henne gärna med egen lägenhet (men då har jag för mig att de måste ha fyllt 16) om hon vill, men om hon inte vill. jag vill verkligen inte kräva att hon ska bo någon annanstans om hon inte vill själv. tvärtom skulle jag bli mer än glad om hon valde att bo hos oss några år till.

    börjar jag stuva om barnen hemma så tar det säkerligen mycket tid och kraft att få 9 åringen att flytta ut från min säng och känna sig trygg i 13 åringens rum ist. lyckas jag med det så blir hon kvar i det rummet även om den äldsta kommer hem igen. ska då alla de tre stora dela rum? hon kan ju inte gärna tvingas sova med mig eller maken och småttingarna. på soffan kan hon ju inte heller sova permanent, det känns inte bra. svårt.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Du och jag tycker ju extremt olika om det lämpliga att flytta hem till en pojkvän när man bara är 15 år, men får jag BE dig att inte göra det svårt för henne att känna sig som hemma hos er?
    Jag begriper inte att du resonerar som du gör med lägenhet mm. Det är ju en väldigt ung tjej, på gränsen till barn..
  8. 4
    Du och jag tycker ju extremt olika om det lämpliga att flytta hem till en pojkvän när man bara är 15 år, men får jag BE dig att inte göra det svårt för henne att känna sig som hemma hos er?
    Jag begriper inte att du resonerar som du gör med lägenhet mm. Det är ju en väldigt ung tjej, på gränsen till barn..
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    ehh..men oj..15 år...hon har ju minst 3 år kvar innan hon har gått ut gymnasiet..som du skriver trodde man att hon närmade sig 18. Jag hade inte ens låtit min 15 åring "leva" så..men men vi är alla olika. De kan definitivt, enligt min åsikt, ta bort hennes sängplats osv. hon är inte vuxen än...
  10. 5
    ehh..men oj..15 år...hon har ju minst 3 år kvar innan hon har gått ut gymnasiet..som du skriver trodde man att hon närmade sig 18. Jag hade inte ens låtit min 15 åring "leva" så..men men vi är alla olika. De kan definitivt, enligt min åsikt, ta bort hennes sängplats osv. hon är inte vuxen än...
  11. sanna m sex tjejer
    #6

    inte helt

    inte helt olika verkar vi tycka den här gången iaf. det är ju därför det är så svårt. jag vill absolut att stora tjejen ska känna sig välkommen på alla sätt hemma hos oss, för det är hon ju. samtidigt så är det väldigt trångt hemma och det är verkligen opraktiskt att inte använda all plats på bästa sätt. men det är mycket möjligt att det bästa sättet att använda den här platsen är att fortsätta den låta vara äldsta tjejes även om hon inte är där utan för att hon ska veta att den finns.

    fast frågan är ju ändå hur länge man ska låta det vara så, tills hon är 18 kanske, eller tills hon har egen lägenhet?
  12. 6
    inte helt inte helt olika verkar vi tycka den här gången iaf. det är ju därför det är så svårt. jag vill absolut att stora tjejen ska känna sig välkommen på alla sätt hemma hos oss, för det är hon ju. samtidigt så är det väldigt trångt hemma och det är verkligen opraktiskt att inte använda all plats på bästa sätt. men det är mycket möjligt att det bästa sättet att använda den här platsen är att fortsätta den låta vara äldsta tjejes även om hon inte är där utan för att hon ska veta att den finns.

    fast frågan är ju ändå hur länge man ska låta det vara så, tills hon är 18 kanske, eller tills hon har egen lägenhet?
  13. sanna m sex tjejer
    #7

    förstår inte riktigt

    ska jag ta bort hennes sängplats för att hon inte är vuxen än?
    eller menade du inte ta bort den jag blir lite förvirrad.
  14. 7
    förstår inte riktigt ska jag ta bort hennes sängplats för att hon inte är vuxen än?
    eller menade du inte ta bort den jag blir lite förvirrad.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Jag tycker att du borde ta hem henne igen, och låta henne övernatta hos pojken ett par
    gånger i veckan.. Hon behöver sin egen familj..
  16. 8
    Jag tycker att du borde ta hem henne igen, och låta henne övernatta hos pojken ett par
    gånger i veckan.. Hon behöver sin egen familj..
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    du tappade ett "inte" där gissar jag?
    Att de inte kan ta bort hennes sängplats?
  18. 9
    du tappade ett "inte" där gissar jag?
    Att de inte kan ta bort hennes sängplats?
  19. Medlem sedan
    Nov 2006
    #10
    INTE ta bort den så klart...kanske omfördela tom. så att hon har möjlighet att vara avskild hemma..det kanske är pga. brist på avskildhet som hon stannar hos pojkvän. Jag tycker att hon är ett barn...och barn skickar man inte ut hemifrån ..
  20. 10
    INTE ta bort den så klart...kanske omfördela tom. så att hon har möjlighet att vara avskild hemma..det kanske är pga. brist på avskildhet som hon stannar hos pojkvän. Jag tycker att hon är ett barn...och barn skickar man inte ut hemifrån ..
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Ja..korrigerade det i förklaring till Sanna...det kom nog fram i den övriga texten hoppas jag :/
  22. 11
    Ja..korrigerade det i förklaring till Sanna...det kom nog fram i den övriga texten hoppas jag :/
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    En ide kanske är att försöka hitta en större bostad...ungdomar idag är ju inte färdiga i gymnasiet förrens de är 19...och för att få en lägenhet idag krävs väl att man har jobb?
  24. 12
    En ide kanske är att försöka hitta en större bostad...ungdomar idag är ju inte färdiga i gymnasiet förrens de är 19...och för att få en lägenhet idag krävs väl att man har jobb?
  25. Medlem sedan
    Jun 2004
    #13
    japp!
  26. 13
    japp!
  27. sanna m sex tjejer
    #14

    jaha du

    jag vet att du tycker det, men jag kan ju inte förstå vad det ska vara bra för. visst behöver hon sin familj men frågan är hur mycket. jag tror att hon är kapabel att själv avgöra det.

    sov över hos pojkvännen ett par gånger i veckan gjorde hon när de varit tillsammans några veckor, eftersom det fungerat bra har det blivit mer och mer och nu som sagt så gott som hela tiden. jag tror att hon mår bäst av att sova där och med den hon själv väljer.

    jag tycker inte man ska lägga sig i sina tonåringas privatliv om de själva sköter det på ett bra sätt. skulle däremot något inte fungera skulle jag inte tveka en sekund att ta hem henne.
  28. 14
    jaha du jag vet att du tycker det, men jag kan ju inte förstå vad det ska vara bra för. visst behöver hon sin familj men frågan är hur mycket. jag tror att hon är kapabel att själv avgöra det.

    sov över hos pojkvännen ett par gånger i veckan gjorde hon när de varit tillsammans några veckor, eftersom det fungerat bra har det blivit mer och mer och nu som sagt så gott som hela tiden. jag tror att hon mår bäst av att sova där och med den hon själv väljer.

    jag tycker inte man ska lägga sig i sina tonåringas privatliv om de själva sköter det på ett bra sätt. skulle däremot något inte fungera skulle jag inte tveka en sekund att ta hem henne.
  29. sanna m sex tjejer
    #15

    tror inte det

    nä vi blir nog kvar i huset vi bor, vi trivs där trots allt och barnen har sin dagis/skolor och kompisar i närheten vilket jag tycker är viktigt. ev blir det aktuellt att bygga ut.

    visst går man normalt i gymnasiet tills man är 19 men lägenhet borde gå ordna ändå, om hon vill. jag har inte riktigt koll på sånt än, vet bara hur det var när jag var ung;-)då gick det iaf bra om föräldrarna gick i borgen.
  30. 15
    tror inte det nä vi blir nog kvar i huset vi bor, vi trivs där trots allt och barnen har sin dagis/skolor och kompisar i närheten vilket jag tycker är viktigt. ev blir det aktuellt att bygga ut.

    visst går man normalt i gymnasiet tills man är 19 men lägenhet borde gå ordna ändå, om hon vill. jag har inte riktigt koll på sånt än, vet bara hur det var när jag var ung;-)då gick det iaf bra om föräldrarna gick i borgen.
  31. Medlem sedan
    Nov 2006
    #16
    Om man var kapabel att själv vara mogen att ta ansvar för sitt liv som 15-16 åring så hade väl myndighetsåldern legat på 18..Mina barn skulle tycka att det var skitbra om deom fick sova borta jämt...men det innebär väl inte att det är något som är ett bra beslut för dom själv. Personligen känns det som om du lämpar över ansvaret till hans familj...betalar hon för sitt uppehälle där?
  32. 16
    Om man var kapabel att själv vara mogen att ta ansvar för sitt liv som 15-16 åring så hade väl myndighetsåldern legat på 18..Mina barn skulle tycka att det var skitbra om deom fick sova borta jämt...men det innebär väl inte att det är något som är ett bra beslut för dom själv. Personligen känns det som om du lämpar över ansvaret till hans familj...betalar hon för sitt uppehälle där?
  33. Medlem sedan
    Nov 2006
    #17
    Ja om man är beredd att betala för det också..men nu är hon inte 19 och ett hyreskontrakt får man inte ens med föräldrar som borgenärer vid 15..
  34. 17
    Ja om man är beredd att betala för det också..men nu är hon inte 19 och ett hyreskontrakt får man inte ens med föräldrar som borgenärer vid 15..
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    Tack dragon2 , du formulerade dig så bra där..
  36. 18
    Tack dragon2 , du formulerade dig så bra där..
  37. Medlem sedan
    Nov 2006
    #19
    glömde ett INTE igen..hahaha..måste vara en extremt positiv person..
  38. 19
    glömde ett INTE igen..hahaha..måste vara en extremt positiv person..
  39. egen lya
    #20
    krävs inkomst för att få ett hyreskontrakt, inte ens med borgensmän får ungdomar egen lya idag. Du får nog köpa en bostadsrätt och komma överens med föreningen om att du får hra ut den till din dotter om du vill att hion ska flytta.
    Vet med erfarenhet av mina barn innan de fick egen bostad (studielån räknas som inkomst)
  40. 20
    krävs inkomst för att få ett hyreskontrakt, inte ens med borgensmän får ungdomar egen lya idag. Du får nog köpa en bostadsrätt och komma överens med föreningen om att du får hra ut den till din dotter om du vill att hion ska flytta.
    Vet med erfarenhet av mina barn innan de fick egen bostad (studielån räknas som inkomst)
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Hemifrån
    By isastyrso in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 21:07
  2. Idag har min lillebror flyttat hemifrån
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 23:11
  3. Son som flyttat hemifrån
    By MajsanL in forum Styvfamiljer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:54
  4. Ett Hej hemifrån
    By GiMTL in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 20:30
  5. Hemifrån...
    By Plutt i april in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar