vakenperiod på natten
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    vakenperiod på natten

    ja, det har min lilla Saga börjat med. Saga har alltid sovit dåligt. När jag ammade vaknade hon ofta, ca 1 ggr /timme. Nu är det ett par månader sedan jag slutade amma och det har blivit bättre. Hon brukar vakna ca 2ggr, få välling och somna om. Men! De sista ca 3 veckorna har hon börjat vara vaken 1,5-2 timmar /natt. Hon brukar somna vid 19.00 och oftast runt 01.00 snåret vaknar hon. Efter vällingen är ögonen ännu öppna. Lägger jag ner henne i sängen, ligger hon still så länge jag står och klappar henne på ryggen men somnar inte! Går jag skriker hon i högan sky. Vår säng är inget alternativ då storasyster brukar ligga där. Det hjälper ändå inte där brukar hon krypa runt och klättra på sänggavlarna. Tillslut brukar hon somna med att jag bär henne i mörkret. Detta är jättejobbigt och jag vet inte hur det ska försvinna. Är det någon som har ett barn som är likadant eller någon som har något råd?
    Kram!
  2. 1
    vakenperiod på natten ja, det har min lilla Saga börjat med. Saga har alltid sovit dåligt. När jag ammade vaknade hon ofta, ca 1 ggr /timme. Nu är det ett par månader sedan jag slutade amma och det har blivit bättre. Hon brukar vakna ca 2ggr, få välling och somna om. Men! De sista ca 3 veckorna har hon börjat vara vaken 1,5-2 timmar /natt. Hon brukar somna vid 19.00 och oftast runt 01.00 snåret vaknar hon. Efter vällingen är ögonen ännu öppna. Lägger jag ner henne i sängen, ligger hon still så länge jag står och klappar henne på ryggen men somnar inte! Går jag skriker hon i högan sky. Vår säng är inget alternativ då storasyster brukar ligga där. Det hjälper ändå inte där brukar hon krypa runt och klättra på sänggavlarna. Tillslut brukar hon somna med att jag bär henne i mörkret. Detta är jättejobbigt och jag vet inte hur det ska försvinna. Är det någon som har ett barn som är likadant eller någon som har något råd?
    Kram!
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Vi hade så jobbigt med Erik ett tag, men de senaste 2 veckorna är det så mycket bättre. Problemet för oss var att han sov för mycket på dagen. Nu sover han endast efter lunch ( ca 12.15-14) och somnar sedan mellan 19-19.30. Inga problem att lägga honom och han ser fram emot att sova! Inte är han gnällig på dagen heller. Så mitt tips är att dra ner på dagsömnen.

    Kramar
  4. 2
    Vi hade så jobbigt med Erik ett tag, men de senaste 2 veckorna är det så mycket bättre. Problemet för oss var att han sov för mycket på dagen. Nu sover han endast efter lunch ( ca 12.15-14) och somnar sedan mellan 19-19.30. Inga problem att lägga honom och han ser fram emot att sova! Inte är han gnällig på dagen heller. Så mitt tips är att dra ner på dagsömnen.

    Kramar
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Jotack *gäsp*
    Vi har haft det så ett par veckor... vaknar nån gång vid 2-4 taget o vägrar somna om... knölar han runt brukar han va hungrig så välling har han fått men somna om? näääe... inte ledsen, bara vaken, inte busa, ligga o titta o om mamma inte klappar o ser till att man ligger still så busar man runt o klättrar i sängen... blääää Skönt att höra att det finns fler.
    Testade med alvedon tillslut om de var tänderna men tror inte det gjorde så mycket varken till eller från... Det som funkade var att gå upp på en gång när han började knöla så han inte vaknade till... ge välling nere i fåtöljen (där jag kan sova sittandes) o sitta kvar där, då somnade han rätt snart o innan låg han ju still hos mig så jag somnade nog först...

    Nu är det bättre. Han sover längre pass på kvällen än förut, innan kunde han vakna o skrika en g i halvtimmen, häromnatten sov han 5 timmar i sträck! Ikväll blev det 2. Inatt vaknade han vid 1 nånting o kom över till oss o somnade om... sen vaknade han 6.45 för vällingdax... sen bajsa han o på väg mot bytet rap-kräktes han så sen var det inte lönt att försäka somna om även om han inte riktigt sovit klart.
    Inga direkta råd... men vi är visst fler... nån fas kanske?
  6. 3
    Jotack *gäsp*
    Vi har haft det så ett par veckor... vaknar nån gång vid 2-4 taget o vägrar somna om... knölar han runt brukar han va hungrig så välling har han fått men somna om? näääe... inte ledsen, bara vaken, inte busa, ligga o titta o om mamma inte klappar o ser till att man ligger still så busar man runt o klättrar i sängen... blääää Skönt att höra att det finns fler.
    Testade med alvedon tillslut om de var tänderna men tror inte det gjorde så mycket varken till eller från... Det som funkade var att gå upp på en gång när han började knöla så han inte vaknade till... ge välling nere i fåtöljen (där jag kan sova sittandes) o sitta kvar där, då somnade han rätt snart o innan låg han ju still hos mig så jag somnade nog först...

    Nu är det bättre. Han sover längre pass på kvällen än förut, innan kunde han vakna o skrika en g i halvtimmen, häromnatten sov han 5 timmar i sträck! Ikväll blev det 2. Inatt vaknade han vid 1 nånting o kom över till oss o somnade om... sen vaknade han 6.45 för vällingdax... sen bajsa han o på väg mot bytet rap-kräktes han så sen var det inte lönt att försäka somna om även om han inte riktigt sovit klart.
    Inga direkta råd... men vi är visst fler... nån fas kanske?
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Håller med!

    Wilma började också sova bättre då vi drog ner på dagssömnen. Men hon är inte riktigt redo för att bara sova 1 gång per dag. Så det brukar bli 1,5 timmes sömn på förmiddagen och en halvtimmes sömn på eftermiddagen. Nu har hon varit sjuk så nu har ju nätterna blivit lite sämre igen. Men jag tror absolut på att dra ner på sovningen på dagen!
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  8. 4
    Håller med! Wilma började också sova bättre då vi drog ner på dagssömnen. Men hon är inte riktigt redo för att bara sova 1 gång per dag. Så det brukar bli 1,5 timmes sömn på förmiddagen och en halvtimmes sömn på eftermiddagen. Nu har hon varit sjuk så nu har ju nätterna blivit lite sämre igen. Men jag tror absolut på att dra ner på sovningen på dagen!
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    tack för svaret. Tyvärr sover hon inte så mycket på dagen 1 eller 2 30 minuters pass så det är inte mycket att dra ner på. Hoppas det snart går över iallafall!
  10. 5
    tack för svaret. Tyvärr sover hon inte så mycket på dagen 1 eller 2 30 minuters pass så det är inte mycket att dra ner på. Hoppas det snart går över iallafall!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Låter precis som Saga. Hon sover inte så mycket på dagen så det kan inte bero på det. Hoppas det är en fas som snart går över!
  12. 6
    Låter precis som Saga. Hon sover inte så mycket på dagen så det kan inte bero på det. Hoppas det är en fas som snart går över!
  13. Camilla med Rasmus
    #7
    kanske sover hon för lite?
    min kille sover urdåligt på natten om han sover för lite på dagen.
    vilket fall så hoppas jag att det snart blir bättre för er.
  14. 7
    kanske sover hon för lite?
    min kille sover urdåligt på natten om han sover för lite på dagen.
    vilket fall så hoppas jag att det snart blir bättre för er.
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8
    Anton sover gärna mycket på dagen. Antingen 2 ggr o då 1+ 2 timmar eller 1 gång på 3 timmar oftast det senare. Idag fick jag väcka honom efter 3,5 o han vägrade vakna... tog 20 min att väcka... Men var ändå trött nu vid 20.30 (lite senare än vanligt). Anton får sova max 3 timmar på dagen.

    Kanske är det så att Saga blir övertrött om hon sover för lite på dagen? Hinner Anton bli övertrött innan han somnar sover han oroligt... men han brukar ifs inte ha vakenperioder då utan bara vakna o va ledsen 101 ggr första timmarna.
  16. 8
    Anton sover gärna mycket på dagen. Antingen 2 ggr o då 1+ 2 timmar eller 1 gång på 3 timmar oftast det senare. Idag fick jag väcka honom efter 3,5 o han vägrade vakna... tog 20 min att väcka... Men var ändå trött nu vid 20.30 (lite senare än vanligt). Anton får sova max 3 timmar på dagen.

    Kanske är det så att Saga blir övertrött om hon sover för lite på dagen? Hinner Anton bli övertrött innan han somnar sover han oroligt... men han brukar ifs inte ha vakenperioder då utan bara vakna o va ledsen 101 ggr första timmarna.
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9
    Håller hon på att lära sig gå? Min erfarenhet är att de brukar få sådana stökiga nattperioder när de är inne i en utvecklingsperiod. De kan liksom inte slappna av, utan går igång så fort de vaknar. Det brukar släppa när de väl har lärt sig det som de håler på att lära sig. Alicia är också så just nu och hon är precis på G med gåendet. Samma sak med krypningen och att ställa sig upp.
  18. 9
    Håller hon på att lära sig gå? Min erfarenhet är att de brukar få sådana stökiga nattperioder när de är inne i en utvecklingsperiod. De kan liksom inte slappna av, utan går igång så fort de vaknar. Det brukar släppa när de väl har lärt sig det som de håler på att lära sig. Alicia är också så just nu och hon är precis på G med gåendet. Samma sak med krypningen och att ställa sig upp.

Liknande trådar

  1. OäF - natten före natten före dopparedan
    By Erindriel in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 00:55
  2. vakenperiod på natten
    By Carina m Lova & Saga in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:22
  3. Lång vakenperiod dagtid.
    By ~Frida~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 14:07
  4. lååång vakenperiod
    By ia-fia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:58
  5. Vakenperiod mitt i natten!
    By Annica med A o L in forum _05 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 21:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar