Hur gör ni? (bärande)
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Hur gör ni? (bärande)

    Elliot är ju nyss fyllda 5 år och vill väldigt gärna bära på Charlie. Häromdagen kom han gåendes med honom ner för trappen. Han hade på nåt sätt lyckats få upp honom ur spjälsängen själv. Vi har sagt att han INTE får bära honom när inte vi är med, men han är inte att lita på..J
    Sen stod jag och fönade håret och Charlie satt i babysitterna bredvid mig. När jag vänder mig om står Elliot med honom i famnen, utan att jag märkt nåt. Det har ju gått bra, men jag vill ju inte att han ska tappa Charlie. När han sitter i soffan känns det relativt lugnt men när han står eller går med honom känns det absolut inte bra.
    Nu har jag pratat med Elliot jättemkt om det, och att han måste säga till mig om han vill bära, men han är himla lurig så jag vågar knappt lämna dem ihop själva. Sen vill jag ju inte ta ifrån honom det heller, för då blir han ledsen och besviken och kanske ännu mer svartsjuk.
    9 åringen är däremot jätteduktig och till stor hjälp. Han bär runt, pratar och pysslar med Charlie, men han är ju äldre.

    Hur gör ni andra som har syskon??
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  2. 1
    Hur gör ni? (bärande) Elliot är ju nyss fyllda 5 år och vill väldigt gärna bära på Charlie. Häromdagen kom han gåendes med honom ner för trappen. Han hade på nåt sätt lyckats få upp honom ur spjälsängen själv. Vi har sagt att han INTE får bära honom när inte vi är med, men han är inte att lita på..J
    Sen stod jag och fönade håret och Charlie satt i babysitterna bredvid mig. När jag vänder mig om står Elliot med honom i famnen, utan att jag märkt nåt. Det har ju gått bra, men jag vill ju inte att han ska tappa Charlie. När han sitter i soffan känns det relativt lugnt men när han står eller går med honom känns det absolut inte bra.
    Nu har jag pratat med Elliot jättemkt om det, och att han måste säga till mig om han vill bära, men han är himla lurig så jag vågar knappt lämna dem ihop själva. Sen vill jag ju inte ta ifrån honom det heller, för då blir han ledsen och besviken och kanske ännu mer svartsjuk.
    9 åringen är däremot jätteduktig och till stor hjälp. Han bär runt, pratar och pysslar med Charlie, men han är ju äldre.

    Hur gör ni andra som har syskon??
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Här är det bara tonårstösen som bär Levi. Hon var nästan 9 år när hon fick sitt första syskon så hon har burit bebis sen dess
    Min treåring har sagt nån gång att han vill lyfta upp Levi så honom håller jag ögonen på. Han är Levis största säkerhetsrisk här hemma, som BVCsköterskan uttryckte det. Jag lämnar honom inte ensam i ett rum med Levi. Han rullar nästan på honom på sängen och kan klämma honom eller rycka i honom. Inte för att vara dum, han är överförtjust, men ibland vill liksom handen bara klämma till, om du förstår Det är ett otroligt röj på den grabben just nu och han kan inte styra sig riktigt.
    Min fyraåriga tös klappar, tröstar med napp osv men skulle aldrig få för sig att lyfta upp honom.
    Bägge barnen får hålla honom i knät en kortis när de sitter i soffan med oss brevid. Men de brukar inte vara så intresserade faktiskt. Det har bara hänt 2-3 gånger än så länge.
  4. 2
    Här är det bara tonårstösen som bär Levi. Hon var nästan 9 år när hon fick sitt första syskon så hon har burit bebis sen dess
    Min treåring har sagt nån gång att han vill lyfta upp Levi så honom håller jag ögonen på. Han är Levis största säkerhetsrisk här hemma, som BVCsköterskan uttryckte det. Jag lämnar honom inte ensam i ett rum med Levi. Han rullar nästan på honom på sängen och kan klämma honom eller rycka i honom. Inte för att vara dum, han är överförtjust, men ibland vill liksom handen bara klämma till, om du förstår Det är ett otroligt röj på den grabben just nu och han kan inte styra sig riktigt.
    Min fyraåriga tös klappar, tröstar med napp osv men skulle aldrig få för sig att lyfta upp honom.
    Bägge barnen får hålla honom i knät en kortis när de sitter i soffan med oss brevid. Men de brukar inte vara så intresserade faktiskt. Det har bara hänt 2-3 gånger än så länge.
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Min femåriga tös, uj uj om hon visste att mamma kallat henne för fyraåring!!!!
  6. 3
    Min femåriga tös, uj uj om hon visste att mamma kallat henne för fyraåring!!!!
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4
    Jag tycker att det är jättejobbigt faktiskt och känner mig som en neggo-mamma som aäger väldigt mkt "nej". Jag ville verkligen inte hamna här, men Nova (nyss fyllda 4)är också VÄLDIGT förtjust och ska gärna till Sydnee och peta, dra och försöka lyfta. Dessutom så blev Nova SUPERSNUVIG samma dag som Sydnee föddes (typiskt va? Hon har varit typ SNORFRI hela hösten+julen)och insisterar att alltid prata med sin lillasyster på 1 cm avstånd. Snoret far och flyger och rosslig hosta gör så att man nästan kan se alla baciller.... Nej, usch, jag känner mig inte sjysst mot Nova, fast hon vill ju bara väl.
    Jag försöker verkligen få tid att gosa och pyssla med Nova, när pappan kommer hem.

    Nova får inte bära Sydnee, men får sitta på soffan med henne i knät om vi sitter med!

    MVH,
    CC
  8. 4
    Jag tycker att det är jättejobbigt faktiskt och känner mig som en neggo-mamma som aäger väldigt mkt "nej". Jag ville verkligen inte hamna här, men Nova (nyss fyllda 4)är också VÄLDIGT förtjust och ska gärna till Sydnee och peta, dra och försöka lyfta. Dessutom så blev Nova SUPERSNUVIG samma dag som Sydnee föddes (typiskt va? Hon har varit typ SNORFRI hela hösten+julen)och insisterar att alltid prata med sin lillasyster på 1 cm avstånd. Snoret far och flyger och rosslig hosta gör så att man nästan kan se alla baciller.... Nej, usch, jag känner mig inte sjysst mot Nova, fast hon vill ju bara väl.
    Jag försöker verkligen få tid att gosa och pyssla med Nova, när pappan kommer hem.

    Nova får inte bära Sydnee, men får sitta på soffan med henne i knät om vi sitter med!

    MVH,
    CC
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Min son är inte intresserad på det viset.
    Han säger bara att han vill titta klappa och pussa lite
    så nä ingen har försökt bära barnet direkt.
    3 åringen skulle nog vilja men noway hehe.
    1.5 åringen skulle försöka när vi kom hem från BB "docka" utropade hon och ville bära. hehe men nej det var ju ingen docka.
    Ingen har försökt bära henne men 1.5 åringen kan vara lite hårdhänt när hon så vänligt och snällt ska ge bäbisen leksaker
    jag försöker ha 100% koll på bäbisen hon är med där jag är
    så det är nog det enda ha helkoll eller ja man måste ju blinka ibland men du förstår vad jag menar mer än så kan man ju inte göra
    och ja jag tycker en 5 åring är för liten för att bära en bäbis. de är ju tunga bäbisarna och ja att lyfta går väl an men ska de gå runt med dem så.. nej de kan trilla tappa osv.
  10. 5
    Min son är inte intresserad på det viset.
    Han säger bara att han vill titta klappa och pussa lite
    så nä ingen har försökt bära barnet direkt.
    3 åringen skulle nog vilja men noway hehe.
    1.5 åringen skulle försöka när vi kom hem från BB "docka" utropade hon och ville bära. hehe men nej det var ju ingen docka.
    Ingen har försökt bära henne men 1.5 åringen kan vara lite hårdhänt när hon så vänligt och snällt ska ge bäbisen leksaker
    jag försöker ha 100% koll på bäbisen hon är med där jag är
    så det är nog det enda ha helkoll eller ja man måste ju blinka ibland men du förstår vad jag menar mer än så kan man ju inte göra
    och ja jag tycker en 5 åring är för liten för att bära en bäbis. de är ju tunga bäbisarna och ja att lyfta går väl an men ska de gå runt med dem så.. nej de kan trilla tappa osv.
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6

    Jo man

    måste allt passa dem! I soffan funkar det ju bra iaf..
    Elliot vill bära Charlie hela tiden, tyvärr..*ler*
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  12. 6
    Jo man måste allt passa dem! I soffan funkar det ju bra iaf..
    Elliot vill bära Charlie hela tiden, tyvärr..*ler*
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Mm

    det är en svår balansgång. Men vill ju inte säga ifrån för mkt, men det blir ju lätt så när syskonen är för närgångna, och hårdhänta.
    Elliot har ju hostat och haft feber också och det är ju onödigt att han då ska krama Charlie..säger vi ifrån blir han så stött och kan inte förstå att det är för att undvika att han smittar Charlie.
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  14. 7
    Mm det är en svår balansgång. Men vill ju inte säga ifrån för mkt, men det blir ju lätt så när syskonen är för närgångna, och hårdhänta.
    Elliot har ju hostat och haft feber också och det är ju onödigt att han då ska krama Charlie..säger vi ifrån blir han så stött och kan inte förstå att det är för att undvika att han smittar Charlie.
  15. fantasymoon
    #8

    Helst inte..

    Vi föredrar om de kan hålla dem när dem själva sitter. Styvsonen är 7 år och har längre armar.. han kan ju nå runt bebisen lite bättre. Så han skulle kunna få.. men hu förklarar vi skillnaden för Jojo som är 2år? det går inte.. Han kommer bara att se att A får men Han inte får.. och sedan göra vad han ser. Så här får dem hålla när dem sitter och "släpa" runt på bebisen när bebisen kan slå sig och det är ok ändå.

    Tanken att bara mamma bär på bebisen har börjat präntas in så vi kör nog på det. Styvsonen har ännu inte varit här hos oss.. det är över två månader sedan han var här sist. Så jag ändrar inte på våra regler för ett element som är här så sällan. Jag har provat det nu.. nu rä det dags att prova och elementet ändar sina regler för oss.
  16. 8
    Helst inte.. Vi föredrar om de kan hålla dem när dem själva sitter. Styvsonen är 7 år och har längre armar.. han kan ju nå runt bebisen lite bättre. Så han skulle kunna få.. men hu förklarar vi skillnaden för Jojo som är 2år? det går inte.. Han kommer bara att se att A får men Han inte får.. och sedan göra vad han ser. Så här får dem hålla när dem sitter och "släpa" runt på bebisen när bebisen kan slå sig och det är ok ändå.

    Tanken att bara mamma bär på bebisen har börjat präntas in så vi kör nog på det. Styvsonen har ännu inte varit här hos oss.. det är över två månader sedan han var här sist. Så jag ändrar inte på våra regler för ett element som är här så sällan. Jag har provat det nu.. nu rä det dags att prova och elementet ändar sina regler för oss.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9

    Tack

    för det ! Nu är jag mer stärkt i att Elliot INTE ska bära när han står upp eller går omkring.
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  18. 9
    Tack för det ! Nu är jag mer stärkt i att Elliot INTE ska bära när han står upp eller går omkring.
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    Rebecca som är nyss fyllda 6 år vill gärna bära och jag har sagt att hon får gärna hålla när hon sitter i soffan, men hon passar på när jag inte kan "komma ifrån". Ex.vis om jag står i duschen och Miceela vaknar och jag ber Rebecca kolla till henne,ge henne nappen, sjunga en stump medans jag blir klar. Då kan hon mycket väl ta upp henne ur spjälsängen, vagnen och lägga henne i sängen, på en filt eller bara dansa rundor....

    Hon vet att hon inte får, men hon gör allt hon inte får för närvarande.

    Isaac visar inget intresse alls... en klapp på huvudet eller en puss ibland är allt hon får.
  20. 10
    Rebecca som är nyss fyllda 6 år vill gärna bära och jag har sagt att hon får gärna hålla när hon sitter i soffan, men hon passar på när jag inte kan "komma ifrån". Ex.vis om jag står i duschen och Miceela vaknar och jag ber Rebecca kolla till henne,ge henne nappen, sjunga en stump medans jag blir klar. Då kan hon mycket väl ta upp henne ur spjälsängen, vagnen och lägga henne i sängen, på en filt eller bara dansa rundor....

    Hon vet att hon inte får, men hon gör allt hon inte får för närvarande.

    Isaac visar inget intresse alls... en klapp på huvudet eller en puss ibland är allt hon får.
  21. Medlem sedan
    Feb 2001
    #11
    japp och du ska defenitivt gå på _din_ känsla inte vad någon säger.
    även om jag sagt jajjemensan min 5 åring bär runt på henne.. så är det ju inte samma 5 åring som går med barnen osv lita helt klart på din känsla och nej en 5 åring är för liten anser jag helt klart hur duktig han/hon än är så är 5 år förlitet för att bära runt på bäbisar.
    Men sitta i soffan självklart helt ok.
  22. 11
    japp och du ska defenitivt gå på _din_ känsla inte vad någon säger.
    även om jag sagt jajjemensan min 5 åring bär runt på henne.. så är det ju inte samma 5 åring som går med barnen osv lita helt klart på din känsla och nej en 5 åring är för liten anser jag helt klart hur duktig han/hon än är så är 5 år förlitet för att bära runt på bäbisar.
    Men sitta i soffan självklart helt ok.
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Förresten, är du klar nu med skolan? Skönt isåfall, så du kanske kan njuta av att vara föräldraledig
  24. 12
    Förresten, är du klar nu med skolan? Skönt isåfall, så du kanske kan njuta av att vara föräldraledig
  25. Medlem sedan
    Dec 1998
    #13

    Nästan

    klar! Det är bara en liten justering av uppsatsen som ska göras.
    Sen är jag klar!!!!!
    Men jag har sökt en distanskurs som börjar vecka 12, går den om jag känner mig motiverad då, annars struntar jag i det. Och min examen får ligga och vänta på att bli uttagen tills mammaledigheten är slut. Det är ju bättre att den är "färsk" när man ska ut och söka jobb.
    Tessan m Albin -97, Elliot -01 och Charlie 061225
    http://tessie.bloggagratis.se/

    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda steg"
  26. 13
    Nästan klar! Det är bara en liten justering av uppsatsen som ska göras.
    Sen är jag klar!!!!!
    Men jag har sökt en distanskurs som börjar vecka 12, går den om jag känner mig motiverad då, annars struntar jag i det. Och min examen får ligga och vänta på att bli uttagen tills mammaledigheten är slut. Det är ju bättre att den är "färsk" när man ska ut och söka jobb.
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Härligt! Ja, nu när du är van att ha mkt att stå i kanske det är kul med en distanskurs.
    Jag läste upp matte på distans när jag var föräldraledig sist. Kändes "nyttigt" att göra nåt sånt också på dagarna Matte har varit min käpphäst och nu när tonårsdottern kommer med ma-boken får jag inte panik
  28. 14
    Härligt! Ja, nu när du är van att ha mkt att stå i kanske det är kul med en distanskurs.
    Jag läste upp matte på distans när jag var föräldraledig sist. Kändes "nyttigt" att göra nåt sånt också på dagarna Matte har varit min käpphäst och nu när tonårsdottern kommer med ma-boken får jag inte panik

Liknande trådar

  1. Bärande vägg?
    By _Busmamman_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 16:13
  2. Bärande vägg?
    By camiz in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:10
  3. Bärande vägg??
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 08:50
  4. Restriktioner för bärande efter...
    By malwa in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:04
  5. Bärande vägg?
    By Klara in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar