Är min son den enda
_05/06 Vinterbarn
  1. KAJO
    #1

    Är min son den enda

    som inte använder napp tro? Det var ju inget planerat från vår sida utan sonen som hela tiden vägrat att suga på napp. Vi kunde kanske ha jobbat lite på det men vi resonerade som så att; "Tja, i längden rätt skönt att slippa."
    Någon mer nappfri?
  2. 1
    Är min son den enda som inte använder napp tro? Det var ju inget planerat från vår sida utan sonen som hela tiden vägrat att suga på napp. Vi kunde kanske ha jobbat lite på det men vi resonerade som så att; "Tja, i längden rätt skönt att slippa."
    Någon mer nappfri?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Helt nappfritt från start här med.

    Fast här var det planerat, min första hade napp och jag hade ett helsike att få henne att sluta med den. Så när jag väntade nr två så sa jag bestämt att här blir det ingen napp, bebis vet inte vad napp är så varför ska vi introducera en vana som vi sen anser är en ovana?

    Så var det med det, tvåan fick visserligen napp sedan trots mina föresatser men först vid fyra månader och pga att han blev ledsen i bilen. Han tog nappen några ggr och ratade den sedan totalt och från och med den dagen har här inte körts med napp alls.

    Nr tre och fyra här hemma har aldrig öht provat napp och inte verkar de sakna det heller. Bara för att spräcka en teori så kan jag meddela att ingen av dem suger på tumme heller. Trean sög på tumme under ett par veckors period i 5/6 månaders åldern men det slutade han med lika snabbt som han började i princip.

    Jag måste säga att jag tycker det är otroligt skönt att slippa nappeländet. Tänker tillbaka på nattningarna när dottern skulle ha sina nappar, tre st en i vardera hand och en i munnen. Uj uj om någon fattades!
  4. 2
    Helt nappfritt från start här med.

    Fast här var det planerat, min första hade napp och jag hade ett helsike att få henne att sluta med den. Så när jag väntade nr två så sa jag bestämt att här blir det ingen napp, bebis vet inte vad napp är så varför ska vi introducera en vana som vi sen anser är en ovana?

    Så var det med det, tvåan fick visserligen napp sedan trots mina föresatser men först vid fyra månader och pga att han blev ledsen i bilen. Han tog nappen några ggr och ratade den sedan totalt och från och med den dagen har här inte körts med napp alls.

    Nr tre och fyra här hemma har aldrig öht provat napp och inte verkar de sakna det heller. Bara för att spräcka en teori så kan jag meddela att ingen av dem suger på tumme heller. Trean sög på tumme under ett par veckors period i 5/6 månaders åldern men det slutade han med lika snabbt som han började i princip.

    Jag måste säga att jag tycker det är otroligt skönt att slippa nappeländet. Tänker tillbaka på nattningarna när dottern skulle ha sina nappar, tre st en i vardera hand och en i munnen. Uj uj om någon fattades!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Sonja är utan napp och Liv har napp. Hade nog tyckt att det varit skönt om hon tagit napp, för hon är en orolig natur, men nu lugnar hon ner sig så sakteliga och då känns det ok. Ibland tar hon Livs nappar bara på kul
  6. 3
    Sonja är utan napp och Liv har napp. Hade nog tyckt att det varit skönt om hon tagit napp, för hon är en orolig natur, men nu lugnar hon ner sig så sakteliga och då känns det ok. Ibland tar hon Livs nappar bara på kul
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Tillägger att det med tvillingar kan kännas övermärkigt om ingen av dem tar nappen.
  8. 4
    Tillägger att det med tvillingar kan kännas övermärkigt om ingen av dem tar nappen.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    håller med sugbehovet som de hade i början kunde jag inte tillfredställa med tissarna, iom att de ammade lite och flaskades, så fick de väl inte samma, så de nattades med tissen, flaskan och tutten för att tillfredställa sugandet,
    Numera äter välling på kvällen. borstar tänderna, får tutten och sommnar i egna sängar, sitter där inne, håller handen.
    De har endast tutte då de ska sova eller åker bil.
  10. 5
    håller med sugbehovet som de hade i början kunde jag inte tillfredställa med tissarna, iom att de ammade lite och flaskades, så fick de väl inte samma, så de nattades med tissen, flaskan och tutten för att tillfredställa sugandet,
    Numera äter välling på kvällen. borstar tänderna, får tutten och sommnar i egna sängar, sitter där inne, håller handen.
    De har endast tutte då de ska sova eller åker bil.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Hihi, jag minns när de var nyfödda och grät i bilen. Åh, vad jag önskade mig lååånga bröst då
  12. 6
    Hihi, jag minns när de var nyfödda och grät i bilen. Åh, vad jag önskade mig lååånga bröst då
  13. KAJO
    #7

    Det förstår jag verkligen!

    Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att serva två små på samma gång. Där känns ju napp väldigt funktionellt.
  14. 7
    Det förstår jag verkligen! Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att serva två små på samma gång. Där känns ju napp väldigt funktionellt.
  15. KAJO
    #8

    *känner igen*

    Min elvaåriga dotter var en nappoman fram till tre års ålder då napparna skänktes till tomten efter ca ett halvårs mental förberedelse, hemma samt på dagis med de jämnåriga kompisarna som också skulle ge napparna till tomten.
    Innan dess var det som du beskriver, en napp i munnen och en i vardera hand. Det fanns favoritnappar och mindre populära nappar, och detta kunde variera. Jisses vilket sjå vi hade
    Vid närmare eftertanke är det rätt skönt med en nappfri lill-kille även om vi har saknat den vid några tillfällen när han var mindre. (Och grinigare)
  16. 8
    *känner igen* Min elvaåriga dotter var en nappoman fram till tre års ålder då napparna skänktes till tomten efter ca ett halvårs mental förberedelse, hemma samt på dagis med de jämnåriga kompisarna som också skulle ge napparna till tomten.
    Innan dess var det som du beskriver, en napp i munnen och en i vardera hand. Det fanns favoritnappar och mindre populära nappar, och detta kunde variera. Jisses vilket sjå vi hade
    Vid närmare eftertanke är det rätt skönt med en nappfri lill-kille även om vi har saknat den vid några tillfällen när han var mindre. (Och grinigare)
  17. Medlem sedan
    Oct 2005
    #9
    ingen napp här
    helt planerat o hon visade 0 imtresse för tempnappen. min lillasyster hade så svårt att sluta.
  18. 9
    ingen napp här
    helt planerat o hon visade 0 imtresse för tempnappen. min lillasyster hade så svårt att sluta.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Ingen napp här. Men Daniel suger på sina fingrar när han ska sova. Det gör förresten alla mina barn. Daniel suger på pek- och långfingret. Likadant gör mellansonen. Äldsta dottern som knappt gör det alls längre suger dock på ring- och långfingret ibland när hon ska sova.
  20. 10
    Ingen napp här. Men Daniel suger på sina fingrar när han ska sova. Det gör förresten alla mina barn. Daniel suger på pek- och långfingret. Likadant gör mellansonen. Äldsta dottern som knappt gör det alls längre suger dock på ring- och långfingret ibland när hon ska sova.
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Yes, ingen napp heller. Provade någon gång då han var 1 månad sedan tyckte vi det var lika bra. Hade han börjat suga på tummen eller så hade jag nog försökt påstridigt med napp.

    Det är skönt att slippa napp och han har aldrig varit gnällig eller svår att få till sömns. Ska försöka hålla alla mina barn ifrån nappar. Använde själv napp tills jag var 4 år och har fått ett litet överbett.
  22. 11
    Yes, ingen napp heller. Provade någon gång då han var 1 månad sedan tyckte vi det var lika bra. Hade han börjat suga på tummen eller så hade jag nog försökt påstridigt med napp.

    Det är skönt att slippa napp och han har aldrig varit gnällig eller svår att få till sömns. Ska försöka hålla alla mina barn ifrån nappar. Använde själv napp tills jag var 4 år och har fått ett litet överbett.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Inte Tilde heller

    Ville helst undvika napp eftersom storasyster har ett sådant sjukt behov till sin. Tycker det nästan är läskigt det där begäret efter en gummi-grej i munnen hela tiden. Nu tycker T ändå det är roligt att leka med syrrans nappar då och då och kan även stoppa den i munnen (hon brukar komma ner i Jonnas säng på morgonen när J vaknat och där är det fullt av nappar) men hon har inget egentligt behov av den. Tycker bara de är roliga!

    Försökte någon gång med napp vid bilresande då T va pytteliten men intresset var minst sagt svalt. Så då fick det va helt. Ett problem mindre sedan att ta tag i!
  24. 12
    Inte Tilde heller Ville helst undvika napp eftersom storasyster har ett sådant sjukt behov till sin. Tycker det nästan är läskigt det där begäret efter en gummi-grej i munnen hela tiden. Nu tycker T ändå det är roligt att leka med syrrans nappar då och då och kan även stoppa den i munnen (hon brukar komma ner i Jonnas säng på morgonen när J vaknat och där är det fullt av nappar) men hon har inget egentligt behov av den. Tycker bara de är roliga!

    Försökte någon gång med napp vid bilresande då T va pytteliten men intresset var minst sagt svalt. Så då fick det va helt. Ett problem mindre sedan att ta tag i!
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Åhh... det finns alltså fler

    Min stora tjej har oxå nappar överallt när det ska sovas! En i munnen och två i vardera handen som hon ska fingra på. Blir knasig på dessa nappar. Behovet blir ju helt knasigt. Fasar för den dagen de ska bort... och tanken är att det ska ske någon gång i år. Hon blir ju tre i mars. Hur göööör man!?? Hon är fullt medveten om att hon ska ge dem till katterna på Skansen "näl jag blil tle ål" men vad egentligen innebär i praktiken vet jag inte om är riktigt med på. När man frågar henne vad hon ska sova med sedan då så svarar hon "Bala Sälma" (Hennes gose-säl) men ja... jag gissar att det ändå inte är så enkelt.

    Är sååå glad att vi slipper denna fajt med Tilde! När Jonna väl slutat med sin älskade napp är det slutnappat här fööööööör alltid! Och precis som din minsta bus så suger inte T heller på några fingrar. Hon suger helt enkelt inte på nått alls när hon somnar!
  26. 13
    Åhh... det finns alltså fler Min stora tjej har oxå nappar överallt när det ska sovas! En i munnen och två i vardera handen som hon ska fingra på. Blir knasig på dessa nappar. Behovet blir ju helt knasigt. Fasar för den dagen de ska bort... och tanken är att det ska ske någon gång i år. Hon blir ju tre i mars. Hur göööör man!?? Hon är fullt medveten om att hon ska ge dem till katterna på Skansen "näl jag blil tle ål" men vad egentligen innebär i praktiken vet jag inte om är riktigt med på. När man frågar henne vad hon ska sova med sedan då så svarar hon "Bala Sälma" (Hennes gose-säl) men ja... jag gissar att det ändå inte är så enkelt.

    Är sååå glad att vi slipper denna fajt med Tilde! När Jonna väl slutat med sin älskade napp är det slutnappat här fööööööör alltid! Och precis som din minsta bus så suger inte T heller på några fingrar. Hon suger helt enkelt inte på nått alls när hon somnar!
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14
    Ingen napp här heller. Ingrid hade napp från ca 3 till 9 månader eftersom hon hittade tummen. Sedan började hon vakna och hade svårt att somna om så vi testade att ta bort den och det gick bra och hon började sova bättre. Storasyster hade aldrig napp. Jag tycker det är skönt att slippa.
  28. 14
    Ingen napp här heller. Ingrid hade napp från ca 3 till 9 månader eftersom hon hittade tummen. Sedan började hon vakna och hade svårt att somna om så vi testade att ta bort den och det gick bra och hon började sova bättre. Storasyster hade aldrig napp. Jag tycker det är skönt att slippa.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    Tim tog inte napp först, sen hade han den i kanske tre-fyra månader innan den blev ett problem. Han vaknade en gång i timmen när nappen åkte ut. Så då tog jag bort den. Han hittade en på mitt sängbord efter tre-fyra veckor och fattade inte riktigt vad han skulle ha den till. Saknaden efter nappen försvann efter en dag.

    I tre månader har han varit utan nu. Och så kommer det förbli!
  30. 15
    Tim tog inte napp först, sen hade han den i kanske tre-fyra månader innan den blev ett problem. Han vaknade en gång i timmen när nappen åkte ut. Så då tog jag bort den. Han hittade en på mitt sängbord efter tre-fyra veckor och fattade inte riktigt vad han skulle ha den till. Saknaden efter nappen försvann efter en dag.

    I tre månader har han varit utan nu. Och så kommer det förbli!
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    som inte använder napp tro? Det var ju inget planerat från vår sida utan sonen som hela tiden vägrat att suga på napp. Vi kunde kanske ha jobbat lite på det men vi resonerade som så att; "Tja, i längden rätt skönt att slippa."
    Någon mer nappfri?
    Nä, inte Alva heller!

    Första barnet Lukas ville vi egentligen inte ge napp för man hade ju hört att det kunde sabba amningen. Men efter 10 dgr eller nåt åkte vi och köpte men det var ju inte bara att introducera visade det sig. Han tog napp ibland under några månader men vid ca ett halvår hade han inte napp mer.

    Inför andra barnets ankomst skaffade vi nappar i förväg för vi ville ha det som ett alternativ. Men Alva har nog varit ännu mer ointresserad av napp än Lukas var och har inte haft den många ggr.

    Jag kan sakna det ibland för de tycker ju det är så mysigt och avkopplande att suga på sin napp, men mest är det nog fördelar. Man slipper ha koll på att man alltid har nappen med om man ska någonstans, slipper springa runt och leta efter den hemma osv.
    Sofie med Lukas mars -03 och Alva jan -06
  32. 16
    som inte använder napp tro? Det var ju inget planerat från vår sida utan sonen som hela tiden vägrat att suga på napp. Vi kunde kanske ha jobbat lite på det men vi resonerade som så att; "Tja, i längden rätt skönt att slippa."
    Någon mer nappfri?
    Nä, inte Alva heller!

    Första barnet Lukas ville vi egentligen inte ge napp för man hade ju hört att det kunde sabba amningen. Men efter 10 dgr eller nåt åkte vi och köpte men det var ju inte bara att introducera visade det sig. Han tog napp ibland under några månader men vid ca ett halvår hade han inte napp mer.

    Inför andra barnets ankomst skaffade vi nappar i förväg för vi ville ha det som ett alternativ. Men Alva har nog varit ännu mer ointresserad av napp än Lukas var och har inte haft den många ggr.

    Jag kan sakna det ibland för de tycker ju det är så mysigt och avkopplande att suga på sin napp, men mest är det nog fördelar. Man slipper ha koll på att man alltid har nappen med om man ska någonstans, slipper springa runt och leta efter den hemma osv.
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Hej
    Frida har ingen napp och har väl egentligen inte haft det heller bortsett ifrån en period på en vecka eller så när hon var nyfödd men nappen åkte ut snabbare än stormen när hon väl var hos mig:-)
    Våran stora som är 3 1/2 idag har aldrig heller använt napp. Däremot så gillar båda två sina snuttisar men det är inget de går och suger på som kompliment till napp. Inte ens tummen eller så har varit intressant.
    /Funni
  34. 17
    Hej
    Frida har ingen napp och har väl egentligen inte haft det heller bortsett ifrån en period på en vecka eller så när hon var nyfödd men nappen åkte ut snabbare än stormen när hon väl var hos mig:-)
    Våran stora som är 3 1/2 idag har aldrig heller använt napp. Däremot så gillar båda två sina snuttisar men det är inget de går och suger på som kompliment till napp. Inte ens tummen eller så har varit intressant.
    /Funni
  35. Medlem sedan
    Sep 1998
    #18
    Josefine har aldrig använt napp. Hon vet inte hur man gör med den.
  36. 18
    Josefine har aldrig använt napp. Hon vet inte hur man gör med den.

Liknande trådar

  1. Är jag den enda
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 15:52
  2. Är ja den enda....
    By Poppy68 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 19:32
  3. Det enda som är bra med
    By Pigghaj in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 21:32
  4. är jag den enda...
    By anonym mamma in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 10:46
  5. är jag den enda utan ett enda
    By ior in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 08:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar