Blöjor och sånt... - Sidan 2
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #21
    Victor blir ju ett år först 5 februari så än så länge har jag inte tänkt så mycket på det där..

    Stora tjejen blev torr vid 2 år och två månader. Då tog vi av blöjorna helt. Hon var lite annorlunda så hon började med att bli torr på natten, det var hon redan före tvåårsdagen Då gick hon helt enkelt upp på pottan om hon vaknade på natten. Det var hon själv som ville sova utan blöja. Vi väntade oss massa olyckor, men det funkade från första stund.

    Dagtid tog längre tid, mest pga att hon inte hade tid att gå på toa om hon var mitt uppe i en lek. Hemma funkade det bra, det var på dagis det blev fel ibland.

    Vi körde ingen taktik utan hon visade tydligt att hon inte ville ha blöja längre, och då var det inget att tjafsa om. Några olyckor i början, men sen gick det av sig självt.

    Jag tror att det blir så vi gör med Victor också, alltså vi gör ingen stor grej av det, men när han visar att han inte vill så låter vi honom slippa och så får vi ta eventuella olyckor.

    Han är ganska mycket blöjfri redan nu, minst 1-2 timmar/dag går han utan blöjor mest för jag tror att det är skönt för honom.
  2. 21
    Victor blir ju ett år först 5 februari så än så länge har jag inte tänkt så mycket på det där..

    Stora tjejen blev torr vid 2 år och två månader. Då tog vi av blöjorna helt. Hon var lite annorlunda så hon började med att bli torr på natten, det var hon redan före tvåårsdagen Då gick hon helt enkelt upp på pottan om hon vaknade på natten. Det var hon själv som ville sova utan blöja. Vi väntade oss massa olyckor, men det funkade från första stund.

    Dagtid tog längre tid, mest pga att hon inte hade tid att gå på toa om hon var mitt uppe i en lek. Hemma funkade det bra, det var på dagis det blev fel ibland.

    Vi körde ingen taktik utan hon visade tydligt att hon inte ville ha blöja längre, och då var det inget att tjafsa om. Några olyckor i början, men sen gick det av sig självt.

    Jag tror att det blir så vi gör med Victor också, alltså vi gör ingen stor grej av det, men när han visar att han inte vill så låter vi honom slippa och så får vi ta eventuella olyckor.

    Han är ganska mycket blöjfri redan nu, minst 1-2 timmar/dag går han utan blöjor mest för jag tror att det är skönt för honom.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #22

    Vi har inte kört blöjfritt...

    ...det är jag alldeles för bekväm för, men B har gått på pottan sedan han var 5 månader gammal. Nu är det mest i samband med att han vaknar på morgonen och från vilan och kanske någon gång till/dag men periodvis har han varit torr hela dagar och skött allt på pottan istället.

    Tidigare var han också väldigt punktlig med att bajsa, så då fångade vi det mesta i pottan men nu är han mycket mer oregelbunden och jag är för ouppmärksam så det är bara när han signalerar riktigt tydligt som vi hinner till pottan i tid.

    Det är alltså mer rutinpottning än kommunikationspottning i det här hushållet...
    Och pappan var väl lite skeptisk i böjan men nu pottar han honom varje morgon han har honom också, men det blir sällan mer än en gång/dag då.

    Och vi använder vanliga pappersblöjor; Libero Discovery samt Up&Go någon gång. Jag har funderat på att använda tygisar eller åtminstone köpa ett gäng att variera med men det har inte blivit av.
    FrkJenny AKA Jenny med Benjamin 27/1 2006
  4. 22
    Vi har inte kört blöjfritt... ...det är jag alldeles för bekväm för, men B har gått på pottan sedan han var 5 månader gammal. Nu är det mest i samband med att han vaknar på morgonen och från vilan och kanske någon gång till/dag men periodvis har han varit torr hela dagar och skött allt på pottan istället.

    Tidigare var han också väldigt punktlig med att bajsa, så då fångade vi det mesta i pottan men nu är han mycket mer oregelbunden och jag är för ouppmärksam så det är bara när han signalerar riktigt tydligt som vi hinner till pottan i tid.

    Det är alltså mer rutinpottning än kommunikationspottning i det här hushållet...
    Och pappan var väl lite skeptisk i böjan men nu pottar han honom varje morgon han har honom också, men det blir sällan mer än en gång/dag då.

    Och vi använder vanliga pappersblöjor; Libero Discovery samt Up&Go någon gång. Jag har funderat på att använda tygisar eller åtminstone köpa ett gäng att variera med men det har inte blivit av.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #23
    Pampers Active Fit både dag o natt har vi, den enda som inte läcker på vår lilla magsovare.

    Pottan har vi provat nga ggr, han skrek som en galning o blev skräckslagen (!?) så den avvaktar vi med en stund till. Storebror var blöjfri dagtid runt treårsdagen, men då kom vi också igång rätt sent med blöjavvänjningen, nu har vi ju redan en potta så det blir kanske tidigare med Oliver.
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  6. 23
    Pampers Active Fit både dag o natt har vi, den enda som inte läcker på vår lilla magsovare.

    Pottan har vi provat nga ggr, han skrek som en galning o blev skräckslagen (!?) så den avvaktar vi med en stund till. Storebror var blöjfri dagtid runt treårsdagen, men då kom vi också igång rätt sent med blöjavvänjningen, nu har vi ju redan en potta så det blir kanske tidigare med Oliver.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #24

    Jackie

    Vi använder bara en gång blöjor... "Libero Up&GO" de är toppen har aldrig läckt i princip. Pott träningen har vi inte börjat med... tycker det är lite tidigt men kanske lite på skoj i vår sådär... Jackie blev nyss 1år.
    ♥Par i prinsessor♥
  8. 24
    Jackie Vi använder bara en gång blöjor... "Libero Up&GO" de är toppen har aldrig läckt i princip. Pott träningen har vi inte börjat med... tycker det är lite tidigt men kanske lite på skoj i vår sådär... Jackie blev nyss 1år.
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Blöjor
    By Mymla in forum _0906 Junibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 22:56
  2. blöjor
    By Lin-nea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 21:46
  3. På tal om blöjor
    By -magnolia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 10:17
  4. Blöjor?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 10:29
  5. Blöjor?
    By Jenny m Pontus in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 08:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar