Cykelhjälm?
Ordet är fritt
  1. -liten-
    #1

    Cykelhjälm?

    STOPP STOPP STOPP: DETTA ÄR ETT SERIÖST INLÄGG


    Bara undrar om cykelhjälmar behöver bytas ut efter viss tid, alltså om de bli "gamla" och förlorar i skyddskraft efter några år. De har inte varit med om nån olycka, är hela och så, men är ca tre år gamla. Kan man ha dem i år också??
  2. 1
    Cykelhjälm? STOPP STOPP STOPP: DETTA ÄR ETT SERIÖST INLÄGG


    Bara undrar om cykelhjälmar behöver bytas ut efter viss tid, alltså om de bli "gamla" och förlorar i skyddskraft efter några år. De har inte varit med om nån olycka, är hela och så, men är ca tre år gamla. Kan man ha dem i år också??
  3. Hosanna
    #2
    De ska bytas ut men jag är väldigt osäker på hur ofta, tyvärr. Jo, man blir ju lite tveksam över sådana inlägg. Laxen lagar jag för övrigt till i ugen i grovsalt.
  4. 2
    De ska bytas ut men jag är väldigt osäker på hur ofta, tyvärr. Jo, man blir ju lite tveksam över sådana inlägg. Laxen lagar jag för övrigt till i ugen i grovsalt.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3
    Äger ingen cykelhjälm så jag kan bara gissa och anta
    Men så här skulle jag tänka
    Det beror lite på hur hjälmen förvarats och användts.
    Har den blivit på verkad mycket av väder vind och temperaturväxlingar så skulle jag nog handla en ny efter tja några år.
    men har den legat inne i samma temp utan användning så skulle jag använda den utan att tycka den är osäker.
  6. 3
    Äger ingen cykelhjälm så jag kan bara gissa och anta
    Men så här skulle jag tänka
    Det beror lite på hur hjälmen förvarats och användts.
    Har den blivit på verkad mycket av väder vind och temperaturväxlingar så skulle jag nog handla en ny efter tja några år.
    men har den legat inne i samma temp utan användning så skulle jag använda den utan att tycka den är osäker.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Min egen är gammal

    Jag har ju själv en hjälm som jag inte har kollat upp på länge. Kanske dags att göra det?
    Men jag vet inte vad det är för giltighet på hjälmar, tror inte att det är samma som med bilsätesskyddens skal. Det är ju olika sorters tryck de förväntas utsättas för.
    Fast det där skulle jag vilja kolla upp faktiskt.
  8. 4
    Min egen är gammal Jag har ju själv en hjälm som jag inte har kollat upp på länge. Kanske dags att göra det?
    Men jag vet inte vad det är för giltighet på hjälmar, tror inte att det är samma som med bilsätesskyddens skal. Det är ju olika sorters tryck de förväntas utsättas för.
    Fast det där skulle jag vilja kolla upp faktiskt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Bilstolar rekommenderas väl att användas 5 år(?). Säkert blir plasten sämre med tiden också på hjälmar. Jag brukar själv vara lite misstänksam om att rekommendationer om bytesintervall kan vara lite skräddarsydda enligt industrins önskemål.

    Vi har bytt ut dem när dom blivit smutsiga, söndriga och sett allmänt gamla ut. Hos oss har detta läge nog brukat inträffa före hjälmen blir så mycket över 5 år gammal.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  10. 5
    Bilstolar rekommenderas väl att användas 5 år(?). Säkert blir plasten sämre med tiden också på hjälmar. Jag brukar själv vara lite misstänksam om att rekommendationer om bytesintervall kan vara lite skräddarsydda enligt industrins önskemål.

    Vi har bytt ut dem när dom blivit smutsiga, söndriga och sett allmänt gamla ut. Hos oss har detta läge nog brukat inträffa före hjälmen blir så mycket över 5 år gammal.
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6
    tipset blir.. sitter du på cykelhjälmen när du cyklar håller den i 5 år.
    men har man den på huvudet kanske det går något år till?

    Nej skämt åsido. låter som om du har helt rätt man får gå lite på utseende och hur mycket de används
    bilstolar är väl 5-10 år på babyskydd dock 5 om jag är rätt påläst enligtn ntfs hemsida.
  12. 6
    tipset blir.. sitter du på cykelhjälmen när du cyklar håller den i 5 år.
    men har man den på huvudet kanske det går något år till?

    Nej skämt åsido. låter som om du har helt rätt man får gå lite på utseende och hur mycket de används
    bilstolar är väl 5-10 år på babyskydd dock 5 om jag är rätt påläst enligtn ntfs hemsida.
  13. -liten-
    #7
    *asg*

    Bra tolkning av inlägget x-tjejen!
  14. 7
    *asg*

    Bra tolkning av inlägget x-tjejen!
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8
    Det var en nog en korrekt tolkning. Min förra svindyra hjälm trampade jag på, så man kan tillägga att om man står på hjälmen håller den bara två år.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  16. 8
    Det var en nog en korrekt tolkning. Min förra svindyra hjälm trampade jag på, så man kan tillägga att om man står på hjälmen håller den bara två år.

Liknande trådar

  1. Cykelhjälm
    By madicken73 in forum _95 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 21:57
  2. Cykelhjälm?
    By Tinak in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:41
  3. Cykelhjälm
    By zucchini in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 14:19
  4. cykelhjälm
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 21:47
  5. Cykelhjälm
    By Ansi64 in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 06:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar