Flyttstädning?
Separation
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Flyttstädning?

    Läget är följande:

    De senaste 2,5 månaderna har jag och mitt ex bott växelvis i vårt tidigare gemensamma hus.

    Precis före jul löste han ut mig ur huset, det är alltså han som äger det nu.

    På lördag går mitt flyttlass till min nya bostad. Nu idag sa han att när man flyttar brukar man ju flyttstäda, jag räknar med at du "städar ur", dammsuger och torkar golven innan du lämnar.

    Vad säger ni, brukar man flyttstäda vid bodelning? Är det rimligt eller överkurs?
  2. 1
    Flyttstädning? Läget är följande:

    De senaste 2,5 månaderna har jag och mitt ex bott växelvis i vårt tidigare gemensamma hus.

    Precis före jul löste han ut mig ur huset, det är alltså han som äger det nu.

    På lördag går mitt flyttlass till min nya bostad. Nu idag sa han att när man flyttar brukar man ju flyttstäda, jag räknar med at du "städar ur", dammsuger och torkar golven innan du lämnar.

    Vad säger ni, brukar man flyttstäda vid bodelning? Är det rimligt eller överkurs?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Oj...

    Jadu....det skulle jag verkligen kalla överkurs!
    Däremot så behöver du ju inte lämna ett totalt kaos efter flytten som mitt ex gjorde!
    Men dammsuga och skura...ehh...näää!
  4. 2
    Oj... Jadu....det skulle jag verkligen kalla överkurs!
    Däremot så behöver du ju inte lämna ett totalt kaos efter flytten som mitt ex gjorde!
    Men dammsuga och skura...ehh...näää!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Det finns nog ingen praxis, men kanske är det inte för mycket begärt att du städar efter dig själv och inte lämnar allt till honom. Du har ju också varit där. Sedan skräpar man ju ibland ner en del när man flyttar och det är väl rimligt att du tar reda på, kan jag tycka.
  6. 3
    Det finns nog ingen praxis, men kanske är det inte för mycket begärt att du städar efter dig själv och inte lämnar allt till honom. Du har ju också varit där. Sedan skräpar man ju ibland ner en del när man flyttar och det är väl rimligt att du tar reda på, kan jag tycka.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Mitt ex sa samma sak...

    Han bodde kvar i huset och jag flyttade. Jag totalignorerade faktiskt det han sa, tyckte det var såå urbota dumt med tanke på den enormt uppslitande bodelning vi haft (han som jävlades, milt sagt). Hade det varit en lugnare bodelning så kanske... Näää, jag hade nog inte gjort det ändå. Envis, vem, jag???
    Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv.
    (Sören Kierkegaard)

    Hellre bortkommen & omkörd än omkommen & bortkörd!!!
  8. 4
    Mitt ex sa samma sak... Han bodde kvar i huset och jag flyttade. Jag totalignorerade faktiskt det han sa, tyckte det var såå urbota dumt med tanke på den enormt uppslitande bodelning vi haft (han som jävlades, milt sagt). Hade det varit en lugnare bodelning så kanske... Näää, jag hade nog inte gjort det ändå. Envis, vem, jag???
  9. sunrise
    #5
    Man _ska_ flyttstäda om man säljer sin bostad. Om man inte gör det brukar man få betala en ersättning, ca 3000kr har jag för mig det brukar stå i de vanliga köpeavtalen.

    Flyttstädning när man löser ut sin fd tycker jag personligen är överkurs.
  10. 5
    Man _ska_ flyttstäda om man säljer sin bostad. Om man inte gör det brukar man få betala en ersättning, ca 3000kr har jag för mig det brukar stå i de vanliga köpeavtalen.

    Flyttstädning när man löser ut sin fd tycker jag personligen är överkurs.
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6
    Du får väl städa "halva" stället då... ta bort hälften av skiten, för andra halvan är ju hans.
  12. 6
    Du får väl städa "halva" stället då... ta bort hälften av skiten, för andra halvan är ju hans.
  13. Anonym
    #7
    Eh va?? Inte ska väl du storstäda när du flyttar? Låter som han försöker snika åt sig en storstädning!

    Däremot kan det kännas rimligt att du kanske dammsuger av golven, det brukar bli rätt dammigt när man plockar bort möbler o sånt. Naturligtvis ska du svabba av om ni går in med skor och smutsar ner vid flytten (det kanske är det han menar!!??) men någon grundlig flyttstädning, som när man lämnar över till nästa ägare känns absolut som lite overkill...
  14. 7
    Eh va?? Inte ska väl du storstäda när du flyttar? Låter som han försöker snika åt sig en storstädning!

    Däremot kan det kännas rimligt att du kanske dammsuger av golven, det brukar bli rätt dammigt när man plockar bort möbler o sånt. Naturligtvis ska du svabba av om ni går in med skor och smutsar ner vid flytten (det kanske är det han menar!!??) men någon grundlig flyttstädning, som när man lämnar över till nästa ägare känns absolut som lite overkill...

Liknande trådar

  1. Flyttstädning
    By peter56 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:57
  2. Flyttstädning
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:40
  3. Flyttstädning...
    By MattiasLj in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 18:43
  4. Flyttstädning
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 22:30
  5. Flyttstädning!
    By Velma in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 12:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar