Progesteron, igen!
Provrörsbefruktning - IVF
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Progesteron, igen!

    Hej!
    Förlåt mitt tjatande om denna hormon men jag fick ingen info på sjukhuset och frågorna duggar tätt nu när man tar denna inte så trevliga dos. Någon som vet om det är bäst att fortsätta med 3 proggisar om dagen i 18 dagar för att sedan sluta helt eller skall man "trappa ner". Jag tänker som så att om man är gravid så måste ju kroppen själv producera tillräckligt med progsesteron när man slutar med vagiatorerna. Men klarar den det om man slutar tvärt, eller har man vant den med det så den inte producerar något själv? Hur länge har ni tagit det? Någon som tagit det innan en Fet i en pergotimecykel så som jag? Eller har det ansetts som en naturlig cykel hos er? Gjorde det hos mig egentligen men jag tjatade till mig dom då det var mitt sista ägg och jag ville göra allt jag kunde för att öka förutsättningarna. Men det gör ju att man blir påmind tre gånger om dagen. Förut kunde man tänka bort det mer.

    Blir galen över detta väntande!!!! Jag står inte ut!!! Vad gör ni för att få tiden att gå?

    Kram till alla ruvare!
  2. 1
    Progesteron, igen! Hej!
    Förlåt mitt tjatande om denna hormon men jag fick ingen info på sjukhuset och frågorna duggar tätt nu när man tar denna inte så trevliga dos. Någon som vet om det är bäst att fortsätta med 3 proggisar om dagen i 18 dagar för att sedan sluta helt eller skall man "trappa ner". Jag tänker som så att om man är gravid så måste ju kroppen själv producera tillräckligt med progsesteron när man slutar med vagiatorerna. Men klarar den det om man slutar tvärt, eller har man vant den med det så den inte producerar något själv? Hur länge har ni tagit det? Någon som tagit det innan en Fet i en pergotimecykel så som jag? Eller har det ansetts som en naturlig cykel hos er? Gjorde det hos mig egentligen men jag tjatade till mig dom då det var mitt sista ägg och jag ville göra allt jag kunde för att öka förutsättningarna. Men det gör ju att man blir påmind tre gånger om dagen. Förut kunde man tänka bort det mer.

    Blir galen över detta väntande!!!! Jag står inte ut!!! Vad gör ni för att få tiden att gå?

    Kram till alla ruvare!
  3. Puppesmamma
    #2
    Första gången jag blev gravid efter IVF var efter FET i naturlig cykel. Andra gången jag blev gravid slutade jag tvärt med proggisarna när paketen tagit slut. Det var ett par dagar efter att jag gjort ett positivt graviditetstest. Kliniken sa att kroppen vid det laget producerade tillräckligt, dvs mycket mer, hormon självt. Tyvärr slutade dock graviditeten med MA, kroppen fortsatte vara gravid sedan fostret dött, (med andra ord hade inte proggisar gjort varken till eller från). Alla andra gånger har jag fått negativt test innan paketen har tagit slut...
  4. 2
    Första gången jag blev gravid efter IVF var efter FET i naturlig cykel. Andra gången jag blev gravid slutade jag tvärt med proggisarna när paketen tagit slut. Det var ett par dagar efter att jag gjort ett positivt graviditetstest. Kliniken sa att kroppen vid det laget producerade tillräckligt, dvs mycket mer, hormon självt. Tyvärr slutade dock graviditeten med MA, kroppen fortsatte vara gravid sedan fostret dött, (med andra ord hade inte proggisar gjort varken till eller från). Alla andra gånger har jag fått negativt test innan paketen har tagit slut...
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    Hejsan. Jag var på sjukhuset idag för u-ljud före FET och dom hade ändrat rekomendationerna för progesteron vagitorierna.Tidigare var det 3 ggr/dag och nu hade dom ändrat till 2 ggr/dag.Som jag förstod så är detta ett stödhormon som kan behövas i början innan kroppen själv kommer igång med sin hormonproducering.

    Jag gör FET i behandlad cykel med Progynon.
    Det är jobbigt den sista veckan och som du sa såblir man ju påmind hela tiden pga vagitorierna.Jag har min planerade FET på måndag sedan har jag oxå oroandet framför mig.

    Lycka till nu!
  6. 3
    Hejsan. Jag var på sjukhuset idag för u-ljud före FET och dom hade ändrat rekomendationerna för progesteron vagitorierna.Tidigare var det 3 ggr/dag och nu hade dom ändrat till 2 ggr/dag.Som jag förstod så är detta ett stödhormon som kan behövas i början innan kroppen själv kommer igång med sin hormonproducering.

    Jag gör FET i behandlad cykel med Progynon.
    Det är jobbigt den sista veckan och som du sa såblir man ju påmind hela tiden pga vagitorierna.Jag har min planerade FET på måndag sedan har jag oxå oroandet framför mig.

    Lycka till nu!
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Jaha, då kanske..

    Jaha, då kanske jag kan börja med två per dag istället i morgon för då har det ju dessutom gått en vecka. Bra att veta. Konstigt att de har så olika rutiner på oilka sjukhus. Förut fick jag alltid ett ultraljud före fet men nu räcker det tydligen med ett positivt ägglossningstest. Men hur vet man att allt är normalt när man inte gjort någon undersökning på över ett år, konstigt. Kroppen förändras ju. Man får inte "mycket" för sina pengar. Kanske beror det på att jag är självbetalande. Över 9000 och inte ens ägglossningsstickor ingår, hmmm!
  8. 4
    Jaha, då kanske.. Jaha, då kanske jag kan börja med två per dag istället i morgon för då har det ju dessutom gått en vecka. Bra att veta. Konstigt att de har så olika rutiner på oilka sjukhus. Förut fick jag alltid ett ultraljud före fet men nu räcker det tydligen med ett positivt ägglossningstest. Men hur vet man att allt är normalt när man inte gjort någon undersökning på över ett år, konstigt. Kroppen förändras ju. Man får inte "mycket" för sina pengar. Kanske beror det på att jag är självbetalande. Över 9000 och inte ens ägglossningsstickor ingår, hmmm!
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Vad är MA?
  10. 5
    Vad är MA?
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Missed Abortion - dvs att embryot/fostret har dött i magen och inte stötts ut.
  12. 6
    Missed Abortion - dvs att embryot/fostret har dött i magen och inte stötts ut.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Första gången blev jag överstimulerad och då höll jag på med Progesteron till och med vecka 8 (för det skulle hjälpa till att "bota" överstimuleringen). Vid mina frysförsök därefter så testade jag negativt och fortsatte med andra ord inte med Progesteronet. Vid nästa färska försök slutade jag ganska så tidigt med Progesteronet och den graviditeten slutade i ett MA. Vid det frysförsök som blev till min nuvarande graviditet höll jag på med Progesteronet vecka 8 ut.
  14. 7
    Första gången blev jag överstimulerad och då höll jag på med Progesteron till och med vecka 8 (för det skulle hjälpa till att "bota" överstimuleringen). Vid mina frysförsök därefter så testade jag negativt och fortsatte med andra ord inte med Progesteronet. Vid nästa färska försök slutade jag ganska så tidigt med Progesteronet och den graviditeten slutade i ett MA. Vid det frysförsök som blev till min nuvarande graviditet höll jag på med Progesteronet vecka 8 ut.
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8
    Hmmm???
    Jag använde inte Progesteron vid mitt förra FET o fick missfall v6-7. Ska jag försöka få det denna gången???
    Vad tycker ni?
    ~*~Under sker medan vi väntar. Mirakel tar lite längre tid~*~
  16. 8
    Hmmm???
    Jag använde inte Progesteron vid mitt förra FET o fick missfall v6-7. Ska jag försöka få det denna gången???
    Vad tycker ni?
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Hej! Åh de där hala små tvålarna som alltid halkade ut!
    Jag fick recept att ta tre om dagen till återbesöket i v 7, då sa min doktor att jag kunde fortsätta "om jag ville". Fostret var ovanligt litet, så jag var orolig och fortsätte därför hela vecka 8 ut, fast trappade ner till två om dagen. Sen gjorde vi VUL igen och allt såg normalt ut. Då slutade jag.
  18. 9
    Hej! Åh de där hala små tvålarna som alltid halkade ut!
    Jag fick recept att ta tre om dagen till återbesöket i v 7, då sa min doktor att jag kunde fortsätta "om jag ville". Fostret var ovanligt litet, så jag var orolig och fortsätte därför hela vecka 8 ut, fast trappade ner till två om dagen. Sen gjorde vi VUL igen och allt såg normalt ut. Då slutade jag.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Jag har ju inte några vetenskapliga tester bakom mig, så jag vill inte hävda att Progesteronet har något med mina "lyckade" omgångar att göra, men om du vill kan jag skicka de paket jag har över (två tror jag)...
  20. 10
    Jag har ju inte några vetenskapliga tester bakom mig, så jag vill inte hävda att Progesteronet har något med mina "lyckade" omgångar att göra, men om du vill kan jag skicka de paket jag har över (två tror jag)...
  21. Medlem sedan
    Sep 2006
    #11
    Jag tror nog att det får bli så... det gör ju ingen skada så varför inte testa.
    Det behövs inte mycket vetenskap, man famlar ju efter varje halmstrå man kan hitta som kan ge en bra resultat.
    Det vore ju jätte gulligt om du ville.
    ~*~Under sker medan vi väntar. Mirakel tar lite längre tid~*~
  22. 11
    Jag tror nog att det får bli så... det gör ju ingen skada så varför inte testa.
    Det behövs inte mycket vetenskap, man famlar ju efter varje halmstrå man kan hitta som kan ge en bra resultat.
    Det vore ju jätte gulligt om du ville.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Messa mig så gör jag en raid i kylen och så skickar jag det till dig närj ag fått din adress!
  24. 12
    Messa mig så gör jag en raid i kylen och så skickar jag det till dig närj ag fått din adress!
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13

    Föressten, var det fortfarande

    Föressten, var det fortfarande 400 mg vi pratar om då?
  26. 13
    Föressten, var det fortfarande Föressten, var det fortfarande 400 mg vi pratar om då?
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14
    Ja det är nog den enda styrkan som finns tror jag.
  28. 14
    Ja det är nog den enda styrkan som finns tror jag.
  29. -aurora-
    #15
    Hej från en besökare. Jag tittar in till er för att jag själv år 1990 genom fick en IVF i Falun, med lyckat resultat på första försöket. Tekniken har gått framåt, märker jag! Jag tog pregesteronsprutor - hos disktriktssköterskan! - en gång/dag. Det gällde också alla andra sprutor då jag/vi inte fick ta några själv. Progesteronet fortsatte jag med fyra veckor efter positivt besked.
  30. 15
    Hej från en besökare. Jag tittar in till er för att jag själv år 1990 genom fick en IVF i Falun, med lyckat resultat på första försöket. Tekniken har gått framåt, märker jag! Jag tog pregesteronsprutor - hos disktriktssköterskan! - en gång/dag. Det gällde också alla andra sprutor då jag/vi inte fick ta några själv. Progesteronet fortsatte jag med fyra veckor efter positivt besked.
  31. Medlem sedan
    Apr 2017
    #16

Liknande trådar

  1. Progesteron ?
    By sandrew1008 in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 13:12
  2. progesteron?
    By 38 och ett halvt in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 12:14
  3. Progesteron Mic
    By Titti:) in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 07:07
  4. Progesteron?
    By Yahoo in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 22:04
  5. FET & Progesteron?
    By solkatten in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 12:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar