Vad äta till champagne?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Vad äta till champagne?

    Jag tänker fira en lyckad tenta med att bjuda hela avdelningen på champagne. Till detta vill jag ha något tilltugg - men vad? Fel säsong för jordgubbar och ostron finns inte att få tag på där jag bor. Eftersom min erfarenhet av champagne är noll så tog idéerna slut där..... Eller snittar kanske - men vad har man i dem?

    Det måste gå att förbereda eftersom jag skall ha med till jobbet på morgonen och vi skall äta/dricka på kvällen.

    Tacksam om någon har tips!
  2. 1
    Vad äta till champagne? Jag tänker fira en lyckad tenta med att bjuda hela avdelningen på champagne. Till detta vill jag ha något tilltugg - men vad? Fel säsong för jordgubbar och ostron finns inte att få tag på där jag bor. Eftersom min erfarenhet av champagne är noll så tog idéerna slut där..... Eller snittar kanske - men vad har man i dem?

    Det måste gå att förbereda eftersom jag skall ha med till jobbet på morgonen och vi skall äta/dricka på kvällen.

    Tacksam om någon har tips!
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Det här är vad jag skulle ha bjudit på som champagnetilltugg i fredags om inte middagen hade blivit inställd pga sjuka barn

    Några av tilltuggen fick jag tips om här i förra veckan

    *Parmarullar fyllda med chèvrekräm
    *Minisnittar med ankleverpaté och äppelpäronhack *Carpaccio på sotad tonfisk med örtolja
    *Crostini med hemgjord tapenade
    *Halstrad pilgrimsmussla med limedressing
  4. 2
    Det här är vad jag skulle ha bjudit på som champagnetilltugg i fredags om inte middagen hade blivit inställd pga sjuka barn

    Några av tilltuggen fick jag tips om här i förra veckan

    *Parmarullar fyllda med chèvrekräm
    *Minisnittar med ankleverpaté och äppelpäronhack *Carpaccio på sotad tonfisk med örtolja
    *Crostini med hemgjord tapenade
    *Halstrad pilgrimsmussla med limedressing
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    Allt passar till champagne

    gör smà smördegstilltugg t.ex men de är godast varma.
    bre ut svart tapenade pà en deg smör - rulla - skär i tunna skivor - 175° i ugnen.
    i stället för tapenade kan du ocksà ha ett ägg blandat med kryddor och riven ost, eller malet flâsk med parmesan och vitlök , eller tomatsàs med en stark ost, eller vad somhelst du hittar i kylskàpet.

    Det blir som snygga platta kanelbullar i olika färger
  6. 3
    Allt passar till champagne gör smà smördegstilltugg t.ex men de är godast varma.
    bre ut svart tapenade pà en deg smör - rulla - skär i tunna skivor - 175° i ugnen.
    i stället för tapenade kan du ocksà ha ett ägg blandat med kryddor och riven ost, eller malet flâsk med parmesan och vitlök , eller tomatsàs med en stark ost, eller vad somhelst du hittar i kylskàpet.

    Det blir som snygga platta kanelbullar i olika färger
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    àh hjälp

    deg smör = smördeg
  8. 4
    àh hjälp deg smör = smördeg
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Vad bra! Tapenade och parmarullar är både gott och enkelt. Visste inte att det passade till champagne. Tack!
  10. 5
    Vad bra! Tapenade och parmarullar är både gott och enkelt. Visste inte att det passade till champagne. Tack!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Om du vill ha något lite udda att bjuda på till champagnen, kan jag tipsa om att det är jättegott med champagne och semlor!

    Imorgon är det ju dessutom tisdag, så då är semlor perfekt. Fast fettisdagen infaller visst först i nästa vecka (kollade i almanackan).
  12. 6
    Om du vill ha något lite udda att bjuda på till champagnen, kan jag tipsa om att det är jättegott med champagne och semlor!

    Imorgon är det ju dessutom tisdag, så då är semlor perfekt. Fast fettisdagen infaller visst först i nästa vecka (kollade i almanackan).
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Går det söta ihop med champagne?! Kanske små söta minisemlor skulle vara något i så fall. Tack för tipset.
  14. 7
    Går det söta ihop med champagne?! Kanske små söta minisemlor skulle vara något i så fall. Tack för tipset.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Pratar vi champagne-champagne eller champagne-fuskchampagne, dvs mousserande vin?

    För en del av de mousserande tycker jag är både lite sötare och surare och därför svårare att matcha till mat.
  16. 8
    Pratar vi champagne-champagne eller champagne-fuskchampagne, dvs mousserande vin?

    För en del av de mousserande tycker jag är både lite sötare och surare och därför svårare att matcha till mat.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Hallongrottor!

    En gång (det var här på gamsla föräldraNätet förresten) så firade vi något med mousserande vin ihop md stoora hallongrottor och det var helt sagolikt! Som Cat skriver så är det ju lite skillnad på riktig chamapgne och mousserande vin men jag skulle alltså satsa på hallongrottor, och så något mer matigt. Något med lax och waasbi i nån rulle, eller så.
  18. 9
    Hallongrottor! En gång (det var här på gamsla föräldraNätet förresten) så firade vi något med mousserande vin ihop md stoora hallongrottor och det var helt sagolikt! Som Cat skriver så är det ju lite skillnad på riktig chamapgne och mousserande vin men jag skulle alltså satsa på hallongrottor, och så något mer matigt. Något med lax och waasbi i nån rulle, eller så.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Nej. Tyvärr tror jag inte att det här är en lyckad kombination, sötman i semlan kommer bara att ta fram syran och dämpa fruktigheten i champagnen. I värsta fall kan dessutom umamin i mandlarna ge en trist bismak. Vill man gärna ha semlor till bubblet skulle jag satsa på ett sött mousserande, kanske en italienare, istället för en torr champagne.
  20. 10
    Nej. Tyvärr tror jag inte att det här är en lyckad kombination, sötman i semlan kommer bara att ta fram syran och dämpa fruktigheten i champagnen. I värsta fall kan dessutom umamin i mandlarna ge en trist bismak. Vill man gärna ha semlor till bubblet skulle jag satsa på ett sött mousserande, kanske en italienare, istället för en torr champagne.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Håller med du
  22. 11
    Håller med du
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Vi snackar äkta champagne:-) Nu ligger flaskan i kylen på annan våning, men jag tror det stod "brut" på flaskan vilket jag har för mig betyder torr?
  24. 12
    Vi snackar äkta champagne:-) Nu ligger flaskan i kylen på annan våning, men jag tror det stod "brut" på flaskan vilket jag har för mig betyder torr?
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    OK, jag är avundsjuk.....Och kommer tyvärr inte på några bra förslag just nu
  26. 13
    OK, jag är avundsjuk.....Och kommer tyvärr inte på några bra förslag just nu
  27. Medlem sedan
    Apr 2004
    #14

    Snittar eller crustader

    fyllda med rökt lax,gräddfil,hackad rödlök lite röd rom och lite dill.

    Crustaderna finns att köpa färdiga i affären. Gör laxmojset som en röra om du vill förbereda och teskeda i strax före servering ( annars blir det segt)

    Såg att jorgubbarna säljs billigt nu (relativt) Går ju att doppa i mörk choklad.
  28. 14
    Snittar eller crustader fyllda med rökt lax,gräddfil,hackad rödlök lite röd rom och lite dill.

    Crustaderna finns att köpa färdiga i affären. Gör laxmojset som en röra om du vill förbereda och teskeda i strax före servering ( annars blir det segt)

    Såg att jorgubbarna säljs billigt nu (relativt) Går ju att doppa i mörk choklad.

Liknande trådar

  1. Tilltugg till Champagne?
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 13:34
  2. Enkelt tilltugg till champagne?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 11:26
  3. God mat till champagne?
    By Sheratan in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 21:08
  4. Mat till champagne?
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 08:31
  5. Mat/tilltugg till champagne?
    By AP75 in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar