Hemsjukvårdsbidrag
Flerhandikapp
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Hemsjukvårdsbidrag

    Är det någon som vet vad hemsjukvårdsbidrag är? Tror man kan få det via kommunen. Men vänder man sej till?
    Undrar
    Lena
  2. 1
    Hemsjukvårdsbidrag Är det någon som vet vad hemsjukvårdsbidrag är? Tror man kan få det via kommunen. Men vänder man sej till?
    Undrar
    Lena
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Hej Lena,
    Jag har hemsjukvårdsbidrag för min Sarah. Jag bor söder om stockholm och hos oss ansöker man geom BVC. Så det var någor min bvc sköterska nämnde för mej för ett år sen ungefär. Dom baserar beloppet på hur mkt rent sjukvårdsmässigt man gör med barnet. Typ lägger om sår, suger, sondmatar, ger mediciner, osv. Vårt bidrag är på 860 kr i månaden. Inte så mkt men alltid något.
    Hoppas du fick veta lite mer fråga om det är något annat eller om jag har varit otydlig!
    Mvh Jenni
  4. 2
    Hej Lena,
    Jag har hemsjukvårdsbidrag för min Sarah. Jag bor söder om stockholm och hos oss ansöker man geom BVC. Så det var någor min bvc sköterska nämnde för mej för ett år sen ungefär. Dom baserar beloppet på hur mkt rent sjukvårdsmässigt man gör med barnet. Typ lägger om sår, suger, sondmatar, ger mediciner, osv. Vårt bidrag är på 860 kr i månaden. Inte så mkt men alltid något.
    Hoppas du fick veta lite mer fråga om det är något annat eller om jag har varit otydlig!
    Mvh Jenni
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Vad innebär det och vad berättigar en till det?
  6. 3
    Vad innebär det och vad berättigar en till det?
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Alltså det betyder väl att man gör typ sjukvårdsarbete med barnet själv som man eg hade behövt utbildad personal till. Jag tror alla föräldrar som utför sjukvårdsgrundade omvårdnad på sina barn är berättigade till det. Hos oss kommer vår bvc sköterska hem en gång per halvår och kollar av läget och frågar frågor om omvårdnad det jag gör med Sarah sen skickar hon det vidare till någon som gör bedömning om jag ska få bidrag. Jag ska rota bland mina papper och se om jag hittar det nya beslutet och skriva mer vad det eg står. Så ni får lite mer kött på benen. Jag tror jag skriver lite luddigt, återkommer
    Mvh Jenni
  8. 4
    Alltså det betyder väl att man gör typ sjukvårdsarbete med barnet själv som man eg hade behövt utbildad personal till. Jag tror alla föräldrar som utför sjukvårdsgrundade omvårdnad på sina barn är berättigade till det. Hos oss kommer vår bvc sköterska hem en gång per halvår och kollar av läget och frågar frågor om omvårdnad det jag gör med Sarah sen skickar hon det vidare till någon som gör bedömning om jag ska få bidrag. Jag ska rota bland mina papper och se om jag hittar det nya beslutet och skriva mer vad det eg står. Så ni får lite mer kött på benen. Jag tror jag skriver lite luddigt, återkommer
    Mvh Jenni
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Tack för svaret. BVC är nog inte akuellt då min flicka är 9 år. Hon inhalleras morgon o kväll, får EP medicin morgon o kväll och nu ska vi operera in peg/knapp på magen som kräver sin omvårdnad. Så visst utför vi sjukvårdande saker hemma.
    Tar tacksamt emot tips.
    Lena
  10. 5
    Tack för svaret. BVC är nog inte akuellt då min flicka är 9 år. Hon inhalleras morgon o kväll, får EP medicin morgon o kväll och nu ska vi operera in peg/knapp på magen som kräver sin omvårdnad. Så visst utför vi sjukvårdande saker hemma.
    Tar tacksamt emot tips.
    Lena
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Hvb beräknas efter olika

    kriterier beroende på var man bor. en del kommuner har helt avskaffat hvb. I Gbg där jag bor får man hvb även om man inte utför sjukvårdande saker med sitt barn. JAg har hvb beräknat endast på mitt merarbete med barnet som nu närmar sig 13.När hon var liten fick jag det beräknat på sjukvårdande saker så det har ändrat sig.

    Mitt råd är att kolla med din kommun.
  12. 6
    Hvb beräknas efter olika kriterier beroende på var man bor. en del kommuner har helt avskaffat hvb. I Gbg där jag bor får man hvb även om man inte utför sjukvårdande saker med sitt barn. JAg har hvb beräknat endast på mitt merarbete med barnet som nu närmar sig 13.När hon var liten fick jag det beräknat på sjukvårdande saker så det har ändrat sig.

    Mitt råd är att kolla med din kommun.

Liknande trådar

  1. Ang Hemsjukvårdsbidrag
    By Jenni<3 in forum Flerhandikapp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:16
  2. Hemsjukvårdsbidrag
    By barn9597 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar