Inte hemma
Tonåringar
  1. Terese A
    #1

    Inte hemma

    Ringer är hos en kompis
    Säger om du inte passar mattider så får du inte äta mat kl.23 på natten
    (äter nästan aldrig med oss)

    Varför det?, säger hon
    Därför jag säger det

    så la hon på...

    Kommer bli liv i luckan som kan sluta med hot om att bo hos pappa
    Just nu känner jag , då får det väl bli det.
  2. 1
    Inte hemma Ringer är hos en kompis
    Säger om du inte passar mattider så får du inte äta mat kl.23 på natten
    (äter nästan aldrig med oss)

    Varför det?, säger hon
    Därför jag säger det

    så la hon på...

    Kommer bli liv i luckan som kan sluta med hot om att bo hos pappa
    Just nu känner jag , då får det väl bli det.
  3. -aurora-
    #2
    Mia, du borde inte ta sådana diskussioner över telefonen - det är väldigt lätt att slänga på luren om det inte passar.
  4. 2
    Mia, du borde inte ta sådana diskussioner över telefonen - det är väldigt lätt att slänga på luren om det inte passar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    känns lite fram och tillbaka med vad du tillåter..från gång till annan om man läser och sammanfattar dina inlägg...var konsekvent..hotar hon med att flytta..be henne packa..ställ krav..så länge hon bor hos dig och du försörjer henne så är det dina regler som gäller ..eller??
  6. 3
    känns lite fram och tillbaka med vad du tillåter..från gång till annan om man läser och sammanfattar dina inlägg...var konsekvent..hotar hon med att flytta..be henne packa..ställ krav..så länge hon bor hos dig och du försörjer henne så är det dina regler som gäller ..eller??
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Kan du inte svara henne på varför istället? Det blir ju bara maktstrider när du svarar så...
    Om du vill införa en ny regel så måste du ju prata med henne i lugn och ro, diskutera varför något är ett problem och så försöka hitta en lösning som ni båda kan ställa upp på..
  8. 4
    Kan du inte svara henne på varför istället? Det blir ju bara maktstrider när du svarar så...
    Om du vill införa en ny regel så måste du ju prata med henne i lugn och ro, diskutera varför något är ett problem och så försöka hitta en lösning som ni båda kan ställa upp på..
  9. mamma till 3b
    #5
    Varför vill du inte att hon äter klockan elva på kvällen? Blir du störd av ljud eller?
  10. 5
    Varför vill du inte att hon äter klockan elva på kvällen? Blir du störd av ljud eller?
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6
    hur gammal är hon
  12. 6
    hur gammal är hon
  13. gammelmor
    #7
    När du lägger dig på hennes nivå så har du mist din autoritet totalt. Därför...så svarar man inte om man är vuxen. Dessutom är det här en diskussion som inte ska tas på telefon utan i lugn och ro hemma. Du måste förklara varför du inte vill att hon ska äta så sent och det är lika viktigt att du lyssnar på hennes förklaringar.
  14. 7
    När du lägger dig på hennes nivå så har du mist din autoritet totalt. Därför...så svarar man inte om man är vuxen. Dessutom är det här en diskussion som inte ska tas på telefon utan i lugn och ro hemma. Du måste förklara varför du inte vill att hon ska äta så sent och det är lika viktigt att du lyssnar på hennes förklaringar.
  15. Terese A
    #8
    16
  16. 8
    16
  17. Terese A
    #9
    kom hem vid 7 och var glad som en lärka och pratade i ett...
  18. 9
    kom hem vid 7 och var glad som en lärka och pratade i ett...
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10

    Om någon hade svarat

    mig: Därför att jag säger det! Så hade jag gjort uppror, både nu som 38-åring och när jag var 16 år. Regler som finns för att finnas och inte för någon anledning är bara maktutövande.
    "Ingen kan allting men alla kan nått, man får väl vifta med den lilla stump man fått!"

    -'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-
    Ni glömmer väl inte ett besök i min blogg?:

    http://pinse.bloggagratis.se/
  20. 10
    Om någon hade svarat mig: Därför att jag säger det! Så hade jag gjort uppror, både nu som 38-åring och när jag var 16 år. Regler som finns för att finnas och inte för någon anledning är bara maktutövande.
  21. Terese A
    #11
    Vi har diskuterat det förut
    Hon VET varför
  22. 11
    Vi har diskuterat det förut
    Hon VET varför
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    det kan ju faktiskt vara så att Mia haft denna diskussion ett antal ggr. innan med dottern..att dottern vet vad som gäller men ändå inte bryr sig..då skulle jag svarat likadant..då finns det liksom inte mer att diskutera..
  24. 12
    det kan ju faktiskt vara så att Mia haft denna diskussion ett antal ggr. innan med dottern..att dottern vet vad som gäller men ändå inte bryr sig..då skulle jag svarat likadant..då finns det liksom inte mer att diskutera..
  25. Terese A
    #13
    Jagville inte ha ngn större ytläggning per telefon.
    Tänkte vi tar det när hon kommer.
    Men när hon kom så det första hon gjorde var att värma mat och käka, då var kl. 19.00 - så jag menar hon fattade nog, för sedan åt hon inte mer.
  26. 13
    Jagville inte ha ngn större ytläggning per telefon.
    Tänkte vi tar det när hon kommer.
    Men när hon kom så det första hon gjorde var att värma mat och käka, då var kl. 19.00 - så jag menar hon fattade nog, för sedan åt hon inte mer.
  27. nouvelle
    #14
    Men - 16 år gammal och blir tillsagd som en barnunge att passa mattider??

    Om du nu blir störd av att hon grejar i köket, är det inte dags att ta itu med _det_ problemet istället för att kräva att din tonåring passar mattiderna? Tänk om hon bor hemma till hon är 22 - ska du kräva att hon passar mattiderna då också?

    Säg till tjejen att det är OK att hon äter när hon kommer men att hon måste hålla ner ljudnivån. Det är väl ett helt rimligt krav.
  28. 14
    Men - 16 år gammal och blir tillsagd som en barnunge att passa mattider??

    Om du nu blir störd av att hon grejar i köket, är det inte dags att ta itu med _det_ problemet istället för att kräva att din tonåring passar mattiderna? Tänk om hon bor hemma till hon är 22 - ska du kräva att hon passar mattiderna då också?

    Säg till tjejen att det är OK att hon äter när hon kommer men att hon måste hålla ner ljudnivån. Det är väl ett helt rimligt krav.
  29. Medlem sedan
    Nov 2006
    #15
    ..och jag tycker det är bra att ha mattider..det är ett ypperligt tillfälle att checka av hur de mår, vilka läxor de har osv..dessutom inbillar jag mig att barn/tonåringar mår bra av rutiner både psykiskt och fysiskt. Sjölvklart ruckar även jag då och då...men ska de inte göra något extremt viktigt som inte kan göras efter maten så vill jag ha hem dem efter skolan först.
  30. 15
    ..och jag tycker det är bra att ha mattider..det är ett ypperligt tillfälle att checka av hur de mår, vilka läxor de har osv..dessutom inbillar jag mig att barn/tonåringar mår bra av rutiner både psykiskt och fysiskt. Sjölvklart ruckar även jag då och då...men ska de inte göra något extremt viktigt som inte kan göras efter maten så vill jag ha hem dem efter skolan först.
  31. Terese A
    #16
    Jag får väl sänka mig där då.
    Men det är trist att aldrig alla kan samlas ngngång
    Hon har faktist en lillasyter med.
  32. 16
    Jag får väl sänka mig där då.
    Men det är trist att aldrig alla kan samlas ngngång
    Hon har faktist en lillasyter med.
  33. MorsanZ
    #17

    Inget konstigt med det.

    Det handlar väl inte om att säga åt en barnunge något. Att alla samlas vid middagen är väl en trevlig rutin som alla kan leva efter om man inte har något speciellt för sig förstås. Både ur synpunkt att man kan dela med sig av dagens händelser och bara träffas en stund och för att checka av läxor och annan information från skolan.

    Sedan är det bäst för kroppen att äta på regelbundna tider och jag tycker att det är vad vi ska lära våra barn. Det finns ingen dietist i världen som skulle säga att det är bra att äta sin middag mitt i natten. Antagligen är man väldigt hungrig vid normal middagstid och då sätter i sig något onyttigt.

    Är man inte alltför långt hemifrån när det är dags för middag är det väl ingen uppoffring att komma hem och äta.

    Så länge man bor under samma tak tycker jag att vissa rutiner får man leva efter. Om de är 7 år, 16 år eller 22 år spelar ingen roll.
  34. 17
    Inget konstigt med det. Det handlar väl inte om att säga åt en barnunge något. Att alla samlas vid middagen är väl en trevlig rutin som alla kan leva efter om man inte har något speciellt för sig förstås. Både ur synpunkt att man kan dela med sig av dagens händelser och bara träffas en stund och för att checka av läxor och annan information från skolan.

    Sedan är det bäst för kroppen att äta på regelbundna tider och jag tycker att det är vad vi ska lära våra barn. Det finns ingen dietist i världen som skulle säga att det är bra att äta sin middag mitt i natten. Antagligen är man väldigt hungrig vid normal middagstid och då sätter i sig något onyttigt.

    Är man inte alltför långt hemifrån när det är dags för middag är det väl ingen uppoffring att komma hem och äta.

    Så länge man bor under samma tak tycker jag att vissa rutiner får man leva efter. Om de är 7 år, 16 år eller 22 år spelar ingen roll.
  35. nouvelle
    #18
    Menar du att du att dina tonåringar måste gå direkt hem efter skolan varje dag om de inte har något extremt viktigt att göra? Oj. Talar vi verkligen om 16-åringar nu och inte 10-åringar?
  36. 18
    Menar du att du att dina tonåringar måste gå direkt hem efter skolan varje dag om de inte har något extremt viktigt att göra? Oj. Talar vi verkligen om 16-åringar nu och inte 10-åringar?
  37. nouvelle
    #19
    Jo, men är det som är själva problemet - att du skulle vilja att alla samlades nångång? Då tycker jag att du ska säga det till din dotter istället för att skylla på att hon slamrar i köket. Jag tror att det är jättesvårt att få en tonåring att acceptera att äta mat med familjen varenda dag. Däremot kan man kanske införa en helig tid i veckan, t ex söndagsmiddag, då alla ska vara med. Det kan man ju fortsätta med när barnen flyttat hemifrån om de är intresserade.

    Jag tycker att du ska acceptera att hon är på väg att växa upp och växa ifrån er. Mycket få tonåringars första prio ligger på familjetid, det får vi föräldrar försöka leva med .
  38. 19
    Jo, men är det som är själva problemet - att du skulle vilja att alla samlades nångång? Då tycker jag att du ska säga det till din dotter istället för att skylla på att hon slamrar i köket. Jag tror att det är jättesvårt att få en tonåring att acceptera att äta mat med familjen varenda dag. Däremot kan man kanske införa en helig tid i veckan, t ex söndagsmiddag, då alla ska vara med. Det kan man ju fortsätta med när barnen flyttat hemifrån om de är intresserade.

    Jag tycker att du ska acceptera att hon är på väg att växa upp och växa ifrån er. Mycket få tonåringars första prio ligger på familjetid, det får vi föräldrar försöka leva med .
  39. nouvelle
    #20
    Vi har som rutin att man hör av sig om man inte kommer hem till middagen, dvs tonårsbarnet förväntas ringa hem så att man inte behöver undra var han är. Är han hos en kompis äter han kanske där, är han på stan så får han faktiskt ta ansvar för att köpa något om han är hungrig. Annars får han äta när han kommer hem, vi gör alltid middag så att det räcker till alla även om tonåringen inte alltid äter med oss andra. Ska han ha mat får han värma på när han kommer hem, ingen extra service här. Vi checkar av läxor och pratar allmänt med honom när det passar. Det funkar utmärkt. Vi andra äter middag och umgås som vanligt vid middagen.
  40. 20
    Vi har som rutin att man hör av sig om man inte kommer hem till middagen, dvs tonårsbarnet förväntas ringa hem så att man inte behöver undra var han är. Är han hos en kompis äter han kanske där, är han på stan så får han faktiskt ta ansvar för att köpa något om han är hungrig. Annars får han äta när han kommer hem, vi gör alltid middag så att det räcker till alla även om tonåringen inte alltid äter med oss andra. Ska han ha mat får han värma på när han kommer hem, ingen extra service här. Vi checkar av läxor och pratar allmänt med honom när det passar. Det funkar utmärkt. Vi andra äter middag och umgås som vanligt vid middagen.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vet inte var jag hör hemma....
    By lilltroll in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 08:46
  2. Inte så hemma på po.p...men
    By Å m.S&V in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 15:32
  3. Än är han inte hemma...
    By - Veronica - in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 15:58
  4. Jag vet inte om jag hör hemma här men...
    By S. in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 05:50
  5. ööö inte hemma
    By Mactilda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar