Oscar och Ilizarov
Flerhandikapp
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Oscar och Ilizarov

    Skrev på övriga funktionshinder, men där var stödet "stort" :-(. Vissa tar mer plats än andra i forumen.

    Nu har vi fått op. tid för Oscar, han skall ju operera in en Ilizarov ställning på fötterna som skall skruvas på en kvarts millimeter fyra gånger per dygn i 6 veckor.
    Sedan skall han ha gips för att fixera fötterna 6 veckor till.
    28 februari skall op. ske om inget annat tillstöter.
    Känns både skönt och lite jobbigt, har hört att det skall göra djälvulskt ont.
    Undrar om någon annan har varit med om detta och hur det är. Oroar mig inte för sövning och sådant utan hur blir vardagen med Ilizarov ställning efteråt ,rent praktiskt.

    Men göras skall det förr eller senare och ju förr desto bättre för han skall ju börja skolan i höst.

    Var bara det
    Kramar från en lite bitter Hanna
    (Det är tacken för att man förstöker stötta andra på övriga forum.
    Här har stödet varit gott tidigare och jag tackar för det :-)

    Trevlig helg på er.
    Kram Hanna
  2. 1
    Oscar och Ilizarov Skrev på övriga funktionshinder, men där var stödet "stort" :-(. Vissa tar mer plats än andra i forumen.

    Nu har vi fått op. tid för Oscar, han skall ju operera in en Ilizarov ställning på fötterna som skall skruvas på en kvarts millimeter fyra gånger per dygn i 6 veckor.
    Sedan skall han ha gips för att fixera fötterna 6 veckor till.
    28 februari skall op. ske om inget annat tillstöter.
    Känns både skönt och lite jobbigt, har hört att det skall göra djälvulskt ont.
    Undrar om någon annan har varit med om detta och hur det är. Oroar mig inte för sövning och sådant utan hur blir vardagen med Ilizarov ställning efteråt ,rent praktiskt.

    Men göras skall det förr eller senare och ju förr desto bättre för han skall ju börja skolan i höst.

    Var bara det
    Kramar från en lite bitter Hanna
    (Det är tacken för att man förstöker stötta andra på övriga forum.
    Här har stödet varit gott tidigare och jag tackar för det :-)

    Trevlig helg på er.
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Hejsan Hanna!

    Hoppas att att operationen och tiden efter kommer att gå så smärtfritt för er och er Oscar som möjligt!
    Vet inte så mycket om Ilizarovställningar, vad har din kille för problem och vad ska ställningen göra för honom?
    Min Bosse ska operera in stag i ryggen pga scolios om en vecka och dem ska han ha tills han kan bli stelopererad vid 9 års ålder :/(operationer för att förlänga stagen ca 2 ggr /år under kommande 5 års tid)! Inte något vidare kul, men man är ju tacksam för att det finns hjälp att få!
    Ha det så gott och stort lycka till med allt!
    Mer om oss står i mitt info !
    ***stolt mamma till stora Bosse och lilla Majken***

    When life gives you lemons, make lemonade!
  4. 2
    Hejsan Hanna! Hoppas att att operationen och tiden efter kommer att gå så smärtfritt för er och er Oscar som möjligt!
    Vet inte så mycket om Ilizarovställningar, vad har din kille för problem och vad ska ställningen göra för honom?
    Min Bosse ska operera in stag i ryggen pga scolios om en vecka och dem ska han ha tills han kan bli stelopererad vid 9 års ålder :/(operationer för att förlänga stagen ca 2 ggr /år under kommande 5 års tid)! Inte något vidare kul, men man är ju tacksam för att det finns hjälp att få!
    Ha det så gott och stort lycka till med allt!
    Mer om oss står i mitt info !
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Hej.
    Nej det låter inget vidare med Bosses stag heller, Usch vad dom får stå ut våra barn.
    Oscar har en bindvävssjukdom som medför medfödda ledfelställningar,i hans fall i knän fötter, fingrar, han har också en gomspalt som är op. Mekanisk aortaklaff i hjärtat sedan dec -03
    Nu skall har räta ut sina fötter som är vinklade upp till 90grader i främre leden (dvs från hålfoten och fram till tårna), dom skall skruvas till så rakt läge som möjligt.
    Eftersom Oscar äter Waran (blodförtunnande) så törs man inte bara börja kapa i fötterna pga stor blödningsrisk och risk för blodproppar.
    Vi får prova och se.
    Just nu är han jätte förkyld och hostar som en galning. till och med så hostade han blod igår. Men det är virus och det gör man inget åt.
    Hoppas att han hinner bli bra bara.

    Tack för ditt svar. Aktiviteten här inne är inte så stor.
    Ha det gott och Lycka till med Bosses op nästa vecka.

    MVH
    Hanna
  6. 3
    Hej.
    Nej det låter inget vidare med Bosses stag heller, Usch vad dom får stå ut våra barn.
    Oscar har en bindvävssjukdom som medför medfödda ledfelställningar,i hans fall i knän fötter, fingrar, han har också en gomspalt som är op. Mekanisk aortaklaff i hjärtat sedan dec -03
    Nu skall har räta ut sina fötter som är vinklade upp till 90grader i främre leden (dvs från hålfoten och fram till tårna), dom skall skruvas till så rakt läge som möjligt.
    Eftersom Oscar äter Waran (blodförtunnande) så törs man inte bara börja kapa i fötterna pga stor blödningsrisk och risk för blodproppar.
    Vi får prova och se.
    Just nu är han jätte förkyld och hostar som en galning. till och med så hostade han blod igår. Men det är virus och det gör man inget åt.
    Hoppas att han hinner bli bra bara.

    Tack för ditt svar. Aktiviteten här inne är inte så stor.
    Ha det gott och Lycka till med Bosses op nästa vecka.

    MVH
    Hanna
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4
    Hej!

    Blev lite nyfiken, har Oscar Marfans Syndrom?
    Jag har en dotter som har det och hon är 4 år nu. På henne är det en nymutation, så det är inte så vanligt. Så det är alltid kul om man hittar nån mer som är i samma sits.
    Men jag vet att det finns sjukdomar som liknar Marfans Syndrom. Men ville fråga i alla fall.
    MVH Ida
  8. 4
    Hej!

    Blev lite nyfiken, har Oscar Marfans Syndrom?
    Jag har en dotter som har det och hon är 4 år nu. På henne är det en nymutation, så det är inte så vanligt. Så det är alltid kul om man hittar nån mer som är i samma sits.
    Men jag vet att det finns sjukdomar som liknar Marfans Syndrom. Men ville fråga i alla fall.
    MVH Ida

Liknande trådar

  1. Oscar är här...
    By Wernan in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 13:14
  2. Det här med Oscar
    By Jess74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 08:43
  3. Oscar och Ilizarov
    By Hankim in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 22:01
  4. Oscar mår bra
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:31
  5. OSCAR!!
    By Sandra m S&N in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 00:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar