Specialintressen?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Specialintressen?

    Vilka specialintressen har era barn om dom har några?
    Pelle ääälskar Nalle puh just nu och ALLT ska vara Nalle Puh.Tårtan till födelsedagen,sagor,spökhistori er,leksaker,inredning.Och vi hänger på,det är ju rätt oskyldigt,han ska få sitt lystmäte:-)
    Ludde gillar teletubbies,men mest oemotståndligt är långa saker.Det har alltid vart så.Vägskyltar och saker som han kan hålla upp emot taket som moppskaftet eller dammsugarröret.Och diskproppar förstås,men de funkar mer som livlina tror jag. Tvättmaskinen är kul,han stoppar in smutstvätt och drar ut den rena på golvet om vi inte hinner med.Det har gått så långt så att maken och jag diskuterade idag om vi skulle ha en gammal avlagd i barnrummet så han får stoppa i och dra ur "tvätt" Lackad lila eller så:-) Man kan ju ha den som hurts till skrivbordet.....
    Stora killen gillar bioniclar och tekniklego.
  2. 1
    Specialintressen? Vilka specialintressen har era barn om dom har några?
    Pelle ääälskar Nalle puh just nu och ALLT ska vara Nalle Puh.Tårtan till födelsedagen,sagor,spökhistori er,leksaker,inredning.Och vi hänger på,det är ju rätt oskyldigt,han ska få sitt lystmäte:-)
    Ludde gillar teletubbies,men mest oemotståndligt är långa saker.Det har alltid vart så.Vägskyltar och saker som han kan hålla upp emot taket som moppskaftet eller dammsugarröret.Och diskproppar förstås,men de funkar mer som livlina tror jag. Tvättmaskinen är kul,han stoppar in smutstvätt och drar ut den rena på golvet om vi inte hinner med.Det har gått så långt så att maken och jag diskuterade idag om vi skulle ha en gammal avlagd i barnrummet så han får stoppa i och dra ur "tvätt" Lackad lila eller så:-) Man kan ju ha den som hurts till skrivbordet.....
    Stora killen gillar bioniclar och tekniklego.
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Här är det bilar och tåg. Favoritfigurerna skiftar mellan lilla röda traktorn, tåget Thomas och Postis Per. Vi var på Tekniska museet i söndags och besöket gick väldigt bra. Vi tog det lugnt och tittade på en modelljärnväg, motorer, tåg mm.
  4. 2
    Här är det bilar och tåg. Favoritfigurerna skiftar mellan lilla röda traktorn, tåget Thomas och Postis Per. Vi var på Tekniska museet i söndags och besöket gick väldigt bra. Vi tog det lugnt och tittade på en modelljärnväg, motorer, tåg mm.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Historia, och flickors/kvinnors levnadsöden i nutid och dåtid. Läser en oändlig mängd böcker, samt söker på nätet.
    Mysigt tycker jag. Hon är 11 år.
  6. 3
    Historia, och flickors/kvinnors levnadsöden i nutid och dåtid. Läser en oändlig mängd böcker, samt söker på nätet.
    Mysigt tycker jag. Hon är 11 år.
  7. Medlem sedan
    Jun 1998
    #4
    min lille kille som har autism hans specialintressen varierar. Just nu är det tintinböcker(han kan inte läsa men vill titta i böckerna o pratar på sitt sätt om de),han har fått med lillasyrran som är 6 år på det med så nu är det hennes specialintresse med.
    För nån vecka sen var det SPIRIT filmen o musiken till det. Min större son som har asperger hans växlar med o just nu är det att starta en upplevelse grej med hästar som eget företag(han blir 19 i sommar o skulle egentligen bli rörmokare)
  8. 4
    min lille kille som har autism hans specialintressen varierar. Just nu är det tintinböcker(han kan inte läsa men vill titta i böckerna o pratar på sitt sätt om de),han har fått med lillasyrran som är 6 år på det med så nu är det hennes specialintresse med.
    För nån vecka sen var det SPIRIT filmen o musiken till det. Min större son som har asperger hans växlar med o just nu är det att starta en upplevelse grej med hästar som eget företag(han blir 19 i sommar o skulle egentligen bli rörmokare)
  9. mamma S
    #5
    Här har det växlat men några av dom har varit
    *Ädelstenar
    *Fyrverkerier
    *Dyrkar
    *Svärd och sablar
  10. 5
    Här har det växlat men några av dom har varit
    *Ädelstenar
    *Fyrverkerier
    *Dyrkar
    *Svärd och sablar
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Grekiskt historia (antikens) möjligtvis utvidgat till Rom och Persien till nöds. Detta intresse har han haft sedan 2 års ålder. Innan dess var det späckhuggare.
  12. 6
    Grekiskt historia (antikens) möjligtvis utvidgat till Rom och Persien till nöds. Detta intresse har han haft sedan 2 års ålder. Innan dess var det späckhuggare.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Datorn, räkning och pyssel

    Alexanders intresse är datorn, spelar spel. Sen är han en hejare på matte! Han är bara 7 år men räknar redan jättebra. Oliver är handlinskraftig, han älskar yssel. Att pärla mest.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  14. 7
    Datorn, räkning och pyssel Alexanders intresse är datorn, spelar spel. Sen är han en hejare på matte! Han är bara 7 år men räknar redan jättebra. Oliver är handlinskraftig, han älskar yssel. Att pärla mest.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    yssel = Pyssel *imt*

    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  16. 8
    yssel = Pyssel *imt*
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Hästar och rosa

    Dvs färgen rosa. Allt ska vara rosa eller lila. Är en leksak rosa vill hon ha den även om hon inte har nån aning om vad det är.

    Annars är det hästar som gäller. Helst rosa hästar
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  18. 9
    Hästar och rosa Dvs färgen rosa. Allt ska vara rosa eller lila. Är en leksak rosa vill hon ha den även om hon inte har nån aning om vad det är.

    Annars är det hästar som gäller. Helst rosa hästar
  19. mamicka
    #10
    Axel har inte precis några jätteutpräglade specialintressen, men det senaste är väl att han har återupptäckt Alfons-dataspelet. Det är väldigt roligt att se att han spelar fler av spelen nu och att han är mycket bättre på det än när han spelade det för några år sedan.
  20. 10
    Axel har inte precis några jätteutpräglade specialintressen, men det senaste är väl att han har återupptäckt Alfons-dataspelet. Det är väldigt roligt att se att han spelar fler av spelen nu och att han är mycket bättre på det än när han spelade det för några år sedan.
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    Thoms tåget, J lever Thomas tåget, han har lärt sig färger, känslor och att räkna med Thomas och hans kompisar och citerar långa stycken. Sen ett par månader tillbaka kan han hanter datorn själv och surfar mellan olika länders officiella hemsidor och youtube där allehanda konstiga thomashistorer finns.

    Mellan varen har djur också varit intressant, och ibland Alfons och halvan-böckerna, men tåg och Thomastågen slår ut allt annat över tid. I bland går det oss totalt på nerverna samtidig som sagt har han lärt sig mycket, numera benämner han Thomas Thomas the tank och pratar om controllchefen som the fat controller eller sir Topsman hat, så lite engelska verkar han också plocka in :-)
  22. 11
    Thoms tåget, J lever Thomas tåget, han har lärt sig färger, känslor och att räkna med Thomas och hans kompisar och citerar långa stycken. Sen ett par månader tillbaka kan han hanter datorn själv och surfar mellan olika länders officiella hemsidor och youtube där allehanda konstiga thomashistorer finns.

    Mellan varen har djur också varit intressant, och ibland Alfons och halvan-böckerna, men tåg och Thomastågen slår ut allt annat över tid. I bland går det oss totalt på nerverna samtidig som sagt har han lärt sig mycket, numera benämner han Thomas Thomas the tank och pratar om controllchefen som the fat controller eller sir Topsman hat, så lite engelska verkar han också plocka in :-)
  23. Medlem sedan
    Jul 1999
    #12
    Dyraste specialintresset här inne??
    Vår dotter (som fyller 7 i år) har Liseberg & liknande nöjesfält som specialintresse... Om någon känner igen detta, så har vi ett tips: Ta med digitalkamera eller videokamera och filma allt man gör när man är där. Hon är rätt nöjd med att sitta hemma & kolla på detta & det är ju bra mycket billigare ;o)))
  24. 12
    Dyraste specialintresset här inne??
    Vår dotter (som fyller 7 i år) har Liseberg & liknande nöjesfält som specialintresse... Om någon känner igen detta, så har vi ett tips: Ta med digitalkamera eller videokamera och filma allt man gör när man är där. Hon är rätt nöjd med att sitta hemma & kolla på detta & det är ju bra mycket billigare ;o)))
  25. Medlem sedan
    Jul 1999
    #13
    En fråga om intressena som era barn har: Hur länge låter ni dem sitta och prata om specialintresset? Får de prata tills de tröttnar eller avleder ni /bryter?
    Orsaken till att jag frågar är att dagis hade kontaktat Hab ang dotterns prat om sitt specialintresse och de tyckte att man skulle bryta. Själv tänker jag helt annorlunda, detta är ju dotterns sätt att kommunicera!
    Hur tänker ni?
  26. 13
    En fråga om intressena som era barn har: Hur länge låter ni dem sitta och prata om specialintresset? Får de prata tills de tröttnar eller avleder ni /bryter?
    Orsaken till att jag frågar är att dagis hade kontaktat Hab ang dotterns prat om sitt specialintresse och de tyckte att man skulle bryta. Själv tänker jag helt annorlunda, detta är ju dotterns sätt att kommunicera!
    Hur tänker ni?
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Hej!

    Long time, hoppas ni mår bra!
    Vi tänker som du, låter pojkarna prata om de vill, till de är färdiga. Sen om det handlar om datorer, påskägg eller vad det nu är, spelar ingen roll för oss. De har uppenbarligen behovet av att prata/göra det. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men vi tänker så här.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  28. 14
    Hej! Long time, hoppas ni mår bra!
    Vi tänker som du, låter pojkarna prata om de vill, till de är färdiga. Sen om det handlar om datorer, påskägg eller vad det nu är, spelar ingen roll för oss. De har uppenbarligen behovet av att prata/göra det. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men vi tänker så här.
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Vi bryter om det handlar om sånt som han "fastnar i" på ett negativt sätt, tex att snurra hjul i det oändliga eller prata om något som gör honom upprörd eller när han vill ha svar på en fråga som ingen kan svara på och han inte accepterar ett "jag vet inte" utan blir mer och mer panikslagen. Men när han "fastnar" i att spela piano eller prata pm Thomaståget, Bamse eller något annat så får han hålla på.
  30. 15
    Vi bryter om det handlar om sånt som han "fastnar i" på ett negativt sätt, tex att snurra hjul i det oändliga eller prata om något som gör honom upprörd eller när han vill ha svar på en fråga som ingen kan svara på och han inte accepterar ett "jag vet inte" utan blir mer och mer panikslagen. Men när han "fastnar" i att spela piano eller prata pm Thomaståget, Bamse eller något annat så får han hålla på.
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Spela piano, sjunga sånger, Thomaståget, Bamse, härma ljud, siffror, lägga pussel, bygga med duplolego och briojärnväg, månen ...
  32. 16
    Spela piano, sjunga sånger, Thomaståget, Bamse, härma ljud, siffror, lägga pussel, bygga med duplolego och briojärnväg, månen ...
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    Hästar och lila

    Fast det behöver inte vara just hästar egentligen, djur överhuvudtaget går bra. Häromdagen sa hon helt apropå att hon är så avundsjuk på alla som har hund

    Ska man köpa något till Vildhästen och vill vara säker på att hon gillar det, så ska man köpa något lila. Det går ALLTID hem! Lila kläder, lila tapeter, lila saccosäck, ...

    Finns det någon lila hundras????
  34. 17
    Hästar och lila Fast det behöver inte vara just hästar egentligen, djur överhuvudtaget går bra. Häromdagen sa hon helt apropå att hon är så avundsjuk på alla som har hund

    Ska man köpa något till Vildhästen och vill vara säker på att hon gillar det, så ska man köpa något lila. Det går ALLTID hem! Lila kläder, lila tapeter, lila saccosäck, ...

    Finns det någon lila hundras????
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Tänker som du. Känns viktigt att respektera att det här är hans intresse. Jag bryter när det är andra med som inte orkar lyssna eller försöker prata om annat med barnet. Eller om jag inte orkar höra mer själv just då.
  36. 18
    Tänker som du. Känns viktigt att respektera att det här är hans intresse. Jag bryter när det är andra med som inte orkar lyssna eller försöker prata om annat med barnet. Eller om jag inte orkar höra mer själv just då.
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19
    hej. Chow-chow har ju nästan lila tunga! Blå-lila är den väl...kanske duger?

    Anette
  38. 19
    hej. Chow-chow har ju nästan lila tunga! Blå-lila är den väl...kanske duger?

    Anette
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20
    oohh ja!

    Chowchow är en favorit hos Vildhästen!! Nu ser jag sambandet, tackar
  40. 20
    oohh ja!

    Chowchow är en favorit hos Vildhästen!! Nu ser jag sambandet, tackar
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Specialintressen?
    By morx2 in forum Autismspektrum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 14:08
  2. Specialintressen
    By tvättmadam in forum Autismspektrum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 20:26
  3. Specialintressen?
    By Lilla Blå in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  4. Specialintressen
    By Annika in forum Autismspektrum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 22:00
  5. Specialintressen!?
    By Mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar